Pages

Categories

Search

 

Sommarföljetong 16: Action!

Sommarföljetong 16: Action!

(Detta är den sextonde delen av sommarföljetongen “Chefer från helvetet”. Blurb finns här.)

Måndag den 8 maj 2006
13:19 Preben var precis som vanligt när han kom till kontoret och nämnde ingenting om morgonens lilla skärmytsling. Även Preben vet när man ska låta en död hund förbli begraven. Det finns två saker som Preben är rädd för och det är pressen och Barbara. Han är fullt medveten om att båda skulle kunna slita honom i stycken, så att indirekt, eller direkt om så krävs, hota med dem är två av de enda vapen som biter på Preben, som vitlök och krucifix mot en vampyr ungefär.

Dagens möte har ägnats åt att revidera den actionplan som påbörjades i Oslo. Preben är mycket stolt över sin actionplan. Han tycker att det är ett storverk. Actionplanen är diverse lösryckt klotter på en linneservett. Man skulle ju kunna tro att flera dagars helvete i konferensrummet först i Oslo och sedan här i Stockholm skulle ha lett fram till någonting. Det har det inte. Och inte beror det på att Preben varit lite krasslig. Nej, nej. Den bistra sanningen är att Prebens helvetesmöten aldrig leder till någonting. Prebens besök har bara mynnat ut i hans actionplan. Han har varit på marknadsföringskurs och lärt sig diverse meningslösa engelska uttryck, därför är det en actionplan och inget annat. Gud nåde den som skulle föreslå det. Prebens fantastiska actionplan ser – i sin helhet – ut så här:

Säljmål (minst)
Sve: 100 000
No: 75 000
72
Fin: 50 000
Dk: 30 000
Marknadsföring: MASSIV!!! Tänk Star Wars-film! T-bana,
teve-, radio-, tidnings- och magasinreklam. Giveaways!!! Kändisar!!
Kändisar!! Kändisar!!
Budget
PR-material: Världsklass, låt så många designers som möjligt
jobba fram förslag på späck. Let the best man win! The winner
takes it all! En ÄRA! Världskända journalister! Oprah! Oprah!
Oprah!
Nyckelord: Fantastiskt, oslagbart, sant, ödmjukt

Inget nytt under solen. Löjligt överdimensionerad marknadsföring som inte ens kan finansieras om vi faktiskt lyckas uppnå de lika överdimensionerade säljmålen. Gratis arbetskraft och en fullkomlig avsaknad av budget.

Det sorgligaste av allt är dock att det tog fem hela dagar att klottra ner detta på en kaffefläckad servett. Som sagt, inget nytt under solen.

(Sommarföljetongen fortsätter i morgon. Denna gång bordar Preben finlandsfärjan.)


Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *