Pages

Categories

Search

 

Man kanske skulle ta och göra en Bond…

by
August 6, 2009
Integritet, Politik
No Comment

Genom Emma ser jag att taxichaffisarna i Tampa Bay är upprörda. En kreativ själ har nämligen börjat erbjuda gratis, reklamfinansierad persontransport. Och vi vet ju hur det brukar gå när folk ger bort något. Kunderna blir glada och konkurrenterna får skrämselhicka.

Personligen tycker jag att det är en ganska smart idé. De taxichaufförer jag pratat med (och det är en hel del) berättar alla om hur ofta måste jobba några timmar extra för att det varit en lugn dag. Kanske skulle ett sådant här reklamfinansierat alternativ kunna jämna ut deras inkomst lite och göra deras ekonomiska vardag lite tryggare. C Magnus Berglund delar med sig lite av sina taxierfarenheter i kommentarsfältet på Emmas blogg.

Jag tror att den ständigt pågående debatten om den påstådda omöjligheten att konkurrera med gratis, skulle lugna sig avsevärt om man bara var beredd att släppa sargen och börja tänka i nya banor. Kanske är det så att man i framtiden kommer att erbjuda ungefär samma tjänster som i dag, men få pengarna från ett annat håll, som i gratistaxifallet.

Eller är det så att det är principiellt viktigt att pengarna kommer från samma håll som de traditionellt gjort? Jag tycker inte det. Om någon till exempel skulle känner sig manad att sponsra mitt nya litteraturprojekt BadMatch ála Bond-style så skulle jag inte tacka nej till det. Min konstnärliga integritet är stark nog att inte rubbas av petitesser som vilken mobiltelefon mina huvudpersoner använder, vilka bilar de kör, vilken musik de lyssnar på etc.

Vid närmare eftertanke så har jag i mina texter hänvisat till diverse varumärken och artister. Kanske skulle jag börja skicka fakturor för reklamutrymmet? Ja, ja, de har inte bett om att få vara med i mina texter, men så har ju jag å andra sidan inte bett om att få lyssna på Carolas jävla julefrid på Åhléns heller och det vill STIM ändå indirekt ha mina pengar för.

Hmmm… Kanske har jag kommit på en ny affärsidé. Om alla författare sluter sig samman i en organisation motsvarande STIM, så skulle vi gemensamt börja utkräva rättmätigt betalt från alla företag och personer som vi på ett eller annat sätt sponsrar genom våra verk.

Skämt å sido, jag skulle aldrig kräva folk på pengar för att jag tvingat på dem mina alster. Däremot skulle jag faktiskt inte alls ha något emot om någon ville sponsra min kreativa verksamhet, eftersom det skulle ge mig arbetsro. Det skulle dessutom gynna mina läsare, som skulle kunna få mer att läsa. De skulle dessutom kunna få fysiska kopior av det billigare än annars. Det är faktiskt inte fy skam. Det är bara väldigt inte pk inom kulturvärlden. Men, what the heck, om Bond gör det, så kan det ju inte vara helt fel, eller hur?

För att lugna alla oroliga, så vill jag slutligen poängtera att ja, jag vet att Bondfilmerna görs av jättestora filmbolag och att reklamintäkterna inte går till att göra biobesök billigare för Bond-entusiaster som jag. Jag vill bara visa att inbakad reklam faktiskt inte behöver vara så himla helmskt. Det kan vara helt ok, så länge man håller sig kvar vid sin egen konstnärliga vision.

Det finns naturligtvis de som kommer att hävda att Bond inte är konst och att Hamlet inte bör dricka Coca-Cola etc. Till dem vill jag bara säga att Bond ÄR konst. Och om man kan sätta Ian McKellan som Richard III i en bil som inte vill starta och låta honom säga den klassiska repliken “A horse! A horse! My kingdom for a horse!” så att tårna kryllar sig av förtjusning på en, så borde man också veta att man sannerligen inte behöver trippa för tå för sann konst. Den är som ogräs. Den överlever allt.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Niclas Tamas

    August 6, 2009, 14:19:19

    Vilken bra lösning. Själv kör jag taxi sedan 4 år. Numera rullstolsbuss. Men att köra kunderna gratis på nätterna, vilken grej! Undrar vilket företag i elbilsbranschen som hoppar på det först i Sverige? Ska tipsa min åkare om saken.

    Produktplacering i böcker? Hahaha…..underbar idé! Och varför inte? Undrar vem som blir först med att reta gallfeber på kulturkoftorna och akademikersandalerna med den första sponsrade svenska thrillern, deckaren eller romanen?

    Hmmm….kanske skulle ta och ringa ett par samtal…..

  2. Lars-Erick

    August 6, 2009, 15:00:53

    Anna,
    jag lyfter på min imaginära keps för denna kreativitet.
    Med inbakad humor, det förstår jag, men även med allvar.

  3. C Magnus Berglund

    August 6, 2009, 16:04:57

    Tack för länkkärleken. :)

    Man kanske skall tänka utanför boxen när det gäller sponsing också.
    Din idé om Richard III är inte så dum om man sätter en ny synvinkel på det. Om man läser motortidningarnas och ägares kommentarer om diverse problem som skriver in det i manus, och sen skickar detta till respektive bolag med frågan: Hur mycket är ni villiga att betala för den bad will detta ger i er kundkrets? :) För de som betalar skrivar man dit något eget kreativt (eller som man ursprungligen tänkte). Både pengar till författare och integritet för författare FTW. Bara lite vänskaplig utpressning som enda nackdel. 😀

  4. C Magnus Berglund

    August 6, 2009, 19:32:23

    Hmm, mitt förslag var inte så genomtänkt tydligen, och naturligtvis skulle jag bevisas ha fel av slumpen:
    Dagens techdirt: http://techdirt.com/articles/20090731/0319025726.shtml



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *