Pages

Categories

Search

 

SJ, SJ gamle vän…

by
September 2, 2009
Integritet, Politik
No Comment

Nu ska SJ minsann kolla leg på sina resenärer. Anledningen sägs vara att man vill stoppa svartabörsförsäljningen av biljetter. Från SJ:s sida är det säkerligen så, men om det är svartabörsförsäljningen man vill komma tillrätta med, så tänker man helt fel. Man begår helt enkelt det gamla klassiska misstaget att man tar itu med symptomen istället för det egentliga problemet.

SJ har ett hysteriskt bökigt biljettsystem. Jag bokade nyligen en tur och retur-biljett Stockholm Göteborg. Eftersom jag inte riktigt visste när jag skulle åka kikade jag in i SJ:s biljettbokningssystem några gånger under loppet av ett par veckor. Under den här tiden for priserna på samma biljett upp och ner utan att jag kunde lista ut varför. Nu läser jag att SJ dessutom släpper ett visst antal biljetter för 95 kronor vid midnatt varje dag. Jag undrar om någon, ens SJ själva, har en aning om hur många olika priskategorier och priser de har på sina biljetter. Mitt förslag är att de rensar upp lite i sitt prissystem, slutar med 95 kronorsbiljetterna och istället försöker få ner priserna en smula över hela linjen. Det skulle antagligen få stopp på en del av svartabörsförsäljningen.

Sedan kan man ju fundera på vad SJ:s problem egentligen är. De får sålt sina biljetter i vilket fall. Spelar det egentligen någon roll för dem vem som köper dem så länge de får sina pengar? Jag förstår om man inte vill sponsra svartabörsverksamhet, men lösningen är inte att ge sig på kunderna. Lösningen är att skapa ett prissystem som inte uppmuntrar till svartabörshandel.

Än viktigare är det att tänka på integritetsperspektivet. Jag vill faktiskt kunna resa till Göteborg utan att det registreras någonstans. Jag har rätt att göra det. Det är deprimerande att i stort sett dagligen få rapporter om alla nya sätt som vår personliga integritet naggas i kanten. Det är som om man helt tappat perspektivet och devalverat personlig integritet till en hobby i stil med frimärkssamlande. Men personlig integritet är ingen hobby. Personlig integritet är en av grundpelarna för ett demokratiskt samhälle.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Ingen speciell

    September 2, 2009, 12:08:33

    “För oss är det viktigt att du blir nöjd!

    Förutom att ge dig en extra möjlighet att komma till tals och få ditt ärende prövat, är en viktig del av Kundombudsmannens arbete att lyssna på dina synpunkter och önskemål så att vi kan bli ännu bättre.”

    SJs Kundombudsman
    Telefon: 0771 – 75 17 70
    Måndag – fredag, 08:00-16:00

    Gissa om de fick ett lååångt, sakligt och väldigt kritiskt telefonsamtal.

  2. Ingen speciell

    September 2, 2009, 12:43:09

    Man undrar varför legitimationstvång måste införas för annat än just de lockprisbiljetterna som är utsatta för svartabörshandeln?

  3. Voxar

    September 2, 2009, 14:16:03

    En annan aspekt av SJ’s personliga biljetter är att om man råkat glömma sitt ID tänker de faktiskt slänga av en om man inte köper en NY biljett, som dessutom är betydligt dyrare, ja ofta flera hundra kronor dyrare (beroende på sträcka såklart) om man köpt tidigt eller sista minuten. De vill helt enkelt tjäna storkovan på sina kunders olycka!

    Jag tycker inte detta är något jättestort ur integritetssynpunkt då telefonen, kontokort etc ändå talar om var man är, men man ska ju åtminstone kunna kräva att få den tjänst man betalat för! Det är ju redan skandal att man inte kan ångra ett köp hos SJ utan att behöva betala dubbelt så mycket i förväg för den rättigheten!

  4. Johan Svensson

    September 2, 2009, 15:07:40

    Jag har funderat långt och länge på exakt vad som gör den där börsen “svart” utan att kunna komma på något som helst svar annat än “SJ gillar inte att andra tjänar pengar de kunde tjäna i stället”.

  5. Voxar

    September 2, 2009, 16:15:51

    Johan: precis. Det är väll ganska självklart att företag inte vill att andra ska tjäna pengar på deras tjänster, men som jag ser det så är det “svarthandlarna” som är lösningen på SJ’s prissystem. Att någon erbjuder biljetter till vettiga priser vid avgång är ju underbart! Det är ingen annan än SJ’s fel att de inte är de själva som tjänar på det, men nu öser de över problemet på sina kunder istället.

  6. Väderkvarnen

    September 2, 2009, 16:45:56

    Hej Anna, long time no see!

    SJs direktörer har inte tänkt igenom detta för fem öre. Nu skall de lägga en massa pengar på att leja datakonsulter för en massa stålar som krånglar till beställningswebben med ännu mer. Sen kommer de inse att det tar tid att kolla leg på folk i ett helt tåg. Tar de in fler konduktörer? Eller ska konduktörerna “lata sig mindre”? Bättre då att göra som du säger, fixa prismodellen, fixa bokningssystemet.

    Välkommen in i mörka kammare.

  7. felmoftan

    September 2, 2009, 17:46:29

    > Voxar says: En annan aspekt av SJ’s personliga biljetter är att om man råkat glömma sitt ID tänker de faktiskt slänga av en om man inte köper en NY biljett, som dessutom är betydligt dyrare

    En aspekt av gamla hederliga opersonliga biljetter är att om man råkar glömma sin biljett så slänger de också av en om man inte köper en ny biljett. :)

    För övrigt kan jag rekommendera alla att resa med Veolia om man ska mellan Stockholm och Malmö. Deras tåg kör på fredag, lördag och söndag (mer fick de inte för monopolet). Klart billigare än SJ, ingen prisdjungel, mer platser med el och internet, och man slipper må illa som på X2000. Hoppas det kommer mer sånt. Tack borgerliga regering för denna enda vettiga grej ni har åstadkommit, åtminstone vad jag har märkt.

  8. Voxar

    September 2, 2009, 17:54:49

    felmoftan: haha ja det är ju lite halvsant. Det brukar/brukade gå bra på SJ-tågen om man har bokningsnumret med sig, som man ju får på både sms, email och när man bokar. Där är andra företag sämre då de påstår att det inte finns något som helst sätt för dem att kolla upp ett bokningsnummer. Ett telefonsamtal skulle ju dock räcka gott och väl.
    Jag vägrar betala dubbelt så gott det går. Man kan alltid tjata tills man kommer fram och ändå ska gå av =)

  9. Anders Troberg

    September 3, 2009, 10:22:31

    Svartabörsbiljetter åsido, vad är problemet för SJ om jag köper en biljett, kommer på att jag inte alls vill åka med deras tåg (jag kanske fått svininfluensa, inte behöver resa, inte vill åka med deras jobbiga passagerare, tiden kanske inte längre passar osv) och därför säljer min biljett till någon som vill åka med deras tåg. Krossar det helt deras affärsidé om fel person åker med deras tåg?

    Nej, nu är det dags att stänga ner den markbundna kollektivtrafiken, undantaget taxi och vissa utryckningsfordon. Det skulle dessutom minskat risken för att svininfluensahysterin sprider sig…

  10. Thomas Tydal

    September 3, 2009, 14:50:55

    Om nu någon skulle vara intresserad av hur SJ:s prissystem funkar, så…

    Biljetterna delas in efter resenär (vuxen/ungdom), tågtyp (X2000/Nattåg/Övriga tåg) samt klass (1 kl/2 kl).

    För varje sträcka och indelning ovan finns ett ordinarie pris. På exempelvis Stockholm-Malmö ser det ut så här för vuxen:

    Intercity 1 kl: 1 392 kr
    Intercity 2 kl: 771 kr

    X2000 1 kl: 1 692 kr
    X2000 2 kl: 1 173 kr

    Nattåg, endast sittplats: 775 kr
    Nattåg, sovplats i kupé med 6 platser: 888 kr
    Nattåg, sovplats i kupé med 3 platser och dusch i korridor: 1 359 kr
    Nattåg, sovplats i egen kupé med dusch/WC och frukost på hotell vid ankomst: 2 198 kr

    Priserna ovan är alltså det ordinarie priset. Det kallas för “Resa som kan återbetalas” och innebär att man kan få pengarna tillbaka om man avbokar innan tåget går. Biljetterna kan aldrig bli dyrare än så, däremot blir de ofta billigare…

    Om man kan tänka sig att få ett tillgodokvitto vid avbokning, dvs att pengarna endast kan användas till att köpa andra biljetter hos SJ, så kan man få en viss rabatt. (“Resa som kan ombokas”.)

    Ännu mer rabatt kan man få om man kan tänka sig att man inte får någonting alls tillbaka vid en eventuell ombokning. (“Resa som inte kan ombokas”.)

    Rabattens storlek bestäms av hur många platser det finns kvar på tåget och hur långt det är kvar till tågets avgång.

    Tidigare än 90 dagar före avgång erbjuds inga rabatter, utan då kan man enbart köpa biljetter till ordinarie pris (“Resa som kan återbetalas”), men då går det ju å andra sidan lätt att boka om sin plats senare när det finns billigare biljetter, om man vill ha rabatt.

    90 dagar före avgång, när rabatten börjar erbjudas är den som högst. Rabatten sjunker sedan ju närmare avgången man kommer. Den sjunker snabbare ju fler som köper rabatterade biljetter till avgången.

    Vi kan som exempel ta Stockholm-Göteborg för en vuxen i 2 klass. I morgon är det fredag, och det är en ganska populär dag att åka. Många avgångar är redan slutsålda och för de som återstår är det inte så hög rabatt:

    Intercity: 519 kr (5% rabatt)
    X2000: 1 092 kr (11% rabatt)

    Men nästa torsdag däremot, är det ju ännu en stund kvar till och det är inte lika många som åker då:

    Intercity: 465 kr (15% rabatt)
    X2000: 739 kr (40% rabatt)

    Och tittar vi tre månader framåt, 2 december, så ser det ut så här:

    Intercity: 95 kr (83% rabatt)
    X2000: 95 kr (92% rabatt)

    Det är alltså stora rabatter SJ erbjuder, men alla kan ju inte få så stor rabatt, utan det är först till kvarn som gäller. Kan man boka någon månad i förväg, eller man åker på någon avgång då inte så många åker, ja då får man större rabatt.

  11. Zandra

    September 3, 2009, 22:39:59

    SJ kan ta sig någon stans!

    Är det inte fel på hemsidan är tåget sen och om det nu någon gång skulle vara så att faktiskt både bokningen av tåget gått bra OCH det kommit fram i tid så självklart har tåget varit fullt av skrikande barn och otrevlig personal!

    Man ska åka tåg för miljöns skull. men då får dom väl endå ta och se till att man tjänar något på att ta tåget. För vem vill åka tåg om det inte ens kostar hälften så mycket att ta bilen. Jag är arg. Ska dom ha hela järnvägen för sig själva får dom väl ändå ta och sköta det lite snyggt!?

  12. Anders

    September 4, 2009, 21:55:20

    Thomas Tydal wrote:
    “Tidigare än 90 dagar före avgång erbjuds inga rabatter”
    “90 dagar före avgång, när rabatten börjar erbjudas är den som högst. Rabatten sjunker sedan ju närmare avgången man kommer. Den sjunker snabbare ju fler som köper rabatterade biljetter till avgången.”

    Detta verkar helt ologiskt! Varför detta hopp mellan ingen rabatt och max rabatt just 90 dagar innan avgång ? För att sedan sjunka ju närmre avgången man kommer.
    Om man nu ska ha rabatterade biljetter, speciellt om den kan vara så stor som över 90%, borde man inte kunna ha ett omvänt system där rabatten ÖKAR ju närmare avgång man kommer ?
    Det borde hjälpa till att fylla tågen och samtidigt eliminera svartabörshandeln.
    Någon kanske tycker att det är “orättvist” att den som är ute i god tid får betala mer än den som bestämmer sig sent. Jag tycker tvärtom att det kan vara orättvist mot den som inte vet långt i förväg när man ska resa att tvingas betala mer. Inget hindrar den som vet långt i förväg att ändå vänta med att köpa biljett för att få rabatt om priset är viktigt. Min känsla är dock att priset är mindre viktigt ju tidigare man vet att man ska åka. Med ett sådant system kanske spontanresor med tåg också kan bli tänkbart igen.

  13. Ingen speciell

    September 5, 2009, 00:05:45

    @Tydal: Att det blir stora rabatter beror väl bara på att de satt ett högt ordinarie pris? Hade de istället lagt på straffavgifter på ett lågt pris hade det ju haft stora straffavgifter istället.

    Det hade istället varit intressant att se hur ordinarie pris relaterar sig till faktisk kostnad.

    Och jag måste säga att jag inte riktigt jag förstår den extrema rabatteringen för beställningar i oootroligt god tid. Kan man verkligen motivera det ekonomiskt? Visst någon sorts rabatt kan jag se, men 92% Det lär ju vara lååångt under faktisk kostnad.

    Och det är väl precis detta som gör det hela så obalanserat och marknadsfrånvänt att man får andrahandsmarknaden?

  14. Martin Widmark

    September 7, 2009, 22:34:19

    Jag bor i Linköping och har har släkt i norra hälsingland. Det är en 50-60 mil resa dit. Jag tar bilen varje gång. Det blir ca dubbelt så dyrt att åka tåg, dyrare om jag vill kunna omboka biljetter och sånt grundläggande. Alltså, vafan? Tar de betalt för sockret till kaffet också?

    Det är bara tre månader i förväg som det är billigare. Jag önskar min planering vore så bra, men det är helt enkelt inte möjligt att veta 90 dagar i förväg vilken dag man ska åka. Sen ska man ju hem också. För att inte tala om problemet att vara bil-lös på landsbygden.

    Det går lite fortare samt är oftast bekvämare att åka tåg. Ändå blir det bil varje gång. Det är för dyrt med tåg, det börjar bli en sorts lyxvara. Ungefär som flyg. Vanliga människor får skaka i nån gammal bil eller, tvi vale, busshelveten.

    Dethär med personliga biljetter är bara lök på laxen för mig. Nu är jag ännu lite mindre intresserad av att åka tåg.

    Flera har nämnt SJ:s dåliga skämt till hemsida+biljettsystem. De har gjort så många fel där att man blir trött av att ens fundera på att räkna upp dem. Men nån oärlig konsultfirma har säkert tjänat massvis med stålars på eländet.

    Hädanefter blir det att tanka och vara glad. Eller stanna hemma.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *