Pages

Categories

Search

 

Keynote-prat om kulturens framtid i Dublin nästa vecka

by
October 2, 2009
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

Jag har blivit inbjuden av Darlight Film Festival i Dublin att komma och hålla ett keynote-prat om kulturens framtid i en digitaliserad värld. Det ska bli kul. Dels att vara på själva filmfestivalen och prata, men också att få komma till Dublin igen, även om det är något av en blixtvisit.

PP får många förfrågningar om att göra saker som den här. Det rör nämligen på sig ute i världen. Piratrörelsen växer och det är roligt att se att den nu mer och mer växer samman, eller åtminstone växer sida vid sida, med en ny generation kulturskapare. Ofta försöker man göra gällande att piratrörelsen är en rörelse som går stick i stäv med kulturskaparnas intressen, men det är helt enkelt inte sant. Piratrörelsen må ha sina rötter bland tekniknördarna, men i grunden finns också ett stort intresse för kultur och fler och fler kulturarbetare sluter sig till rörelsen.

Då kanske man kan undra varför de gör det? Om man felaktigt tror att det är piratrörelsens högsta önskan att se till att ingen kan leva på sin kreativitet, så kan det ju onekligen te sig lite märkligt att den nya generationens kulturskapare inte är rädda för pirater. Men då ska man ha i åtanke att den nya generationens kreatörer brottas ännu mer än tidigare generationers kreatörer med att få in en fot i mer etablerade kreatörssammanhang. Det har aldrig varit lätt att få skiv- eller bokkontrakt, att få finansiering till filmprojekt etc. I dag är det svårare än någonsin om man väljer de etablerade kanalerna.

Problemet ligger i det faktum att kulturen likriktas mer och mer. När man tidigare tänkte på kulturell bredd, så tänker man idag på kulturell likriktning. Man har hittat någon form av framgångsrecept som går ut på att vissa genrer har större potential att vara ekonomiskt framgångsrika och därför satsar man i stort sett uteslutande på dessa genrer. Skvalmusik ala Britney säljer bättre än experimentell musik ala Diamanda Galás. Krattiga deckare ala Camilla Läckberg säljer bättre än kvalitetslitteratur ala Jeanette Winterson. Jag har varit förlagschef och inser naturligtvis den krassa ekonomiska verkligheten, men att bara satsa på säkra kort är att bita sig själv i benet. Att bara lägga det verkliga krutet på ett fåtal säkra kort är inget som håller i längden. Vad händer till exempel med den kulturella återväxten?

Det är därför inte konstigt att den nya generationens kreatörer söker nya vägar. Tekniken ger dem möjligheten att själva ta ansvar för sin karriär. De väljer själv vilken hjälp de vill hyra in. De köper inte färdiga paket. Eftersom de allra flesta fristående kreatörer inte har pengar nog att köpa flådiga reklamkampanjer i tunnelbanan, måste de vara kreativa och utnyttja de verktyg de har till sitt förfogande. Nätet är deras i särklass bästa verktyg. Där kan de skapa och ha kontakt med sina fans.

För dessa kreatörer innebär storbolagens hetsjakt på fildelare ett reellt hot mot deras kreativa verksamhet. Jakten på fildelare är nämligen urskiljningslös. Man vill inte ta bort vissa länkar från Pirate Bay, man vill stänga ner hela rasket. Man vill inte hindra folk från att dela upphovsrättsskyddade filer med varandra. De som delar filer ska slängas ut helt och hållet från nätet. Man tar noll och ingen hänsyn till alla de kulturskapare som är helt beroende av nätet för att kunna fortsätta med sin kulturella verksamhet.

Anledningen till detta är naturligtvis att det fria skapandet i sig är ett hot. Det konkurrerar med den färdigförpackade kultur som man hela tiden försöker prångla på oss. Ju fler alternativ som finns, desto mer måste bolagen punga ut för att försöka övertyga oss om att deras strömlinjeformade tuggummikultur är det vi ska lägga våra pengar på. Är det så konstigt att fria kreatörer söker sig till piratrörelsen? Var annars ska de ta vägen? Bolagen ser ju inte om deras intressen.

I Dublin ska jag ju, som sagt, visionera om kulturens framtid i en digitaliserad värld. Jag räknar inte ut bolagen i mina framtidsvisioner. Men om de ska finnas kvar i framtiden, så måste de strukturera om sin verksamhet och lära sig att sluta prata till folk och istället prata med folk. Om de gör det, så finns det en plats för dem i framtiden. De måste bara tagga ner en smula och inse att världen har förändrats, att spelplanen är jämnare. De konkurrerar inte längre bara med andra storbolag, de konkurrerar med dig, mig och alla andra som är med och fyller internet med kreativt material.

Det pågår en massa spännande, fritt skapande på nätet. Mackan Andersson drog igår igång sitt projekt “Odöda mitt ibland oss“. Det ska bli skoj att se vad det blir av det. Han har lovat mig att jag ska få bli zombie, så jag är alldeles extra spänd på det hela.

Unni har samlat en kreativ svärm omkring sig och vi är just i full färd med att skriva färdigt slutet på “Kroppens befrielsefront“.

Ravenna jobbar hårt på sitt projekt “Vangrind“.

Själv jobbar jag på mitt “BadMatch“-projekt, som nu kommer att ta ny fart, eftersom jag fått lite ändrade arbetsförhållanden.

Dessutom finns XtremeCreator, dit vilsna kreatörer kan vända sig för att få en vänskaplig knuff in i framtiden.

Kom ihåg att länkkärlek är a och o för sådana som oss. Och tipsa gärna om fler fristående projekt, så kommer jag att sprida länkkärlek över dem också.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Anders Troberg

    October 2, 2009, 10:54:18

    “Ofta försöker man göra gällande att piratrörelsen är en rörelse som går stick i stäv med kulturskaparnas intressen, men det är helt enkelt inte sant. Piratrörelsen må ha sina rötter bland tekniknördarna, men i grunden finns också ett stort intresse för kultur och fler och fler kulturarbetare sluter sig till rörelsen.”

    Glöm inte heller att väldigt stor andel av tekniknördarna också är kreatörer av tex programvara. Öppen programvara och öppna licenser är grunden för mycket av det tänk som vi nu försöker föra in i kulturen. Öppen programvara och öppna licenser är en beprövad modell som redan visat inte bara sin duglighet utan även sin överlägsenhet på programvarumarknaden.

    Hade man frågat för 10-15 år sedan vem som skulle utmana Microsoft så skulle folk gissat på jättar som IBM, Novell, DEC, Sun och Oracle. Verkligheten blev annorlunda. Istället var det en finne och en armé av frivilliga som skapade produkter som Linux, MySQL, OpenOffice.org, VLC, Firefox osv som är utmanaren, och som verkar vara på god väg att fälla giganten.

    Framtiden ligger i mångfald, inte i enfald.

    “Han har lovat mig att jag ska få bli zombie, så jag är alldeles extra spänd på det hela.”

    Wow, tur att jag har en sprillandes ny machete (Gerber Gator, rekommenderas starkt för såväl zombies som allmänt skogsliv)! (Tips från Zombie Survival Guide: “Remember, you never have to reload a machete”).



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *