Pages

Categories

Search

 

Vi väntar inte på Pagrotskys inbjudan

by
March 11, 2010
Kulturpolitk, Notiser, Politik, Upphovsrätt
30 Comments

Tänk vad det går snabbt för de där Kulturskaparna. De har redan fått en audiens med Leif Pagrotsky. Jag kan inte låta bli att undra hur länge det kommer att dröja innan en grupp fria kulturskapare får låna hans öra i fem minuter. Kanske händer det när helvetet frusit till is och befolkas av flygande grisar.

Det är helt uppenbart att de som nu sitter i riksdagen har bestämt sig för att det bara är värt att lyssna på en sorts kulturskapare. Varför? Kan det månne ha något att göra med att dessa kulturskapare knackat på politikernas dörr med ett rekommendationsbrev från upphovsrättsindustrin i handen? Tja, vad vet väl jag? Jag vet dock att jag och många andra fria kulturskapare inte tänker vänta på att få en inbjudan från Pagrotsky. Vi väntar inte på att någon annan ska bygga framtidens kulturlandskap åt oss. Vi bygger det själva.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


30 Responses

  1. OlofB

    March 11, 2010, 14:29:42

    No need to wait. http://kulturskaparna.org finns juh!
    .-= OlofB´s last blog ..Ny styrelse i Svart Måndag =-.

  2. minata

    March 11, 2010, 14:49:45

    “Jag vet dock att jag och många andra fria kulturskapare inte tänker vänta på att få en inbjudan från Pagrotsky. Vi väntar inte på att någon annan ska bygga framtidens kulturlandskap åt oss. Vi bygger det själva.”

    Om Piratpartiet representerar de fria kulturskaparna.

    Varför vill ni i Piratpartiet lagstifta bort rätten för en upphovsman att kontrollera verket från dag ett och att verket blir i Public Domain efter år fem!

    1. Anna Troberg

      March 11, 2010, 14:51:19

      Hej Minata!
      Det är en myt att det någonsin gått att kontrollera publicerade verk. det enda sättet att kontrollera sina verk r att låta dem ligga kvar i byrålådan och inte publicera dem alls.

  3. minata

    March 11, 2010, 15:12:41

    @Anna Troberg
    Så här går det till i musikbranschen:
    Jag komponerar en låt och publicerar (noter) och samtidigt anmäler verket till STIM.
    En musikproducent hittar musiken och spelar in den med en kontrakterad artist och anmäler samt betalar avgift. När min låt (kompositör) spelas på radio får jag betalt. När låten fins på illegalt fildelningsverk får jag stämma densamma. Jag kontrollerar min komposition samt har rätten till det hela mitt liv. Detta vill ni i Piratpartiet ta ifrån oss. Vi håller inte klaffen – vi bildar Kulturskaparna.

    1. Anna Troberg

      March 11, 2010, 15:17:15

      Hej Minata!
      Om du har tur får du betalt om din låt spelas. Om du har otur får Per Gessle betalt istället. Eller också bränner Stim dina pengar på att jaga fildelare. I vilket fall så hindrar inte ett Stim-medlemskapå att ditt verk sprids.

  4. minata

    March 11, 2010, 15:28:18

    Jag jobbar som Cornelisguide. Ett av bevismaterialet i The Pirate Bay-målet var Cornelis Vreeswijk Till Sist. I tingsrätten blev det fällande dom och tretti miljoner i skadestånd.
    Visst går det att använda rättstaten mot illegal fildelning. Det är därför vi har Leif Pagrotsky(S) som talesman för Kultur, Upphovsrätt i partiet.

    När min låt spelas på radion (Thorsten Flinck:Gengångare) får jag betalt inte Per Gessle!

  5. Alle

    March 11, 2010, 15:34:24

    Vad har du för belägg för ditt påstående “Eller också bränner Stim dina pengar på att jaga fildelare”? Skarvar du eller går du hörsägen?

    1. Anna Troberg

      March 11, 2010, 15:42:38

      Hej Alle!
      Jag räknar med att den arbetstid de lägger på att direkt eller indirekt jaga fildelare inte är gratis. Tror du att den är det?

  6. Markus "LAKE" Berglund

    March 11, 2010, 15:37:30

    Gulliga grisar. :-)
    .-= Markus “LAKE” Berglund´s last blog .."Ny lobbygrupp tar upp kampen mot nätpiraterna" =-.

  7. Leffe

    March 11, 2010, 16:12:16

    @minata Allt det du nämnde på hur du får betalt när dina noter används kommersiellt är något Piratpartiet förespråkar skall finnas kvar. De vill inte ändra på den kommersiella delen av upphovsrätt. Det är bara en bekväm vrångbild av PP industrin uppmuntrar.

    reservation för att jag kan ha fått något om bakfoten, men så är min tolkning efter att läst deras program. De flesta som uttalar sig som du har aldrig gjort det utan går på felaktig hörsägen.


    Vidare, min personliga åsikt:

    Att någon gör en kopia av ett original, lagligen införskaffat betald, och sedan ger en kopia till sin kompis är något du inte har att göra med. Vill du hindra detta skulle du låtit bli att sälja noterna från början. Exemplaret är inte längre ditt att bestämma över efter du sålt det.


    “Hur ska kreatörerna få betaaaaalt???”

    Själv lever jag gott på att skapa verk. Verken (mjukvara) jag medverkat i har sålt bra, jag blir besviken om de säljer mindre än en miljon exemplar under det år de lanseras. (a’ ca 800 kr styck)

    Tyvärr har det alltid ingått i mina anställningskontrakt att jag frånsäger mig alla former av rättigheter till dem.
    I gengäld får jag en trygg och mycket förhandlingsbar månadslön + bonus av de som står för de ekonomiska riskerna men också innehar rättigheterna och tar vinsten.

    Detta är bara ett exempel på modell de stora musikförlagen skulle kunna ha för flertalet av de små artisterna de “äger”.

    Sen finns det många andra där artisterna själva kan välja att ta en större del av risken och därmed vinsten. Det är bara industri oligopol med repressiv maktutövning samt artisternas egen rädsla och oförmåga att själva organisera sig som håller dem tillbaka.

    Varför inte bilda alternativa organisationer till stim där artisterna får pengarna mer oavkortat?

    Varför inte skapa ett nytt spotify (tekniken är trivial) dit artister kan ansluta sig direkt utan ombud och förhandlingar och pengarna går tillbaka oavkortat efter endast driftkostnaderna
    dragits av?

    Vad sägs om att ägna all den energin som spenderas på att kämpa motströms till att hitta och pröva nya modeller som flyter medströms istället?

    Varför anser industrin att det är andras ansvar att hålla dem i handen och ta fram en ny modell som fungerar bättre?

    ‘Nuff said. Brukar inte bry mig om upphovsrättsdebatten utan är mycket mer intresserad av rättsäkerhet, frihet och demokrati. Därför röstade jag, och kommer fortsätta rösta på PP tills de andra partierna börjar agera efter sina fagra men idag falska ord.

  8. Daniel Sjöberg

    March 11, 2010, 16:25:49

    Ett mecenatbaserat system som knappast stödjer vare sig kreatörer eller kulturen i allmänhet med andra ord Minata. Inte uppdaterat nämnvärt på 50 år och sannerligen inte i samklang med tekniken, kulturen eller det moderna samhället.

  9. minata

    March 11, 2010, 16:35:36

    @Leffe
    Jag har inte använt ordet kommersiellt och i Upphovsrättslagen finns inte ordet kommersiell.

    Fakta: från dag ett tappar jag kontrollen över mitt verk i enlighet med lagstiftning från Piratpartiet.

    Verket blir Public Domain från år fem.

  10. Anders Troberg

    March 11, 2010, 16:46:28

    Minata: Varför sitter du så fast i en affärsmodell som inte längre är lämplig, eftersom tekniken erbjuder mycket effektivare affärsmodeller? Våga tänka fritt!

    Om du gör en låt, hur många gånger blir den spelad på radio? Om du istället lägger ut den på TPB som för närvarande ligger kring 32 miljoner (!) samtidiga användare, hur många nya fans får du då? Alla dessa nya fans vill ha mer, och de kommer att vara beredda att betala.

    Jakthundar jagar bättre om man inte håller så förtvivlat hårt i kopplet. Frihet är effektivt!

  11. Leffe

    March 11, 2010, 16:47:02

    @minata:

    citerar dig:

    “Jag komponerar en låt och publicerar (noter) och samtidigt anmäler verket till STIM.
    En musikproducent hittar musiken och spelar in den med en kontrakterad artist och anmäler samt betalar avgift. När min låt (kompositör) spelas på radio får jag betalt.”

    Du beskriver hur du får betalt då ditt verk används i kommersiellt syfte. Detta skeende vill inte piratpartiet förändra om jag inte missförstått något fundamentalt.

  12. minata

    March 11, 2010, 16:56:27

    @Leffe
    Min låt Thorsten Flinck/Gengångare finns på The Pirate Bay för illegal nedladdning. I dag kan jag stämma The Pirate Bay för detta. Men med Piratpartiets lag (“Fri Fildelning”) går det ej.

    Min låt publicerades 1974. År 2005 spelades låten in. I dag får jag betalt. Men Piratpartiets lagstiftning är låten i Public Domain. Endast fem års skyddsperiod.

  13. none

    March 11, 2010, 17:06:41

    @minata:

    Fakta: Från dag ett som ditt verk blir publicerat tappar du kontrollen över vem som kan kopiera det. Helt oavsett om piratpartiet eller upphovsrättsindustrin får som de vill.

  14. Daniel Sjoberg

    March 11, 2010, 18:29:31

    Minata: din låt ligger inte på The Pirate Bay. En länk till en torrentfil till din låt ligger kanske upplagd på TPB (en sådan länk går troligtvis också att hitta genom Google). Rättegången om huruvida sökmotorer på nätet är olagliga eller ej är ännu inte avgjord.

  15. Leffe

    March 11, 2010, 19:02:40

    @minata: tack för att du förtydligar skillnaden mellan situationen för en kompositör och de som framför verken. Den har jag personligen aldrig reflekterat så mycket över.

    En första observation är att du ställer piratpartiets förslag/åsikter som nog inte haft tid på sig att mogna färdigt mot nuvarande situation som har hunnit övermogna och blivit rutten på ett antingen-eller sätt.

    Jag ser flera möjligheter för dig att hinna tjäna pengar på dina noter utan att samhället måste utdöma miljonböter till fjuniga tonåringar som fildelar. Diskussionerna är i almänhet för polariserade och jag brukar därför inte orkar bry mig.
    Men jag blir väldigt förbannad när alla oligopolindustrier straffar mig, ska ha pengar av mig, och trampar på mina rättigheter för att någon annan fildelar. (kollektiv bestraffning är olagligt har jag dessutom för mig)

    En del av de ide’er som kanske skulle kunna lösa/förbättra din situation i en sundare upphovsrätt som spontant kommer upp innebär viss modifikation av PPs förslag, andra inte.
    Jag tror inte heller deras lösning är perfekt eller bäst för alla.
    Men slutligen är det du själv och andra kompositörer som antingen får gilla läget oavsett var det landar eller själva komma med bättre förslag och driva dem.

    Debatten skulle nog må oerhört bra av det!
    Flera äkta intressen och inte bara flera lobbyorganisationer som utgör sig för att representera andra än sony och bonnier.

    Precis som när man ska starta ett nytt företag måste man betrakta verkligheten och hur kundernas köpbeteende ser ut och anpassa sin verksamhet och affärsmodell därefter.
    Det går inte att först bestämma sig för vilken modell man gillar och därefter försöka tvinga sin omvärld att anpassa sitt beteende därefter.
    Det är ABC i företagande och en kreatörs verksamhet är väl att likna vid enskild firma som jag ser det.

    Jag är tillochmed övertygad att om du kommer med rimliga modifikationer av upphovsrätten som innebär en win-win, och då inte på bekostnad av viktigare grundprinciper som måste gälla i ett fritt samhälle, så tror jag att du skulle få gehör även bland piraterna. Min bild är att de är väldigt pragmatiska.

    En sak är i alla fall säker: illegal fildelning kommer aldrig att upphöra genom enbart mer repressiva lagar och metoder för att försöka tvinga människor till att efterleva dem.

    Är du konstruktiv nog att vilja börja leta nya banor, eller har du redan bestämt dig att det enda som funkar för dig är nuvarande situation? Skulle du vara villig att byta om du hamnar i bättre sits än idag? Kanske få möjlighet att på ett bättre sätt som duktig kompositör kunna förhandla om din del av kakan jämfört med de som framför dina noter även om det innebär att du får pengar fast under en kortare tid? Eller du kanske kan föreslå och argumentera att kreatörerna bör få betalt under längre tid då deras verk framförs kommersiellt, medans du kanske kan tillåta remixade nyinspelningar
    och ickekommersiellt bruk efter en viss tid och möta dem på mitten någonstans till en början?

    Banor du antagligen borde klura på och se vart det leder.
    Musik är ju inte min bransch så du kan säkert komma på mycket bättre saker än jag om du tänker konstruktivt och nytt.

    Nu vet jag inte, men vissa delar av PPs ideer kanske är kompromissbara, medans vissa saker inte. Någon inom piratpartiet kanske borde klargöra någonstans var kompromissmöjligheter finns.
    Hittils har de mig veterligen bara talat om på vilka områden det inte finns och där håller jag helt med dem. (demokrati och rättssäkerhetsfrågorna)

  16. ConnyT

    March 11, 2010, 20:11:41

    Leffe – Välskrivet!

    @minata
    Det jag hittills aldrig lyckats hitta är en beskrivning hur du konkret vill lösa detta med fildelning (som du anser är ett problem).

    Vill du att all kommunikation skall övervakas och kontrolleras? eller vill du bara helt enkelt att folk ska utbildas (“hjärntvättas”) att se saken på ditt sätt? Eller har du något annat förslag på HUR detta skall lösas?
    .-= ConnyT´s last blog ..Kulturskaparna =-.

  17. Eva-Lena

    March 11, 2010, 21:02:56

    Hej Anna. Vilka är det som vill träffa L Pagrotsky och som nu känner sig utanför för att man inte fått någon inbjudan? Var hittar man gruppen “fria kulturskapare” och menar du att alla andra är ofria? Själv har jag träffat både Pirater, antipirater, filmskapare, de som är för och de som är emot dagens upphovsrättsorganisation. Hör av dig. Du når mig på
    eva-lena.jansson@riksdagen.se

    Vänliga hälsningar

    Eva-Lena J :)
    .-= Eva-Lena ´s last blog ..Spännande att blir gratulerad av Moderaterna =-.

  18. minata

    March 11, 2010, 22:43:05

    @ConnyT @Leffe

    Socialdemokraterna med Leif Pagrotsky som talesman är på rätt väg!
    Rösta på de RödGröna i valet september 2010.

  19. Anders

    March 11, 2010, 23:29:45

    Inte för att jag skulle vilja ladda ner men jag hittar inte Thorsten Flinck/Gengångare på The Pirate Bay. På Spotify fanns den.

  20. Leffe

    March 12, 2010, 06:28:43

    @Minata Grattis, du har just avfärdat dig själv som en politiskt troll.

    Du är inte intresserad av att föra en konstruktiv diskussion, du vill bara klanka på PP och försöka få röster till din blocksida.

    Hade du varit äkta i ditt engagemang hade du kanske erkänt att din nuvarande deal suger, vidare att spotify är en dålig deal för dig idag och blivigt intresserad av hur din nuvarande och framtida situation i egenskap av kreatör kan förbättras.

    Istället tydliggjorde du mycket klart din egentliga agenda. Tack.

    Om jag har fel (skulle vara trevligt) får du gärna utveckla varför Socialdemokraterna med Leif Pagrotsky som talesman är på rätt väg.
    Hur förbättrar de din nuvarande situation? Både mer övergripande och gärna konkret.

  21. Mumfi

    March 12, 2010, 09:32:25

    Varför får alla troll (Minata) för sig att upphovsrätten är till deras förmån?

    Det finns egentligen bara två frågor att ställa sig:
    1. Hur svagt skydd kan vi ha och ändå förmå Minata att skriva sin låt.
    2. Bryr vi oss ifall han låter bli.

    På fråga 1 är svaret ofta ”förvånande svagt”, och på fråga två kan ni kanske gissa själva.

    Målet med den moderna upphovsrätten är inte att försörja artister, inte heller att erbjuda dem något slags kontroll. Målet är att maximera antalet verk som allmänheten har tillgång till. Om Minata vill fortsätta ha betalt efter fem år får han producera mera: Det leder till fler verk. Kan han luta sig tillbaka och casha in i 70 år efter han är död så leder det sannolikt till mindre produktion. Den situationen infinner sig bara för de mest eftertraktade artisterna. Resultatet blir att vi får mer kass musik och mindre bra än vi annars kanske fått, och inget av det har vi tillgång till förrän det är ointressant. Skulle tillgången riskera att ske medan det fortfarande är intressant, då förlänger man skyddstiden… *suck*… För döda artister behöver mer incentiv att producera! Får vi någonsin en zombieepidemi kommer vi att översvämmas av bra musik enligt den modellen.

  22. minata

    March 12, 2010, 10:03:47

    @Mumfi
    Mitt svar till dig är följande citat:

    Mats Einarsson(V) Mats Pilhem(V)
    Vänsterpartiets kongress 2008

    Vänsterpartiet stod och står bakom de förändringar av upphovsrättslagstiftningen
    som gjordes under den förra mandatperioden.
    Upphovsrätten, såväl den ideella som den ekonomiska, är helt avgörande för att
    kulturlivet ska kunna utvecklas. Dess viktigaste funktion är inte att skydda
    multinationella mediaföretags intäkter, utan att göra det möjligt för
    upphovsmännen – musikerna, författarna, konstnärerna osv. – att behålla
    kontrollen över sina verk och tillgodogöra sig det värde de skapar.

    Den tekniska utvecklingen, i synnerhet internet, har medfört nya förutsättningar
    för upphovsrätten, men har inte minskat vikten av att den upprätthålls.
    Genom fildelningsprogram kan stulet upphovsrättsskyddat material
    (musik, filmer, spel m.m.) snabbt och kostnadsfritt göras tillgängligt
    över hela världen.

    Även om det inte sker i kommersiellt syfte skadar det utan tvekan
    upphovsrättsinnehavarnas ekonomiska intressen.
    Visserligen kan gratisspridning via nätet ibland vara till upphovsrättsinnehavarens
    fördel som en del i marknadsföringen, men beslutet att sprida gratis måste fattas
    av den som har upphovsrätten till materialet, inte någon annan.

  23. Uno Hansson

    March 12, 2010, 12:29:53

    minata:
    “… Jag jobbar som Cornelisguide. Ett av bevismaterialet i The Pirate Bay-målet var Cornelis Vreeswijk Till Sist. I tingsrätten blev det fällande dom och tretti miljoner i skadestånd.
    Visst går det att använda rättstaten mot illegal fildelning…”

    En gång i tiden brändes kvinnor på bål – eftersom någon idiot hade fått gehör för påståendet att de var häxor! Men man lyckades bara statuera ett relativt fåtal exempel med denna skräckpropaganda, innan folket vaknade och satte stopp för galenskaperna!

    Det är ju bara Pirate Bay och några till av miljoner fildelare, som har blivit utsatta för nuvarande “häxbränning”. Ganska snart så kommer rimligtvis folkmajoriteten att vakna och sätt stopp för nuvarande galenskaper och jagande efter vind!
    .-= Uno Hansson´s last blog ..Är nuvarande skatter, subventioner och transfereringar integritetskränkande? =-.

  24. JAN

    March 12, 2010, 14:11:13

    Bara en stilla undran.

    Vill bara nämna att jag varit i kontakt med Daniel Färm
    Pressekreterare och informationsansvarig angående detta mötet.
    Tid: fredag 12 mars kl 14.00
    Plats: Riddarhustorget 7-9, Riksdagens hus

    Jag ställde frågan om det fanns någon utsändning via media (TV eller Internet).
    Eftersom att alla bor ju inte i Stockholm och nämnde även
    att det finns ju utsändningar ifrån EU nuförtiden.

    Svaret jag fick var att det fanns inga som helst möjligheter att göra det.
    Dock hävdade jag att det borde gå år 2010 och med dagens teknik.
    ”Men enligt honom var det helt omöjligt att göra något sådant”.
    JL.2010.03.12

  25. Per Starbäck

    March 12, 2010, 14:37:53

    Jag tyckte det var ironiskt att just Cornelis var inblandad i Spectrial. Eftersom han dog 1987 var han inte ens i livet när den senaste utökningen av upphovsrätten gjordes, så han hade inte ens chansen att veta att han skulle bli skyddad till år 2057.

    Själv skrev han (i »Preliminärt utkast till evt. funderingar kring mitt framtida testamente«) så här:

    Har visor något värde? Nu när man är död?
    Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
    Nu ger jag dom till alla och envar.
    Och jag menar att: visor tillhör alleman.
    Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
    Och ingen vet vem visan skrivit har.
    Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar.
    .-= Per Starbäck´s last blog ..År 2000 i platsförmedlingsbyrån =-.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *