Pages

Categories

Search

 

Vi erbjuder kreatörer en gräddfil in i framtiden

by
April 16, 2009
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
19 Comments

strutsSVD uppmärksammar att upphovsrättsindustrin aldrig varit särskilt entusiastiska inför teknologiska framsteg. Man kan ju till exempel inte beskylla dem för frammåtanda när de försökt stoppa både självspelande pianon, disco och en gång i tiden tydligen ville införa en Hammondorgel-licens. Om det inte vore för att de har en jäkla massa makt och dessutom inte är rädda för att använda den på diverse otillbörliga och otrevliga sätt, så vore deras galenskaper ganska underhållande. (Precis som Emma vill jag flagga för att Janne Lindgren gjorde en likadan lista i höstas.)

Jag är fantastiskt glad över att fler och fler kulturarbetare börjar inse vad som håller på att hända. Unni Drougge har fattat. Paulo Coelho har fattat. Bästsäljaren Jonathan Lethem har fattat. Jill Sobule, Neil Gaiman, Scott Sigler och många, många andra likaså.

Det är kulturarbetare som dessa som visar vägen. De står inte lamslagna inför något de inte förstår. De kastar sig entusiastiskt in och lär sig hur saker och ting fungerar. Dessa kulturarbetare har ett otroligt försprång framför dem som fortfarande står och stampar och talar med varandra om den gamla goda tiden. Faktum är att det är dessa nyfikna kulturarbetare som håller kulturen vid liv och för den framåt.

Bakåtsträvarna, å andra sidan, är ett reellt hot mot kulturen. De förespråkar nämligen en linje där upphovsrättsindustrin är allenarådande. Det är farligt eftersom det också innebär likriktning. Förr gav, till exempel, förlag ut en hel del böcker som de visste att de aldrig skulle kunna tjäna pengar på. De gjorde det för att det var en kulturell gärning. Kanske ville man börja bygga ett lovande författarskap. Det sker än i dag, men det blir mer och mer sällsynt. I dag har man ett osunt bästsäljartänkande där kulturellt värde mäts i upplagor och förtjänst.

Detta tänkande innebär att man varje år väljer ut några få titlar som man sedan pumpar in alla marknadsföringspengar i. Dessa titlar får i stort sett alla annonspengar, de blir kampanjtitlar, de får köpt exponeringsutrymme i skyltfönster och inne i butikerna. Det är ju bra för dem, men vad händer med alla de andra titlarna? De blir en frimärkstor bild i en katalog någonstans och i bokhandeln står tre förskrämda ex undangömda med ryggen utåt i en bokhylla ända tills de skickas tillbaka till förlaget och makuleras. Hur i hela friden gynnar det kulturen i stort? Det gynnar Guillou, Marklund, GW och Läckberg, men vill vi verkligen att de ska utgöra vårt kulturella arv? Nog vill vi väl erbjuda våra barn och barnbarn något mer än så?

Jag har inget mot förströelsekultur, tvärtom, men jag vill ha mer än det. Jag vill ha bredd och mångfald. Får upphovsrättsindustrin som den vill, så kan vi glömma det. Upphovsrättsindustrin älskar att använda kreatörer som slagträn. Det bästa vi kan göra är att tala om för slagträna att de förtjänar mer, att de är värda något bättre, att de inte längre behöver agera slagträ utan att de kan ta saken i egna händer och själv styra över sitt skapande och sin karriär.

I går hittade jag en intressant artikel om Annika Lidne i Sydsvenskan. Hon beskriver hur dagens kulturarbetare måste tänka om:

Hur skrev Dickens sina romaner? Som följetongsavsnitt i tidningar! Och där fick han sin feedback under resans gång. Kultursektorn i Sverige ligger långt bak vad det gäller internet i största allmänhet.

Och så rätt hon har! Det är precis detta som jag och Andreas vill komma tillrätta med genom vårt XtremeCreator-projekt. Det finns massor av duktiga kreatörer i Sverige. De skapar fantastiska saker. Tyvärr, har många halkat efter den tekniska utvecklingen. De har inte hunnit sätta sig in i allt det som den tekniska utvecklingen har att erbjuda dem. Istället blir de osäkra och kör ner huvudet i sanden som en trulig struts och förlorar därmed kontakten med sina fans.

Men, det fina är ju att det alltid går att springa ikapp den tekniska utvecklingen och lära sig det man behöver lära sig. 1994 ville jag göra en hemsida. Jag hade ingen aning om hur jag skulle göra och ingen som kunde hjälpa mig. Jag köpte mig en “HTML for Dummies” och hjälpte mig själv och på den vägen är det. Det fungerade utmärkt och köpet av den där for dummies-boken är nog det inköp jag tjänat mest pengar på i hela mitt liv, men det var ändå en lite bökig omväg. XtremeCreator vill ge svenska kreatörer en gräddfil rakt in i framtiden. Det tycker jag faktiskt att de förtjänar, eller hur?

Snart är det EU-val. Du kan göra skillnad genom att skicka rätt folk till Bryssel.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


19 Responses

  1. Oskar Hanberg

    April 16, 2009, 10:42:20

    Ojoj.. Internet är ENDA anledningen till att jag spelats på en del LAM-partyn.. Nä.. Mycket bättre att krama om och gilla nya sätt att synas än att bekämpa den.

  2. Ture Min Bror

    April 16, 2009, 11:09:09

    Fredrik Reinfeldt: landsförrädare. Quisling. Provinsståthållare i fransk tjänst. Upphäver lagen och styr med EU-direktiv. Försöker släcka internet i Sverige på franskt uppdrag.

  3. Fumlan

    April 16, 2009, 12:26:34

    Anna, ta gärna upp följande artikel för diskussion med dina medpirater. Solving the Copyright Claim Clash. Det är en mycket välskriven artikel av Dan Heller där man känner igen vissa av Lessigs tankegångar. Väldigt intressant faktiskt, med en helt annan utgångspunkt än den vanliga i debatten.

  4. Fumlan

    April 16, 2009, 13:05:57

    Tillägg till mitt förra inlägg och tips. Dan Heller utvecklar saken mycket detaljerat i ett förslag insickat till USAs Copyright Office (de har ett sådant, vilket vi inte har). Var är felet i hans tankegångar, var är buggen? Eller är han något vattigt på spåren?

    Att han har en god grundförståelse är uppenbart på många sätt, t ex:

    Consumers don’t fear copyright infringement consequences, companies do. Markets don’t grow by educating individuals about copyright; compliance is achieved—and business grows—by creating convenient and automated mechanisms that make both access to and use of content easier. The recent announcement by Apple and record companies to remove copy protection mechanisms in songs further reflects this economic reality.

    Eller:

    I am not concerned with teenagers that download music and photos for personal creative experiments of mixing and remixing to create derivative works that they share with their friends. At least, not directly. It is only if those works end up in the hands of a publisher that wishes to monetize that content, or use it in ways that would have required licensing, does copyright become relevant.

  5. Calandrella

    April 16, 2009, 15:52:48

    “Jag är fantastiskt glad över att fler och fler kulturarbetare börjar inse vad som håller på att hända. Unni Drougge har fattat. Paulo Coelho har fattat. Bästsäljaren Jonathan Lethem har fattat. Jill Sobule, Neil Gaiman, Scott Sigler och många, många andra likaså.”
    Anna Troberg också, icke att förglömma :-).

  6. Anders Widén

    April 19, 2009, 10:59:37

    Det här är kul! Jag kom denna gång hit via Unni Drougges blogg och i kommentarerna vill jag tacka

    @ Fumlan, för länkarna jag har öppnat i ett nytt fönster och ännu bara skumläst i men nu ska jag läsa lite mer noga!

    En annan sak, varje dag vaknar jag och vill vara pirat, bara för att få vara med ett roligare gäng…
    Men jag tror ännu att jag gör bäst nytta i SAP, bland annat genom de motioner jag nu skrivit till kongressen i höst, och jag måste ju fortsätta upplysningsarbetet inåt partiet.

    Det tråkiga är att riksdagen är helt låst. De blå laget är inte trovärdiga för fem öre. Ingen kan rösta vare sig på C eller fp, för Moderaterna är ju blåtokiga. Undantaget som bekräftar regeln är Karl Sigfrid, en ensam piratkämpe i det blåtokiga moderata lägret.

    V och MP har ju faktiskt förstått en hel del, men de är ju allierade med mitt tröga parti, SAP.

    Alltså önskar jag Piratpartiet in i riksdagen, men för att Piratpartiet ska kunna arbeta och få gehör för sina frågor måste SAP fatta galoppen.

    SAP utgör en jävligt viktig nyckel att vinna. Vinner vi SAP, kan den lagstiftande församlingen äntligen få rätt tyngd

    …. (Oj, där ser man. vilken tur att jag började bluddra ur mig en kommentar här, för äntligen lossnade mina tankar lite. Här klarnade något outsagt hos mig själv, som jag ska fundera vidare över och kanske bör jag rent av göra en postning av det vad det lider.
    till dess, tack att du/ni pirater finns och fångar upp all denna kraft, kreativitet, och framtidstro som finns!)

    1. Anna Troberg

      April 19, 2009, 11:08:41

      Hej Anders!
      När allt lugnat ner sig lite kommer jag att kontakta dig om en sak. Bara så att du vet. :-) Det är inget farligt, jag lovar. Tvärt om.
      Ha det så bra,
      Anna

  7. Anders Widén

    April 19, 2009, 19:33:18

    @ Anna: OK :)
    Sitter just o försöker få ihop en konstruktiv postning, för vi måste ju lösa det här! Får se om jag hinner för jag ska förbereda föredrag, håller minst 8 st till veckan!

    Ha det och så hörs vi!
    Anders

  8. farmorgun

    April 20, 2009, 13:20:38

    Fick ett svar från en politisk sakkunnig hos Inger Segelström (S) apropå förslagen om förlängningen av upphovsrätten som ska beslutas i Europaparlamentet nu på onsdag:”Hej Gun, håller väl inte riktigt med dig om att Crowley-rapporten kuppas igenom, då de lyfte av den av dagordningen för att förhandla fram en position med rådet för att det skulle kunna bli en förstaläsningsöverenskommelse, jag håller dock med dig om att det är en olycklig rapport. Jag är väl insatt i frågan, och det är även jag som handlägger frågan inför omröstningen. Jag är tacksam för dina åsikter och jag skall lugna dig, jag tänker råda mina ledamöter att rösta emot förslaget. Jag tänker råda dem att rösta på de ändringsförslag som de gröna och Kommunisterna lagt, var för sig, som handlar om att förändra upphovsrätten, så att ingen skall kunna bli av med rätten under sin levnadstid. Ett av ändringsförslagen handlar om att förkasta hela förslaget till ändringsdirektiv. Jag tror inte att detta kommer att gå vägen, därför kommer vi också att rösta för de andra ändringsförslagen som de gröna och vänstern också lagt som förändrar direktivet, vilket ger mer rättigheter till musikern och mindre till musikindustrin”.
    Andreas Sjölander.
    Hans mejladress är SEGELSTRÖM Inger ASSISTANT inger.segelstrom-assistant(snabel-a)europarl.europa.eu ifall du känner för att delge honom några värdefulla synpunkter.

  9. svart tumme

    April 20, 2009, 22:07:09

    Koka soppa på er fildelare!
    Det finns upphovsmän som inte tänker som Paolo Coelho oclså. Tänk, det är möjligt att inte alla tänker som paolo Coelho, visst är det underligt?
    Ni som funderar på bojkott av fildelningsmotståndare, läs intressant inlägg på
    http://svarttumme.wordpress.com/2009/04/20/koka-soppa-pa-er-fildelare/

    1. Anna Troberg

      April 21, 2009, 05:15:28

      Hej Svart tumme!
      Ja, det är nog tur att alla inte tänker som Paulo, men när det gäller just fildelning så har han faktiskt helt rätt.
      Ha det så bra,
      Anna

  10. Tobias Lidman

    April 21, 2009, 15:03:00

    Hej Anna!

    Visst erbjuder vi kreatörerna en gräddfil in i framtiden. Om inte annat – hur många lyssnare hjälpte för sjuttio år sedan musikerna att distribuera deras material utan att ta något betalt för det? Trots att det faktiskt kostar pengar, även för oss, även idag.

    Mina samlade tankar i en engångsblogg om hur vi alla bidrar till något så otroligt stort:

  11. Tobias Lidman

    April 21, 2009, 15:05:00

    Hej igen

    Nu försvann ju länken i mitt meddelande (tror jag missade något i taggen minsann).

    http://shisca.wordpress.com/

    Titeln är:

    “En otrolig – och dyr – infrastruktur (Eller: Fildelning innebär att man delar med sig av mer än andras verk) (Eller: Vi är alla en omistlig del av TPB)”

  12. Martin

    April 23, 2009, 11:31:39

    Tänkte själv på en sak vad gäller mediaindustrins teknikfientlighet och motstånd emot olika sätt att tjäna pengar på. När man hade sin gamla videobandspelare fick man mest hyra sina filmer. Det fanns filmer att köpa, men här i Sverige var det i ganska begränsad mängd och sortiment. De satsade inte mycket på att sälja film, det skulle bara hyras.

  13. Pettson

    April 25, 2009, 23:42:42

    Mycket bra skrivet!

  14. Clas

    June 5, 2009, 16:43:48

    Du har mitt kryss

  15. Elzbieta Dura

    June 8, 2009, 12:14:12

    När första ångmaskiner kom till företag förstördes dem av arga arbetare som ansog att maskinerna var skyldiga till deras arbetslöshet. På samma sätt vill oförstående skapare förstöra internet. Det är synd om dem.

  16. Mr Profit

    June 9, 2009, 11:11:08

    En perfekt sammanfattning om hur filmbranschen lyckats sabotera sin egna marknad (och då tas ändå inte DRM upp):

    http://www.youtube.com/watch?v=VsdzaEVeFEE



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *