Pages

Categories

Search

 

Vem vill betala för tvångsmatning?

by
May 28, 2009
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

Det gläder mig verkligen att fler och fler verkar förstå att kulturlandskapet inte bara kommer att förändras i framtiden, utan att det är fullkomligt nödvändigt att det gör det. Unni Drougge har redan fattat och igår visade Lars Gustafsson att han också fattat.

I går var jag med i en debatt på Kistamässans Bredbandsdagar. Där stötte jag återigen på den där känslan av att upphovsrättsindustrin tror att de har en självklar rätt att göra vinst på allt de gör. De inte bara vill, utan kräver att få storgäddan på kroken varje gång de kastar ut fiskedraget. Jag tycker att det känns ganska märkligt.

Kulturell verksamhet är och har alltid varit en osäker inkomstkälla. Det är därför föräldrar generellt hoppas att deras barn ska tänka om när de säger att de vill bli rockgitarrister, konstnärer, skådespelare eller författare. Och det är inte för inte som de hoppas att lilla Kalle eller Stina ska bli bankdirektörer eller SAS-piloter istället. De vet helt enkelt att det är få förunnat att kunna försörja sig på kulturell verksamhet.

Upphovsrättsindustrin hävdar att man kan förbättra kreatörernas ekonomiska villkor genom att skärpa upphovsrätten in absurdum. De har fel. Det förbättrar bara storbolagens och några få kreatörers villkor. I sin iver att hävda upphovsrätten arbetar man för att bli den enda länken mellan kreatör och fans. Man arbetar aktivt för att sätta så många käppar som möjligt i hjulet för de kreatörer som väljer alternativa vägar att nå sina fans.

Kort sagt: de har inga som helst skrupler när det gäller att se till att de kan tjäna pengar och de bryr sig inte ett jota om att bevara ett friskt kulturklimat. De vurmar för Absolute Dance 56 för att de tjänar pengar på det. De skiter i all den smalare kultur som är ryggraden i ett brett och livkraftigt kulturlandskap.

Under gårdagens debatt sa Peter Sunde att han reagerat på samma sak som jag reagerat på när jag läste Bredbandsdagarnas program. Där stod det nämligen att konsumenterna har “en ovilja att stå för kostnaden”. Dagens upplysta konsumenter har inte en ovilja att betala. De har en ovilja mot att betala för sådant de inte vill ha. Och de vill framför allt inte betala flera gånger för något de inte vill ha. När de betalar, så vill de veta att pengarna går dit de vill att de ska gå. De vill inte föda giriga mellanhänder.

Om upphovsrättsindustrin vill tjäna pengar i framtiden, så måste de sluta att betrakta folk som konsumentboskap som förväntas tugga i sig vad sjutton som helst och betala för varje idisling. Dagens medvetna konsumenter är finsmakare. De väljer med omsorg och förbehåller sig den självklara rätten att få provsmaka innan de öppnar plånboken. Behandla dem med respekt, ge dem vad de vill ha, så kommer plånboken att stå på vid gavel. Det är faktiskt inte så mycket svårare än så.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Mikael Nilsson

    May 28, 2009, 10:12:17

    Jag noterar att du är angiven som “ordförande för piratpartiet” i programmet också… 😀

    1. Anna Troberg

      May 28, 2009, 10:48:52

      Hej Micke!
      Ja, det med. 😀 Jag rättade dock det, så jag seglade inte under falsk flagg i debatten.
      Ha en riktigt bra dag,
      Anna

  2. Andreas

    May 28, 2009, 16:15:35

    Bra skrivet. Inte helt vanligt med så nyanserade inlägg i denna debatt.

  3. YRN

    May 28, 2009, 22:21:10

    Du kanske har nämnt det förut, Anna, men varför inte tipsa igen om http://magnatune.com/ (“We are not evil”) ett modernt musikförlag som ger ut sovrat material av hög kvalitet på rättvisa villkor. Du betalar rimliga priser och artisten får så mycket som hälften av intäkterna! Du kan provlyssna innan du köper. Om du vill licensiera musiken för t ex kommersiella ändamål så går det bra, likaså på rimliga villkor sägs det (jag har aldrig haft anledning att göra det).

    Ganska bred inriktning, klassiskt till New Age, rock, World music osv. Riktiga människor bakom bolaget. Även några svenska artister finns med. Min erfarenhet är mycket god.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *