Pages

Categories

Search

 

Ask ägnar sig åt falsk skräckpropaganda

by
May 28, 2009
Integritet, Politik
No Comment

Jag skrev lite om den uppblossande kritiken från gammelpartierna mot piratpartiet för ett par timmar sedan. Nu ser jag att självaste justitieministern ansluter sig till smutskastningskriget. Det måste betyda att de börjar bli riktigt oroliga för att vi ska sno röster från dem. Beatrice Ask slår med storsläggan, lite sådär von oben, i en debattartikel, som jag hittade via Copyriot.

I dagens tidigare inlägg undrade jag varför vi mest får kritik för sådant vi inte gör och inte för sådant vi faktiskt gör. Ask och hennes vapendragare Hans Wallmark, går ett steg längre. De försöker koppla ihop Piratpartiet med otrevliga saker som barnporr och knarkkarteller, som om vi gick ihop med dessa saker som ler och långhalm. Det är ett riktigt fult och billigt knep.

Det hela börjar lite pk med orden: “Det finns en engagerad diskussion om tillvaron på nätet. Det är bra. Behoven av integritet och öppenhet måste lyftas fram.” Och så lång är allt väl, sedan kommer pungsparkarna slag i slag:

1. Barnpornografispåret – “Barnpornografi är olagligt att inneha och sprida.” Självklart är det det. Det tycker jag att det ska vara och man ska försöka hindra barnpornografibrott. Har Piratpartiet någonsin hävdat något annat? Nej, det har vi inte.

2. Nakenchocken – “Efter att enskilda personer fått se nakenbilder av sig själva spridas på nätet förstår många att allt inte är lämpligt. Det går att skada, såra och förstöra.” Ja, det är sant. Allt är inte lämpligt, Ask och Wallmark. Det är till exempel inte lämpligt att insinuera att Piratpartiet tycker att det är bra att sprida nakenbilder av andra som inte vill ha dem spridda, för det har vi aldrig påstått.

3. Knarkkarteller – “Ett område som börjar bli särskilt problematisk är nätförsäljningen av droger och olagliga preparat. … I bakgrunden finns ligor och organiserade kriminella nätverk som gör stora pengar på andras missbruk och olycka.” Ja, droger skapar mycket olycka. Det är olyckligt att kriminella karteller gör pengar på dem. Det händer utanför nätet och på nätet. Har piratpartiet någonsin sagt att det är bra? Naturligtvis inte.

Nu kanske ni undrar varför jag påstår att Ask och Wallmark insinuerar att just Piratpartiet skulle tycka att barnporr, olovligt spridda nakenbilder och knarkkarteller är bra. Här kommer svaret:

“Piratpartiet säger att det allt annat övergripande är friheten på nätet. Då finns det anledning att just ställa frågor om det innebär en total brist på begränsningar? Hur är det med narkotika på nätet? Ses det som ett problem att det finns rena marknadsplatser för kokain och hasch på nätet? Kan partiet tänka sig att något görs åt de kapitalrörelser som göder kriminella nätverk?”

Ask och Wallmark missar helt två grundläggande saker:

1. Det finns redan lagar mot de verksamheter de talar om. Använd dem. Skapa inte märkliga speciallagar för internet bara för att få anledning att kolla vad vi alla har för oss.

2. Gör inte alla till misstänkta. Ja, de här sakerna sker på nätet. De sker i olika former utanför nätet också. Varför är det bara på nätet man måste börja hetsövervaka alla för att komma åt en liten grupp missdådare? Man övervakar inte folk hemma i deras hus och lägenheter för att se till att de inte ägnar sig åt barnporr och knarkkarteller, såvida det inte finns mycket starka skäl att misstänka just den eller de individerna. Varför betraktas vi alla som misstänkta så fort vi kopplar upp oss till nätet? Kontrollera dem det finns ordentliga skäl att misstänka, inte alla oss andra.

Och sedan kommer slutklämmen, som jag tror att Ask och Wallmark satt och myste över när de plitat ner:

“Nätet innebär stora friheter och möjligheter. För vår del innebär det dock att allt inte accepteras. Nej till narkotika. Nej till barnpornografi. Här kan Sverige göra mer inom EU.”

För det första, så ser jag ingenting om nätets möjligheter i Ask och Wallmarks debattartikel, trots den missvisande titeln på moderaternas egen sida: “Möjligheter och problem på nätet“. Det är helt uppenbart att Ask och Wallmark inte ser så mycket mer än problem med nätet. Problem som man bäst löser genom kontroll och övervakning.

För det andra, vem har påstått att allt ska accepteras? Vem har påstått att narkotika är det bästa sedan skivat bröd? Vem har påstått att barnpornografi är bra? Ask och Wallmark tycks vilja få väljarna att tro att piratpartiet tycker att det är bra och att vi ska använda våra platser i europaparlamentet för att pusha för sådant.

Kanske har Ask tagit lärdom av den danska antipiratbyrån som reser runt och agiterar för att man alltid ska koppla samman fildelning med barnporr, inte för att det är sant, utan för att ingen av naturliga skäl vill associeras med barnporr. Vad vet jag…

Jag vet att piratpartiet jobbar och kommer att jobba för ett skyddat privatliv, delad kultur och fri kunskap. Det står vi fast vid. Vår överlevnad bygger på att vi håller det löftet.

Jag har förstått att Ask inte är så mycket för det där med skyddat privatliv, delad kultur och fri kunskap, men vore det inte bättre om hon försökte få väljare genom att tala om vad hon vill göra istället för att försöka vinna sympatier på att ägna sig åt falsk skräckpropaganda om piratpartiet? Det känns faktiskt ganska unket.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Marcus

    May 28, 2009, 13:24:52

    “Det handlar också om försäljning av allt från cannabis till kokain och hasch.”

    Ja, det är också kul att se att deras sakkunskaper är usla, det är intressant att de har väldigt starka åsikter om exempel narkotika, utan att veta att Cannabis är samlingsnamn för bland annat marijuana och hasch, så formuleringen är lite komisk.

    Men där är väl ingen som tycker det är bra att det säljs narkotikaklassade preparat på internet, eller att det finns filmer/foton på minderåriga som utnyttjas sexuellt, på internet.

    Men varken narkotika eller barnporr kan väl sägas vara “mainstream” på internet. Men jag är säker på att jag skulle kunna hitta både barnporr och narkotika på nätet om jag lagt energi och tid på det, för man kan hitta i princip allt på internet, med lite tid, tålamod och kunnande.

    Polisen borde skaffa sig denna kompetens. Jag antar att de redan har den? Jag ser nästan varje vecka, eller åtminstone månad hur polisen har sprängt en pedofilliga, eller gripit någon för innehav av barnporr. Det sker ju framgång i detta området hela tiden, jag ser gärna att polisen får mer resurser för att motarbeta barnporr på internet, och överallt annars också för den delen, men lika lite som vi ska avskaffa våra rättigheter AFK, ska de avskaffas på Internet, internet är en del av samhället och i min mening det viktigaste verktyget vi har för att vara med och påverka, och utveckla demokratin, det får inte monteras ner eller kontrolleras, det vore samma sak som att montera ned demokratin i mina ögon.

  2. rdahlin

    May 28, 2009, 13:31:19

    Vad kan man säga om detta?

    Jo man kan citera Ghandi: “First they ignore you, then they laugh/ridicule at you, then they fight you, then you win.”

    Det känns som att vi ligger någonstans mellan #2 och #3 just nu… så snart så är vi vid #4 :)

  3. Fredrik Larsson

    May 28, 2009, 13:44:14

    Njae – som debatten ser ut i Sverige just nu är vi definitivt på punkt 3. Dom slåss ju med näbbar och klor. I valet 2010 får vi facit om vi vunnit eller inte.

    Mvh
    Fredrik Larsson

  4. Anders Troberg

    May 28, 2009, 13:46:35

    “Nakenchocken – “Efter att enskilda personer fått se nakenbilder av sig själva spridas på nätet förstår många att allt inte är lämpligt. Det går att skada, såra och förstöra.””

    Helt klart. Folk skulle riskera men för livet om de fick se nakenbilder av Beatrice Ask och Hans Wallmark.

    För mig som är praktiskt lagd så tycker jag då att sättet att inte sprida nakenbilder av sig själv är mycket enkelt. Ge fan i att sprida nakenbilder av er själv! En bild man aldrig tagit kan inte spridas. En bild man aldrig delat med sig kan inte spridas. Varför är det så svårt att förstå?

    Däremot, vill någon sprida nakenbilder på sig själv, ja, självklart ska de få göra det. Hur avser Ask och Wallmark garantera den rätten och samtidigt hindra att puckon som sprider bilder av sig själv utan att vilja sprida dem gör det? Ärligt talat, lite jäkla egenansvar måste man ha.

    Kanske det här är upptakten till deras valkampanj? Rösta på Moderaterna, annars publicerar vi nakenbilder på hur Beatrice Ask och Hans Wallmark tar saken i egna händer och drar en slutsats!

    Jag önskar att jag kunde komma på något mer nedvärderande om dem, något proportionellt till hur de nedvärderar väljarna, men min fantasi har tydligen vissa gränser trots allt.

  5. .perpotator

    May 28, 2009, 13:46:36

    Dom låter som en lantis som inte vågar åka till storstan för att det är så mycket knark och våld där.
    “I stockholm kan man bli rånad av knarkare överallt” som min farmor sa en gång.

  6. Anonym fegis

    May 28, 2009, 13:58:15

    Wow. Kan du få in det inlägget som en replik i tidningen?

  7. Nypirat

    May 28, 2009, 14:10:05

    Viktigt också att framhålla att knark inte levereras via Internet, så i konsekvensens namn borde Ask och Wallmark omgående verka för att myndigheterna ska kontrollera alla brev- och paketförsändelser inom och utom landets gränser.

    Samtidigt kanske det är dags att upprätta löpande personkontroller utanför och på dagis, fritidsgårdar, skolor och andra ställen där det finns barn då pedofiler även verkar IRL.

    Mest effektivt vore kanske att skjuta av hela befolkningen på en gång så slipper vi alla andra problem också.

  8. Hugo Heden

    May 28, 2009, 14:12:52

    @Anna Troberg,

    Jag tror många har uppfattningen att PP står för total frihet, i meningen anarki, på internet. Se t.ex hur jag och Tor försöker vara pedagogiska här: http://blog.rudenius.se/post/Piratpartiet-och-integriteten.aspx

    Skulle därför vilja se argumentation av typen: “Ja, brottlighet på nätet *är* ett problem som måste bekämpas precis på samma rimliga och rättssäkra sätt som brottlighet *utanför* nätet, m.h.a polis och domstolsväsende. Piratpartiet vill *värna* om detta. Vi anser att internet måste omfattas av samma rättigheter och skyldigheter som livet utanför internet… bla bla bla” (eller vad PP nu anser..?)

    Detta skulle kunna betonas mer än att bara säga “nej, det har vi aldrig påstått” — detta låter lite passivt tycker jag, nästan som en axelryckning.

    Christian Engström fick, efter sin debatt i radions Studio Ett, en liknande kommentar från signaturen Peter igår:

    Men det är viktigt att visa för de som är rädda för Internet att det finns en plan att upphålla lag och ordning. Så istället för att enbart kritisera de okunnigas förslag måste vi ge egna konkreta förslag om än det bara en en strikt kopia av dagens spaning.

    Jag försökte också uttrycka detta i en kommentar till Ask/Wallmarks debattartikel.

    Eller är jag på fel spår tycker du?

  9. Hugo Heden

    May 28, 2009, 14:15:15

    WTF, man ser ju inte vad som är citat ovan, sorry..

    “Mest effektivt vore kanske att skjuta av hela befolkningen på en gång så slipper vi alla andra problem också.”

    Grymt citat, tack Nypirat :-)

  10. rdahlin

    May 28, 2009, 14:19:42

    Ang leverera paket: Det är väl bara att göra som i sketchen av “Helt appropå” där de kör en parodi på glasnost genom att Gorbachov tittar på genomsynliga brev.. sk glaspost… Så de får väl helt enkelt förbjuda paket där man inte direkt kan se vad som finns i dem… (ironi)

  11. Anonym fegis

    May 28, 2009, 14:25:20

    @Hugo Heden

    Ja, jag tror det är en bra strategi att lyfta fram de lösningar som redan finns och fungerar, och att de fungerar även när det gäller internet. Mycket bättre än “det tar vi inte ställning till”, som omedelbart kan användas för att insinuera ansvarslöshet och dålig koll.

    PP har mer och mer anammat den strategin, vilket jag hurrar för.

  12. Slasher

    May 28, 2009, 14:26:07

    Mycket bra skrivit. Det märks tydligt att antingen försöker dom medvetet vilseleda väljare eller så har dom fortfarande inte förstått någonting om vad internet är. I båda fallen är jag rädd för vad som kommer hända om dom fortsätter att bestämma över våra liv.

  13. DanceK

    May 28, 2009, 14:37:41

    Kan det vara läge med ett pressmeddelande om detta?

  14. Jörgen E

    May 28, 2009, 14:38:57

    “Nakenbild på Beatrice Ask”
    Hemska tanke!!! Tack för att du sabbade mitt sexliv. Bilder som kräver lobotomi brukar sånt kallas…

  15. Robert B

    May 28, 2009, 14:41:44

    De “Möjligheter” som nämns i rubriken är naturligtvis möjligheterna att övervaka, åsiktsregistrera och kartlägga sociala nätverk över hela befolkningen.

  16. Trixx

    May 28, 2009, 14:59:43

    Bra skrivet!
    Argumentationstekniken som Ask och Wallmark använder sig av är ju väl beprövad:

    Skulle du ha synpunkter på uppförande (jag har snällt påpekat att det fanns en papperskorg, samt påpekat att kön var bakom mig) till en invandrare, så blir du skälld för rasist…

    Gillar du inte övervakningskameror, så förutsätts du ha nåt att dölja…

    Är du man och inte speciellt förtjust i extremfeminism, så är du förmodligen kvinnomisshandlare, förtryckare och ojämlik…

    Har du ingen lust att bli registrerad och övervakad på nätet, så blir du beskylld för att vara parasit, kriminell, drogliberal, för barnpornografi eller rent av terrorist…

    All denna typ av argumentation har förmodligen visat sig vara effektiv tidigare, eftersom svensken i gemen gärna vill vara pk och inte bli etiketterad som avvikande från mainstream.

    Det är ett lågvattenmärke att använda sig av sådana metoder.

  17. Smen

    May 28, 2009, 15:54:13

    Som om inte internet vore illa nog, så sitter en hel del “skumma” svenskar med en ethernetkabel rätt in i datorn. När ska vi se kraftfulla uttalanden mot ethernet?

  18. Trötter

    May 28, 2009, 19:56:32

    Ja det är helt sjukt att koppla pp med barnporr hatar när dom sjunker på så låg nivå. Då kan vi juh säga att stäng all flyg trafik för att slippa pedofilerna som flyger till asien osv.
    för att utnyttja barn där för det är juh samma sak isf.
    Ps.var det inte bara 4veckor sedan två svenskar anhölls i thailand för just detta??

  19. Mackus

    May 28, 2009, 20:03:26

    De skriver:

    “Här finns steroider som kan vara tillåtna i ett annat EU-land och som med hjälp av svenska hemsidor saluförs här. Sedan skickas varorna per post.”

    Det skulle ju faktiskt nästan vara mindre integritetskränkande om de skulle kolla all post istället för all Internettrafik om det nu var så farligt med steroider från ett annat lagligt EU-land.

  20. Anders Troberg

    May 28, 2009, 20:38:05

    “Här finns steroider som kan vara tillåtna i ett annat EU-land och som med hjälp av svenska hemsidor saluförs här. Sedan skickas varorna per post.”

    Ska man vara petig så begås väl inget brott förrän man försöker föra in dem i Sverige? Med andra ord, på vilket sätt är internet ett problem i sammanhanget?

  21. Jonas

    May 28, 2009, 22:30:21

    Anna, jag tycker du överreagerar i ditt svar till Ask. Jag ser inga pungsparkar i det Ask skrev. Hon frågar väl egentligen bara om Piratpartiet inte vill ha några begränsningar på nätet. Du svarar jo. Det räcker. Att du vräker på med en massa ilska över något du läser in mellan hennes rader försämrar nog bara många läsares intryck av dig i onödan.

    Annars skriver du alltid jättebra Anna, är mitt intryck. Keep up the good spirit!

    1. Anna Troberg

      May 29, 2009, 07:16:37

      Hej Jonas!
      Jag tycker nog att det kan räknas som en pungspark och insinuera att pp skulle vara för barnpornografi. Det är låg och dålig argumentationsteknik och jag tycker att vi kan kräva mer av en minister.

      Men, det är alltid bra att vakta sina egna ord också, det har du helt rätt i. :-)

      Ha det riktigt bra,
      Anna

  22. Ask me

    May 28, 2009, 22:31:50

    Denne Ask, hon med sin sharialagar på internet är nog den person som värvat mest och röster till Piratpartiet.

    Så tack, men ändå inte hur man nu säger

  23. Victoria

    May 29, 2009, 00:50:02

    Bra skrivet Anna. Däremot kan jag tycka att en del av den här smutskastningen (kanske inte just det här exemplet, men den del annat) faktiskt är bra för partiet. PP är fortfarande i tillväxtsprocessen, och jag tror att vi behöver ha kritik för att kunna utvecklas och växa. PP är ju trots allt väldigt beroende av en ständig intern (och extern) diskussion om hur vi ska utvecklas.

    Sen kan man ju tycka att det är lite barnsligt att mena att PP gillar barnpornografi..

    1. Anna Troberg

      May 29, 2009, 07:18:05

      Hej Victoria!

      Ja, jag tror också att folk är smarta nog att genomskåda sådana där dåliga försök till smutskastning. Och någonstans i slutänden gynnar det oss, inte dem. Men det skulle vara kul med lite ordentlig debatt. Pajkastning är inte så kul.

      Ha det så bra,
      Anna

  24. Juha

    May 29, 2009, 00:51:38

    Ask är en vidrig människa.

    1. Anna Troberg

      May 29, 2009, 07:18:46

      Hej Juha!

      Jag känner inte Ask personligen, så det vet jag ingeting om. Det jag sett av hennes yrkesutövning imponerar dock inte på mig.

      Ha det så bra,
      Anna

  25. Gunnar

    May 29, 2009, 10:54:09

    “Barnpornografi är olagligt att inneha och sprida.
    Få röster hörs för att stoppa polisers och åklagares möjligheter
    att komma åt dessa vidrigheter.”

    Piratpartiet har heller aldrig påstått att man ska stoppa poliser möjligheter att utreda och förhindra brott begånga oavsett om det är i det fysiska samhället eller på internet.
    Det piratpartiet vill förhindra är att privata intressen skall få polisiära befogenheter. Det är inte, och kommer aldrig att bli, ok i det fysiska samhället – varför skulle det vara ok på internet?

    “I bakgrunden finns ligor och organiserade kriminella nätverk
    som gör stora pengar på andras missbruk och olycka.”

    Piratpartiet vill, bland annat, legalisera fildelning för PRIVAT bruk – inte för de ligor/kriminella nätverk som tjänar pengar på andras olycka.

    “Efter att enskilda personer fått se nakenbilder av sig själva
    spridas på nätet förstår många att allt inte är lämpligt.
    Det går att skada, såra och förstöra.”

    När man anser att man har blivit kränkt eller att olagligheter på annat sätt begåtts skall en polisanmälan göras så att rättssystemet får göra en ordentlig utredning av vem som gjort vad och hur.
    Det är inte ett fungerande argument att man slipper bli kränkt bara för att man inför massövervakning

    “Vi kan vara stolta i Sverige över att stå för nolltolerans mot narkotika.”

    Det anser jag att vi kan och vi ska fortsätta vara.

  26. Jah Hollis

    May 29, 2009, 12:21:59

    Och vad är då “äkta” skräckpropaganda? :-)

    1. Anna Troberg

      May 29, 2009, 13:24:38

      Hej Jah Hollis!
      Ja, det kan man ju undra! 😀
      Ha en trevlig helg!
      Anna

  27. YRN

    May 29, 2009, 13:24:48

    @ Anna:

    “Jag känner inte Ask personligen, så det vet jag ingeting om. Det jag sett av hennes yrkesutövning imponerar dock inte på mig.”

    Har inte Tant Bea i botten en yrkesutbildning som damfrisörska i Sveg eller så? Kan det vara därför hon är så fin på Svek och att dra alla över en kam?

    Nej, vi ska väl inte vara lika larviga…

  28. Anders Troberg

    May 29, 2009, 14:32:15

    “Pajkastning är inte så kul.”

    Jag hade rätt så kul när jag skrev mitt svar… :)

  29. Tharand

    May 29, 2009, 18:25:45

    Väl talat!

    Detta hör förvisso delvis till riksdagsvalet och inte EP-valet, men jag undrar ändå vad PP vill göra för att stoppa barnpornografi och skydda personer från kränkningar på internet, t.ex. nakenbilder?

    Ni antyder att det finns lagar mot det, visst är det så, men när ni har en så samlad teknisk expertis på IT-området, varför lägger ni inte fram förslag om hur man kan lösa dessa frågorna? Moderaterna har ju onekligen kört fast igen (någon som är förvånad?)

    Och på samma tema; vad vill PP göra för nätetiken? Ett problem är ju att det på delar av nätet finns total avsaknad av etiska regler kring vad man bör sprida och vad som är olämpligt att sprida. Har inte även PP ett moraliskt ansvar här även om det inte nödvändigtvis måste ske genom lagstiftning eller övervakning?

  30. Billy

    May 31, 2009, 13:36:50

    Ask och hennes banditanhang är klart värre än alla de som de försöker att smutskasta i sin iver att kunna tjäna ännu mera pengar på mindre arbete.
    Se till att rösta rätt nästa gång så att vi slipper dessa parasiter..

  31. rdahlin

    June 2, 2009, 12:32:06

    Jag nämnde Glaspost tidigare: här är filmen http://www.youtube.com/watch?v=Yq1Qrghpd50

  32. Anders Troberg

    June 3, 2009, 16:40:01

    “Ni antyder att det finns lagar mot det, visst är det så, men när ni har en så samlad teknisk expertis på IT-området, varför lägger ni inte fram förslag om hur man kan lösa dessa frågorna?”

    Det är inte ett tekniskt problem, lika lite som det är ett juridiskt problem. Det är ett problem som måste lösas genom att polisen får tummen ur röven och gör lite jobb.

    Sedan måste jag erkänna att jag inte ser problemet med att (vuxna) människor publicerar bilder på sig själv nakna.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *