Pages

Categories

Search

 

Jag vill se fler pirater i förlagsvärlden

by
May 13, 2008
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

Jag bestämde mig för att ge bort min egen roman “Chefer från helvetet” (ladda ner här eller här eller köp) dels för att Roger kallade mig en “hobby-pirat” och dels för att jag tycker att det viktigt att leva som man lär. Därför var det naturligt att se till att göra boken tillgänglig för nedladdning. Och jag har sannerligen aldrig ångrat det beslutet. Därför blir jag glad över att andra författare väljer att göra detsamma.

Jesper Värn delar med sig av sin kokbok “Mums – det bästa från Krubb” som man kan ladda ner gratis här och köpa här. Han blev inspirerad av Mackans eminenta blogginlägg och till skillnad från vad olyckskorparna kraxar, så har det inneburit ökad försäljning av boken. Gratis Jesper!

Harper Collins har lagt ut hela Neil Gaimans “American Gods” på nätet och det det ökade veckoförsäljningen av boken med 300%. Inte illa.

Och sist, men inte minst, det ultimata beviset för att det lönar sig ekonomiskt att ge bort sina böcker. Paulo Coelho, som jag hör och häpna var förläggare till i några år, delar med sig gratis han med och verkar nöjd med det. Varför är då detta det ultimata beviset? Om det inte gjorde det skulle vi troligen se långa köer av stämda fildelare som dristat sig till att dela ut Paulos böcker gratis på nätet. Vi vet ju alla att alkemisters huvudintresse är guld även om de snor in det i lite kvasifilosofi.

Jag är väl medveten om att min egen bransch, bokbranschen, säkerligen är en av de minst drabbade branscherna vad det gäller kopiering och fildelning, men det kommer att ändras så snart vi får ordentliga e-bokläsare. Nu är det i huvudsak ljudboksförlagen som får sina verk fildelade, men jag skulle ändå vilja använda bokbranschen som ett exempel för den tröghet som smugit sig in, eller kanske alltid har funnits, inom etablissemanget.

Det är inte många år sedan författare var i det närmaste livegna sina förlag och det betraktades som ett smärre förräderi att byta förlag för att förhandla till sig bättre villkor. Det är ännu färre år sedan författare började skaffa agenter och de som gjorde det sågs ofta som giriga strebrar med hybris. Idag, mindre än 25 år efter att hela den här karusellen satte igång, pratar medvetna författar-wannabes inte om vilket förlag de ska skicka sina manus till, utan till vilken agent och ingen höjer på ögonbrynen över det. Förlagen uppmanar till och med författare att snarast möjligt skaffa sig en agent om de inte har någon. Faktum är att det idag blivit så viktigt med en agent att inte ens saker som kvinnomisshandel och oärliga affärsmetoder ifrågasätts i någon större skala, för en agent ska man ju ha och har han handsydd kostym är det ännu bättre. Det kan ju dra blickar till sig i Frankfurt.

Jag har absolut ingenting mot agenternas närvaro i branschen. Tvärtom. Jag tror att de fyller en viktig funktion. Bara för att någon råkar vara en storslagen författare finns det inget som säger att hon eller han har samma talang vad det gäller att ta betalt för sitt arbete. Agenterna fungerar som oljan i maskineriet mellan förlag och författare.
Vad jag dock vill visa med denna lilla historielektion är att villkoren även i min kanske lite gammalmodiga bransch har förändrats väldigt mycket på kort tid även om det inte är lika tydligt som i musik- och filmbranschen som genomgått flera stora omvandlingar rent tekniskt: vinyl – kassett – cd–mp3 och betamax–vhs–dvd–blueray, osv.

Bokbranschen har inte bara genomlevt en stor förändring för inte så länge sedan, den har dessutom överlevt den och mår idag bra. Visst knorras det över att nätbokhandeln griper marknadsandelar, men bokförsäljningen i stort ökar, så förlag och författare är på det stora hela nöjda. Därför blir jag smått beklämd när författare som själva kallades pirater, och dessutom glatt anammade epitetet, när de ville bryta sig loss från de etablerade kanalerna nu kör ner hälarna i jorden som tjuriga åsnor och vägrar inse att världen och branschen inte slutade utvecklas i och med att Piratförlaget etablerat sig och blivit en del av etablissemanget. Ännu mer beklämd blir jag när jag inser att de inte har en aning om vad de pratar om (ja, Jan, jag pratar om dig) och jag blir riktigt dyster när jag förstår at de inte ens är intresserade av at ta reda på vad det handlar om.

Jag tillhörde själv skaran som bittert muttrade om att piraterna var snåla jävlar som ville sno mitt levebröd. Som tur var kom jag till sans och insåg att jag var tvungen att ta reda på vad det egentligen handlade om. Jag avsatte därför en hel del obetald tid åt att frottera mig med både antipirater och pirater och nu vet jag att det antagligen var den bästa yrkesmässiga investering jag någonsin gjort. Jag läste all information jag kunde komma över från båda läger. Jag pratade med tekniskt kunnig expertis. Till min stora förvåning insåg jag två viktiga saker. För det första är de förslag som läggs fram för hur man vill försöka stoppa fildelning är i längden direkt skadliga för all kreativ verksamhet. För det andra är alltihop inte är en fråga om rätt eller fel, det handlar om en naturlig utvecklig och förändrig och den verkliga frågan är om man väljer att hänga kvar i det gamla och gnälla eller om går framåt och tar för sig av alla nya möjligheter.

Jag vill vill inte ta bort upphovsrätten (och det vill inte de flesta andra pirater heller). Jag vill reformera den, uppdatera den till samtiden. Upphovsmän ska naturligtvis inte sluta vara upphovsmän till sina verk, men upphovsrätten, som den ser ut idag, är faktiskt ganska underlig. Det är till exempel urlöjligt att ha ekonomisk ensamrätt 70 år efter att man har dött. Vem gynnar det? Inte mig i alla fall, för när jag är död är jag död och spenderar inga pengar alls. Vad många inte förstår är att en reformerad upphovsrätt inte betyder att man inte får ta betalt för sitt arbete. Det innebär bara att man till viss del måste komma på nya sätt att ta betalt för sitt arbete, men det har man fått göra i alla tider. Det kan naturligtvis kännas en smula oroande i ett gränsskede mellan ett gammalt, förlegat system och ett nytt, men om man nu kallar sig kreatör, så får man väl faktiskt uppvisa någon form och kreativt tänkande också.

Jag tycker att det är tråkigt att stora delar av en bransch som borde präglas av nytänkande, kärlek till det fria ordet och kreativitet, istället låser fast sig i gamla tankbanor och vägrar se alla fördelar som den nya tiden för med sig. Än mer oroande är det att de inte tycks se farorna med att försöka stoppa den nya tidens intåg. Därför blir jag väldigt glad över varje författare som väljer att dela med sig. Jag skulle dock gärna se att fler etablerade författare gjorde det, men jag misstänker att det här är ett ansvar som i huvudsak kommer att axlas av de nya författarna.

Andra skriver:
Fildelningsdebatt i Stockholm i morgon tisdag…
Yttrandefrihet och kontrollsamhälle
FRA gör dataintrång
Fildelningsdebatt tisdag kväll!
Fildelning på publik service
Fildelning och upphovsrätt på Publik Service

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Anders Troberg

    May 13, 2008, 11:26:29

    American Gods är en lysande bok, och det är ett suveränt initiativ. Ni som inte läst American Gods än, gör det. Annars…

    Som en parentes så tankade jag först hem den för ett par år sedan, läste den, störtgillade den och köpte den. Jag har dessutom gett bort ett köpt exemplar som julklapp. Detta hade inte hänt om jag inte kunnat läsa den först.

    Det här för mig in på Darwinism och hur kopieringsmöjligheten gör om mediabranchen från en “buy before you try” till “try before you buy”, vilket jag tror kommer att öka kvaliteten på innehållet rejält. De kommer inte längre undan med att producera skräp och slå in det i ett snyggt omslag, och tills de förstår det så kommer de att förlora pengar. Det är därför piraterna kostar dem pengar, inte för att kopiering leder till sämre intresse för att köpa, utan för att den gör att man inte kan sälja skräp.

    Som jag ser det så är kopieringen den bästa chans vi har att slå Sturgeon’s Lag (“90% of everything is crap”).

    Man kan dessutom, om man tittar på bokbranschen, fråga sig vad den i särklass viktigaste händelsen där har varit i ett historiskt perspektiv. Om vi ignorerar skrivkonsten, vilken känns lite för grundläggande för att vara meningsfull, så kommer nog nästan alla att säga Gutenbergs tryckpress (dock inte jag, jag skulle säga American Gods :) ).

    Vad var det som tryckpressen möjliggjorde?

    Massproduktion av kultur som nästan vem som helst hade råd med. Den ändrade böcker från elitens statussymboler till var mans kunskapsinvestering.

    Låter inte det ganska likt vissa moderna fenomen, tex fildelning?

    Ökade eller minskade tryckpressen författarnas möjligheter att tjäna pengar? Nja, de fick säkert mindre per exemplar, och det var en massa folk som inte längre fick betalt för att sitta och handtexta med gåsfjäder, men författarna tjänade säkert mer på att så många fler exemplar såldes. Textarna med gåsfjädrar var den tidens mediakorporationer, dinosaurier vars nisch inte längre fanns.

  2. Mackan Andersson

    May 13, 2008, 14:14:45

    Jag och det ena av “mina” förlag har precis lagt ut min senaste bok på nätet – http://www.mackanandersson.se/2008/05/13/ur-morkret-gratis/

    Inte för nedladdning, men för gratis läsning online.

    Jag hade kanske själv valt ett annat sätt, men jag förstår förläggarens inställning också och jag är hellre kompis med dem och gör saker och ting på sätt som de är bekväma med.

    Du och Jesper på Krubb har dock varit de största inspirationskällorna för beslutet.

  3. Anna

    May 13, 2008, 14:23:07

    Hej Mackan!
    Jätteroligt! :-) Jag skrev en liten post om det alldeles nyss och flaggade för boken. Jag hoppas att riktigt många klickar dit och läser. Det tänker minsann jag göra.

    Och jag tror att din förläggare snart kommer att bli förtjust när han eller hon ser att försäljningen ökar. 😉

    Ha en riktigt bra dag,
    Anna

  4. Perty

    May 13, 2008, 18:10:12

    En annan positiv sak som jag insåg nu är att din, mackan och andras utlagda böcker faktiskt blir indexerade av Google et al.

    Testa sök på “978-91-46-21592-9″…. Eller varför inte “Överlevnadskit preben”?

    Kul va! Garanterat är ingen av Marklunds eller Jan’s böcker indexerade.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *