Pages

Categories

Search

 

Litteraturen hör inte hemma i formalin

Litteraturen hör inte hemma i formalin

by
February 26, 2009
Kultur, Litteratur & konst
No Comment

books

Det går inte att förneka. Jag är en litteraturnörd. Jag älskar litteratur. Jag har älskat litteratur så länge jag kan minnas. Kanske är det därför jag blir lite extra oroad över att så många inom förlagsbranschen blir fullkomligt rabiata om man nämner fri fildelning. Än värre blir det om man säger att böcker, som vi känner dem idag, antagligen inte kommer att finnas för evigt.

Till skillnad från cd-skivor och dvd-skivor som snart kommer att ha spelat ut sin roll helt, så tror jag att boken, som fysisk företeelse, kommer att stå sig bättre. Visst är pappersböcker otympliga dammsamlare, men de är också en kulturbärare vi kommit att älska, inte bara för dess innehåll, utan för dess fysiska form och allt vad den representerar för oss. Det är trevligt att läsa tryckt text. Det är behagligare för ögonen, men så kommer det inte att vara för alltid.

Amazon släppte för ett par år sedan sin Kindle. En e-boksläsare med specialanpassad skärm. Kindle är inte perfekt, men den är betydligt mycket trevligare att läsa på än en vanlig skärm. Nu har man släppt Kindle 2, som jag själv inte sett, men som lär ha en ännu trevligare skärm. Den är fortfarande ganska ful och kanske lite för dyr, men det var de första datorerna och mobiltelefonerna också, så jag har gott hopp om att det kommer att komma bra, snygga och billigare e-boksläsare inom kort.

Det kommer att innebära att förlagsbranschen måste tänka om, på många olika plan. Man måste inse att pappersboken antagligen bara kommer att vara kvar som en lyxvariant av vissa titlar. Det vill säga, ett utmärkt sätt att dra in lite extra pengar på en exklusiv pappersutgåva. Man måste inse att då produktionskostnaden för e-böcker är långt mycket lägre än för pappersböcker, så måste även konsumentpriset sänkas rejält. Det har man hittills varit ganska dålig med.

Man måste också inse att e-böcker kommer att kopieras, på samma sätt som folk i alla tider lånat pappersböcker av varandra. Det är inget problem att komma tillrätta med, det är en fantastisk möjlighet. En möjlighet att få fler läsare, det vill säga fler reklampelare för verket och fler framtida köpare av verket, framtida verk och tillhörande merchandise.

Den här utvecklingen kan också komma att betyda en del för författare och för den litterära utvecklingen. Om man inte längre måste hålla sig inom tryckteknikens begränsningar kan man bredda det litterära uttrycket. Man skulle kunna lägga till ett soundtrack, filmsnuttar och mycket annat. På nätet har man länge experimenterat med olika typer av sådan här litteratur, men med bättre teknik kommer dessa experiment kunna utvecklas än mer och få en långt mycket bredare publik.
Dessutom erbjuder tekniken redan idag författare möjligheter att själv lätt kunna publicera fysiska böcker och nå ut med sina verk. Det kommer att bli ännu lättare och framför allt billigare att publicera e-böcker och nå ut med dem. Redan nu kan man lätt och gratis göra en e-bok till Kindle eller standard e-bokläsare för till exempel mobiltelefoner.

De här förändringarna, både för förlag och författare, är inte något som kanske kommer att hända. Det är något som händer just nu och som faktiskt pågått ett tag. På Amazon finns just nu 240 000 e-böcker för Kindle. Om något år kommer det att finnas långt många fler. Och det gäller bara böcker för Kindle. Det finns naturligtvis fler e-bokläsare, i nuläget mest i mjukvaruform, men helt säkert snart även i hårdvaruform.

Bokbranschen befinner sig nu där musikbranschen befann sig för drygt tio år sedan. Man har alla möjligheter i världen att utnyttja den nya tekniken till sin fördel. Kindle är som de första mp3-spelarna, Kindle är inledningen på en bredare e-bokbransch. Jag tippar att det inom kort kommer att dyka upp bättre, snyggare och billigare e-boksläsare som kommer att innebära samma genomslag för e-boken som iPoden innebar för mp3-filen. Det kommer att innebära att en e-bokläsare kommer att finnas i princip varje hem. Det kommer att revolutionera läsandet, både som handling och som upplevelse. Om bokbranschen fortsätter att odla sin teknikfientlighet och följer i musik- och filmbranschens spår i jakten på fildelare, så skjuter de sig själv i foten.

Bokbranschen befinner sig i ett guldläge, ändå tvekar man att ta vara på det. Förläggarföreningen och Författarförbundet går aktivt ut och uppmanar författare att stödja IPRED, en lag som går stick i stäv med ett öppet och fritt tekniskt kulturklimat. En lag med avsikt att bromsa en utveckling som är oundviklig och som dessutom är högst önskvärd ur den nya generationen författares synvinkel.

Vad är det egentligen de försöker rädda? Branschen? Boken som objekt? Författaren? Litteraturen?

Branschen har förändrats tidigare och kan göra det igen. Den nya tiden förändrar vissa aspekter av branschen, tar bort några, men den tillför också en massa nytt. Branschens tvekan gör att man halkar efter. Borde man istället inte ta lärdom av hur det gått för musik- och filmbranschen? Även om man lyckats tvinga igenom IPRED och även om man skulle lyckas fälla The Pirate Bay, så är det en pyrrhusseger av sällan skådat slag. Man har kanske vunnit slaget, men man har förlorat kriget genom att alienera en hel generation kunder. Jag vill inte att bokbranschen gör om samma misstag.

Den fysiska boken kommer antagligen att finnas kvar som en exklusiv begränsad utgåva av vissa titlar. Den kommer att vara eftertraktad och kunna säljas för en ordentlig peng, på samma sätt som man idag lyckas prångla ut flera olika utgåvor av samma bok till hängivna läsare. Men en pappersbok är trots allt bara en behållare, en mussla. Det är de tankar och känslor den rymmer som är den skimrande, värdefulla pärlan inne i musslan och de kan lika gärna förmedlas digitalt.

Folk har skrivit i alla tider skrivit ner tankar, erfarenheter och berättelser. Man har plitat på allt man haft till hands: lertavlor, papyrus, pergament, papper, man har låtit trycka det och de senaste åren har man publicerat själv, både på papper och på nätet. Hela tiden har detta skett oavsett om man fått betalt eller ej. Under ett visst antal hundra år har en viss andel av de som producerat all den här texten kunnat försörja sig på sitt skapande, inte alla, men en del.

Nätet, e-böcker och fri kopiering av e-böcker kommer inte att påverka författarnas ekonomiska möjligheter negativt. Det öppnar nämligen upp för möjligheten att nå ut till sina läsare genom långt många fler kanaler än tidigare. Det blir billigare, snabbare och lättare att sprida verk med färre mellanhänder. Författare kan ha en betydligt bättre direktkontakt med sina läsare. Allt detta borgar för fler läsare, fler kontaktytor mellan producent och kund, det vill säga fler försäljningsmöjligheter, bättre produktionslönsamhet och därmed även större möjlighet för författaren att leva på sitt värv.

Litteraturen har överlevt långt mycket större förändringar än så här och har alltid befunnit sig i ständig utveckling. Romanen som vi känner den idag har knappt 200 år på nacken och varför skulle vi ens vilja försöka slå ihjäl den just i det här lilla korta ögonblicket i tiden? Varför skulle vi vilja stoppa den i formalin och visa upp den i glasburk för kommande generationer? Vill vi ha det på vårt samvete? Har inte de kommande generationerna rätt att skapa sina egna uttryckssätt?

För är det inte detta det handlar om? Att varje generation till varje pris vill hålla fast vid det man är van vid? Det är inget nytt. Men kulturen har alltid utvecklats genom att den yngre generationen tar med sig det som känns relevant för dem av den äldre generations kulturuttryck, sedan bryter man sig loss och går vidare och skapar egna verk som man för ut med egna metoder. Det är dags att vi släpper greppet och låter den kommande generationens kreatörer och deras fans mötas fritt på den digitala arena de själva valt.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. ZnakeY

    February 27, 2009, 03:59:05

    Oerhört bra skrivet och jag kan bara instämma i hoppet att bokbranschen inte gor om samma misstag som övrig mediaindustri redan har utfört.

  2. Anders Troberg

    February 27, 2009, 08:26:44

    “standard e-bokläsare för till exempel mobiltelefoner”

    Finns det en formell standard för e-böcker nu? Det hade jag totalt missat!

    1. Anna Troberg

      February 27, 2009, 09:08:59

      Hej Bror!
      Nej, det tror jag inte att det finns. Jag var bara slarvig med användningen av ordet “standard”. Vad jag menade var alla de där vanliga e-boksläsarna som finns i tex mobiltelefoner. Jag betvivlar att de har en teknisk standard, jag menade mest att det brukar vara samma mjukvara, eller någon av några få olika mjukvaror.
      Ha det så bra,
      Anna

  3. Mia*

    February 27, 2009, 21:12:23

    Härligt inlägg! Jag tror jag måste tipsa några boknördarvänner. :)

    När jag själv tänker på böcker i annan form så undrar jag hur katten jag ska kunna fortsätta vika små hörn vid varje sida med stavfel? Det är en sådan där grej jag nästan tvångsmässigt gör. Jag har väldigt svårt att tänka mig en e-bok som man inte kan klottra i – inte för att jag faktiskt klottrar i mina, halvt heliga, böcker, men ändå…

    … och förresten har jag nu äntligen beställt Chefer från helvetet. :)

  4. Marie

    February 28, 2009, 17:23:53

    Intressant läsning!
    Om de bara vågar så finns det ju en hel värld av möjligheter! Men allt förmycket människor väljer att se problem istället för just det, möjligheterna!

  5. Tobias

    February 28, 2009, 22:36:37

    Allt det här har naturligtvis sin poäng, men det finns onekligen en fråga till: hur tjänar man pengar som författare om litteratur sprids helt fritt? Den marknadsmodellen är troligen den som kommer att “lösa” problemet. Påstår du att den redan finns?

  6. Joakim

    March 1, 2009, 22:15:09

    Anna,
    är du medlem i Svenska författarförbundet?

    16 mars är nämligen deadline för medlemmar i författarförbundet att lämna in motioner till årsstämman, som är den 16 maj.

    Borde finnas minst ett par, av de totalt 2600 medlemmarna i författarförbundet, som inte håller med om författarförbundets inställnning.
    Motionera då för en förändrad inställning!
    Det borde åtminstone skapa lite rabalder.

    Se mer info här:
    http://www.forfattarforbundet.se/sff/main.nsf/2/1080/

    1. Anna Troberg

      March 1, 2009, 22:59:53

      Hej Joakim!
      Nej, jag är inte medlem av författarförbundet och det finns som du förstår goda anledningar till det. Men det vore ju trevligt om någon medlem faktiskt skrev den där motionen, för den behövs!
      Ha det så bra,
      Anna

  7. johan,karlskrona

    March 3, 2009, 23:50:58

    Visst borde varken bokbranchen, eller författarna omfamna IPRED.
    Det måste skapas nya sätt att få betalt, kanske som författare idag får pengar för bibliotekslån. Och 240 000 titlar, bara på Amazon och bara i ett visst format, visar vägen.
    Men riktiga böcker är inte digitala, försvinner inte när din dator kraschar, blir inte oläsbara efter 15-25 år(som en cd eller dvd).
    Du kan sitta med en bok ute i parken och läsa hur länge som helst, utan att oroa dig över batteritider. Om Sebastian spiller vin på den så kan jag utan större problem läsa vidare när den torkat och om 40 år kan jag läsa om den och när jag kommer till de vinfläckade sidorna kan jag skratta för mig själv. Och förvarar man en bok någorlunda varsamt, kan den läsas om 100 år eller mer. Till skillnad från all text på hårddiskar, dvd eller internet. Det är en kulturbärare över generationer. Dessutom talar papperet och omslaget till din känsel och ibland lukt och det är en viktig del av boken, det talar ofta om vad det är för en slags bok och kommunicerar med texten. Jag är inte teknikfientlig, jag sitter här framför skärmen alldeles för mycket, jag läser till och med böcker på den(men aldrig på en mobiltelefon,vad skulle det vara?en haiku?)
    men böcker är något annat.
    Lösningen för upphovsmän kan inte vara merchandise. Det är en övergångsperiod, hur många tröjor och muggar vill du ha?

  8. Per

    March 10, 2009, 23:14:20

    Har ju läst e-böcker i 4-5 år Har en Palm nu och den slår helt klart boken tycker jag. Skonsam för ögonen, inbyggd belysning (ställbar) och sist men inte minst så är den ju så mycket lättare än en bok…

  9. Hestral

    March 11, 2009, 13:13:14

    Nej, dina digitala böcker kommer inte ‘finnas’ på din dator, cd eller dvd. (cd och dvd kommer inte finnas alls)
    Framtida tjänster för att köpa e-böcker kommer naturligtvis fungera så att de böcker du köpt finns kvar på ditt ‘konto’ oavsett om din dator eller läsare kraschar eller försvinner. Det är bara att ladda/streama ner på nytt, och läsa var och hur du vill. Boken är ju ‘din’, och finns kvar, ständigt online.
    Så fungerar t.ex. Steam för dataspel idag, och det fungerar fantastiskt bra. Även Spotify är ett exempel på framtidens distributionssätt.

    1. Anna Troberg

      March 11, 2009, 13:59:34

      Hej Hestral!
      Eventuellt blir det så, men jag gillar inte streaming av den enkla anledningen att något som streamas inte finns på mitt konto förevigt. Visst kan min hårddisk gå sönder här hemma, men den kan jag ha en backup på. Vad händer när företaget som streamat min musik eller mina böcker försvinner? Eller om de bestämmer sig för att plocka bort saker som jag valt att ha på mitt konto? (Som alldeles nyligen hände med Spotify.) Då är det också borta, men jag har inte ens haft en chans att bevara det jag betalat för att få.
      Streaming är ett trevligt komplement för vissa saker, men jag tror inte att det är en helhetslösning.
      Ha det så bra,
      Anna

  10. Hestral

    March 11, 2009, 15:05:45

    Nej, jag menade inte att det bara behöver finnas online, och streamas. Det bästa är ju att ha en egen kopia lokalt också, ifall leverantören förvinner, och så kommer det naturligtvis vara med e-böcker, bland annat eftersom de tar så löjligt lite utrymme. (“Det gudomliga bilblioteket” – en usb-sticka med alla böcker som skrivits nånsin, är möjligt rent tekniskt, frågan är bara om våra lagar kommer tillåta det.)
    I exemplet med “Steam”, så har jag mina spel lokalt när jag spelar dom, men kan ladda ner dom igen om min dator pajar, eller jag vill spela från en annan dator. Det jag äger i detta fall är kopplat till mitt konto, inte till något fysiskt påtagligt. Ett intressant framtida problem är hur man ‘behåller’ sådana ‘ägodelar’.

  11. Per

    March 11, 2009, 20:42:32

    Ja det kommer förmodligen att bli streamning och parallella affärsmetoder av nästan all media. Vissa nöjer sig med en bok i taget och får ett billigare månadspris. Andra vill ha tillgång till världens alla böcker och får betala lite mer. De som vill diskutera böckerna de läst kan göra det med andra konsumenter och alla plustjänster kommer att kosta i form av reklam eller pengar! De som måste äga böckerna ska också kunna göra detta till en rimlig kostnad. Grejen är att allt till sist blir så billigt att intresset för piratkopiering i praktiken blir obefintligt.

    USB- stickan med alla böcker ser jag inte alls som “omöjligt” i framtiden.
    Utvecklingen går mot att det är de största konsumenterna och de som har mest passion för något exempelvis böcker, som får betala för just det nöjet. Medan andra som kanske bara läser några böcker om året kan göra det fritt. Återigen är det plustjänsterna som ska locka de mest hängivna. Freeloaders ska man istället premiera och fånga intresset hos och intressen går som de flesta vet ofta i vågor… Nästa månad kan det vara musik som gäller och då struntar man bara i att betala för plustjänsterna för böcker och så går kontot in i ett vilande stadium… Iaf är det så jag ser framtiden just nu… :)

  12. Per

    March 11, 2009, 20:51:02

    Glömde knyta ihop det med stickan… 😉
    Det jag menar är att musik, böcker och alla filer blir värdelösa till sist. Det är plustjänsten d.v.s. att kunna diskutera sakerna och se vilka recensioner andra medlemmar ger som är värt något i framtiden. Man kan visserligen starta en oberoende sajt som konkurrerar. Men kunden kommer ändå alltid att välja den största och bästa sajten.

  13. Ravenna

    August 3, 2009, 16:18:22

    Lol, ett inlägg från februari som berör mer eller mindre allt jag skrev på min blogg senast…

    Är du min onda tvilling? Som har rest några månader framåt i tiden?

    Eller ligger Stockholm lite före Norrköping?

    /Anna

    1. Anna Troberg

      August 3, 2009, 16:28:02

      hej Ravenna!
      Eftersom jag redan är Emmas evil sidekick, så tycker jag att ond tvilling passar perfekt. 😀



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *