Pages

Categories

Search

 

Snöbollseffekten

by
April 25, 2009
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
31 Comments

snowballI dag ska vi ägna oss åt lite räkning. Jag har ägnat de två senaste dagarna med att läsa igenom alla fantastiskt trevliga kommentarer som Unni Drougge fått efter att hon skrev sin debattartikel på Newsmill och gav bort sin senaste ljudbok på Pirate Bay. Om någon av er fortfarande lever under illusionen att pirater är snåla, otrevliga och hotfulla typer, så tycker jag att ni ska ägna en stund åt att läsa de kommentarer Unni fått på Newsmill, TPB och på sin egen blogg. De talar för sig själv.

Från upphovsrättsindustrins håll brukar man säga att fildelning framför allt skadar små kreatörer, folk som kanske ännu inte debuterat och som på grund av den illvilliga fildelningen inte heller kommer att få en chans. Faktum är att det är tvärtom, och jag ska förklara varför med lite exempel från min egen bransch, förlagsbranschen.

Det skrivs massor av texter i Sverige. Förlagens debutantutgivning är dock … i det närmaste obefintlig. Det kommer in tusentals manus till förlagen varje år och av dem ges ett mycket litet fåtal ut. Visst är en ganska stor del av det som skickas inte tillräckligt bra för utgivning, men det är inte det enda skälet till att så mycket förblir outgivet. Det är definitivt mer än 10-15 av de här manusen som förtjänar att ges ut och säkerligen skulle kunna hitta sin publik om de fick chansen. Men förlagen letar bästsäljare. De är inte speciellt intresserade av något annat. Det kan man se på det faktum att midlist-författarna blir färre och färre.

Det räcker numera inte att sälja bra, man måste sälja MASSOR för att göra sig besvär. Kort sagt, en överväldigande majoritet av dem som har talangen att bli författare kommer aldrig att ges den chansen genom de etablerade kanalerna, då det alltid bara kommer att finnas ett litet fåtal som kan förväntas sälja MASSOR. Och av de få som faktiskt blir utgivna kan bara ett litet antal, vi talar om promille, förvänta sig att få någon nämvärd marknadsföringsuppbackning från förlaget.

Om man menar allvar med sina författarambitioner, så har man en betydligt mycket större chans att lyckas sprida sina verk och hitta läsare om man tar saken i egna händer och börjar bygga sig ett följe (en grupp människor som verkligen gillar det man gör). I dag är det lätt och billigt att bygga ett följe, om man bara är beredd att lägga ner den tid det tar att skapa en bra webbnärvaro och vågar släppa taget om sina verk och delar med sig av dem. Det är dessutom ekonomiskt smart. Författare försörjer i dag massor av mellanhänder. Plockar man bort några av dem, så blir det helt plöstligt mycket lättare att leva som författare.

I butiken kostar en vanlig pocket ca 50 kr. Det betyder att den har ett f-pris på ca 27 kr. (F-priset är förlagets försäljningspris till återförsäljarna.) Man kan därför kallt räkna med att förlaget ger en rabatt på mellan 10-20% på f-priset. I det här exemplet räknar jag lågt och utgår från 10% och då kommer vi ner på ca 24 kr. Av detta går ungefär en tia till tryck och distribution (om man trycker många böcker och på så sätt får ner tryckkostnaden, så gynnar den besparingen förlaget, inte författaren), en tia går till förlaget, ett par kronor till försäljarna och de sista 2 kronorna till författaren.

Det betyder att om en glad läsare som laddat ner boken från TPB bestämmer sig för att ge en tillsynes blygsam donation på 20 kr, så motsvarar den donationen en försäljning av 10 pocketböcker för författaren. Efter att ha läst alla kommentarer som Unni fått, så ser det dessutom ut som om de flesta resonerar att en donation på ca 50 kr är lagom. En sådan donation motsvarar för författaren en försäljning av 25 vanliga pocketböcker. Och man ska inte glömma att många väljer att donera mer än så.

Genom att ge bort sitt verk för fildelning, så kan författaren sprida sina verk till en massa nya läsare och bygga ett följe. Dessa nya läsare kommer att sprida verken vidare, så att ännu fler kan upptäcka dem. Av alla dessa nya läsare kommer en del att tycka så mycket om det författaren gjort att de väljer att stödja författaren genom en donation. Och som mitt lilla räkneexempel visar, så behöver inte alla donera för att det ska vara lönsamt.

Och lönsamhetem handlar naturligtvis inte bara om donationer. Donationerna är egentligen bara en liten del. Om man sprider sina verk till många människor, så kommer fler att köpa verken i fysisk form, fler kommer att vara intresserade av att bjuda in författaren för uppläsningar och föreläsningar. Det är helt enkelt ett klassiskt exempel på den gamla hederliga snöbollseffekten.

Kommer då detta att fungera för alla? Nej, självklart inte. Men det kommer att fungera för fler än de promille som lyckas få sina böcker utgivna av traditionella förlag. Och de som lyckas kommer att få långt mycket bättre marknadsföring än de allra flesta förlagsutgivna författare någonsin kan drömma om.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


31 Responses

  1. Gelo

    April 25, 2009, 13:24:35

    Tja, då är mitt bibliotek utökat till två svenska författare.
    Men du fick givetvis behålla platsen närmast facklitteraturen, din bok är ju faktiskt signerad :)

  2. Zac

    April 25, 2009, 13:35:21

    Word! Enkel matematik och pedagogiskt exempel!

    Skönt att jag inte är den enda som skänkt en 50-lapp… ;o)

    //Zac

  3. m00ns

    April 25, 2009, 13:54:02

    Har själv inte satt mig in i hur fildelning påverkar författare så mycket tyvärr. Böcker är lite speciella i jämfört med film och musik. Då dom i de flesta hem har en gjuten plats i möbeln “bokhyllan”. Något som i stort saknas för musik och film. Själv tillhör jag dom som anser att böcker vare sig de är simpla deckare till djupa verk ändå är bildande. Läsa en simpel deckare får personens fantasi att arbeta npgot som ingen annan media gör, möjligen musik dårå.
    Jag håller fullt med om att good will är det bästa sättet att bli känd som författare och säkert också där man kan hitta ett sätt att få betalt. Lite reklam på den här sidan kanske kunde spä på inkomsten lite? Menar då inte google reklam och annan “proffs reklam” utan mer “sponsrings reklam”. Som tex bilsporten använder. Som sagt bara en ide än. Sån reklam ska väl mer ses som en bonus än inkomst och kanske kan göra det lättare att ha råd att skriva?

    Vinnarna i striden om fildelning vs upphovsrätt blir de som förstår innebörden i “betalningsvilja” good will” interaktivitet med sina fans” och samtidigt förstår att anti industrin aldrig kommer sälja ett enda exemplar åt dom, bara förstöra den eventuella betalningsvilja som fanns.

    (anti industrin = apb, ifpi, riaa mm)

    PS.
    Vann en bok av piratförlaget =o)
    Svarade att jag gärna ville skänka den boken till valfritt lvu, hvb hem för barn. Utmanar samtidigt fler att göra samma sak. Ta en bok ur bokhyllan och posta den till nåt hem. För när de ändå sitter där så kan de lika bra få chansen att bli lite smartare eller? ‘

    mvh
    m00ns

  4. Perty

    April 25, 2009, 14:22:38

    Du som har kontakter i förlags och bokvärlden kanske skulle kunna grotta lite hur det kommer sig att just ljudböcker kostar så mycket. Vart tar alla pengarna vägen?

    Enligt svenska förläggarföreningen och ett förlag jag hört mig för hos är det otroligt dyrt att framställa en ljudbok och det är därför priset är så högt. Oftast 3-4 gånger mer än en pocket.

    Sen är det även så enligt uppgifter att de mekanismer som lägger på vattenstämplar och skydd på filerna kostar mer att trycka en bok, vilket enligt dig skulle kosta mer än 10 kronor. Dvs 10 kronor för att… Ja vadå? “Förhindra piratkopiering”… Som om de som köper ljudböckerna springer och lägger upp dem på närmsta torrenttraker?

    Därefter antar jag kostnaden för betaltjänsten kommer vilket brukar röra sig om ca 3% om jag minns rätt. Och sen har vi all denna teknik som skall utvecklas för att låsa in och skydda och spärra.

    Antar att bara licenskostnaden för att använda mp3 formatet är större per ljudbok än författaren får.

    Jag skrev lite om det på lexorwell.se

    Mer pengar till mellanhänder är mindre pengar till kulturen. Så simpelt och krast, varför?

  5. m00ns

    April 25, 2009, 14:24:57

    Att
    Kampanjen
    “Böcker för barn” “Böcker till barn”
    Eller vad den nu ska ha för namn.
    Dels skulle göra de svenska fängslade barnen lite klokare. Samtidigt som det skulle ge lite good will till författar skrået. Och samtidigt lämna ett hål i folks bokhyllor att fylla upp med en ny bok. Måste var en smått genialisk plan =o)

    Även om jag inte tänkt så långt innan jag föreslog att de kunde skänka min vinst bok till ett lvu/hvb hem.

    mvh
    m00ns

  6. tommy

    April 25, 2009, 16:06:52

    Många rosor till Unni!!

    tommy, 64 år

  7. Calandrella

    April 25, 2009, 16:08:11

    Förstås tror jag på att dina uppgifter stämmer, men folk en debatterar med brukar vilja ha källor. Så: har du några källor på det du säger? Förresten: tjänar du själv pengar nog att försörja dig på ditt författande?

  8. Jerker Montelius

    April 25, 2009, 16:27:18

    En liten teknisk detalj bara.

    Unni Drougge har väl inte get bort sin senaste ljudbok på Pirate Bay?
    Lika lite som någon stulit kopior?

    Boken tillhör väl fortfarande Unni.
    Unni har väl fortfarande kvar Upphovsrätt och någon sorts orginal.

    Däremot har Unni använt Pirate Bay för att göra folk uppmärksamma på att de lagligt och gratis kan ladda ned en kopia av hennes senaste bok via bittorrent protokollet.

    PS.
    Titta på antalet seaders på Unnis bok. Stadigt över tusen styck.
    5 gånger fler än tvåan på listan. Det är dominas.
    DS.

    Jerker

  9. Smen

    April 25, 2009, 17:00:10

    @Perty

    Ljudböcker kostar naturligtvis väldigt mycket att producera. Det är enkel matematik. Låt säga att en rutinerad inläsare hinner med att läsa in en kortare bok om dagen. Det betyder alltså att han hinner producera 5 exemplar i veckan.

    Försök har gjorts med att använda 2 inspelningsapparaturer samtidigt, men det resulterade i en stereoeffekt, varpå verket enligt gängse prispolitik fördubblade sitt värde, men detta var ingenting som kunderna efterfrågade.

    Hoppas jag redde ut det lite åt dig där.

  10. Anna Troberg

    April 25, 2009, 18:02:15

    Hej Perty!
    Ja, det är dyrare att producera ljudböcker än vanliga böcker, men det skulle inte behöva vara så förtvivlat dyrt. Det kostar till exempel skjortan att hyra in en känd skådespelare att läsa in en bok. Naturligtvis säljer man en hel del extra på att ha en känd uppläsare, men frågan är om det ändå finns någon ekonomi i det. Jag skulle tippa på att det oftast inte betalar sig, trots en ökad försäljning. Även vad det gäller den tekniska biten, med själva inspelningen, så skulle det med dagens teknik gå att pressa priserna en hel del. Och varför i hela friden hålla på att pressa typ 10 cd-skivor när man skulle kunna göra en cd med mp3-filer, eller bara erbjuda den för nedladdning?
    Ha det så bra,
    Anna

  11. Anna Troberg

    April 25, 2009, 18:08:46

    Hej Calandrella!
    Tja, nej jag har ingen skriftlig källa på min ungefärliga kostnadsuträkning. Men jag var förlagschef och satt och gjorde budgetar, förhandlade rabatter och gjorde royaltyuträkningar i tre år, så jag har rätt bra koll. :-)

    Jag kan inte försörja mig bara på mitt författande(än). Jag kan däremot försörja mig på mitt mina språkliga talanger genom översättning och liknande. Jag tycker att det är helt rimligt att det är så. Det är få förunnat att kunna leva på att bara göra exakt det de tycker är kul. Jag är lyckligt lottad för att jag har ynnesten att kunna leva på en talang som för de flesta är en hobby. Det är inte fy skam.

    Ha det så bra,
    Anna

  12. Anna Troberg

    April 25, 2009, 18:09:46

    Hej Jerker!
    Ja, naturligtvis har du rätt. Det var lite slarvigt uttryckt av mig. Kontentan är dock att Unni ger bort upplevelsen :-)
    Ha det så bra,
    Anna

  13. Stefan

    April 25, 2009, 18:48:15

    intressant. intressant indeed!

    tack för en bra redogörelse.

    mvh/S

  14. Perty

    April 25, 2009, 19:14:17

    @smen
    ROTFL!!! (Man skulle kunna tro att det var sant :-)

    @Anna
    Men är det verkligen så dyrt att det inte går att sälja i samma prisliga som en pocket? En ljudfil kan man ju sälja i 200 år om man skulle vilja, vad räknar man på att gå break even? Ett, två, fem år?

  15. Unni Drougge

    April 25, 2009, 20:11:44

    Hej alla!

    Jag kan berätta att donationerna redan överstiger den summa som jag skulle ha behövt betala om min ljudtekniker tog normal taxa.

  16. iZac

    April 25, 2009, 20:23:03

    Just den där 50-lappen verkar vara lite symbolisk då jag, om jag skulle laddat ner nämnda ljudbok, tänkt mig att “en 50-lapp kan man åtminstone betala”. Nu köpte jag pocketen för 39 spänn istället så jag sparade 11 kronor… 😉

    Och som info, den verkar intressant, så chansen att man snart läser en bok av Unni igen är rätt stor

  17. Martin Wdmark

    April 25, 2009, 22:28:14

    Känner nån här till Tales of MU av Alexandra Erin?
    http://www.talesofmu.com/

    Jag tycker det är ett utmräkt exempel på en författare som håller sitt författarskap på internet. Och det verkar löna sig. Det bjuds på en bonushistoria om donationer överstiger ett visst värde under en viss tid. Tog sin början under 2007 och är av allt att döma det som författaren lever på.

  18. Calandrella

    April 25, 2009, 22:43:34

    Anna Troberg: Bra. Då är du en tillförlitligt källa IMO.
    Unni Drougge: Intressant!

  19. Pettson

    April 25, 2009, 23:52:23

    Detta är vad skivförlagen är rädda för, att förfatare kan ge ut sitt verk utan deras ”hjälp” det är därför vi måste kämpa och visa vars gränsen går

  20. Waytogogirl

    April 26, 2009, 02:39:36

    Jag har hjälpt till att seeda boken men INTE läst den och därför tyvärr heller inte skänkt några pengar men jag läser inte böcker förutom faktaböcker och dom köper jag i affären pga att jag vill ha dom i pappersformat!

  21. Sajkan

    April 26, 2009, 03:05:12

    Nu vet jag vart jag ska stoppa ner pengar… några lappar för ljudboken och sedan några till för Unnis generositet.

    Tack Unni Drougge

    MvH
    Kristofer

  22. Jonas

    April 26, 2009, 08:10:18

    Roligt att höra att 50 kr verkar vara vad folk skänkt, det var vad jag själv tyckte var rimligt.

  23. WysiWyg

    April 27, 2009, 11:28:43

    Ang ljudböcker; har ni någon siffra på ungefär hur mycket författaren får per sålt exemplar?

    Jag funderade nämligen lite på herr Dicks påstående om att han förlorat “hundratusentals kronor”, och ville räkna ut precis hur många färre försäljningar det är han påstår har skett.

    Jag misstänker nämligen att det är hiskeligt många.

  24. Donsan

    April 27, 2009, 18:55:44

    Fildelningen kan aldrig skada “små kreatörer, folk som kanske ännu inte debuterat” mm – Hur skulle den kunna göra det? – Upphovsrättsindustrins vill gärna antyda att en nybliven kreatör – vars verk precis har blivit släppt på marknaden – kommer att fildelas i stora mängder och att försäljningen av verket därför skulle bli lika med noll

    Hela påståendet faller på sin egen orimlighet – Sist var det Liza Marklund som gick ut med den myten – men som tur var blev hennes påstående genast tillbakavisit – Fildelningen av okända artister – författare eller andra typer av upphovsmän brukar vara obefintlig eller inte alls – så hur kan fildelningen skada dem?

    Faktum är att det råder ett positivt samband mellan fildelas mycket=kommersiell framgång – De artister som fildelas mes – är också dem vars verk säljs bäst och vice versa.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *