Pages

Categories

Search

 

Gott och blandat är bra för kulturen

by
January 28, 2010
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

Ung Allians höll i tisdags en workshop om upphovsrätt. jag tycker att det är jätteroligt att de allra flesta politiska ungdomsförbund tagit någon form av ställning för fri fildelning i ickekommersiellt syfte. Det är bara synd att deras moderpartier inte håller med dem. All cred till dem som orkar jobba i ständig uppförbacke för det de brinner för.

Centerpartisten Magnus Persson verkar vara en av dem och har skrivit ett intressant inlägg bland annat om Timbalands och Nelly Furtados låt “Do It“. Eller hur var det nu? Det ser ju inte ut som om det faktiskt är deras låt. Tydligen är det en finne och en norrman som gjort den. (Bellman hade tydligen inget med saken att göra, trots att det var både en finne och en norrman inblandad.) Han tar också upp fallet i Kanada där ett skivbolag givit ut massor av låtar de inte haft några rättigheter till och stackars Edwyn Collins som körs över av skivbolagen.

Persson drar den mycket riktiga slutsatsen att fall som dessa måste få konsekvenser för hur upphovsrätten ska vara utformad i framtiden. Det är helt enkelt inte rimligt att kreatörer om och om igen kommer i kläm i storbolags jakt på pengar. Däremot drar han på lite höga växlar när han tar sig an Piratpartiets syn på saken. Persson menar nämligen att Piratpartiets syn på upphovsrätt inte skulle lösa dessa problem.

Piratpartiet vill sänka den kommersiella upphovsrätten till fem år. Det skulle bland annat betyda att det vore lättare att hålla reda på vem som faktiskt äger rätten att ge ut ett verk. Det i sig skulle bringa en hel del klarhet i upphovsrättsdjungeln. Än viktigare är naturligtvis det faktum att dagens långa skyddstider (livstid+70 år) inte gynnar kreatörerna. Till att börja med behöver ingen pengar 70 år efter sin död. Det är dessutom ytterst få verk som det finns ett kommersiellt intresse i att återutge 20-30-40 år efter att det skapades. Än färre efter 140 år. Det innebär att kulturellt intressanta verk låses in av upphovsrätten, då ingen har ett intresse av att göra dem kommersiellt tillgängliga. Det hämmar och skadar den kulturella utvecklingen betänkligt.

Piratpartiet ser ingen större anledning att göra några förändringar i den ideella upphovsrätten. Den fungerar bra som den gör. Det är de kommersiella delarna som skapar problem.

Vi är för en bred och livkraftig remixkultur. Man talar ofta om remix som om det vore något nytt. Remixande har förekommit sedan människan började skapa kreativa verk. Jag skrev ett helt inlägg om detta igår. Remix, det vill säga delvis kopiering och bearbetning av delar av andras verk, är i själva verket en grundförutsättning för kreativt skapande. Kulturen mår bra av lite gott och blandat. Jag kan hålla med om att det inte alltid är solklart var gränsen för “verkshöjd” går, men gränsen ska i varje fall inte sättas i relation till storleken på parternas plånböcker.

Så länge vi har någon form av upphovsrätt, och det vill de flesta ha, även Piratpartiet, så kommer det då och då att uppstå konflikter kring den. Jag tror dock att Piratpartiets reformerade upphovsrätt skulle leda till betydligt färre konflikter av det slaget.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Tor

    January 28, 2010, 14:33:34

    “Piratpartiet ser ingen större anledning att göra några förändringar i den ideella upphovsrätten. Den fungerar bra som den gör. Det är de kommersiella delarna som skapar problem.”

    Själv är jag inte helt övertygad om det. Nu tycker jag personligen att en sänkning av skyddstiderna är mycket mer angeläget än fri fildelning, men sett från ett piratpartiperspektiv – finns det inte en överhängande risk att den ideella rätten används som ett substitut för den ekonomiska om ni tar bort den sistnämnda?

  2. sned

    January 29, 2010, 11:49:06

    Bellman kan mycket väl ha varit inblandad. Bach var med stor sannolikhet inblandad. Dagens populärmusik uppstår ju inte ur tomma intet, utan är ett hopkok av olika ideer som kopierats och remixats i århundraden.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *