Pages

Categories

Search

 

Har Rosetta drabbats av Stockholmssyndromet?

by
January 23, 2008
Politik
No Comment

En sak kan sägas om Pär Ströms bok “Mansförtryck och kvinnovälde“. Den har sannerligen lyckats få landets feminister på krigsstigen. I dagens SvD skriver Sara Mohammad och Birgitta Ohlsson om patriarkala strukturer och hedersvåld. Männen blir kvinnornas bödlar och vissa kvinnor väljer att delta i förtryck och övergrepp. Det kan nämligen finnas fördelar med att aliera sig med sin förtryckare. “… det fanns slavar som bekämpade abolitionismen i 1800-talets USA, indier som försvarade den brittiska kolonialmakten och svarta som inte opponerade sig mot apartheidsystemet.” Jo, det är förvisso sant, men befriar det dem totalt från personligt ansvar?

Hedersvåld, omskärelse och liknande företeelser är naturligtvis alltid förkastligt, men gör de inte ett litet tankefel när de lägger all skuld på männen och hävdar att de kvinnor som gör samma saker bara är offer för en patriarkal struktur? Är dessa kvinnor då utan skuld? Man skulle också kunna se liknande fenomen som en kulturell företeelse, som stöds av vissa delar av befolkningen, men inte av andra. Det är nämligen så att alla män i de delar av världen där hedersvåld och omskärelse förekommer ingalunda ställer sig bakom dess tillämpning. Hur kan det då komma sig att dessa män ändå är mer skyldiga till våldet och förtrycket än de kvinnor som faktiskt ställer sig bakom det och aktivt deltar i det? Det går helt enkelt inte ihop.

Alla har ett personligt ansvar för det de stödjer och det de deltar aktivt i. Man har däremot inte ett kollektivt ansvar för det andra gör bara för att man råkar tillhöra samma kön som de. Jag tänker i alla fall inte gå runt med ett kollektivt ansvar för att vissa kvinnor stödjer hedersvåld och omskärelse. Det är faktiskt inte mitt fel. Lika lite som det är Bosses eller Muhammeds fel att vissa män ägnar sig åt denna fullkomligt förkastliga verksamhet. Fråntar man någon ansvar, så förminskar man också personens förmåga att tänka själv och jag är fullkomligt övertygad om att kvinnor är fullt kapabla att tänka själv.

Feminismen är månne, som Sara och Birgitta påstår, en befrielserörelse, men det är sannerligen inte en jämställdhetsrörelse. Det kan den bara bli om den får upp ögonen för all sorts diskriminering och allt personligt ansvar. Nu kan ju naturligtvis alla krigslystna feminister hävda att även jag drabbats av Stockholmssyndromet och alierat mig med mina förtryckare. Det kan de göra, för det bryr jag mig faktiskt inte alls om.

Bakrundsfakta i målet:
Sara och Birgitta ser bara halva verkligheten
Självömkan leder inte till någonting
Det är synd om människorna – även männen
Pär Ströms blogg
Ström missar helheten
Många misstolkar den feministiska ideologin
Det finns även kvinnogrisar i detta land
Han är väldigt okunnig om vad feminism är
Ström är en latmask
Visa mig de manshatande feministerna, Pär Ström
Feminismen tål inte fallna kvinnor
Män är värre än djur
Kolla här, Pär Ström
Fult knep av aftonbladets debattredaktion

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by


no Responses

  1. Mannen

    January 23, 2008, 22:54:00

    Oavsett feminism eller Per Ström så är könsstympning (sk omskärelse) av pojkar ett problem som de flesta fegt blundar för. För mer info se:
    http://childrens-genital-integrity.blogspot.com/
    och
    http://www.motkonsstympning.se/

  2. Helena S

    January 24, 2008, 09:26:03

    Hej Rosetta,

    Jag är en ganska ny läsare av din blogg, och håller med dig om mycket av det du skriver. Du gör det dessutom ofta på ett roligt och underhållande sätt vilket är uppskattat! Jag är mkt intresserad av jämställdhetsfrågor och har tidigare kallat mig feminst, men har på senaste tiden fått ett par tankeställare, bl a efter att ha läst en del av det du skriver.

    När det gäller Mohammad/Ohlssons debattinlägg i SvD förstår jag dock inte riktigt hur du får det till att författarna menar att kvinnor inte har ett personligt ansvar för vad de gör när de deltar i tex könsstympning eller att författarna menar att detta skulle vara männens fel. Menar du att man “skyller” fenomenet på könsmaktsordningen, att det skulle vara därför? Hur ser du på könsmaktsordningen förresten, anser du att det finns någonting sådant eller att det bara är ett feministiskt påhitt?

    undrar Helena

  3. Rosetta

    January 24, 2008, 10:11:03

    Hej Mannen!
    Könsstympning är ett problem varesig det drabbar flickor eller pojkar. Jag tycker att det är lite underligt att försöka ställa mängden lidande mot varandra. Poängen är ju att det i vilket fall är ett fullkomligt onödigt och onaturligt lidande som ingen ska behöva drabbas av. Könsstympning av alla slag är något som fler borde jobba för att avkaffa.
    Ha det så bra,
    Rosetta

  4. Rosetta

    January 24, 2008, 10:46:34

    Hej Helena,
    vad roligt att du gillar bloggen. Det gör mig glad!

    Det där med könsmaktsordning är knepigt, eftersom det ser olika ut i världen. Visst fostras pojkar till att ha den beslutande makten i hem och samhälle på många ställen, men om vi håller oss till Sverige idag, så tror jag inte att det är något som till hundra procent alltid är till männens fördel. Som jag ser det så har kvinnor på vissa områden skaffat sig den makt och använder sig av liknande härskartekniker som många feminister beskyller män för att ha och använda. Därför anser jag att det antingen finns en dubbel könsmaktsordning som utspelar sig parallellt inom olika områden eller också spelar de helt enkelt ut varandra i någon sort märklig terrorbalans, som då och då slår över åt endera hållet.

    Vad det gäller min kommentar till Mohammad och Ohlssons artikel, så är det mer än undran om det kanske inte är för lätt att se fenomen som könsstympning som uteslutande ett resultat av det som så populärt kallas “patriarkala strukturer” och att de kvinnor som hjälper till och stödjer verksamheten gör det för att aliera sig med förtryckarna och på så sätt få en del av maktkakan.

    Jag tror att det är ett alldeles för enkelt resonemang. Det är också ett resonemang som överhuvudtaget inte tar hänsyn till manlig könsstympning, som ju knappast kan anses vara ett sätt av patriarkatet att förtrycka män. Jag tror att man skulle komma längre om man valde att se på problemet som ett kulturellt fenomen och dessutom inte blunda för att kvinnor ibland kan vara kulturbärare av betydligt grymmare saker än läsaftnar på lokalbibliotek.

    Väljer man att se de kvinnor som är med och stödjer till exempel könsstympning som kvinnor som bara försöker spela männens spel, så hamnar man i något sorts “jag lydde bara order”-resonemang. Och även om man väljer att godta det, vilket jag inte gör, så kan man ju i så fall hävda att männen faller för grupptrycket och inte heller kan anses personligt ansvariga för sina handlingar.

    Min personliga åsikt är åt det humanistiska hållet, så jag försöker att inte lägga något könsperspektiv alls på mina tankar om jämställdhet. En orättvisa blir inte större eller mindre beroende på vem som drabbas av den. Lika lite blir min skuld större eller mindre, om jag väljer att förtrycka någon, beroende på om jag eller den jag förtrycker är man eller kvinna.

    Hmm, långt svar. Jag hoppas jag lyckades bringa någon sorts ordning i mina tankar. :-)

    Ha en riktigt bra dag,
    Rosetta

  5. Schwanhof

    January 24, 2008, 13:55:27

    Bara för att klargöra – räknar ni in den judiska omskärelsen till könsstympning av pojkar/män?

    Omskärelse är ett praktiskt ingrepp i öknen där sandkorn annars kan komma innanför förhuden och skapa infektioner. Det ger inte heller några men (annat än att vissa tjejer tycker att sexet blir bättre).

  6. Rosetta

    January 24, 2008, 14:07:08

    Hej Schwanhof!

    Jag vet inte hur andra gör, men jag drar friskt all omskärelse över en kam. Om alla föds med något, så är nog den gudomliga tanken att det ska sitta där det sitter.

    Dessutom tror jag inte ett ögonblick på den fåniga förklaringen att det vore opraktiskt att ha förhud i öknen.

    1. Förhuden är där för att skydda, även mot sand antar jag.
    2. Även om man är i öknen är det trevligt att tvätta sig. (Då undviker man också att gå runt med en massa sand i förhuden.)
    3. Om man skulle skära bort allt där eventuella sandkorn skulle kunna skapa problem, så skulle det inte bli mycket kvar. (Jag tänker här på öron, ögon, näsa, mun, könsorgan i största allmänhet.)

    Dessutom kan jag tillägga att man nog bör vara aktsam med att låta snorren hänga fritt mitt ute i öknen. Förutom den uppenbara sandfaran, borde man dessutom ta solen i beaktande. Man bränner sig kvickt.

    Dessutom kan manlig omskärelse visst ge men i form av infektioner när det gjorts. Pojkar dör också av omskärelse ibland. Dessutom kan omskurna män i vissa fall få problem med sitt sexliv, eftersom ollonet blir mindre känsligt för beröring och det kan då medföra problem med att få orgasm. Det måste man ju ändå anse vara ett men för de som det drabbar, eller hur? Speciellt för de som dör.

    Ha det så bra,
    Rosetta

  7. Mats

    January 24, 2008, 17:44:11

    Hej rosetta!
    Jag är ganska ny på det här med att läsa bloggar (man börjar bli gammal :o) )..läser väl en 30 stycken någorlunda ofta. En orsak till att att din är en favorit är det faktum att du tar dig tid att besvara kommentarerna (det är det inte så många som gör). Fortsätt i den stilen. Tack!

  8. Rosetta

    January 24, 2008, 18:03:43

    Hej Mats!
    Vad roligt att höra att min blog hamnat på din favoritlista. :-) Om folk lägger ned tid på att läsa och komma med kommentarer, så är det minsta jag kan göra att svara så mycket jag kan. Dessutom är det roligt att ha en dialog med läsarna, så kommentera på bara!
    Ha det så bra,
    Rosetta

  9. Helena S

    January 24, 2008, 20:55:14

    Hej igen,

    Tack för svaret. Jag tror att jag håller med dig om det mesta. Jag tror också att både kvinnor och män har olika fördelar av att upprätthålla den struktur som finns, och att båda könen skulle ha mycket att vinna på att det blev mer jämställt. Ett exempel är att män som tog ut mer föräldraledighet skulle ha större chans att få vårdanden om barnen vid en eventuell separation (eller kanske undvika separation helt och hållet!).

    Jag tycker att det är synd att begreppet “feminism” blivit förknippat med så mycket extrema åsikter att det i det närmaste blivit omöjligt att kalla sig det. Från början var det väl bara ett uttryck för en politisk strävan efter att kvinnan skulle vara jämställd med mannen inom olika områden? Som ord betraktat är det väl inte helt perfekt eftersom det antyder att det “kvinnliga” är viktigast, men det är ett gammalt inarbetat begrepp som egentligen skulle kunna fortsätta att duga.

    Nå ja, nog med trötta tankar. Ha det bra så länge, jag återkommer säkert!

    Helena

  10. Rosetta

    January 25, 2008, 08:32:51

    Hej Helena S!
    Du har helt rätt. Det är verkligen synd att begreppet feminism har laddats med så mycket extrema åsikter som inte har så mycket med äkta jämställdhet att göra. Jag kallade mig feminist en gång i tiden, men nu skulle jag aldrig kunna göra det.

    Ha det så bra så länge,
    Rosetta

  11. Mannen

    February 9, 2008, 11:28:36

    Hej Schwanhof,
    Du verkar ha dålig koll på manlig sexualitet. Det är du i och för sig inte ensam om. Förhuden kan användas till MYCKET. Om man har 2 penisar (dvs 2 pojkar) så kan man koppla ihop dom med en förhud. Kan vara kul för dom som är lagda åt det hållet. Det var bara ett litet smakprov på vad man göra. Även pojkar och flickor kan ha kul med en förhud ifall dom vill. Dessutom så minskar hela hudens rörlighet på penis efter en könsstympning. Penisen blir också mindre (det finns många som inte uppskattar det).

    Dom tjejer som tycker att sexet blir bättre: Om du ursäktar mig så tror jag att även dessa tjejer har dålig koll på manlig sexualitet. Det finns ganska många personer av båda könen som är ganska dåliga på att ha bra sex, men det är något man kan lära sig.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *