Pages

Categories

Search

 

Too close for comfort, men låt inte det grumla omdömet

by
December 12, 2010
Integritet, Politik
No Comment

I förrgår gjorde jag ett tappert försök att handla julklappar mellan alla samtal om Wikileaks. Jag smet in på Clas Ohlson på Drottninggatan, men eftersom mottagningen var usel, gick jag ut igen när jag fick ett viktigt samtal. För att få lite lugn och ro gick jag från Drottninggatan och in några meter på en tvärgata och pratade i telefon i någon kvart. I går sprängde en man sig på samma plats.

Jag minns när man för några år sedan sprängde en bomb på Liverpool Street Station i London och en vän som bor i närheten och i stort sett dagligen passerar stationen beskrev det som “way to close for comfort”. Att befinna sig på en plats där en man med rörbomber och spik spränger sig själv till döds bara ett dygn senare är definitivt way too close for comfort. Det känns overkligt och obehagligt. Hade jag valt att inte försöka ta ledigt några timmar för julklappsshopping i fredags och istället skjutit upp min julshopping till lördagen hade det kanske inte blivit någon jul alls för min del.

Men, alla de här tankarna kom nu i morse. Min allra första tanke, som i allra högsta grad fortfarande är med mig var denna: “Herregud, vilka förfärliga åtgärder kommer regeringen nu att tvinga igenom med det här enda dådet som ursäkt?”

Man har redan infört FRA-lagen. Datalagringsdirektivet är på väg. När vi som förespråkar medborgarnas rätt till ett liv utan godtycklig övervakning protesterar mot dessa hemskheter, så får vi alltid höra att vi ska skyddas mot diffusa yttre hot och terrorism. De diffusa yttre hoten har ingen lyckats göra mindre diffusa och Sverige har varit lyckligt förskonat från terrordåd under lång tid. Nu kommer säkerligen en galen persons handlingar att om och om igen lyftas fram som exempel på varför vi alla måste övervakas. Själv ställer jag mig dock frågan om FRA i all sin allestädes närvarande glans inte borde ha snappat upp något om det här innan de skedde. Och om de nu inte gjorde det, gjorde de då verkligen den nytta man försöka tuta i oss att de gör?

En annan tanke som infiner sig är att jag lider med alla de muslimer som inte tror på våld som en lösning på världens problem. Det är nämligen de allra flesta, men de kommer naturligtvis att få bära hundhuvudet för en persons handlingar. Dilsa Demirbag Sten uttrycker det mycket bra i dagens Expressen:

Skiljelinjen i ett demokratiskt samhälle går inte mellan religioner, etniciteter eller kulturell hemvist, utan mellan de som tror på demokrati och det sekulära samhället, där staten är neutral och det finns plats för alla religioner och ateister, och de som propagerar fanatism och som är för inskränkningar av individens fri- och rättigheter. Totalitära och frihetsinskränkande krafter finns, som vi vet, i alla delar av samhället. Men demokratins anhängare i vårt land är än fler och starkare och kommer så att förbli, så länge vi håller ihop och vågar tro på de friheter som byggde den fria delen av världen. Den som efter andra världskriget lovade att aldrig mer kollektivt döma eller bestraffa.

Jag kan inte nog betona hur glad jag är att det här inte hände en vecka innan valet. Då hade SD rönt ännu större framgångar och vägen tillbaka till ett öppet och trevligt samhälle för oss alla hade blivit ännu längre än vad den redan är. Precis som regeringen kommer att använda det som skett som svepskäl till att övervaka oss alla ännu hårdare, så kommer främlingsfientliga krafter att använda det för att “bevisa” att alla muslimer per definition är onda. Det kommer att krävas en rejäl styrkedemonstration från oss som tror på integritet och mångfald för att deras av egenintresse förvridna version av verkligheten inte ska få rejält fotfäste.

Sist, men inte minst, tänker jag på dem som i går förlorade en pappa, man och son. För dem var den här mannen inte någon som spände på sig rörbomber och gick mot Drottninggatan för att spränga julshoppande Stockholmare. Han var en person de älskade. Jag tror inte att någon av oss kan sätta oss in i vad de känner i dag.

Det är i sådana här stunder det öppna samhället prövas. Klarar vi av att stå upp för öppenhet och demokrati även när det blåser, eller låter vi rädslan sprida sig som cancer genom samhällskroppen? Terroristers främsta mål är inte att spränga en eller tio personer. Deras mål är att lamslå samhället med skräck, att låta det fria samhället förblindas så av skräck att det monterar ned sig själv. Det finns ett skäl till att det kallas terror – skräck.

Nu är det upp till bevis för våra politiker. De har två val. Antingen kan de hålla huvudet kallt och skydda medborgarna och samhället i ett långsiktigt perspektiv. Eller också kan de rusa åstad och vidta åtgärder som godtyckligt kommer att drabba oss alla och än mer de som råkar tillhöra samma religion som bombmannen och på så sätt spela de som tror på terror i händerna och montera ner det öppna, demokratiska samhället ännu mer än vad de redan gjort? Jag hoppas på det första, men befarar det senare…


Flattr this

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Deep Blue

    December 12, 2010, 10:37:22

    Vi måste behålla vår sans och inte överreagera genom att ytterligare erodera fri- och rättigheter för illusionen av ökad säkerhet. Det är precis det de vill att vi ska göra, och genom att inte göra just det, så är det vi som står för ett öppet och fritt samhälle som vinner.

  2. Hank

    December 12, 2010, 10:41:16

    Det som är galet är ju att idioterna på säpo och fra inte inte hade en aning (får man väl ändå hoppas) att det här skulle hända trots deras gudalika inblick i allas vår kommunikation. Alltså, mer James Bond och mindre 1984.

  3. Hans J

    December 12, 2010, 10:54:05

    Jag bor i ett höghus som till övervägande andel bebos av muslimer. Bättre grannar kan jag svårligen önska mig. Jag hälsar alltså nästan dagligen på vänliga medmänniskor som också har den egenskapen att de är muslimer. De har många av dem svart hår, eller åtminstone mörkt – jag har inte kontrollerat i detalj.

    När någon stockholmare begår ett bankrån så säger vi inte att nu har “stockholmarna” slagit till igen… Men när någon olycklig människa som begår något förtvivlat dåd dessutom råkar vara muslim så går det bra att klumpa ihop denne med “övriga” i “gruppen” muslimer.

    Vi bör bry oss om våra medmänniskor oberoende av om de är stockholmare eller oberoende av deras hårfärg eller oberoende av om de “råkar vara muslimer”… Det är så vi får det mänskliga samhälle som vi väl alla egentligen vill ha?

    Sedan så lär “regimen” försöka göra så stor sak som de bara kan av detta. Vi får datalagringsdirektivet? – för självklart hade denne ensamme man kontakt med andra?!? Självklart hade det hjälpt att kunna rota i hans telefonkontakter i månader bakåt i tiden? Kanske skulle kroppsröntgen på Drottningsgatan i centrala Stockholm hjälpa? Ska vi visiteras innan vi går på bussen?

    När räcker vansinnet?

  4. ulf_pirat

    December 12, 2010, 11:15:29

    Vad jag är mest rädd för nu är rädslan själv, att rädsla ska sprida sig hos många så att de börjar använda fel del av hjärnan. Det är bättre att använda den problemlösande delen av hjärnan, som när man sitter i lugn och ro med en bok i linjär algebra t ex. (Tyvärr kanske man tentapluggar och då kan rädslan för att misslyckas och missa studielån gör att hjärnan inte funkar. )
    Speciellt nu är det viktigt att så mycket korrekt information som möjligt kommer fram.

  5. Hank

    December 12, 2010, 11:21:10

    Det kommer naturligtvis att smälla till med en rad nya drakoniska åtgärder som säkerligen kommer vara lika fruktlösa som den övervakning som FRA bedriver. Problemet är att den vanliga övervägande befolkningen (medelklassen if you will) inte bryr sig så länge deras liv “skyddas”. Att känna sig trygg kommer alltid vara viktigare för den stora massan än att vara trygg vilket naturligt leder till 1984. Problemet med att verkligen vara trygga är att det kräver uppoffringar på ett helt annat plan nämligen att acceptera olikheter och att lita på varandra. Det är tokjobbigt för snittmedborgaren att göra det men det är bara tolerans, transparens och samtal som kan fixa det som mer än ett decenium av våld och terror från alla håll ställt till med.

  6. OlofB

    December 12, 2010, 12:01:49

    Bra Anna!

  7. SBJ

    December 12, 2010, 12:08:46

    FRA är troligen allt för upptagna med att skicka kopior på svenskarnas e-julkort till USA för att bry sig om såna trivialiteter som ett bombdåd i Stockholm. Åtminstone så länge det inte är USA’s ambassad som är målet.

    Renfjärt och de andra landsförrädarna i regeringen, tja dom sitter förmodligen och runkar av lycka att det äntligen hänt nått som ger dom en ursäkt att övervaka mera, och inskränka demokratin och mänskliga rättigheterna lite mer. Precis som deras förebild, fascist-staten USA.

  8. Lars B

    December 12, 2010, 12:20:13

    FRA får för närvarande inte agera på uppdrag av Säpo. Vi kan vara säkra på att regeringen nu kommer att göra slag i saken. FRA-shoppen kommer ganska snart att öppnas för polisen igen.

    Som jag har förstått det ska FRA syssla med spaning avseende terrorhot i ett strategiskt perspektiv. Just nu är det bara Försvarsmakten, regeringen och regeringskansliet som får inrikta FRA. Där ingår förstås MUST/KSI, som rimligen borde kunna rikta spaningsuppdrag inom detta område. Och det är inte förbjudet för FRA att rapportera allt av värde till Säpo. Däremot får inte Säpo direkt styra FRA:s spaning. Detta ingick som bekant i den famösa FRA-kompromissen.

    Som sagt. Nu kommer det bli ändring på den saken. Frågan är om inte regeringen i praktiken kommer att häva inriktningsförbudet redan under veckan. Det skulle kunna ske i form av en hemlig föreskrift, alternativt att man löser det på det typiska svenska, informella sättet: Säpo inriktar FRA via MUST/KSI eller någon annan “kreativ” lösning.

    Integritetsfrågorna kan vi glömma framöver. Ingen kommer att lyssna på det örat.

  9. Anton Nordenfur

    December 12, 2010, 12:23:56

    Jag är rädd, inte för terrorister – små terrordåd har alltid hänt då och då utspritt över världen, det är ingenting nytt – utan för hur folk reagerar mot detta. Vi har redan SD i riksdagen, och vi har redan lagar som ska skydda oss mot detta. Vad ska hända nu när de faktiskt har någonting konkret att peka på?

  10. Anders Troberg

    December 12, 2010, 12:31:13

    Innan folk börjar skrika om terrorism så är det några saker vi måste beakta:

    * Sannolikheterna talar mot att det var ett terroristdåd. Vi har haft ett enda terroristdåd i Sverige det senaste århundradet, Bulltoftakapningen, som var en helt typ av dåd och som inte hade några skador. Det liknar alltså inte den kända svenska terrorismen.
    * SÄPO påstår att de fick ett mail 10 minuter innan dådet. De släppte det inte innan dådet, så än så länge är det bara något som påstås, inte något som kan bevisas. SÄPO har, vilket vi tidigare sett, inte alltid varit strikt sanningsenliga.
    * Regeringen har varit väldigt tyst om Wikileaks. Kan det vara att de visste att en distraktion var på gång?
    * Om mailet är autentiskt så är sprängningen relaterad till sveriges närvaro i Afghanistan. Om man för krig mot en nation, deltar i ockupationen av en nation och deltar i dödandet där, då är denna typ av respons faktiskt inte terrorism, det är en legitim krigshandling. Afghanistan har en legitim casus belli på oss, vilket pretty much tar bort vår rätt att gnälla. Om mailet är autentiskt och det är relaterat till Afghanistan så har vi inget annat att göra än att acceptera attacken.

    Något som är klart är dock att, om det påstådda mailet är autentiskt (SÄPO-personal, en bra adress att komma ihåg är wikileaks.org), så är slutsatsen klar. Vi kan inte stanna i Afghanistan, vi måste dra us ur det spelet omgående. Med omgående så menar jag numera omgående, inte att lägga några veckor på att packa ihop vårt stuff, utan få ut folket och det som de kan ta direkt, och lämna resten.

    Man bör också överväga att kräva regeringens avgång, då det är deras styvnackade stöd för ockupationen i Afghanistan som satt oss i den här sitsen. Ytterst så ligger ansvaret på deras huvud.

    Som en parentes kan också nämnas att det här tydligt visar hur missriktade lagar som FRA-lagen, IPRED och datalagringsdirektivet är för det ändamål de påstås vara stiftade för. Lösningen på denna typ av problem är inte totalitära lagar, det är att ge fan i att kriga mot andra länder.

    Jag vill också mana till lugn. Visst, det här är en tragedi. Men, den kan inte skada Sverige som nation värre än vad vi låter den göra. Skademässigt så var den som en allvarlig trafikolycka, inte mer. Vi kan låtsas som om den inte hänt och gå vidare, och Sverige som nation är oskadd. Om vi däremot, som den galne Kung George II Bush, löper amok på vårr egen rättssamhälle, då kan den skada oss, illa.

  11. Anna Troberg

    December 12, 2010, 12:38:54

    Hej allihop!
    Ja, en viktig poäng i sammanhanget är ju att vi egentligen vet alldeles för lite för att överhuvudtaget kunna dra på några stora växlar vad det gäller terrorism. Men det tror jag knappast kommer att hindra dem som vill använda det hela som förevändning att krympa och göra världen mer ofri för alla oss andra.

  12. Pierre Eriksson

    December 12, 2010, 12:43:17

    Hank skrev:
    “Det som är galet är ju att idioterna på säpo och fra inte inte hade en aning (får man väl ändå hoppas) att det här skulle hända trots deras gudalika inblick i allas vår kommunikation. Alltså, mer James Bond och mindre 1984.”

    Det är ju det som är problemet med denna datoriserade massövervakning. Den silar mygg och sväljer kameler. Västvärden främst USA och Storbritannien har haft denna övervakning längre tid och ändå utsätts för stora omfattande terrordåd. Gissar på att vi säger samma sak och att du försökte förmedla det jag sa med ironins sköna konst? :)

  13. AndreasG

    December 12, 2010, 13:08:36

    Tack för en ren, verklig och mänsklig analys av händelsen och situationen. Att förneka terrorist hotet hjälper inte någon, Att ge perspektiv och sprida piratpartiets ideologi angående demokrati och integritet är precis vad vi behöver göra.

  14. Urban Person

    December 12, 2010, 13:15:04

    Tyvärr är de enda som gynnas av på denna typ av händelser USA och de som vill se hårdare tag i Afghanistan.

    Jag tror att många svenskar, innan gårdagen, ställde sig åtminstone tveksamma till vår insats utomlands. Nu blir det istället starkare stöd.

    Något jag länge ansett sorgligt var att Sverige övergav sin tidigare fina modell med läkare och ingenjörer på utlandsuppdrag. Jag kan inte hitta något bättre exempel på hur man vinner “hearts and minds” än när man räddar livet på någons barn eller på ett barns föräldrar.Svårare att argumentera för en återgång om man ses som svag och som någon som viker sig för hot.

    Alla förlorar.

  15. Tommy Karlsson

    December 12, 2010, 13:21:02

    Ja vi hade samma tankegångar anna.
    Det första jag tänkte var fan en bomb på hemmaplan det var inte bra.

    Det andra nån sekund senare.
    Jaha nu har reinfelt o company fått den julen dom verkligen ville ha så till nyår blir det väl1984.

  16. Hank

    December 12, 2010, 14:22:56

    @Pierre Ja vad jag menade med James Bond är ju snarare att det enda som funkar är klassiskt underrättelsearbete medelst folk på fältet inriktade på konkreta situationer. Att kasta vida nät ala 1984 är en erfarenhetsmässigt dålig ide när det gäller att förhindra givna katastrofer, det gäller såväl att förutse vulkanutbrott som galna våldshandlingar. Det gäller att studera den aktuella vulkanens beteende snarare än att iaktta hur jordens yta vibrerar som helhet. Inget annat funkar, har inte funkat och kommer inte under vår livstid att funka.

  17. Lars B

    December 12, 2010, 14:34:47

    @ Anders Troberg:
    Jag kan hålla med om att man alltid ska vara skeptisk till myndighetsföreträdares och beslutsfattares verklighetsbeskrivningar, men för att bemöta ett par av dina punkter:

    * Rekvisiten för att kalla det hela ett misstänkt terroristbrott får nog anses uppfyllda: allmänfarlig ödeläggelse, utskick av meddelande i avsikt att injaga skräck i en hel befolkning m.m.
    * Mejlet ska ha skickats även till TT.
    * Skulle regeringen alltså ha haft kännedom om saken i förväg? Man skulle alltså med berått mod riskerat människoliv mitt i julhandeln i Stockholm? Bilexplosionen är ju inte lätt att genomföra under kontrollerade former. Än mindre den därpå följande händelsen. Hade det däremot handlat om ett påstått avvärjt hot, skulle även jag ha varit misstänksam.

    Instämmer annars i att det gäller att behålla lugnet. Men jag tror det är lönlöst. Det enda som skulle kunda dämpa hysterin en aning är om det mycket snart framkommer att detta är ett ensamdåd.

  18. Lars-Erick F

    December 12, 2010, 16:18:38

    Om hur ord styr tanken, och tvärtom. Om icke-panik för att just skapa panik. Och fler FRA-lagar.
    Och orsakerna bakom.
    Kommentar här:
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/12/ensam-galning-sjalvmordsbombare.html

  19. Magnus

    December 12, 2010, 17:58:55

    Tänkte du verkligen inte en enda gång på falskflaggad operation, eller köpte du det verkligen rakt av utan minsta kritisk tanke på grund av känslor?

    1. Anna Troberg

      December 12, 2010, 19:35:04

      Hej Magnus!
      Att hålla huvudet kallt innebär också att inte värma det medelst foliehatt. 😉

  20. nr307

    December 12, 2010, 19:40:15

    God kväll Anna (med flera).
    Enligt Aftonbladet.se så var mannen av invandrarbakgrund.
    Hade det varit en person med helsvenska rötter så hade alla tyckt detta var tragiskt. och glömt bort det om några dagar.
    Men redan nu hör man folk spekulera om terrorism.
    Vet någon vad terrorism är?
    En person som ingår i en grupp som är emot en annan grupp, eller ras, och gör såna här eller liknande grejer är en terrorist.
    En person som självmordsbombar behöver verkligen inte vara en terrorist.
    Fy för dumma svenskar som tror att allt negativt i världen utgörs av terrorister.
    Titta på er själv så ser ni problemet till att denna värld är just som den är.

    Nr.307

  21. Terror är perfekt för politiker!

    December 12, 2010, 21:32:42

    Japp… då är det bara och luta sej tillbaka å se svenska folket bli vilseförda bakom ljuset av sanningarna som nyss blivit läckta genom wikileaks där bla. Ask står i blåsväder. Det här “terror attentatet” kom ju som på en beställning!

  22. Magnus

    December 12, 2010, 22:10:55

    @Anna: Jag frågade inte om du format en bestämd teori. Du räknade upp en massa tankar, men jag tror att du redan på det mentala planet blockerade den tanke jag slängde fram. Den sortens mentala blockeringar är att grumla omdömet, en mental begränsning.

    Ponera att en polis skulle bära på liknande blockeringar, det skulle vara många brott som inte skulle lösas då, detta av den enkla anledningan att så fort det är fler än en gärningsman, så finns också ett visst mått av konspiration. Men om man ger sig själv ett tankeförbud, troligen av rent sociala skäl genom det stigma som skapats kring ordet, avfärdar man en teori redan som tanke, för att det är en teori, då har man grumlat sitt omdöme så långt att man mentalt inte låter sig forma vissa teorier och kan man inte forma en teori, då kommer man aldrig heller att få rätt och kan bara i efterhand kunna konstatera när den kognitiva dissonansen släppt.

    Min första tanke, den rent spontana, var att – Vad fan har SÄPO, FRA, MUST eller KSI nu ställt till med? Är det nån budget de inte fått igenom eller är det nån politiker som börjat vackla och sviker den inslagna agendan? Den falskflaggade operationen var min allra första tanke och allt eftersom jag får information så är det den tanken som prövas.

    Vilken tanke är det som prövas hos dig, eller du kanske inte har tankar som kan prövas, vilket då skulle betyda att du inte kan utvecklas eftersom kognitiven är blockerade och låsta. Fast det senare vet jag att det inte är sant i ditt fall, därmed återstår den sociala biten, vilken är minst lika svår. Jämför gärna med sektmedlemmar som vill hoppa av, att uttrycka den avvikande idén av rädsla för fysiska repressalier är i regel inte problemet, det ligger i just i att avvika från hela det sociala kontaktnätet. Utfrysning har alltid varit ett straff värre än döden och därmed leder också avslöjanden inför en tidigare likar att många av dem tar sitt liv.

  23. Gubben

    December 13, 2010, 00:14:46

    Skrämmande läsning. Vilket fruktansvärt land vi lever i som tvingat denna unge man till att försöka spränga ett slumpmässigt urval julhandlande männisor i luften.
    Och Anders – Så klart du har rätt! En krigshandling som denna är högst försvarbar. Mannen hade ju inget val än att gå till attack.

  24. anonym

    December 13, 2010, 12:14:16

    Är det bevisat att mannen sprängde sig själv medvetet, och inte t.ex. transporterade ett paket med bomben åt någon omedvetet om dess innehåll?

    Denhär typen av händelser gynnar ju starka internationella intressen som vill ha hårdare tag och ökad övervakning, intressen som inte drar sig från att använda liknande metoder för att påverka den allmänna opinionen.

  25. Deep Blue

    December 14, 2010, 07:33:23

    Sådärja, nu vill även Socialdemokraterna att SÄPO ska få ta del av signalspaning, samt att de inte längre vill riva upp FRA-lagen. De kritiseras av Miljöpartiet, så det är alltid nåt. *suck*

  26. Anonym (åtminstone ganska, än så länge)

    December 15, 2010, 20:36:38

    Till att börja med tycker jag inte att det är passande för ett parti som förespråkar personlig integritet att kräva att man uppger sin mailadress, när man kommenterar. Tur att man kan fingera den.

    Till ämnet: Det var precis samma sak jag tänkte när jag fick höra talas om dådet, -Vad kommer politikerna nu att hitta på för integritets- och frihetsinskränkande åtgärder med detta som ursäkt? Svaret fick jag i tidningarna någon dag senare – Rödgröna överger sitt löfte om FRA-lagen “riv upp, gör om, gör rätt” och Cecilia Malmström m.fl. vill att EU ska förbjuda väteperoxid, aceton och andra kemikalier som kan användas för att göra sprängmedel, men som är svåra att klara sig utan i hushållet.
    Mera kommer säkert!

  27. Deep Blue

    December 15, 2010, 21:17:22

    Det hela är så deprimerande. Förbjuda helt vanliga kemikalier? Någon måtta på vansinnigheterna får det lov att vara, även i den “fria” världen.

  28. Zerp

    December 16, 2010, 17:57:37

    Jag ser inget annorlunda med denna “terrorist” än andra vita galningar som lasermannen osv osv.

    Men jämna mellanrum försöker de ta kål på en hoper medmänniskor och i vissa fall även sig själva, med varierande framgångar.

    Det är väl hur logiskt som helst att vi får mångkulturella galningar också när resten av samhället blivit mångkulturellt???

  29. Deep Blue

    December 16, 2010, 21:31:37

    Vi människor kan vara både onda och galna, men jag förstår inte alltid varför. Än sedan om grannen är invandrare eller inföding, kristen, ateist eller muslim, så länge de behandlar sina medmänniskor väl? Och om alla gör så, så har vi inga problem med krig och sådant längre, och så vill väl alla ha det…?



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *