Pages

Categories

Search

 

Hur uppdaterade är våra kulturella utbildningar?

Hur uppdaterade är våra kulturella utbildningar?

by
August 7, 2009
Kultur, Kunskap, Politik
No Comment

I dag tänker jag flagga för en alldeles utomordentlig ledare av Johanna Nylander, där hon skriver om Microsofts totala dominans inom skolan och den offentliga förvaltningen. Klicka in och läs den.

Nylanders ledare fick mig dessutom att fundera på hur det ser ut inom andra områden, som till exempel mitt eget: kulturen. Vad lär man ut om hur man ska nå ut med sitt skapande på till exempel Musikhögskolan, Dramatiska Institutet, diverse skrivarkurser etc? Jag har faktiskt ingen aning, men det skulle vara intressant att veta.

Tänk om det är så att man fortfarande lär ut att det bara finns några få, etablerade vägar att nå ut med kreativt skapande. Att man bara når sin publik genom skivkontrakt, förlagskontrakt etc. I så fall är ju dessa utbildningar hopplöst föråldrade. Jag vet att unga kreatörer själva är ganska medvetna om vilka andra alternativ som finns, men så länge de utbildningar som finns att tillgå inte också lyfter fram alternativen, så kommer dessa alternativ att ses som en sorts nödlösning för andra klassens kultur. Det vore oerhört sorgligt, eftersom det som öppnar dörrar för den här typen av kontrakt inte nödvändigtvis är kvalitet, utan kommersiell potential och det är allt som oftast två vitt skillda saker.

Jag skulle verkligen vilja veta hur det ligger till med detta, så ni som eventuellt vet mer om det får gärna skriva några rader om det i en kommentar.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by


no Responses

  1. Stefan

    August 7, 2009, 10:02:21

    Jag vet iofs inte hur det ligger till med de kulturella utbildningarna, men om jag extrapolerar (ordentligt) från mina erfarenheter från teknisk högskola så är svaret inte alls. Du får med dig massor av teoretisk kunskap om allt möjligt som du kan ha nytta av i arbetslivet och en del saker som du får med dig utan att det egentligen lärs ut som hur man lär sig nya saker på kort tid. Däremot så får du väldigt lite som är direkt tillämpbart i arbetslivet eller ens hur arbetslivet ser ut och fungerar. Användarinterface är ointressant ur en akademisk synvinkel…

  2. Nedmyr

    August 7, 2009, 10:23:08

    Jag gick musikestet på gymnasiet (tog studenten för ~ett år sedan), och jag kan bara minnas att vi fick massa information om Ifpi, Stim, Sami, skivbolag osv. Mitt intresse för piratfrågorna (och därmed även alternativa distributionsvägar) började senare, och min första reaktion till Stim var “fan vad smart!” Nu vet jag att det inte funkar så längre.

    Jag har ingen “riktig” blogg, men jag skriver en del piratrelaterat på min bilddagbok och en av mina vänner från gymnasietiden gör mycket egen musik. Han lägger ut sina låtar på Myspace, han har de även på nån sida med ett betalsystem så han får några ören om nån lyssnar på hans låtar. Jag har försökt berätta om hur han kan göra för att nå ut ännu mer, och tipsa om XtremeCreator, och han undrade – håll i er – hur Stim och Ifpi skulle klara sig.

    Alltså, vi fick i princip lära oss av skolan att Stim, Ifpi och skivbolag är naturlagar, och ska man få jobb som musiker ska man antingen vara jävligt envis, eller så ska man ha tur.

  3. sned

    August 7, 2009, 12:51:38

    Ja, det var ju en bra ledare så länge den höll sig till sakfrågorna. Men jag undrar varför hon tvunget skulle göra bort sig med “en lika våt och avlägsen dröm som .jpg-flickorna är för bleka nördar”. Är det så att expressen vägrar ta in en text som inte innehåller minst ett plumpt sexistiskt skämt om människor med en viss hudfärg, eller en svepande formulering som gör narr av intellektuella?

  4. chris

    August 7, 2009, 14:28:24

    Uppenbarligen får de lära sig att ett bra sätt att nå ut är att spela psykfall som planerar att hoppa ifrån en bro. Andra har fått lära sig att klotter i tunnelbanan är bra. Förstaklassen kultur?

  5. Johan Ronström

    August 7, 2009, 14:45:32

    Jag har faktiskt ett inlägg på lut om hur snacket går på musikhögskolan, och jag har filmat en temadag – “Hur ser folkmusikerns framtida arbetsmarknad ut?” – som jag tror många intresserade av det här inlägget skulle uppskatta.

    Generellt så tror jag faktiskt att upplägget i frågan är mycket upp till respektive lärare och prefekter, och jag tror att vi på folkmusikinstitutionen naturligt ligger lite längre fram tekniskt, eftersom vi aldrig haft någon “självklar” väg att nå ut och måste utforska alla tänkbara möjligheter. Dessutom är vi en liten, ganska självstyrd institution, påverkbar. Men snart kommer det ett inlägg med videobevis om hur det snackas hos oss.

  6. Anders Troberg

    August 7, 2009, 19:27:04

    Att man bara kör Microsoft-produkter i skolan bara för att de är störst är lika dumt som att låta McDonalds sköta näringsläran bara för att de är störst.

    “Det här, barn, är kostcirkeln. Den innehåller bitarna BigMac, Cola, pommes frits, milk share, plusmeny, ostdip och extra ostburgare. Det är viktigt att man äter alla bitarna varje dag för att må bra.”

    Skulle man accepterat det?

    Vi ska uppfostra en generation som tänker själv, som ifrågasätter och som själv tar reda på vad som gäller. Hur kan de göra det om de inte ens har tillgång till källkoden till programvaran de använder?

    Jag kan tänka mig att Microsoft får finnas i skolan, men deras produkter ska läras ut på samma villkor som andra produkter, och man ska ställa absoluta krav på att de ska tillhandahålla källkoden, de ska följa etablerade standarder och använda öppna protokoll och format.

  7. Anne D

    August 7, 2009, 21:47:18

    På en sommarskrivkurs sade man ungefär att poesi är inget någon betalar för att läsa, så det kan man bara ha som kär hobby. (Själva betalandet var i och för sig inte det viktiga i sammanhanget, men det verkar ofta sättas likhetstecken mellan att få betalt och att finnas alls.)

    På en senare skrivkurs är tonen mer modern; där hänvisas vi till veckotidningar i första hand, och det har till och med länkats lite försiktigt till novelltävlingar här och var. Det finns ett forum att delta i, även om nya inlägg är ganska sällsynta. Annan nätnärvaro berörs inte med ett ord. Jag har flera gånger grunnat över hur det ska gå för alla som går ut efter fullgjord kurs och ska försöka hitta en framkomlig väg efter den gamla skolan.

    Vad gäller Microsoft så är dominansen stor också på skrivkurserna; nästan alla hänvisningar är till word och finesser där. Mac-användare eller de som använder open office finns, men många är vi inte.

  8. Niclas Tamas

    August 8, 2009, 08:32:08

    Intressant artikel på Expressen. Och någorlunda balanserad också. Av kommentarerna på expressen.se framgår med all tydlighet hur Microsoft lyckades infiltrera hela den offentliga sektorn och huvuddelen av persondatormarknaden. Detta var nu ganska länge sedan och “old habits die hard”. Men att Microsoft skulle vara ett hot mot demokratin vet jag inte. Då är väl Google ett lika stort hot i sådana fall.

    Själv tittade jag runt lite på skrivarutbildningar. Skrivarakademin, Falkens författarskola etc. Det jag förstår av deras kursupplägg är att det är underförstått att de färdiga manusen ska *postas*. Helst efter en vända hos en “manusredaktör” eller “skrivacoach”.

    Samma sak på olika skrivarforum som t.ex. Kapitel1. Där förs en ibland mycket högljudd debatt kring dessa frågor. Och kontentan är glasklar: Det som “räknas” är att bli antagen på ett förlaaag. Annars är du ingenting.

    Den enda utbildningen jag hittade som hjälper författare hur man arbetar med Internet som bas för att sprida och publicera sina texter var delaenbok.se. De erbjuder något de kallar Auctor-Steg 1. Det verkar vara ett steg i rätt riktning.

  9. Peeter

    August 8, 2009, 10:15:39

    Malmö Musikhögskola har åtminstone en kurs som heter “Att överleva som musiker”:

    Att överleva som musiker (1-8) 8 hp Grundnivå
    Kursen ska ge en god bild av hur musikbranschen fungerar juridiskt och
    praktiskt samt hur man bäst planerar sin karriär.
    Kursinnehåll: upphovsrätt, att hitta spelningar, kontrakt, cd-utgivning, förlag, marknadsföring, olika sätt att driva sin verksamhet (firma, anställning etc.) mediakontakter m.m.

    I och med att den innehåller ord som “kontrakt”, “cd-utgivning”, och “förlag” så verkar den ju inte direkt ha anammat alternativa sätt att nå ut med sin musik, men vi får väl se i höst då jag tänker gå kursen själv, mest för att se vad de har att säga om just det här. Det blir intressant.

  10. Johan Ronström

    August 10, 2009, 11:38:17

    Peeter: Såna där kurser tenderar att ha en väldigt pragmatisk (och ofta lite utdataterad (tänk -99)) syn på inkomstmodeller. Det handlar i oftast i första hand om att gå igenom juridiken runt upphovsrätt m.m, och praktiska genomgångar, typ “hur man STIM-anmäler ett verk/ett gig” eller “vad kan man vinna på att ha en hemsida”. Det är vanligen inte ett forum för filosofiska funderingar, och ganska lite utrymme ges till okonventionella eller obeprövade lösningar, även om det verkar ha blivit iaf lite bättre sista två åren.

  11. Lex Luthor

    August 29, 2009, 15:01:38

    Men snälla Niclas! Den enda sida jag hittade..De är ju din sida som du på detta lite baksluga sätt marknadsför här…!!! Och den sidan är ju knappt färdig o än mindre “kvalitessäkrad”, Varför skulle du kunnna lära ut skrivandes konst , som inte fått en rad publicerad?



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *