Pages

Categories

Search

 

Abbafan+Pirat=Discopirat eller Internet är dagens folkpark

by
March 19, 2008
Integritet, Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
17 Comments

Tack vare Aftonbladets mindre begåvade rubriksättare trodde jag nyss att jag hamnnat i ett moraliskt dilemma. Å ena sidan är jag en glad, om än ny, piratanhängare och å andra sidan ett orubbligt Abba-fan sedan barnsben. Hur skulle jag närma mig det faktum att Björn Ulveaus skrivit ett inlägg i fildelningsdebatten i dagens Aftonbladet?

Lösningen ligger antagligen i att Björn anlägger en betydligt mycket trevligare ton i sin debattartikel än vad Aftonbladets rubriksättare valt att påskina. Det förvånar mig inte, för Björn är en sansad man som skrivit så mycket bra om humanism som jag både läst och hållit med om. En annan sak som slår mig är att jag inbillar mig att Björn befinner sig där jag befann mig för några månader sedan. Han oroar sig för kreatörernas försörjning (sympatiskt nog inte sin egen) och tar upp kopiering och fildelning ur den skapandes perspektiv.

Björn verkar genuint bekymrad över sina yngre och mer oetablerade kollegors ekonomiska situation. Det är en ärlig och uppriktig oro som jag har full förståelse för. Han beskriver glädjen av att kunna skapa något som människor tycker om och han beskriver den glädje som han och Benny upplevde när de plötsligt slapp harva runt i folkparkerna för att försörja sig och istället kunde ägna sig åt sitt låtskrivande på heltid. Jag förstår Björns oro, till viss del delar jag den med honom. Självklart känns det lite oroligt när ett “lönesystem” måste bytas ut mot ett annat, men det är inget nytt. Det har ju hänt förr, inte utan knorrande, men i slutänden har det löst sig utan att världen fallit samman.

Jag tror att man skulle kunna se internet som nutidens folkparker. Man måste harva runt där ett tag innan man hittar sin nisch, sin plats i branschen och i konsumenternas hjärtan. Visst kommer en del att bara ta för sig från gratisbordet, men folk plankade in i folkparkerna förr också. Fenomenet är inte nytt. Jag tror att allt handlar om tillgänglighet. Ser man till att göra sina verk lättåtkomliga, så kommer fortfarande en stor del att föredra att köpa dem av upphovsrättsinnehavaren än att ladda ner det gratis. Om de måste vänta ett år, så väljer nog de flesta gratisalternativet. Inte så mycket för pengarnas skull, utan för att de inte orkar vänta. Sedan jag började lyssna på vad piraterna faktiskt sa har jag fått lära mig att de allra flesta pirater inte alls vill kasta bort upphovsrätten och kasta ut världens kreatörer i rännstenen. De vill reformera upphovsrätten och anpassa betalöningssätten efter hur verkligheten ser ut idag och det är i mina ögon fullt rimliga tankegångar.

De riktigt stora kreatörerna är de som lyckas skapa en relation till sina anhängare som sträcker sig bortom förhållandet producent-konsument och de kommer alltid att lyckas, vare sig de befinner sig på nätet eller någon annanstans. Björn är själv ett typiskt exempel på en sådan kreatör. Själv har jag en rejäl Abba-samling, men jag är rädd för att Björn inte tjänat så mycket pengar på den, eftersom mina rariteter kommer från loppisar (ni skulle bara veta vad man kan hitta där!) och e-bay (faktiskt inte Pirate Bay.) Men eftersom Björn och de andra i Abba har lyckats slå an en hel hög med strängar i mig har jag dock haft så dåligt samvete över det att jag inte bara köpt tiotals cd-skivor med Abba och givit till vänner och bekanta genom åren. Jag betalade dessutom en smärre förmögenhet för ett årskort till Abba-museet som öppnar nästa år, för att på något sätt betala tillbaka för allt de givit mig.*

Jag tror att vi är på god väg in i ett nytt system vare sig vi vill eller inte. Vi måste bara hitta lösningar på hur vi ska förhålla oss till det. Lösningen ligger inte i att skapa lagar som kränker folks integritet. Lösningen ligger i att anpassa sig efter den nya tiden och skapa sig en plats i den. Jag tror inte att Björn och Benny hade behövt oroa sig det minsta om de börjat sin musikaliska bana idag. De hade fått byta ut hundratals spelningar i folkparkerna mot hundratals timmar på nätet, men framgångsrika skulle de allt bli.

Både konsumenter och producenter måste anpassa sig efter den verklighet som råder. Internet är ett fantastiskt forum för den som orkar sätta sig in i hur det fungerar och utnyttja möjligheterna. Folk är beredda att betala, direkt eller indirekt, för en bra produkt om de får snabb och enkel tillgång till den. Här kan faktiskt fildelningen plötsligt bli kreatörernas bästa vän, men då måste man först modernisera upphovsrätten, så att den inte står i vägen. Man ska absolut inte ta bort den, utan reformera den. Glädjande nog ser jag att Björn trots allt kommer fram till en slutsats som inte är helt olik min och som inte har något med Aftonbladets krigsrubrik att göra:

“Det går att skapa förståelse och det måste gå att hitta lösningar för en modern upphovsrätt som fungerar på internet utan att ta till integritetskränkande övervakning.”

Precis. Jag kunde inte sagt det bättre själv. Någonstans känns det som om jag så småningom kommer att få gott sällskap av Björn i livbåten, medan Jan och Liza fortsätter spela shuffleboard och älta om att det är fel att båten sjunker. Jag tror att Björn på ett plan redan har tagit ett kliv in i den nya tiden även om han inte insett det än.

* Jag vet att Abba inte har något direkt ekonomiskt intresse i museet, men jag förutsätter att de kommer att tjäna en hel del på merchandise och skivförsäljning där. Rätta mig gärna om jag har fel.

Och här kan Björn och andra följa min egen väg från wannabe-Salieri till glad pirat:
Idag begraver jag upphovsrätten
Övertyga Rosetta om att upphovsrätten suger och vinn en specialskriven novell att fildela efter behag
Rosetta läser, begrundar och jobbar på ett svar
Hur ska kreatörer få betalt?
Vad händer om mitt arbete utnyttjas för ett ändamål jag inte stödjer?
Finns det inte risk för kulturell utarmning?
Är inte upphovsrätt och fildelning två olika frågor?
Rosetta frotterar sig med både pirater och antipirater.
Rosetta bordar skutan, lämnar landkrabborna bakom sig och sätter segel mot framtiden.
Rosetta vägrar spela shuffleboard och lär sig knäcka kokosnötter
Föreslå tema till Rosettas piratnovell!
Rosetta rekryterar pirater för research
Rosetta rekryterar pirater för research, del II
Ge designtips till Rosettas nya internetlya
Rosetta dementerar sitt försvinnande
Den 6 maj får piraterna ta del av Rosettas pris!
Rosetta får flaskpost av Not-So-Jolly Roger

Andra skriver:
Fildelning drabbar de rika
“Pirater stjäl från fattiga låtskrivare” – Abba-Björn gråter ut
Varför för alla andra piraternas talan?
Björn Ulveaus har helt rätt

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


17 Responses

  1. Bimbo Boy

    March 19, 2008, 13:37:43

    Håller med honom. Är själv artist och låtskrivare, väldigt okänd. Det är skitsvårt att få det att gå ihop ändå. Musiken är mitt liv och det är trist när folk laddar ner det man har lagt tid och pengar på utan att betala för det. Svenskar är snåla och lata som inte kan betala för musik. :)

  2. Rosetta

    March 19, 2008, 13:49:08

    Hej Bimbo Boy!

    Kreativa människor har aldrig kunnat förlita sig på att kunna försörja sig på sina talanger. Vissa lyckas, vissa inte. Ibland kommer pengarna fort, ibland inte alls. Däremellan finns alla möjliga varianter. Så har det alltid varit och så är det på internet också. Skillnaden är att alla den här gången måste se över hur de arbetar. Gamla beprövade metoder tappar kraft, medan det dyker upp nya. Det gäller att hitta de där nya vägarna.

    Jag tror inte att folk generellt är så lata och snåla, man måste bara se till att ge folk vad de vill ha snabbt och bra. Då är många beredda att betala. Inte alla, men kanske tillräckligt många. :-)

    Ha en riktigt bra dag!
    Rosetta

  3. Ingen speciell

    March 19, 2008, 15:33:41

    Rosetta: “Ser man till att göra sina verk lättåtkomliga, så kommer fortfarande en stor del att föredra att köpa dem av upphovsrättsinnehavaren än att lada ner det gratis. Om de måste vänta ett år, så väljer nog de flesta gratisalternativet.”

    Inte att förglömma är alla musikfantaster som laddar ner _och_ köper skivan. Om man tänker efter, om man tänker köpa skivan imorgon, på tisdag, eller efter löning. Varför skulle man inte ladda ner den så fort den finns tillgänglig när man sitter hemma och suktar?

    Det blir något väldigt abstrakt diffust argument man får komma med för att få det till att det skulle vara moraliskt fel.

  4. Håkan

    March 19, 2008, 15:34:40

    Det finns en passage i hans skrivelse som visar på att han faktiskt har insikt.

    “För några år sen fattade jag för första gången att musiken min yngsta dotter lyssnade på var gratis nedladdad från Napster och att hon själv inte hade en aning om vad hon gjorde.

    Men det var ju lätt att förklara och nu tillhör hon dem som hellre betalar för sin nedladdning. Förutsatt att det går lätt och bekymmersfritt, förstås.”

    Läs sista meningen, väldigt talande.

  5. Rosetta

    March 19, 2008, 15:44:18

    Hej!

    Ingen speciell: Helt sant att många laddar ner OCH köper skivor. Det är ju trevligt att ha det fysiska föremålet också. Det ska man verkligen inte glömma.

    Håkan: Ja, jag tror faktiskt att Björn har mer insikt i det hela än han tror. (Och då menar jag naturligtvis inte att Björn skulle vara korkad, för det vet jag att han inte är, utan att vissa saker tar tid att sjunka in för alla.) Han har ju förstått att det till viss del handlar om att informera konsumenterna om att det är schyst och rättvist att faktiskt betala för att ladda ner saker om det är möjligt. Och dessutom om att, som Björn så klokt skriver: “hitta lösningar för en modern upphovsrätt som fungerar på internet utan att ta till integritetskränkande övervakning”. Anar man månne att det sticker ut en Abba-tå ur piratgarderoben? 😉

    Ha det så bra,
    Rosetta

  6. Micke A

    March 19, 2008, 16:01:01

    en passande länk http://torrentfreak.com/the-pirates-dilemma-080314/

    Antar den redan blivit länkad redan men riktigt intresant att se och för alla “tvivlare” så får man en bättre insikt i detta med kopiering och vad det innebär mer än bara då det gäller fildelning.

  7. Micke A

    March 19, 2008, 16:08:21

    jag vill nog vara så kaxig och tro att dom som är ny nu och är i begynnelsen av att vilja skapa amusik och bli “KÄNDA” Så är det nog bara internet som gäller gratis nu mera. Kolla bara nu hur mycket som hänt via My space osv.

    I den “gammla världen” skulle man ha tur om du vart utvald av ett skivbolag som satt och hade sina ideer om vad dom ville ha för musik. Inte alls säkert att man som lagt ner jätte mycket tid och energi på den tiden automatiskt skulle börja tjäna pengar. var nog svårare förr än nu för dom mindre artisterna. Denna fildelningsdebatt har i min mening drabbat dom största artisterna och skivbolagen mest.

  8. Anders Troberg

    March 19, 2008, 17:07:43

    “Svenskar är snåla och lata som inte kan betala för musik.”

    Jag tror att du missförstår motivationen. Jag, som både konsument och producent av fri programvara och fri kultur, ser inte kostnaden som ett problem. Jag vill inte ha gratis kultur, jag vill ha fri kultur, fri som i frihet.

    Det som du som musiker behöver göra är att hitta ett sätt att erbjuda frihet åt dina fans och samtidigt ge dem en möjlighet att betala. På programvarusidan pratas det ganska ofta om 1 betalande kund av 1000. Kan du få en av tusen att betala så låter det inte mycket, men om du genom att med modern teknologi sprida den till en mycket större kundgrupp så räcker det. Tänk på att en elektronisk kopia har ingen marginalkostnad, det kostar dig exakt lika mycket att producera en miljon exemplar som det kostar att göra ett exemplar, så om du sprider exemplaren på bred front så får du tillräckligt många kunder för att gå runt.

    Sedan måste du ställa dig frågan: Vad kostar dig mest, att någon inte köper din musik för att de kopierar den eller att de inte köper den för att de inte hört den och inte känner till den?

    Utöver det så finns det andra värden som för mig är mycket mer värda än pengar. Om jag gör ett program, och sedan ser någon annan göra något coolt med det som jag aldrig ens tänkt på att man kunnat göra, så är det en kick som inte kan beskrivas. Det man har gjort får ett eget liv, det blir större än vad jag på egen hand kunnat göra. Det är dynamiskt, det är spännande och det är kraftfullt.

    Detsamma ser man tex i de filmer som gjorts under öppen licens, där man lägger ut även bortklippt material och uppmanar folk att göra egna saker med det, att mixa om det eller att använda det i sina egna filmer. Jag antar att liknande fenomen finns inom andra kulturformer också. Skulle inte du tycka att det var en enorm känsla om någon gör en version av en av dina låtar och du känner “Wow! Herrejäklar vad han gör den bra!”?

    Rent ekonomiskt så finns det dessutom undersökningar som visar att kopiering gynnar små artister, på bekostnad av de stora. Jag talar bara för mig själv här, men jag har inget problem med en företeelse som jämnar ut spelplanen lite.

  9. Martin

    March 19, 2008, 17:54:12

    NINs senaste skiva kostade ~30kr och gick att köpa över nätet omedelbart med inte mer än två musklick, tre om din PayPal-inloggning inte är sparad i browsern. Jag behövde inte vänta flera veckor på att skivaffärerna fått sina fysiska ex så att nåt skivbolag kan synka releasen över hela världen. Jag behövde inte betala överpris för något som inte ens har en produktionskostnad att tala om.

    Jag är både snål och lat, men jag tror helt och fullt på att artister som gör musik jag gillar ska ha ersättning för sitt arbete. Notera här att jag inte pratar om ALLA artister, jag har ingen som helst lust att betala för musik jag inte lyssnar på. Notera även att jag talar om ERSÄTTNING, inte ren lön.

    iTunes ÄR lätt och enkelt, men fortfarande för dyrt och alldeles för mycket av pengarna går fortfarande bort till diverse svarta hål. Dessutom är de digitala releaserna fortfarande, av någon outgrundlig anledning, knutna till de fysiska releaserna. INGEN har förklarat varför jag måste vänta en månad på att CDn ska släppas, innan jag FÅR köpa den digitala versionen som bara ligger och väntar. Självklart laddar jag då hellre ner den, och är den riktigt, riktigt bra hittar jag något sätt att betala senare.

    Jag har donerat pengar rakt ner i fickan på både musikartister och filmskapare, något som inte bara ger dem ersättning utan även mig en närmare kontakt med den eller de personer som ger mig min underhållning.

    Utnyttja enkelheten i en digital värld, istället för att försöka anpassa den till den fysiska. Det kommer aldrig gå, och kommer bara fortsätta driva folk ifrån de lagliga distributionsmetoderna.

    Ge kunderna vad de vill ha, för kunden har fortfarande alltid rätt. Försök inte tvinga på kunden något den inte tycker om, bara för att det ger nån extra krona i kassan.

  10. Ingen speciell

    March 19, 2008, 19:35:15

    Martin: Jag vill bara tillägga att NIN sålde slut på sina limited edition (2500 ex) ultradeluxvariant (300$) av samma album på 2 dagar. Samma album som alltså var helt lagligt att tanka ner gratis via TPB och andra torrentsiter .

    Rosetta: Albumet var för övrigt licensierat under CreativeCommons-licensen “Attribution-Noncommercial-Share Alike” http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ En av de licenser som du kunde överväga för dina framtida äventyr. Om det inte passar så har de många andra licensvarianter att välja på. Kolla in CreativeCommons-licenserna här http://www.creativecommons.se/omcc/

  11. Daniel

    March 19, 2008, 21:42:23

    Svar till Anders:

    Du tycker att Bimbo Boy har fel affärsmodell. Två frågor kring det:
    1. Tycker inte du att han själv ska välja hur han distrubierar sina verk?
    2. Tycker du att det är rätt att kopiera han verk fritt även om han inte vill det?

    Mvh
    Daniel

  12. Ingen speciell

    March 20, 2008, 06:44:12

    Daniel: Jag tror att en av poängerna är att just dina två frågor är icke-frågor. Intressanta teoretiska frågor, som i praktiken är helt överspelade eftersom det inte fungerar så, aldrig har fungerat så och aldrig kommer att fungera så i praktiken. Och om man skulle försöka att med tvång att få det att fungera så skulle det tvingas fram rent drakoniska åtgärder.

    Bimbo får förståss ha vilka affärsmodeller han vill, men affärsmodeller är notoriskt pragmatiska. Dvs är de inte anpassade till verklighetens förutsättningar så funkar de inte. Och då är de inte något värda. Så varför insistera på att använda icke-fungerande affärsmodeller av princip?

  13. Daniel

    March 20, 2008, 21:47:24

    Ingen speciell:
    Resonemanget till viss del teoretiskt, helt klart men vad är det som är “överspelat” egentligen? Jag tror inte riktigt att jag förstår ditt resonemang.

  14. Seven

    March 21, 2008, 08:58:58

    Ja va ska man säga!!!!! Att skivbolagen o film bolagen inte fattar att det är inte den vanliga mäniskan som kommer åt förhands kopiorna på nya skivor o filmer. utan det måste ju vara insider jobb på deras bolag, så ska dom komma åt sina problem med fildelning så kan dom börja i sina led i ställe än att leta i en höstack som dom gör nu……….

  15. Ingen speciell

    March 23, 2008, 12:31:12

    Daniel: Du undrar vad jag menar med överspelade i meningen “Intressanta teoretiska frågor, som i praktiken är helt överspelade eftersom det inte fungerar så, aldrig har fungerat så och aldrig kommer att fungera så i praktiken.”

    Jag menar att Bimbo Boy i praktiken inte har, aldrig haft, och aldrig kommer att få möjlighet att bestämma över hur hans verk kommuniceras, speciellt inte mellan privatpersoner, om man inte är beredd att inför rent drakoniska åtgärder.

    Dina frågeställningar är alltså överspelade i praktiken just för att de inte verkar ha någon relevans för diskussionen kring vilka affärsmodeller som fungerar.

    Andra intressanta teoretiska frågor:
    1) Vill vi att alla källor till information ska ha rätt att bestämma hur den informationen får kommuniceras?
    2) Är det moraliskt fel att kommunicera information om ursprungskällan vill kontrollera kommunikationen av den.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *