Pages

Categories

Search

 

Kontrakt är kul och jag är på, men…

by
March 18, 2010
Integritet, Politik
18 Comments

I dag lanserar Camilla Lindberg och Mathias Sundin något de kallar “väljarkontrakt“. Det är en intressant idé. Tanken är att alla riksdagsvalskandidater får möjlighet att skriva på ett kontrakt där man lovar och försäkrar att rösta nej till ett införande av datalagringsdirektivet. Sedan kan väljarna klicka sig in på en hemsida och se vilka de är innan de knallar iväg till valurnorna och röstar.

Jag tycker att det är extremt uppfriskande med lite nya grepp i politiken. Det här är dessutom för en god sak, så jag kommer självklart att mejla in ett påskrivet kontrakt och jag förväntar mig att alla andra som står på Piratpartiets valsedlar kommer att göra detsamma. Datalagringsdirektivet är en integritetskatastrof och ska på inga villkor införas i Sverige.

Jag beundrar verkligen både Camilla och Mathias för det här initiativet och jag tror verkligen att de menar vad de säger när de säger att de vill stoppa Datalagringsdirektivet. Men resten av deras parti? Och resten av den Allians som det är en del av? De vill ju inte alls stoppa Datalagringsdirektivet. De har svävat lite på målet, men nu tycks man ha tippat över till sidan som trots allt tycker att det där Datalagringsdirektivet är en lattjo liten EU-pryl som man kan ha kul med. Och det stannar för all del inte där. De rödgröna tycks också en smula förvirrade om vad de egentligen tycker om direktivet.

Det finns naturligtvis motstånare till Datalagringsdirektivet i alla partier och nog är det bra att lyfta fram dem, men hur kan man som väljare lita på att de verkligen pallar trycket när partipiskan viner? Ett väljarkontrakt är en god tanke och kanske hjälper det några att stå emot, men det är dessvärre bara ett moraliskt kontrakt. Det är tyvärr ingen garanti.

Jag vet att Camilla, Mathias och andra politiker mycket väl kan vara beredda att ödelägga sina politiska karriärer genom att stå upp för frågan. Det hedrar dem verkligen. Men en röst på dem eller någon annan rakryggad politiker i de Datalagringsveliga partierna är inte en garanterad röst mot Datalagringsdirektivet. Risken för att de antingen inte pallar trycket eller att de inte får med sig tillräckligt många andra är stor.

Piratpartiet står fast vid sin tydliga linje mot Datalagringsdirektivet. Vi velar inte. Vi brer oss inte för tunt. Vi stödjer varandra i den här frågan. Vi skriver gärna på väljarkontrakt om att vi inte kommer att rösta igenom Datalagringsdirektivet, men vi går längre. Vi kan inte gömma oss bland andra frågor och kollra bort korten. Vi sätter hela vår existens som garanti för att vi inte kommer att rösta igenom det. Det är det inget annat parti som gör. En röst på Piratpartiet är en garanterad röst mot Datalagringsdirektivet.

Jag behöver inget kontrakt för att hålla vad jag lovar, men jag skriver jättegärna på ett för dess symboliska värdes skull. Och jag tänker uppmana alla som kandiderar till riksdagen för Piratpartiet att göra detsamma.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


18 Responses

  1. Lars-Erick F

    March 18, 2010, 20:28:41

    Ja, jag hoppas verkligen att snabbt få se en massa namn på kontraktet!
    http://nejtilldatalagring.blogspot.com/

    Jag tror också att du kan lita på de två initiativtagarna.
    Sedan ser jag sakfrågan viktigare än ALLA partier, så det är ju bra om så många väljare som möjligt får chansen att rösta på pålitliga kandidater, även om det är omöjligt för dem att rösta på pp av ngt skäl!

    Läs gärna min blogg, där skriver jag bl a att jag vill se ett tillägg till kontraktet, t ex om att inte låta sig bli utkvittad.

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/03/ett-kontrakt-om-att-folja-sina-loften.html

    Det ska bli intressant att se dels om alla pp skriver på,likaså hur många s och m som vågar gå emot partilinjen och skriva på.

    En god uppslutning kan ge bra skjuts åt frågan i sig också. Och det är inte illa!
    .-= Lars-Erick F´s last blog ..Ett kontrakt om att följa sina löften! =-.

  2. Jerker Montelius

    March 18, 2010, 20:52:04

    Jag har funderat på just det där problemet med att få riksdagsmän att hålla vad de lovar.
    Personligen tror jag inte att några som helt frivilliga kontrakt ens är värda pappret de är skrivna på.
    Däremot. Be ledamoten sätta upp ett spel hos en bookmaker all ledamoten skall rösta nej till datalagringsdirektivet och satsa sedan en ansenlig summa på det. Be t.ex Mathias Sundin att satsa en årslön på att han skall rösta nej till datalagringsdirektivet så får vi se.

  3. Bengt Jonsson

    March 18, 2010, 20:54:08

    Fast det känns lite som att med buller och bång sparka in en öppen dörr att skriva under som piratpartist.

    Sen vet jag inte riktigt om representanter för andra partier blir så glada över att bli helt ägda av Piratpartiet på det här upproret. 82 pirater är rätt många…

  4. Bengt Jonsson

    March 18, 2010, 20:57:44

    Apropå hålla löften som politiker, Allan Edwall:

    Av rädsla att förlora rösten
    vart tredje år om hösten
    finns en bacill som kan bekymmer vålla
    man måste lova mer än man kan hålla.

    Vart fjärde år numera förstås :-)

  5. Henrik Brändén

    March 18, 2010, 23:54:24

    Det viktigaste problemet med det hela är att även om man kryssar för någon kandidat som skrivit under kontraktet går rösten till partiet, och bara om tillräckligt många andra kryssat denna kandidat blir han eller hon vald, annars någon eller några andra, som naturligtvis ska och kommer att följa sin partilinje. Så det viktiga är inte vad enstaka kandidater som man inte vet om de blir invalda lovar och försäkrar, det är vad partierna ger för utfästelser.

  6. pewe

    March 19, 2010, 00:06:21

    “Och jag tänker uppmana alla som kandiderar till riksdagen för Piratpartiet att göra detsamma.” säger du, kan du inte stryka “för Piratpartiet” så att du visar att du arbetar för sakfrågan även mot andra kandidater?

  7. Robbin

    March 19, 2010, 01:47:26

    Varför skulle piratpartisterna kasta sig över ett populistiskt utspel från folkpartiet som bara legitimerar två folkpartisters låtsasställningstagande?

    Piratpartiet har konstant motsagt sig vad två(!) folkpartister nu plötsligt anser vara viktigt nog att skriva en debattartikel över inför valet. Det hela är löjligt. Ge dem stöd så de klarar sig inom partiet men spring inte och svansa för varenda gång de låtsas bry sig om folkpartiets grundvärderingar.

    1. Anna Troberg

      March 19, 2010, 08:33:14

      Hej Robbin!
      Jag skulle inte vilja påstå att vi kastar oss över det hela. Som jag skriver i mitt inlägg så har jag en hel del betänkligheter kring det hela. Men om osäkra väljare klickar sig in på den där sidan, så ska inte PP lysa med sin frånvaro i en fråga som är så viktig för oss.

  8. ingvar

    March 19, 2010, 07:20:36

    Detta avtal är väl inte juridiskt bindande?

    1. Anna Troberg

      March 19, 2010, 08:33:54

      Hej Ingvar,
      nej, det är inte alls juridiskt bindande, vilket är en av mina betänkligheter kring det hela. Avtalet är en trevlig gest, men egentligen inget mer.

  9. Kustus - 57-åring piratpartist

    March 19, 2010, 10:32:18

    Har Camilla Lindberg svarat på enkäten hos riksdagssvar? Nej, inte än i alla fall.
    Mathias Sundin har troligen inte fått möjlighet att svara ännu, eftersom han bara är kandidat till riksdagen.

    Med den förkrossande majoriteten FÖR datalagringsdirektivet i riksdagen tar dom knappast någon risk att direktivet inte klubbas efter valet.
    >>> Endast Piratpartiet kan ändra på det <<<

    Se detta för vad det är, ett politiskt utspel, vars viktigaste uppgift är att folkpartiet får så många röster att dom kan bita sig kvar i riksdagen (och förhoppningsvis regeringen)…..
    Kanske dom till och med har förhoppningen att deras utspel ska ge så många tveksamma röster att Piratpartiet inte kommer över 4%.

    Detta utspel är förstås sanktionerat av folkpartiets ledning, tro ingenting annat.

    Förresten. Det är nog dags att skicka ut enkäten från riksdagssvar igen.(Uppdaterad?) Den här gången till alla riksdagskandidater.
    Dom som inte svarar hamnar lämpligen på "skämslistan"……

  10. WysiWyg

    March 19, 2010, 10:52:27

    Men borde det inte gå att skriva ett juridiskt bindande kontrakt? DET om något borde väl visa att man är allvarlig?

    Annars är det väl inte mer värt än de vanliga löftena? Och vi minns väl alla hur det gick i FRA-frågan, hur mycket de löftena var värda?

  11. Thomas Tvivlaren

    March 19, 2010, 12:45:37

    Mycket bra skrivet Anna!

    Självklart är det så att det här är ett utspel som också kan tolkas som ett sätt att ge hela Folkpartiet cred de verkligen inte förtjänar.

    Självklart är det så att alla tidigare evenemang som Piratpartiet och medborgarrättsrörelsen arrangerat och som lockat till sig andra partiers representanter fungerat på ett liknande sätt. Att man vill spela på att “vi tycker minsann också om integritet” (…fast ofta bara till orden och inte alls till dess innebörd).

    Lärdomen och det man måste komma ihåg här är att historien är ett fantastiskt facit. Skulle Sundhin och Lindberg vara så korkade att de inte inser vad en sådan här utfästelse innebär i form av ansvar så får det självklart konsekvenser framöver. Nu tror jag att den risken är minimal – givetvis med brasklappen att det kan bli en tolkningsfråga som ur ett vidare integritetsperspektiv handlar om hur man definierar integritet och ur ett specifikt helt enkelt handlar om förhållningssättet till direktivet blir absolut och binärt eller förhandlingsbart. Med det senare menar jag om man inte under några omständigheter kan tänka sig att skriva under eller om man går med på det i en modifierad form.

    Här ser jag givetvis en öppning för Piratpartiets riksdagskandidater att helt enkelt spela spelet på egen planhalva:

    1) Uppmärksamma initiativet maximalt samtidigt som man påpekar just det som historien redan visat, dvs att det är bara PP som går att lita på i denna fråga.

    2) Komplettera det som ska underskrivas så att vi för på tal exempelvis sådant som kan rendera tolkningsbarhet, ex. “och jag tänker som riksdagskandidat för Piratpartiet under inga omständigheter rösta för datalagringsdirektivet ens i en modifierad form” och sedan om möjligt konkretisera omfånget för detta ställningstagande.

    3) För att agera på det Henrik Brändén tar upp, så kan vi också lägga till att “detta ställningstagande inte på något sätt kan ändras pga eventuell partimässig svängning i frågan och om så krävs är jag beredd att avgå för min övertygelse”.

    Angående den juridiska aspekten så tycker jag vi bör komma ihåg en viktig sak:

    Demokratin handlar om förtroenden.

    Respekteras inte förtroendet så har vi massor av fin ammunition i framtiden. Vi måste återuppliva förtroendeaspekten då det är den som i mångt och mycket offrats av etablissemangspartierna enbart för makten och härligheten.
    .-= Thomas Tvivlaren´s last blog ..Links for 2010-03-18 [del.icio.us] =-.

  12. WysiWyg

    March 19, 2010, 12:48:36

    Men Thomas, faktum kvarstår att de sittande partierna redan åtskilliga gånger om torpederat sitt förtroende. Tror de verkligen att t.ex. Federly inte kommer in i riksdagen igen?

    Faktum kvarstår att hela förtroende-systemet inte fungerar, eftersom vi inte KAN hålla enskilda ansvariga. Personkryss-systemet fungerar helt enkelt inte tillräckligt bra.

  13. Thomas Tvivlaren

    March 19, 2010, 12:51:01

    Just ja, jag glömde en sak.

    Vi får inte förakta styrkan som ligger i att Lindberg och Sundhin båda tillhör Liberati. Liberati har verkligen inte råd att börja svaja i denna typ av frågor då de som nytt initiativ måste ha ett strikt förhållningssätt till sin organisations principer. Börjar de anamma Folkpartiets nuvarande filosofi så dör de bokstavligen innan de nått krypstadie.

    För övrigt tycker jag vi bör dra fördel av ett samarbete med Liberatis företrädare på så många sätt det går och så länge det ligger helt i linje med våra frågor och våra värderingar.

    Den här kampen är svår som den är så vi bör värna våra åsiktsvänner så gott vi kan och så länge den bygger på äkthet!
    .-= Thomas Tvivlaren´s last blog ..Links for 2010-03-18 [del.icio.us] =-.

  14. Thomas Tvivlaren

    March 19, 2010, 13:28:09

    Manuell trackback:

    Bloggers ordverifikation och SD
    .-= Thomas Tvivlaren´s last blog ..Links for 2010-03-18 [del.icio.us] =-.

  15. Lars-Erick F

    March 19, 2010, 13:52:44

    Tomas Tvivlaren.
    Just det, förakta inte det faktum att Liberati stöder initivativet och att de två är nära lierader med Liberati, som i mycket står nära (pp) i vart fall i dessa frågor.

    Demokrati handlar om förtroende. De kommentatorer som uttrycker misstro till demokratin kan rimligen inte våga rösta på politikerna inom (pp) heller.

    Skulle de två svika är de rökta, det vet de. Och nu är det upp till (pp) att inte sitta och sura utan att använda initivativet till egen fördel (också).

    Det viktiga är väl sakfrågan. Jag tycker mig ha noterat att (pp) inte ser sig som ett självändamål, utan vill arbeta för “sina” sakfrågor.
    Hur ska det gå utan samarbetspartner???????????

    Som sagt, var inte sura och gnälliga. Ta det som ett lysande tillfälle för (pp) att föra frågan framåt!
    .-= Lars-Erick F´s last blog ..Ett kontrakt om att följa sina löften! =-.

  16. Lars-Erick F

    March 19, 2010, 13:54:09

    Och så måste hela besättningen upp på däck, som Rick skriver.
    Och än mer – ut ur hamnen nu. Se till att få vind i seglen.

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/03/piratpartiet-vinner-inget-pa-att-ligga.html
    .-= Lars-Erick F´s last blog ..Ett kontrakt om att följa sina löften! =-.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *