Pages

Categories

Search

 

Upphovsrättsindustrin och kreatörerna verkar ha ett jäkligt taskigt förhållande

by
December 3, 2008
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

I morgon ska jag på hearing om IPRED i riksdagen. (Det blir liveblogg därifrån.) Det är folkpartiet som dragit ihop den. Det ska bli intressant. Jag förväntar mig action och höjda röster eftersom Alexander Bard kommer att vara där. Det kommer förresten Eva Dahlgren också att vara, men jag misstänker att hon kommer att anamma en liten lugnare debattteknik.

Jag måste erkänna att det känns lite märkligt att gå dit i egenskap av motståndare till två av de artister som jag troget följt och spenderat mycket pengar på sedan jag var tonåring. Ännu märkligare är det att de kommer att vara där för att representera de som var och varannan dag påstår att jag är en tjuv. Det känns nästan lite sorgligt. Som om en liten personlig era är över.

Frågan har ställts förut, men jag ställer den igen: Varför litar inte alla ni duktiga och bra kreatörer på er egen förmåga och på fansens vilja att köpa det ni gör även om det finns tillgängligt för nedladdning? Oberoende forskning från bland annat Harvard visar att fildelare spenderar mer på köpekultur än andra. Dessutom har den totala konsumtionen av köpekultur stigit konstant under de tio år som fildelning funnit.

Jag funderar på om kreatörernas förhållande till upphovsrättsindustrin är ungefär som många andra urdåliga förhållande på det privata planet. Den starka parten talar hela tiden om för den svaga att den inte är något värd, att den inte är någon förrutom i relation till den starka parten. “Ni kan inte göra skivor om inte vi finns där för er. Ni kan inte nå ut till era fans om vi inte finns där för er. Ni kan inte ens skapa något om vi inte finns där för er.”

Det första påståendet finns det ju en del sanning i, eftersom det i praktiken är omöjligt att göra cd-skivor på egen hand, eftersom man bara får göra cd-skivor om man är medlem av STIM, men det är ju just sådana monopol som vi måste bli av med. På det stora hela är förhållandet mellan kreatörer och upphovsrättsindustrin, som ett förhållande mellan Benke och Bettan i Rågsved – ohälsosamt.

Jag har en liten newsflash åt Sveriges alla kreatörer: Ni ÄR värda något. Vi tycker om er för ER skull, inte för bolagens skull. Ni KAN bryta STIMS hållhakar på cd-pressarna. Ni KAN nå ut till era fans utan bolagen. Ni KAN skapa utan att ha ett inramat bolagskontrakt på väggen.

Hur vet jag nu detta? För att jag VET vad ni kan. Jag hart sett er och lyssnat på er länge. Jag har valt att spendera pengar på er även om jag inte alls skulle behöva göra det. Jag har till och med spenderat pengar på er när jag egentligen borde ha köpt mat för pengarna. Jag vet dessutom att ni skapade och rörde vid människors hjärtan innan ni skrev på kontrakt med upphovsrättsindustrin.

Just nu ställer ni era fans i en svår situation. Ni talar om för dem att de är tjuvar, fast de har hyllorna fulla med köpeversioner av verk. Samtidigt vill ni att dessa tjuvaktiga fans ska känna sig uppmuntrade att köpa nästa sak ni släpper. Det går inte ihop. Fansen är era kunder. Förolämpar ni dem, så kommer de att sluta vara era kunder.

Ni borde istället se vilka fantastiska reklampelare era fans är. De vill kunna mejla en mp3:a av din senaste låt till sina kompisar och säga: “Lyssna på den här! Fy, fan vad bra den är!” Får tio kompisar filen, kanske tre av dem köper skivan. De som inte köper den skulle i alla fall inte köpt den, så de är ingen förlust. I själva verket har ni sålt tre skivor ni inte skulle sålt annars. Det är precis så här fildelning fungerar.

Låt era fans tala om hur jävla bra ni är. Det är värt mycket mer än en helsida i Metro eller en jättevepa på Åhlénshuset. Ni kanske inte har tänkt på det, men alla de där annonserna och veporna kostar hundratusentals kronor. Det är pengar som ni betalar. Åhléns jättevepa här i Stockholm kostar nästan 100 000 spänn. Tror ni att bolagen betalar det åt er för att vara snälla? Inte då. De tar pengarna från era intäkter. Ni måste antagligen sälja drygt 10 000 ex bara för att finansiera den där vepan. Hade det inte varit bättre att era fans spridit skivan helt gratis åt er en så där 10 000 gånger och på så vis genererat en försäljning på säg 500 -1000 skivor? Ni tjänar mer på det.

Visst, vepor och annonser bygger varumärket. Jag vet. Men varför betala så mycket för att bygga ett varumärke och sedan mer eller mindre be sina presumptiva kunder att dra åt helvete? Är inte det lite väl kontraproduktivt?

Sluta lyssna på vad upphovsrättsindustrin försöker tuta i er. Ni behöver inte ens lyssna på mig. Lita på er egen förmåga, kolla upp fakta, gör lite egna kalkyler och tänk själv. Fans är ett tålmodigt släkte. Vi kan vänta en stund medan ni sätter er in i det hela, men låt oss inte vänta för länge. Det påverkar vår köpvilja menligt.

Slutligen undrar jag med skräckblandad förtjusning om Eva Dahlgren och Alexander Bard läst mitt lilla satiriska kammarspel “Gammelbranschens gästabud eller Vem släcker stjärnorna?”. Med tanke på morgondagen hoppas jag inte det. Ni kan dock läsa kammarspelet här och själva upptakten till det här.

Bloggar:
Hur många blev det då?
Berth Milton för IPRED
IPRED, trojaner och andra politiska missgärningar
Seriös IPRED-förespråkare sökes
Men i bloggosfären är det aldrig tyst

Gammelmedia:
Läsarstorm: 9 av 10 läsare vill skrota IPRED
Du kan få böta för andras nedladdning
Fildelarlagen farligare än FRA-lagen
Det är polisen som ska jaga tjuvarna
Skarpt läge om fildelning

Ogillar du också IPRED? Agera:
Fildelningsskuld
Mejla riksdagsledamöterna
stoppaipred.nu
Stoppa IPRED! (Nu med snart 60 000 medlemmar!)
Mediebojkott 2008
Namninsamling mot IPRED

Not-So-Jolly Roger – In the year 2108 no-one can hear you scream.
Egghead3000 – Peek into Willie Gates VII’s brain.
Pirateopedia – The year 2108 and the little buggers that inhabit it.
Latest additions – Kat Blofeldt
Pirate’s Cove – Go to Pirate’s Cove and become part of the story.
New recruits – Angie, Bard Halfbeard, Desdemona, Hook, Lepy Longbeard, Stormheart, Tav, Redbeard. Register and join them!

———————————————–
Jag stämmer förresten ingen som laddar hem min roman “Chefer från helvetet” alldeles gratis här eller från The Pirate Bay.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Björn Felten

    December 3, 2008, 11:14:47

    Klockrent, som vanligt, Anna!

    Ja, man undrar verkligen hur det kan komma sig att just de människor som man förväntar sig skall ha ett kreativt tänkande skall ha så förtvivlat svårt att tänka utanför lådan.

    Fast det kanske är nu som agnarna sållas från vetet? Det är nu det börjar visa sig vilka som verkligen är kreativa. På riktigt.

  2. jeffer

    December 3, 2008, 12:18:55

    Kopierar inlägg jag gjort hos Johanna:

    Räkna med att Mattias Ganslandt kommer att propagera för immaterialrättens inte bara förträfflighet, utan också dess oersättlighet beträffande skapande, uppfinningar mm. Något som det inte finns belägg för. Snarare tvärtom. Se Against Intellectual Monopoly – (http://www.dklevine.com/general/intellectual/againstfinal.htm)

    Se också följande citet av Mattias Ganslandt – den sista meningen är en ren partsinlaga för immaterialrättslobbyn:

    “The essential and familiar point of IPR is to provide innovators with exclusive production and marketing rights in order to support prices above marginal distribution costs, thereby earning a return that compensates for the costs of investing in new ideas, cultural goods, and reputations. Without it, the development of new technologies and goods would be severely curtailed.”

  3. RobJoh

    December 3, 2008, 13:06:08

    Mycket mycket bra skrivet, men jag tycker du glömmer en liten punkt. Du pratar om att folk köper deras skiva, vilket i och för sig är viktigt, men för en Svenska artist borde det vara ännu bättre med att få folk att gå på deras konserter!

    Nästa vecka ska jag på Motörhead (nej vi har nog inte samma musik smak 😉 ), jag har fått med mig två andra på grund av att jag har lånat ut deras senaste platta. Vi fans gör grattis reklam, och har alltid gjort det och det verkar artisterna missa.

    Största anledningen till detta är, just som du skriver, att artisterna har fått maktförhållandet fel. Det är inte artisterna som behöver skivbolagen, det är skivbolagen som behöver artisterna!

    MVH
    Robert Johansson
    Göteborg

    P.S.
    Om ni gillar hårdrock så måste jag rekommendera Airbourne som kommer som förband till Motörhead. Grymt bra och ungt band!
    D.S.

  4. Anna Troberg

    December 3, 2008, 13:23:05

    Hej RobJoh!
    Jag har i och för sig bara en låt med Lemmy (den med Nina och Lene), så Motörhead har jag inte riktigt fördjupat mig i än. Men, jag har en massa Black Sabbath och Ozzy, så jag är inte alldeles grön på området. :-)

    Men du har helt rätt, artisterna har helt missuppfattat hur maktförhållandet ser ut i deras värld. Ju fortare de inser hur det egentligen är, desto fortare kommer de att kunna njuta av den nya världen istället för att vara så förtvivlat rädda för den.

    Ha det så bra,
    Anna

  5. RobJoh

    December 3, 2008, 13:48:26

    Där ser man, förutfattade meningar från mitt håll… jag skyller på att jag absolut inte lyssnar på “allt” så jag kan inte förstå att folk klarar av att vara så vida i sin musik smak…

    MVH
    Robert

  6. Anna Troberg

    December 3, 2008, 13:50:33

    Hej igen, RobJoh!
    Jag vet, folk brukar tycka att jag har en irriterande spretig musiksmak.:-D
    Ha det så bra,
    Anna

  7. Pon

    December 3, 2008, 14:31:00

    Helt sant att artisterna kan bryta igenom STIMs hållhakar på cd-pressarna. Än bättre vore om dem (i varje fall till viss del) slutade tänka på album i form av skivor som det fysiska och utdöende formatet det är. Jag har vare sig plats eller intresse av att ha en massa utrymmesslukande plastbitar ta över mitt trånga boende. Cd-pressarna kan användas till att trycka upp begränsade upplagor till dem som vill hänga upp sin idoldyrkan på en fast tingest men inte användas som ett mått på försäljningsframgång eller som ett slagträ i debatten för den kostnad de innebär och som därmed måste täckas. Snacka om album som beteckningen på den ansamling låtar som släpps vid en och samma tidpunkt men släpp tanken på att dessa alltid måste pressas samman på ett par lager plast.

  8. Peter

    December 3, 2008, 14:49:01

    Läs det här:

    http://lefsetz.com/wordpress/index.php/archives/2008/11/26/the-tribe/

  9. Rikard

    December 3, 2008, 16:13:06

    Hej, en formfråga, helt off topic (om det tillåts):

    Finns det någon anledning till att länkar öppnas i nytt fönster(flik om man kör en vettig läsare)?

    Det kanske är jag som är sur gammal gubbe, men det är ett fenomen som känns väldigt 90-tal och stör mig. Jag föredrar att själv välja när och hur jag öppnar nya fönster/flikar 😉

  10. Anna Troberg

    December 3, 2008, 16:29:02

    Hej Rikard!

    Enda anledningen är egentligen att jag fick bassning av någon annan för att det inte öppnades nya fönster. Sedan har det hängt kvar.

    Personligen är jag som du och gillar att öppna nya fönster själv. Högerknappen finns ju där på musen av en anledning:-)

    Vet du vad? Jag tar och struntar i nya fönster i länkar hädanefter. Klagar för många kan jag ju alltid byta tillbaka.

    Ha det så bra så länge!
    Anna

  11. RobJoh

    December 3, 2008, 16:31:36

    Tja jag stödjer nog Rickard, å en modern läsare kan man använda mittenknappen för att öppna en ny flik.

    Dagens blogg läsning har tipsat om två brasilianska band, från Min Humla, men det var säkert dåligt det också….

    MVH
    Robert

  12. Anna Troberg

    December 3, 2008, 16:34:16

    Hej RobJoh!

    Det blir inga nyöppnade fönster i fortsättningen. Jag gillar dem egentligen inte heller. (Se ovan.)

    Och så länge du inte busar och laddar hem de där brasilianska banden som herr Josh tipsat om, så är du ju ingen dålig människa alls.;-)

    Ha det så bra,
    Anna

  13. Rikard

    December 3, 2008, 18:16:04

    *Bockar och bugar*

    Ytterligare ett tecken på vilka som är lyhörda, moderna och gärna kommunicerar med omgivningen! 😀

    Imponerad och tacksam!

  14. Maria Byström (Tinnitussan)

    December 3, 2008, 21:19:54

    Håll utkik efter mig imorgon. Ska dit med 😉

  15. Anna Troberg

    December 3, 2008, 21:22:24

    Hej Maria!
    Kul! Då ses vi där.
    Ha det så bra så länge,
    Anna

  16. Marcus Fridholm

    December 4, 2008, 01:45:29

    Det är väl inte så mycket STIMs hållhakar, som NCBs dito. CD-fabrikerna får inte pressa om du inte har betalt till NCB, vilket är en fullkomligt absurd ordning.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *