Pages

Categories

Search

 

Det tar faktiskt emot att betala med sitt privatliv

by
February 17, 2009
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
15 Comments

Björn Ulvaeus undrar i en artikel på Newsmill om det är besvärligt att betala för sig. Det gör han med anledning av IPRED och rättegången mot TPB. Jag ska svara på hans fråga: Nej, det är sannerligen inte svårt att betala. Inte om det är pengar han menar. Och om man väljer att lita på oberoende forskning från Harvard, KTH och en expertutredning som den holländska regeringen beställt, så är fildelare riktigt duktiga på att betala för sig. Ändå väljer Ulvaeus att lita på vad han själv kallar “jätten Glufsglufs”. Själv kallar jag det upphovsrättsindustrin, men det är ju en smakfråga. Kärt barn har många namn, eler hur? Min poäng är att jag hellre lyssnar på opartisk forskning än propaganda från en part i målet.

Jag har hyst hopp om att Ulvaeus skulle kunna ta sig samman och se att fildelning inte är en fråga som handlar om “friheten att få vara lat och snål”. Det där med “lata och snåla fildelare” är, med all respekt, trams. Det här är en mycket större fråga och det förvånar mig att Ulvaeus sänker sig så lågt. Sådant där är jag van att få slängt på mig av Marklund och Guillou, men att Ulvaeus skulle plocka upp spaden och skyffla sådan skit på mig hade jag faktiskt inte förväntat mig. Han brukar vara en sansad och klok man, som jag kommit att respektera, även om jag inte alltid delat hans åsikter.

Ulvaeus hävdar dessutom att det är pengar som driver kreatörer. “Förverkligandet av en idé blir möjlig eftersom upphovsmannen och hans finansiärer vet att de, om de lyckas, får en ersättning för sitt arbete.” Det kanske är sant för vissa, men om man väljer att satsa på en karriär som kreatör av något slag, så är man faktiskt korkad om man tror att man har något annat än en minimal chans att lyckas. Så har det alltid varit. Det är också därför föräldrar inte brukar bli glada när barnen säger att de hoppat av skolan för att bilda rockband, måla tavlor eller spela nyckelharpa. Det har inget med upphovsrätt att göra. Det har inte ens med talang att göra. Det har att göra med att det är en jäkla snäv karriärväg som man behöver enorma mängder flax för att lyckas med. Några kommer alltid att ha lagom mängd talang och tur för att lyckas, andra har det inte.

Fildelning är ett tekniskt faktum, som man förvisso kan tycka illa om om man känner för det, men det är likväl ett faktum som vi kommer att få leva med. Därför är det meningslöst att diskutera dess vara eller inte vara. Därför blir jag inte speciellt imponerad av Ulvaeus avslutning: “Låt oss stanna upp och glömma problematiken om den föreslagna lagstiftningen är lämplig eller inte för ett tag och ställa en enkel fråga: Är det så förbannat besvärligt att betala för sig?”

Ska vi alltså låtsas att världen ser helt annorlunda ut? Ska vi bara glömma problematiken kring IPRED? Ska vi glömma att privata bolag ska få leka polis? Ska vi bara glömma att alla storskaliga försök att stopp fildelning otvetydigt leder till enorma intrång i vårt privatliv?

Ulvaeus undrar om det ska vara så förbannat besvärligt att betala för sig. Ja, om valutan är mitt privatliv så tycker jag faktiskt att det känns förbannat besvärligt. Det förvånar mig att humanisten Ulvaeus inte håller med mig.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


15 Responses

  1. Calandrella

    February 17, 2009, 20:21:21

    Jag instämmer till fullo.

  2. Jay

    February 17, 2009, 20:47:08

    “lat och snål” njae, Lat kan jag nog erkänna, för finns nånting att köpa online (musik, film etc) så gör jag det, i stället för att släpa mig till en butik för att köpa samma vara i ett (i många fall) otympligare format.

  3. Jerker Montelius

    February 17, 2009, 21:07:16

    Är det så förbannat besvärligt att betala för sig? Hmm.

    Googla på “Björn Ulvaeus skatt” så kommer det upp inte en utan flera artiklar om hur Björn Ulvaeus har varit i tvist med skatteverket.

    Är det så förbannat besvärligt att betala för sig? Hmm. Tala om att kasta sten i glashus.

  4. Göran Axelsson

    February 17, 2009, 22:32:53

    Håller med om allt utom en sak… jag är lat och fildelare.
    För mig är det enklare att fildela än att spela in på video eller kassettband. Istället för att alltid ha ett band i videon eller stereon så plockar jag numera upp laptopen och tankar hem låten som jag just lyssnar till på radion. Samma sak med tv-serier, vill jag se nåt men är inte hemma så tankar jag det från nätet senare istället för att programmera videon.
    Hade musikindustrin och filmindustrin fattat att dom hade den perfekta distributionskanalen i internet och inte försökt krångla till det med DRM och hutlöst höga priser så hade inte fildelningskulturen blommat upp på samma sätt. Om dom vill konkurrera nu så måste dom komma med ett brett, billigt och enkelt alternativ.
    Att hålla på med krångliga tekniska lösningar gör att det är så mycket enklare att fildela och slippa problemen.

    … jo, jag är lat och betalar gärna för nåt som förenklar mitt liv.

    För att svara på en fråga som ofta ställs, hur man kan konkurrera med nåt som är gratis, (även om du inte ställde den) så är svaret enkelt. Det går alldeles utmärkt att konkurrera med nåt som är gratis. Gör tjänsten enklare så kommer folk att betala för det.

  5. Steffan Müller

    February 17, 2009, 23:14:44

    Hm, själv läste jag inte ens Björns inlägg i denna infekterade debatt. Kändes som bortkastad tid efter att ha sett rubriken.

    “Förverkligandet av en idé blir möjlig eftersom upphovsmannen och hans finansiärer vet att de, om de lyckas, får en ersättning för sitt arbete.”

    Detta trodde jag dock inte om honom och om det är pengar som är drivkraften till att vi människor skapar kultur så är jag helt vilse. Kultur anser jag att vi alla skapar oavsett om vi får pengar eller inte eftersom jag tror det att skapandet är vår egentliga drivkraft.

  6. Johnny

    February 18, 2009, 00:09:20

    Jag är inte ett dugg förvånad. Detta kommer ju ändå från mannen som en gång uttryckte sig nedlåtande om rap-musik med kommentaren “vem som helst kan ju prata i takt” Björn Ulvaeus är en idiot och bör inte tas på allvar i den här eller någon annan fråga.

  7. Stoffe

    February 18, 2009, 01:01:15

    Som sagt, här har vi ju en duktig skattesmitare som ställer frågan.

    I övrigt kan jag bara tycka att det är otroligt synd att inte herr Ulvaeus någonsin kommer läsa motkommentarer som dessa, såna herrar är alldeles för fina för det.

    On a sidenote har jag haft en jäkligt rolig dag idag när 4 personer jag känner valt att sluta spela World of Warcraft efter att få höra att Blizzard ingår i TPB-rättegången med galna pengakrav. Hoppas det är en trend…

  8. andreas

    February 18, 2009, 11:30:57

    Bra skrivet!

  9. Anonym låtskrivare

    February 18, 2009, 18:27:49

    Jag tror ni alla misstolkar Björn i det här fallet.

    Det han menar är inte att pengar är någon “drivkraft” i den bemärkelsen du menar, Steffan. Däremot är det en nödvändighet. Vilka av er som skrivit här får månadslön av en arbetsgivare? Antagligen alla. Det är DET han menar. Är ni alla “kapitalister” för att ni tar emot er månadslön. Nej. Ni vill bara överleva och betala hyran. Det är samma sak för en låtskrivare.

    Det är väldigt enkelt: Om en konstnär eller låtskrivare inte kan tjäna pengar på sitt skapande så kommer han att bli tvingad att ta ett “9 till 5 jobb” för att överleva. Alltså kommer han inte ha tid att skapa. Enkelt. Det här är en självklar verklighet för alla konstnärer och låtskrivare jag känner.

    Jag skrev musik på halvtid ett tag, men jag insåg snabbt att det är ett heltidsjobb. Man kan inte göra något annat hela dagarna och sen tro att det finns inspiration kvar på kvällen när man är trött. Alla låtskrivare skriver ur inspiration. Inte pga pengar. Att ni kan tro något sådant känns nästan stötande.

    Men jag förstår samtidigt varför ni inte förstår. Musikbranschen är duktiga på att framställa artister och låtskrivare som framgångsrika. Det ligger lite i en artists intresse att verka framgångsrik, eller hur? Även om det är långt ifrån sanningen. Jag återkommer till det.

    Det man måste inse är att det som kostar (pengar) för en konstnär är tid. Tid att skapa.

    Sen får man inte glömma att ALLA konstnärer, låtskrivare, artister och musiker är egna företagare. Alla ni som är egen företagare vet att det kostar att ta ut lön. 50% försvinner direkt. En utredning från EU visade att Sverige hade högst skattetryck i hela europa. Enligt utredningen måste en egen företagare i Sverige fakturera 800 000 kr (!!!) om året för att kunna driva sin firma och även ta ut en lön motsvarande en undersköterska.

    Vilken konstnär fakturerar 800 000 kr per år? Ingen! Ja förutom Ulvaeus då kanske, men han blev inte heller rik i Sverige. I Sverige håller alla på och överlever nätt och jämt. Dom flesta jobbar hårt för att komma upp i en omsättning på runt 400 000kr. Och då kan man ta du kanske 100 000 kr efter skatt i lön. Under existensminimum alltså. Det är det normala.

    Jag skulle gå så långt som att säga att i princip INGEN artist i Sverige är “rik” i någon extrem mening. Men du kommer inte få dom att säga det. Det ligger inte i deras intresse att berätta det.

    Petter springer runt och ropar “Det går bra nu!”, men i själva verket kanske han jobbat för 3 kr i timmen om man slår ut det han tjänat på sin skiva över tiden han lagt ner.

    Det här är till och med känsligt att prata om inom “branschen”. Alla vill framställa sig som framgångsrika. Ingen artist kommer någonsin sjunga “det går dåligt nu!”. Varför skulle han/hon det?

    Jag skulle kunna nämna en massa exempel på framgångsrika artister och låtskrivare som när man slår ut timlön jobbar för kanske mellan 5 och 20 kr i timmen. Ingen nämnd ingen glömd. Alla jobbar häcken av sig för i princip inga pengar alls. Bör nämnas att det inte är skivbolagens fel. Utan skivbolag skulle vi inte ens ha MÖJLIGHETEN att göra skivor idag. Då skulle bara dom artister som kan hosta upp en mille i förväg ur egen ficka kunna göra skivor. INTE någon framtid jag ser fram emot.

    Färska siffror visar att ca 10% av alla professionella låtskrivare kan leva på sitt skrivande. 10% som “klarar sig”. Av dom professionella! Resten har ett annat jobb som betalar hyran och maten. Så ser verkligheten ut. Ulvaeus beskriver mycket väl den verkligheten.

    Nu har jag gett ut så mycket personlig information om en massa människor så jag väljer att skriva under som “anonym låtskrivare”. Förlåt mig för det.

  10. Peter

    February 19, 2009, 04:54:45

    Har pengar ersatt passionen för konst? Har själv alltid trott att drivkraften bakom konstnärligt skapande, må det vara skrivlust, måler, musik eller annat, alltid har varit en lust att SKAPA, inte hägrande lönekuvert. Jag personligen får mindre och mindre lust att medverka till dessa sk. “konstnärers” lönekuvert. Anna Troberg, du har en sund syn på detta och håller med till 100%. Pirate Bay rättegången skapar inget annat än badwill för åklagarsidans monetära mäktigheter och hjältegloria för killarna bakom TPB som “offrar” sig i kampen mot det “onda”.

  11. jeffer

    February 19, 2009, 10:06:45

    Anonym låtskrivare:

    Slopar vi aggregatörerna kan kreatörerna få en större del av kakan. Distribution och ranking sker på nätet.

    Här borde kreatörerna lösgöra sig från den doktrinära upphovsrättslobbyn och tillsammans med konsument- och medborgarintressen hitta en bättre modell. En sådan modell måste naturligtvis innefatta att medborgarnas privatliv ovillkorligen skyddas.

  12. En författare

    February 19, 2009, 10:52:29

    Anonym låtskrivare – det är din bransch som är sjuk och som lurar dig på pengar. Frigör dig från de verkliga parasiterna, i stället för att skylla på konsumenterna och staten.

    Du förtjänar en större del av kakan. Inse vem det är som verkligen stjäl från dig.

  13. Göran

    February 19, 2009, 14:58:36

    Såg det här på en blogg. Kan det vara något,
    http://baccusblogg.wordpress.com/2009/02/15/pirater-i-domstolen-baccus-blog-har-losningen/



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *