Pages

Categories

Search

 

Nördar vet hur det är att inte stå högst i kurs

by
April 21, 2010
Integritet, Politik
16 Comments

Jag och kristdemokraten Penilla Gunther har haft en liten duell i GT. Först påstod Penilla att Piratpartiet stöttar nätmobbare, jag svarade (naturligtvis) att hon hade fel, och nu replikerar hon med att beskylla oss för teknikförhärligande och okunskap om vad mobbing innebär. Eftersom jag vet att MÅNGA pirater vet alldeles för väl vad mobbning innebär för individen, så sätter jag på mig min pirat-catsuit och rycker ut och granskar Gunthers felaktiga påståenden igen.

Piratpartiet går till val på att skydda individen från staten, och där ligger deras hela fokus. Att enskilda företag som till exempel Microsoft eller Google sammanställer filmer, så att man de facto skapar möjligheter till att i realtid övervaka var-enda steg en individ tar, ska det inte finnas några begränsningar för?

Fel. Piratpartiet går till val med löftet om att “Vi bygger kunskapssamhället”. Ja, vi vill skydda individen, men inte bara från staten. Anledningen till att vi främst, dock inte bara, fokuserar på statens kränkningar av medborgarnas personliga integritet är att staten har maktmedel som till exempel Google inte har. Staten kan potentiellt slänga dig i fängelse, det kan inte Google. När man monterar ner folks rätt till ett privatliv måste man minnas att förändringarna kan bli långsiktiga och vem vet vilken regering som har makten om 5, 10 eller 15 år? Vad garanterar att en framtida regering inte börjar använda den information som systematiskt samlats in om medborgare och bestämmer sig för att använda den makt man faktiskt har? Jag tror inte jag behöver påminna Gunther om vad som kan hända med oliktänkare i totalitära stater. Hon bygger ju själv sitt politiska engagemang på den tvåtusen år gamla berättelsen om en man som sa obekväma saker i en totalitär stat och fick betala ett högt pris för det. Dessutiom, hade denne man knatat omkring på jorden idag, så är jag säker på att han haft en Facebook-sida och spridit sitt budskap på YouTube.

Innebär då detta att Google, andra företag eller enskilda personer inte kan kränka varandra? Naturligtvis inte. Men som jag sa i min första replik till Gunther, så vill Piratpartiet hjälpa människor att hjälpa sig själva. Lagar är inget skydd. De är retroaktivt plåster på såren. Kunskap är det enda skydd människor bär med sig dygnet runt. Vi vill ge individen möjligheten att se sitt eget värde. Kunskap kobinerat med insikten om att man är värd något, att man har rätt att stå upp för sig själv, kommer att hjälpa många fler än kristdemokraternas “nu blåser vi lite på såren, så går det över”-taktik.

Gunther beskyller mig för att oförstående inför “den enskildes känsla av maktlöshet i en mobbningssituation”. Tro mig, jag vet vad det innebär att bli mobbad. Jag har sett det från många håll. Och varför inte titta på Piratpartiet? Det är ingen myt att vi till stor del består av nördar. Tror Gunther verkligen att vi nördar halkat genom skoltiden på ett bananskal av popularitet? Om hon nu tror det, så är det bäst att jag tar henne ur den villfarelsen. Nördar befinner sig generellt mycket lågt på popularitetsstegen som finns på varje skola. Man blir inte hipp av att kunna citera Star Trek och T.S. Eliot eller av att kunna förklara relativitetsteorin. Det fantastiska är att nördarna i och med internet har funnit en plats där vi inte ständigt är hackkycklingarna. På nätet kan vi vara de fantastiska personer vi alltid varit, men aldrig har fått tillfälle att visa upp. Och vet ni vad det bästa av allt är? Det förtroende vi bygger upp på nätet följer med oss när vi befinner oss afk. Kunskap och insikten om att vi faktiskt har ett värde i oss själva, har lyft offeroket från våra axlar och gjort oss redo att kräva vår plats i världen.

Jag skulle istället vilja påstå att Gunther visar prov på dålig kunskap om vad mobbning innebär:

Troberg ställer frågan “hur blockerar man någon från fikabordet på jobbet”, och menar att tillvaron på nätet är enklare; det går att blockera, anmäla inlägg till sajtansvariga och så vidare. Förhoppningsvis får man gå hem från jobbet någon gång varje dag, medan det som försiggår på nätet finns där hela tiden.

tror Gunther på allvar att man kan stänga av känslan av att vara mobbad med en on/off-knapp? Det spelar ingen roll att man går hem från jobbet eller skolan, känslan hänger sig kvar. Skräcken att träffa någon av sina plågoandar på stan är ständigt närvarande. Vad säger att de inte cyklar förbi och lägger hemska lappar i ens brevlåda? Eller att de ringer och skriker saker? Att de sitter hemma hos varandra och pratar om hur dum, ful och äcklig de tycker att man är? Tror Gunther på allvar att de som mobbas kan stänga av vetskapen om allt det där? Nätets öppenhet erbjuder åtminstone chansen att någon annan ser vad som händer och kliver in och säger stopp. Nätet erbjuder dessutom en sak till: Nätet erbjuder möjligheten att kliva utanför den lilla grupp man fösts samman med av slumpen, skolklassen eller arbetskamraterna. Nätet erbjuder en hel värld av människor som inte dömer en för att man tycker att Spock är mer intressant än Zlatan. Nätet struntar i om du är överviktig, har en ovanlig dialekt eller råkade ha en fånig tröja på dig första dagen i skolan.

Tankegången kring tekniken som frälsande medel, är ett återkommande tema i Piratpartiets argumentation. Drivs jag av teknikrädsla när jag vill sätta fokus på nätets avigsidor och vidga diskussionen om integritet?

Gunther menar naturligtvis att hon inte drivs av en teknikrädsla, men vad drivs hon då av? Hon säger att hon drivs av viljan att stoppa mobbning. Det är en fin föresats, men hon attackerar fel mål när hon ger sig på nätet. Nätet är de människor som befolkar det. Det betyder att en del är mabbande puckon, men nätet är ett mycket större sammanhang än den afk-värld de flesta av oss lever i. det betyder att vi har långt mycket större möjligheter att hitta själsfränder på nätet, människor som tycker om oss som vi är och hjälper till att boosta upp vårt självförtroende så att vi till slut inte tar mer skit från de som försöker bygga självförtroende genom att beröva andra deras.

Gunther skriver att jag pådyvlat henne och kristdemokraterna åsikten att “nätet till sin natur skulle vara farligt”. Jag skulle mycket gärna vilja veta hur man annars ska tolka de påståenden som Gunther lyfte fram i sin första debattartikel. Så länge hon väljer att utmåla nätet som en särskillt otrevlig plats, så har jag ju faktiskt inget annat val än att tro att hon och kristdemokraterna faktiskt tror att nätet är farligt av naturen. Om jag och andra ska börja tro något annat, så måste vi ju få möjlighet att någon gång se kristdemokraterna lyfta fram nätet i något annat än negativa ordalag. Hur ska vi annars kunna tro på dem?

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


16 Responses

  1. Mackan

    April 21, 2010, 08:27:17

    OK – jag vill inte bli någon slags posterboy för AFK-mobbning. Men det kommer antagligen inte som någon stor överraskning att Ståuppkomikern drivs, till viss del, av revanschlusta.

    Hur som helst – Anna – jag brukar ju gilla vad du skriver, men det här är så himla bra, så himla sant och så himla vackert skrivet att jag faktiskt blir lite våt i ögonvrårna.

    (Och nej; du har helt rätt. Man löser inte mobbingproblematik genom att inskränka världen för de mobbade. Man löser den genom att ge dem verktyg och lite verklig makt…

    Internet är en sådan grej. Alla kan ju trots allt inte bli ståuppkomiker.)
    .-= Mackan´s last blog ..Dagens idé: SMITE =-.

  2. Anders

    April 21, 2010, 08:30:33

    Bra skrivet

  3. Mikael Magnusson

    April 21, 2010, 09:08:34

    (jag en av dem som blivit mobbad.)

    OCH JAG ÄR MEDLEM I PIRATPARTIET.

  4. Etu

    April 21, 2010, 11:22:04

    Riktigt bra post! Gillar att läsa det du skriver, men denna hade något extra…

    Vet inte vad, kan det vara en folkpartist som inte har koll? :)

  5. Fredrik Larsson

    April 21, 2010, 11:27:38

    +1

    jag har varit både hipp och mobbad vid olika tillfällen och platser. Du har helt rätt och penilla framstår mer och mer penibel med sin riksdagskanidatur.

    Mvh
    /FFredrik Larsson

  6. Viktualiebrodern

    April 21, 2010, 11:50:00

    Expressens läsarfråga idag är : Borde regeringen agera mer mot mobbning på nätet?

    Regeringen(!) Hahaha.

    Jag skrattade högt tills jag såg resultatet, då fastnade skrattet i halsen. 74% hade nämligen svarat ja.

    Gonatt! Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves. Hoppas det är Expressens läsare bara. Men tyvärr är det nog inte bara begränsat till dem.

    1. Anna Troberg

      April 21, 2010, 11:55:53

      Hej Viktualitetsbrodern!
      Jag antar att det där är en typiskt snabb: “Oj, ja men självklart! Mobbning är hemskt och det måste vi ta tag i!”. Jag önskar att folk kunde tänka ett steg längre. Då skulle vi kanske kunna göra något verkligt verkningsfullt mot mobbning, istället för att bygga tomma luftslott som inte gör någon som helst skillnad. Kunskap och en känsla av egenvärde är nyckeln.

  7. stroll

    April 21, 2010, 13:38:54

    Grymt bra skrivet. Debatten vunnen på TKO.

  8. Ulrika

    April 22, 2010, 19:35:46

    Du blir bara bättre och bättre! :)
    .-= Ulrika´s last blog ..Regn och sol =-.

  9. Rick

    April 24, 2010, 20:30:11

    Du blir bara bättre och bättre! :)
    .-= Ulrika´s last blog ..Regn och sol =-.

  10. Anthony

    April 24, 2010, 22:44:38

    Expressens läsarfråga idag är : Borde regeringen agera mer mot mobbning på nätet?

    Regeringen(!) Hahaha.

    Jag skrattade högt tills jag såg resultatet, då fastnade skrattet i halsen. 74% hade nämligen svarat ja.

    Gonatt! Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves. Hoppas det är Expressens läsare bara. Men tyvärr är det nog inte bara begränsat till dem.

  11. Brad

    April 25, 2010, 06:48:48

    Bra skrivet

  12. Anders Troberg

    April 25, 2010, 15:22:35

  13. ulf_pirat

    April 27, 2010, 23:46:08

    Hej Anna det är jättebra skrivet

    Jag är en piratpartist som blivit mobbad. Jag har alltid känt mig utanför på något sätt. Som tur är har man hittat kompisar som gjort en till den man är. Jag har överlevt, ett maskrosbarn. Mina kompisar har lärt mig om datorer och linux, och det har fått mig att bli pirat, för man förstår hur tekniken kan missbrukas. Eftersom jag bor i en liten stad där inte mycket händer, så är internet det ställe där jag hittar människor med samma intressen (och föreläsningar om intressanta saker). Man upptäcker att man inte är ensam med de intressen man har, vad det än är.

    Kanske är det vetskapen om att ett totalitärt samhälle är när mobbare har tagit över hela samhället, och övervakar alla, som fått en att bli pirat. Ett totalitärt samhälle är en skolgård utan lärare att springa till när övergreppen sker (var lärarna var på rasterna när jag växte upp det vet jag inte).



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *