Pages

Categories

Search

 

Jag tillägnar Creative Pirate till Björn Ulveaus

by
May 14, 2008
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

Som jag skrev tidigare har jag ju bekymrat mig lite över det faktum att jag inte har bidragit speciellt bra till Abbas försörjning trots att jag har i princip allt de gjort. (Inklusive underliga tyska och spanska versioner av diverse låtar.) Nu kanske ni tror att jag fildelat till mig alltihop, men inte då. Jag har köpt det för DYRA pengar på e-bay och andra sådana ställen. Det är alldeles lagligt, men inte har Abba tjänat en krona på och det har som sagt bekymrat mig lite.

Idag är jag dock glad, för jag har kommit på ett alldeles strålande sätt att tacka Abba för musiken (ge mig lite kred för att jag avstod att vitsa om “Thank you for the Music”!). Jag tänker tillägna Abba och framför allt Björn Ulveaus mitt nya webbprojekt, Creative Pirate.

Nu kanske ni tror att jag är ironisk. Björn har ju redan gett sig in i fildelningsdebatten och gör det idag igen som svar på Per Gudmundsons artikel i SvD. Jag lovar dock på heder och samvete att jag inte är det minsta ironisk och jag ska förklara varför.

Medan många kreatörer tycker så himla synd om sig själva att de styvnackat är beredda att ge upp allas rätt till ett privatliv bara för att de är för lata för att söka nya vägar, så anar jag att Björn inte tillhör dem. Det gjorde jag redan när jag skrev om Björns första inlägg i debatten. För det första har Björn en trevlig ton och bara det är ju trevligt i en debatt som denna. Dessutom gör han några mycket viktiga observationer:

1. Han inser att fildelningen är här för att stanna – (Han [Per Gudmundson]har förvisso rätt i att dansbanden den gången överlevde hotet och att folk fortsatte att gå på diskotek och att samma sak kommer att ske med nerladdad musik, nerladdningen är här för att stanna.)

2. Han förstår hur fantastiskt internet är och hur viktigt det är att det är fritt – (Friheten på internet kommer att bestå. Så måste det naturligtvis vara. Nätet är ju, när allt kommer omkring, det bästa som hänt demokratin sen atenarna började rösta. Intrång i den personliga sfären där måste begränsas så långt det bara går. Detta givet …)

3. Han ställer en ytterst relevant fråga om hur kreatörer ska försörja sig och hur deras tillvaro kommer att se ut – (… så kommer då frågan: Hur skapar man förutsättningar för ett låtskrivarlöfte att få betalt så att han/hon kan leva på det sin prestation? Och att grundligt lära sig hantverket så att hon vet hur man fångar en undflyende melodi när den flyger förbi.)

Björn är inte ovillig, han vill bara se till så att kreatörer inte svälter och det vill inte jag heller att de ska göra. Mitt korta svar är att internet kanske begränsar vissa traditionella sätt att tjäna pengar, men samtidigt öppnar det upp för en oändlig massa nya sätt att tjäna pengar och att sprida sina verk. Mitt längre svar kommer att komma i form av Creative Pirate. Tanken med Creative Pirate är att tipsa kreatörer om hur just de kan sprida sina verk gratis och samtidigt försörja sig på dem. Jag är nämligen övertygad om att många kreatörers motstånd mot fri fildelning bottnar i rädsla. Rädsla inför att kanske inte kunna försörja sig. (I Liza Marklund och Jan Guillous fall rör det sig inte om rädsla, utan om fobi. Det vill säga en totalt ogrundad rädsla.) Björn Ulveus har den goda smaken att inte tala i egen sak, utan oroar sig för de som inleder sin kreativa bana. Bara det är ju sympatiskt.

Så, Björn, om du läser det här får du gärna skicka mig ett mejl så att jag vet var jag ska skicka länken till Creative Pirate när jag är färdig. Eller också kan också kika in här lite då och då, för länken kommer att finnas väl synlig till höger någonstans. Min Abba-samling har nog inte ens kunnat köpa dig en öl, men jag hoppas att Creative Pirate kan bidra på något annat sätt.

(Här finns lite mer info om Creative Pirate.)

—————————————-
Björn och ni andra kan ladda ner min roman “Chefer från helvetet” alldeles gratis:
Här
The Pirate Bay.

Den går också att köpa här

Passa dessutom på att läs och sprid min artikel ”När började de skapande dra i handbromsen?
—————————————-

Upphovsrätt, Israel och godtycke
Relevant fråga faktiskt
Pengarna finns, men vem har “rätt” till dem?
Bättre avtal
Varken musiker eller upphovsrätt försvinner
Dela med er eller gå under

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Ingen speciell

    May 14, 2008, 13:48:00

    Ja, Björn verkar behöva en dos Creative Pirate. Bra initiativ.

    Jag har personligen aldrig riktigt förstått varför just låtskrivare skulle bli så fruktansvärt lidande av en reform av upphovsrätten.

    Kan de inte ta betalt up-front och/eller skriva avtal (ej baserade på upphovsrätt) med de artister som vill ha låten i sin repertoir, att artisterna ska betala per framförande, eller att låtskrivaren ska ha del i vinst? Varför måste de ha en betalningsmodell som baserar sig på att ha kontroll på allt kommunicerande av låten i alla möjliga sammanhang?

    Väldigt konstigt. Jag ser inte den stora skillnaden mot idag, och jag ser inte hur dessa modeller skiljer sig nämnvärt från de existerande som Björns exempel använder sig av.

    Är det på något vis onaturligt att man skriver avtal med Elvis och Britney direkt, om man skriver låtar åt dem? Det krävs det ingen upphovsrätt för.

  2. Rikard

    May 14, 2008, 19:47:50

    Stort cred för att du underlät att vitsa om “Thank you for the music”!

    Det hade ju varit SOS och kanske blivit ditt Waterloo! Du är verkligen en Super Trouper!

    Jag blev också positivt överaskad av Björns trevliga ton och balanserade resonemang. Där många andra skulle ropat “Gimme, gimme, gimme” (Liza och Jan, kanske?) så håller han faktiskt tonen och lyckas se båda perspektiven.

    Skönt att se att alla upphovsrättskonservativa inte skriker efter förstärkt polis och censur! Fräscht med en sansad inlaga i debatten. People need love!

    Hasta Mañana!

  3. Anna

    May 14, 2008, 20:07:36

    Hej Rikard!
    Ja, visst är det trevlig att Björn sköter debatten på ett trevligt sätt. Det borde fler göra. People Need Love, precis som du säger. Annars är det ju lite lätt att folk tar till storsläggan och kör On and On and On när de är Under Attack.

    Men jag är då övertygad om att det går att göra Money, Money, Money genom att vara generös. That’s Me.

    When All is Said and Done kommer piraterna att vinna och då blir det the Winner Takes it All för hela slanten. 😉

    So long!
    Anna

  4. AndersH

    May 15, 2008, 07:58:30

    Till “Ingen speciell”: Du skriver att låtskrivarna skulle kunna ta betalt up-front och/eller skriva avtal (ej baserade på upphovsrätt) med de artister som vill ha låten i sin repertoir, men hur skulle det gå till utan en upphovsrättslag att backa upp det med? Annars är det ju bara för vilken artist som helst att spela in låten (vilket ju delvis är fallet redan idag, att göra en cover är fullt tillåtet och inget som låtskrivaren kan stoppa).

    Likadant med förslagen om att artisterna ska betala per framförande, eller att låtskrivaren ska ha del i vinst. På samma sätt som fildelare kan strunta i att betala något kan de som använder verken på de sätten strunta i det.

    Anders

  5. Anna

    May 15, 2008, 08:07:46

    Hej AndersH!

    Jag ser inga problem i att låtskrivare och artister upprättar kontrakt med varandra. Vad är problemet? Sådana överenskommelser sker varje dag i andra sammanhang redan idag. Och visst bryts kontrakt varje dag genom att folk inte betalar vad de ska, men det är ett problem som inte har med upphovsrätten i sig att göra. Det handlar om dålig affärsmoral och det finns i alla branscher.

    Det enda problemet som jag ser med kontrakt direkt mellan artister och låtskrivare är väl att dagens mellanhänder blir sura över att inte få en del av kakan.

    Ha det så bra,
    Anna

  6. Rikard

    May 15, 2008, 12:25:24

    AndersH:

    “hur skulle det gå till utan en upphovsrättslag att backa upp det med?”

    Vem har sagt att vi inte ska ha en upphovsrättslag? Vem?

  7. Peter

    May 15, 2008, 17:09:53

    Oavsett vad han gjorde före och efter så var det ju så att Björn Ulveus stora genombrott kom som schlagerkompositör med Ring Ring 1972 och Waterloo 1973, och oavsett hur det ser ut för kompositörer i övrigt just nu så är ju schlager större än någonsin med hela sex veckoslut i svensk teve årligen då tävlingen(arna) fullständigt dominerar tittarmätningarna. Tillkommit har också att det går att tjäna pengar på att lyssnarna ringer in och stödjer sina favoritlåtar under pågående framträdande, och efter.

    Jämför gärna med sport, varför skall den som plockar upp en gitarr och lär sig plinka automatiskt ha rätt till ersättning utan att ens gå upp på scen när den som plockar upp en hockeyklubba inte har det om han inte får ett klubbkontrakt som specificerar denna ersättning oavsett vad som sedan presteras på isen. En väg för musiken att gå kan således vara att bli en “tävlingsidrott” året runt. Lokala festivaler med tävlingsmoment varje helg i varje län, och varför inte ett seriesystem från elitserie ner till rena korpserier. Vartefter banden bygger en fan base kommer de ju att klättra i seriesystemet och tjäna pengar eftersom de har för tillräckligt många har lyckats etablera att de subjektivt är bra, tillräckligt för att få dem att ringa och rösta, och inkomst är ju oavsett den objektiva kvaliteten trots allt är vad det handlar om om man skall kunna försörja sig på en aktivitet. Någon objektiv elitserie kan det aldrig bli tal om, men det är ju också en del av poängen, “fel låt vann” och “fel lag vann” är ju klassikerna i respektive sammanhang och som sådana en inkomstförstärkare för alla inblandade parter, he-he.

  8. Ingen speciell

    May 15, 2008, 22:57:09

    AndersH: “Du skriver att låtskrivarna skulle kunna ta betalt up-front och/eller skriva avtal (ej baserade på upphovsrätt) med de artister som vill ha låten i sin repertoir, men hur skulle det gå till utan en upphovsrättslag att backa upp det med?”

    Det finns en faktisk naturlig rätt för upphovsmän, en som de själva har faktisk kontroll över. Och det är rätten att publicera (offentliggjöra) ett verk. Innan publicering kan ingen sprida det. Detta funkar som backning.

    Om man dessutom tänker sig en kortare kommersiell upphovsrätt, så som tex Piratpartiet förespråkar så har du ännu mer backning.

    Kan inte du istället förklara varför det krävs backning av just upphovsrätt och vilka delar av upphovsrätten som behövs och varför?

    “Annars är det ju bara för vilken artist som helst att spela in låten (vilket ju delvis är fallet redan idag, att göra en cover är fullt tillåtet och inget som låtskrivaren kan stoppa).”

    Jo, men varför skulle upphovsmannen bry sig om det, om han redan fått betalt up-front för sitt arbete från den första artisten?

    “Likadant med förslagen om att artisterna ska betala per framförande, eller att låtskrivaren ska ha del i vinst. På samma sätt som fildelare kan strunta i att betala något kan de som använder verken på de sätten strunta i det.”

    Ja, men det gäller ju alla affärsavtal? Du kan väl inte mena att alla affärsavtal är orealistiska? Avtalet inbegriper förståss bara de parter som skrivit på det och blir därför enklare att övervaka och kontrollera.

  9. Ingen speciell

    May 15, 2008, 23:09:54

    AndersH: Insåg nu att dina frågor kanske baserade sig på att det jag skrev kunde missförstås. Förtydligande: Det är bara ett avtal eller en försäljning up-front jag pratar om.

  10. AndersH

    May 16, 2008, 08:36:21

    @Anna: Problemet är att det inte finns något som hindrar artisten att strunta i att träffa ett sådanta avtal, och spela in låten ändå.

    @Rikard: Sign Ingen speciell skrev om “avtal ej baserade på upphovsrätt” och det var det jag kommenterade.

    @Ingen speciell: “Innan publicering kan ingen sprida det.” Det går inte att hålla ett verk hemligt på det sättet. Om inte annat måste ju upphovsmannen visa verket för ett antal presumtiva kunder. Jag tror inte att en artist köper ett verk osett.

    @Ingen speciell: “varför skulle upphovsmannen bry sig om det, om han redan fått betalt up-front för sitt arbete från den första artisten?” För att jag inte tror att upphovsmannen skulle få betalt från den första artisten.

    AndersH

  11. Gelo

    May 16, 2008, 11:51:10

    @AndersH
    Jag tror du missat att resten av affärsvärlden ser ut så idag, som jag sa i ett tidigare svar så jobbar jag redan med den modellen, vill någon ha något av gjort av mig så pröjsar dom, den enda garanti på att den funktion dom efterfrågar är det dom får är mitt och mitt företags rykte. Dom får tom betala större delen av priset innan dom får något över huvud taget med en modell av procentuella betalningar vid olika “milstolpar” i resp projekt.

    Som i alla sådana affärer är det bara för text och låtskrivare att komma överens om att så här gör vi, i det läget har artisten två val, skriv själv eller gilla läget.

  12. AndersH

    May 16, 2008, 19:44:48

    @Gelo: Visst, det funkar så i andra branscher där man har nån slags kravspec på det man vill få gjort. Och där jobbet inte börjar göras förrän kontrakt är skrivet. Men låtskriveri funkar väl rätt sällan så?

    Dels är låtskrivarna i bästa fall konstnärer som skriver på inspireration snarare än beställning, och dels så måste man som köpare kunna provlyssna på något sätt innan köp. Eller ha nåt system för att reklamera “produkten” och få pengarna tillbaka, antingen för att artisten inte gillade den eller rentav för att en inte blev den hit som det var tänkt.

    Sen undrar jag fortfarande varför artisterna skulle betala för nya låtar när vem som helst kan göra en egen version av den dagen efter utan att behöva betala.

    AndersH

  13. Lövet

    May 20, 2008, 14:39:46

    Björn och Benny med “deras” Polarförlag har alltid benhårt försökt hålla kontroll över sin musik. T ex så har de som princip att aldrig, säger aldrig ge tillstånd för att deras melodier nyttjas för att skriva nya texter i t ex revy- eller krogshows-sammanhang.

    Med detta har de sällat sig till skaran av “Storebrorsförlag” som Warner och Disney.

    …de visar också att de bakom sina “mysskägg” är tämligen egocentriska, självcentrerade och humorbefriade.

    Jag undrar vad Madonna fick göra med Benny för att få tillstånd att sampla “Gimme Gimme Gimme” till “Hung Up” härom året….

  14. Anders Troberg

    May 20, 2008, 15:34:25

    Fast The Sisters of Mercy kom undan med en live-cover på Gimme Gimme Gimme.

    Dessutom kom de undan med, vilket kan roa Anna, Jolene, vilken de beskrev som “a seriously grotesque thing. Fast bäst av allt är Eldritch’s commentar efter låten, när han väser i mikrofonen “Get over it!”.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *