Pages

Categories

Search

 

För en del är glaset tydligen halvtomt även när det svämmar över alla bräddar

by
May 10, 2010
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

Netopia, med Per Strömbäck i spetsen, har beställt en enkätundersökning som internetbaserade innehållstjänster. Tråkigt nog har man valt att inte publicera i sin helhet. Jag vet inte varför. Kanske för att det skulle gå som sist när Per Strömbäck länkade till en undersökning vars slutsats var tvärt emot den han själv påstod att det var. Nåväl, lite siffror får vi i alla fall genom Rapports inslag om saken:

Branschen omsatte ca 3 miljarder kronor förra året och sysselsatte 11 000 personer. Inom två år kommer personalstyrkan att ha ökat med 92% till 21 000. Josefine Persson som är affärsområdeschef för Bonver berättar att: ”Antalet transaktioner har ökat flera hundra procent bara det senaste året.” De 26 företag som fått uppskatta branschens storlek och potential verkar rörande eniga om att det finns en mycket god tillväxtpotential. Per Strömbäck förtydligar: ”Man räknar med att öka omsättningen med 200% om förutsättningarna är de rätta, bara fram till 2012.”

Kära nån! Det är ju fantastiskt. Hur många branscher har det gått så bra för de senaste åren? Hur många branscher spår sig själva en sådan ljus framtid? Jag tror att till exempel bilindustrin skulle kunna gå över lik för att ha samma trevliga förutsättningar. De som jobbar med internetbaserade innehållstjänster måste verkligen känna sig glada och tacksamma över sina gynnsamma förutsättningar. Eller inte… För en del är glaset tydligen halvtomt även när det svämmar över alla bräddar.

Netopias Per Strömbäck är en av dem: ”De här företagen försöker ta betalt för material på internet. Om samma material finns tillgängligt via olagliga kanaler, så blir det svårt för dem att driva sin verksamhet.”

En omsättning på 3 miljarder, 92% fler anställda, en ökning av transaktioner med flera hundra procent på ett år, en beräknad ökad omsättning på 200% på två år… Jag tycker, helt ärligt, inte att det verkar vara speciellt hårda tider för de här företagen. Det finns säkert enstaka undantag, men på det stora hela, så verkar gå riktigt bra för dem. Netopia försöker få oss att tro det motsatta, men det är ju det de får betalt för, så det är inte så överraskande. Det är inte så mycket att hetsa upp sig över.

Jag blir långt mer upprörd över att man försöker utnyttja politikernas okunskap om internet till att smyglobba för diverse olika inskränkningar av nätet. I den ovan nämnda undersökningen kommer man nämligen också fram till att företagen ger våra svenska politiker underkänt i nätkunskap. Så långt håller jag med. Det är alldeles för få politiker som faktiskt förstår hur nätet fungerar. Utifrån det så borde både Strömbäck och hans Netopia vara själaglada över att piratrörelsen finns, men inte då.

Bara för att samhället inte reglerar internet med lagar så innebär det inte att nätet är fritt från reglering. Istället finns det andra aktörer som står för regleringen och som har inflytande över vad som är möjligt och tillåtet, och vem som kan göra vad. Och då handlar det inte om demokratiska institutioner vi har insyn över.

Strömbäck försöker spela ut demokratikortet för att köpa fördelar åt den industri han lobbar åt. Problemet är att även om han har rätt i att det naturligtvis finns olika makthavare på nätet och att det finns all anledning att hålla ögonen på dem alla, så har han fel i att nätet inte skulle lyda under lagar som ”demokratiska institutioner” har insyn över. Det är intressant, för jag är helt övertygad om att Strömbäck mycket väl vet att de lagar som gäller i samhället i stort också gäller på nätet. Men det är väl lägligt att glömma det när man vill framställa nätet som ett laglöst land som styrs av nyckfulla storbolag.

Problemet är att Strömbäck själv pratar för nyckfulla storbolag. När han lite klädsamt oroar sig för att valrörelsen än så långe inte har handlat om nätfrågor, så spelar han inte med öppna kort. ” Tyvärr är det stor risk att internetfrågorna puttas undan från valdebatten, trots att den här rapporten visar hur viktig nätets framtid är. Den visar tydligt att det här är ett område med stor tillväxtpotential.”

Han talar om tillväxtpotential, men ser inte att tillväxten är i full gång. Han är för upptagen med att fokusera på hur man ska strypa nätets potential. Medan Piratpartiet tror på utveckling, tror upphovsrättsindustrin på begränsning. Medan Piratpartiet har visioner om internets framtid, drömmer upphovsrättsindustrin om tiden före internet. Medan Piratpartiet tror på människans naturliga vilja att delta och bidra, tror upphovsrättsindustrin att de får ta sig vilka friheter som helst i sin hänsynslösa jakt på pengar.

Upphovsrättsindustrins fokus är inte att främja nätet i sin helhet. Deras fokus är att ha kontroll. Det får de bara om de lyckas krympa nätet till en liten begränsad rastgård där de är herre på täppan. Det är just detta som diskvalificerar deras närvaro vid förhandlingsborden när det gäller nätets framtid. Att låta upphovsrättsindustrin vara drivande bakom besluten om nätets framtid är som att låta de största oljebolagen ansvara för miljön i världens hav. Det är dödsdömt.

PS: Jag har just tackat ja till att prata om fildelning och upphovsrätt på Högskolan i Skövde den 25/5. Per Strömbäck kommer också dit. Det ska bli riktigt trevligt. Även om jag och Per sällan tycker lika om något, så är han trevlig och sympatisk när vi ses. Så vad hoppas jag av samtalet i Skövde? Jag hoppas att Strömbäck ska förklara för mig hur en bransch kan vara både blomstrande och i ständig tillväxt, samtidigt som den står på ruinens brant på grund av oss elaka pirater. Borde det ena liksom inte utesluta det andra?

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Kristofer Pettersson

    May 10, 2010, 11:32:41

    Bra liknelse mellan oljebolag och upphovsindustrin! :)

    En möjlighet är att han kommer att svara att det är tillväxttakten som är det viktiga och inte en tillfällig vinst. Om vinstökningen visar på konstant nedgång som kommer framtida investeringar att dö ut och därmed är branschen fortfarande dödsdömd på grund av piratkopiering. Kan du hitta en riktig forecast någonstans? Är mediebolagen börsnoterade? Vad tror marknaden om värderingen (P/E tex) ?
    .-= Kristofer Pettersson´s last blog .. =-.

  2. Leffe

    May 10, 2010, 12:06:01

    Det är Pers gamla beskyllningar av operatörerna ännu en gång.
    Han anser att operatörerna är skurkarna i fildelningsdebatten eftersom de skor sig på Netopias uppdragsgivares bekostnad enligt tidigare resonemang från det hållet.

    Med andra ord, samma åsikter, lite mer indirekt och maskerat vill han alltså fortfarande komma åt dem. Första steget är såklart att frånta operatörerna kontrollen över deras egna nät.

  3. OlofB

    May 10, 2010, 12:37:51

    Detta gav upphov till en ny “Visste du att..” för mig 😉

    “Visste du att samma lagar som gäller på gatan, också gäller på internet? http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/lagar-regler-om-internet.html

    /OlofB

    PS. Vad tror du om replik på SvD-artikeln om intresse/kunnande om internet? Det är en skymf att inte PP nämns :( DS
    .-= OlofB´s last blog ..Manifestation i Kållered =-.

  4. Hans J

    May 10, 2010, 15:36:55

    Det blir väldigt märkligt när Netopia på sin egen hemsida säger sig presentera en undersökning men i själva verket inte alls gör detta…

    Det enda de gör på sin hemsida är att länka till Sveriges Radio och Svenska Dagbladet?!?

    VAR ÄR UNDERSÖKNINGEN?
    Jag vill läsa själv!

  5. Per Strömbäck

    May 10, 2010, 17:05:40

    Hej Anna! Hela rapporten finns att ladda ner som pdf på http://www.netopia.se. Jag tycker att poängen är att ingen drömmer sig tillbaka till tiden före nätet, utan tvärtemot beskyllningarna så gör innehållsbranscherna allt de kan för att driva på digitaliseringen. Visst är tillväxten stor, men den potentiella marknaden är långt mycket större. T ex är den digitala marknaden för dataspel bara cirka 10% av total försäljning, det borde förstås vara det omvända som gäller. Vi är mitt uppe i en enorm samhällsomvälvning, i kunskapsekonomin blir immateriella rättigheter viktigare, inte mindre viktiga och det är ett samhällsintresse att ha fungerande digitala innehållsmarknader. /Per

    1. Anna Troberg

      May 10, 2010, 18:02:26

      Hej Per!
      Ah, jättebra! Tack för att du lade ut den. :-)

  6. Mattias

    May 10, 2010, 18:20:25

    @Per Strömbeck

    Det är inte så konstigt att den digitala försäljningen av spel inte stor för en större del.

    Man måste ju som kund betala mer för spel på nätet jämfört med motsvarande produkt i butik (i alla fall nya spel). Detta trots att det uppenbarligen är billigare för företagen att distribuera spelen digitalt. Inga transporter och inga fysiska material att ta hänsyn till.

    men ändå kostar ett spel på Steam (och det är standard även på andra tjänster som gamersgate och Direct2Drive) €50. Samtidigt kan jag beställa samma produkt från England för €35 inklusive frakt.

    Att köpa den digitala versionen av en produkt är alltså 50% dyrare än att importera från England.

    (Priserna i svenska butiker ligger väl någonstans i mitten)

    Jag gillar digitala spel och skulle gärna göra alla mina spelinköp på det sättet. Men prisskillnaden är alltför stor för att det ska vara riktigt attraktivt.

    Samma problematik gäller även musik och film. jag förväntas betala lika mycket för någonting som kostar mindre att framställa. Jag vet att det inte är gratis med servrar och bandbredd, men det är fortfarande väsentligt mycket billigare än fysisk media.

    Så ja, den digitala marknaden borde vara väsentligt större, men affärsmodellerna är helt enkelt inte tillräckligt bra än för att locka kunder.

  7. Nisse

    May 10, 2010, 20:16:06

    @Per Strömbäck

    Att “innehållsbranschen skulle driva göra allt de kan för att driva digitaliseringen” är ju så dumt sagt att jag knappast tror du tror på det själv. Tvärt om så skulle det ju knappast finnas några digitala medier om inte uppfinnare, entreprenörer och föregångare som TPB och andra “pirater” skulle drivit på detta.

    Mediebranschen har alltid varit bra på att skjuta sig själva i foten och sen skylla på andra att de har ont däri.

    Att de trots detta ökar omsättningen med stora belopp beror på just gratisnedladdningen, ju mer man använder och ser på film, spelar spel och annat ju mer intresserad blir man av det.

    Men att branschen tjänar mer och mer pengar är inte det viktiga, det viktiga är att det inte skapats fler idiot-lagar som inskränker människors mänskliga rättigheter och att upphovsrätten återgår till att skydda och främja det den var till för när den skapades, och nej det är inte att för att mediebranschen ska tjäna massor med pengar för att avlöna lobbyister som dig, utan för att vi ska få mera kultur, uppfinningar och utveckling och just samhällsintresset.

    (och det är ingen som tror på dina påhittada siffror som “10% av alla dataspesförsäljning” eller “branschen ‘förlorar’ XXX miljarder per år. Det är rena fantasisiffror.)

  8. Micke. A

    May 10, 2010, 21:26:58

    @ Per
    Detta med speldistribution online är intressant. Då jag för några månader sedan köpte World of warcraft expansionen “wrtah of the lich king” så tänkte jag köpa det online. Har 100mbits lina så tar ner det snabbare via nätet än att handla det på stan. Men jag vart så sjukt irriterad över att expansionen kostade 50kr mera online än vad den gjorde i den butik jag brukar handla spel i. Självklart tycker jag inte om att kasta pengar i sjön så jag köpte spelet på plastbit istället. Det enda jag var ute efter var “nyckeln” som uppgraderade mitt konto. Så den där plastbiten är verkligen slöseri med naturresurser kan man säga.

    Jag misstänker att jag inte är den enda som har liknande historer ang online försäljning av spel på detta vis. Som du säger det borde vara tvärt om och att plastbiten är det som är undantaget.

  9. Hans J

    May 10, 2010, 23:17:29

    @Per Strömbäck:

    Toppen att du la ut rapporten! :-)

    Anna eller du har säkert ingenting emot att också jag läser rapporten…

    (och varsågod för tipset 😉 )

  10. Wolfgang

    May 11, 2010, 07:16:50

    Pers påstående “tvärtemot beskyllningarna så gör innehållsbranscherna allt de kan för att driva på digitaliseringen” går inte riktigt ihop med verkligheten:
    http://www.idg.se/2.1085/1.317308/hollywood-vi-kommer-inte-att-konkurrera-med-pirater



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *