Pages

Categories

Search

 

Direktören för det hele

by
February 24, 2011
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

I dag har regeringen beslutat att anställa en generaldirektör för Statens Musikverk.

Jag måste erkänna att jag inte visste att det fanns ett statligt musikverk. Därför googlade jag och insåg att det inte finns heller, men det kommer att göra det från och med den 1 maj i år.

I pressmeddelandet från Kulturdepartementet står följande:

Statens musikverk inleder sin verksamhet den 1 maj som den statliga myndigheten för utveckling och stöd till musiklivet. I Statens Musikverk kommer verksamheten vid nuvarande Statens musiksamlingar – som har till uppgift att främja och tillgängliggöra teaterns, dansens och musikens kulturarv – att ingå.

Nå, det låter ju inte så tokigt. Kulturlandskapet förändras fort i dessa dagar och med tanke på hur illa en del aktörer hanterat förändringen, så är det ju väldigt bra om till exempel musiklivet får stöd att hantera utvecklingen. Det finns dock ett orosmoln.

Den nya direktören för Statens Musikverk heter Stina Westerberg. Om någon inte redan vet vem det är, så saxar jag ännu en gång ur pressmeddelandet:

Stina Westerberg är idag VD för STIM/Svensk musik, som har till uppgift att dokumentera och informera om upphovsrättsligt skyddad svensk musik.

Om detta nu inte vore en första klassens blogg, utan en b-skräckis från Hollywood hade ni ungefär nu hört ett plötsligt: “TA TAA TAAAM!”

Jag kan inte påstå att jag är förvånad över att ännu en gång se de täta banden mellan regeringen och upphovsrättsindustrin. Både Kulturdepartementet och Justitiedepartementet tycks ju ha monterat in svängdörrar som slås upp så snart en upphovsrättslobbyist råkar gå förbi och känna sig sugen på en mumsig antipiratlag. Däremot bekymrar jag mig lite för den där utvecklingen och stödet som Statens Musikverk är tänkt att erbjuda musiklivet.

Det är möjligt att Westerberg lämnar STIM/Svensk musik för att hon insett att deras verksamhet är föråldrad och att den nya tekniken sprungit ifrån dem, men det är knappast troligt. Speciellt inte när kulturministern förtjust uttalar sig i pressmeddelandet:

Hon besitter den kompetens och ledarförmåga som behövs och har därtill spännande visioner och ett stort nätverk…

Jag betvivlar inte Westerbergs kompetens och ledarförmåga. Jag hyser däremot vissa tvivel om hennes visionära kvalitéer och hennes nätverk. STIM är inte en organisation som sprudlar av nybyggaranda och upptäckarlust. STIMS nätverk befolkas av lobbyister och advokater, som betalas stora summor för att behålla det gamla. Om Westerberg varit tongivande hos STIM, och det får man nog anta att hon varit, så bådar det helt enkelt inte så gott vad det gäller nytänkandet i det nya Statens Musikverk.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Qeruiem

    February 24, 2011, 18:47:14

    Jag får känslan av att politiker frenetiskt försöker göra allting rätt igen och att det här är ett resultat av en känsla av “Hey, ungdomar, ni gör fel! Såhär gick det minsann inte till på 1830-talet när vi växte upp!” och så försöker man i all välmening att göra saker rätt. För det vet vi ju alla att knappdragspel och hambo, det är ju egentligen själva essensen i folksjälen och de stackars förvirrade raveungdomar som inte begriper det bör man försöka leda tillbaka till den sanna läran igen.

    Vänta nu, det här låter ju som taget direkt från SD:s partiprogram! Hot dämn. Allting faller på plats. My God, it’s full of stars…

  2. Christer

    February 24, 2011, 19:35:17

    Well… det känns ju inte direkt som att förutsättningarna för att det nya verket ska kunna åstadkomma något vettigt är optimala.

    Jag hade kunnat acceptera om staten hade valt att dela ut stödpengar till musiker – om det gjorts _i stället för_ att övervaka folket – men nu står vi alltså inför ett upplägg som mycket väl kan innebära att vi får det sämsta av två världar.

  3. Johan Ronström

    February 24, 2011, 20:13:22

    Jag måste säga att jag är betydligt mer hoppfull! Medans förhandlingarna pågick så hade vi på musikhögskolan seminarium med musikerförbundets (facket) Karin Inde och pratade om hur man kan organisera sig som frilansmusiker. Karin Inde är också en av de som dragit i facebook-gruppen “Statens Musikverk. Vad händer?“, som var de som högljutt ifrågasatte Statens Musiksamlingars planer på att helt köra över utredningarna som fanns för nya verket. Det skrevs skrivelser av många organisationer och förbund (bl.a. musikhögskolorna), och det slutade med att den föreslagna chefen för nya verket, SMUS VD Kent Wiberg (som skulle blivit sin egen chef) helt fick sluta sitt jobb.

    Nu har vi alltså ett musikverk (namnet är ju iofs väldigt tveksamt..) som är grundat i de utredningar som gjorts och där facket och förbunden kan känna att riktningen går att påverka. Och facken (Musikerförbundet, Teaterförbundet, SYMF) är ju sina medlemmar, så det går ju verkligen att påverka! Att Stina Westerberg har en bakgrund i STIM tror och hoppas jag är av ringa betydelse, musikmänniskor med organisationserfarenhet växer inte på träd, och hon har rykte om sig att vara en både insatt och vettig person som går att prata med. Och med tanke på hur illa det kunnat gå är stämningen hoppfull i musikersverige.

    Nu är det upp till musikutövarna att organisera sig och se till att den nya strukturen, och det är mycket som är nytt nu när rikskonserter lagts ner, blir på ett sätt som passar oss.

    1. Anna Troberg

      February 24, 2011, 20:40:18

      Hej Johan!
      Det låter ju lite mer hoppfullt. Jag hoppas att du har rätt. :-)

  4. Viktualiebrodern

    February 24, 2011, 23:03:07

    #Qeruiem
    Lustigt att du tar upp 1830-talet, för då gick det nämligen till så, att ett översatt verk sås som ett nytt verk vilket inte gav ett öre till den utländska författaren.

    Grundaren av ett stort svenskt mediaföretag, som jag inte vill nämna namnet på, satte detta i system och gav ut en serie översatta romaner “Den europeiska följetongen. Nytt romanbibliothek”. Det gav ett nätt förtjänst, utan krångel med ersättning till författaren, som medgav att Grundaren kunde samla nödvändigt kapital att införskaffa ett tryckeri.

    På den vägen är det. Grundarens efterkommande har förstås, i kraft av ändrade förmögenhetsförhållanden som en direkt följd av Grundarens syn på Upphovsrätt, själva en annan syn på samma Upphovsrätt än Grundaren. En syn som, hade den också omfattats av Grundaren, sannolikt inte hade lett till dessa ändrade förmögenhetsförhållanden.

    Komplicerat? Nej, först kommer käket, sedan moralen.

  5. Viktualiebrodern

    February 24, 2011, 23:05:16

    1840-talet, inte 1830-talet. Men i övrigt.

  6. SWR

    February 25, 2011, 00:28:52

    Statens verk är få och slitna.
    Folket kräver: FLER FLER!!

  7. inte liberal vänstersvensk

    February 25, 2011, 06:44:10

    Tips: Kan inte verket koppla upp sig mot dess kinesiska motsvarighet och ev. om det finns kvar någon spillra av en likartad myndighet i f d Sovjetunionen?

  8. Susanne Bodin

    February 25, 2011, 16:01:37

    En otydlighet hade smugit sig in i Kulturdepartementets pressmeddelande: vd för medlemsägda Stim är Kenth Muldin. Stina Westerberg är vd för Svensk Musik som är ett dotterbolag till Stim. Båda organisationerna drivs utan vinstintresse. Stim har 60 000 musikskapare i sitt medlemsregister så det kanske ligger något i det där med stort nätverk…

    1. Anna Troberg

      February 25, 2011, 23:23:13

      Hej Susanne!
      Tack för rättningen. Det är ju lite humor att regeringen skriver fel i sina pm. :-)

      Men mina funderingar kvarstår. 60 000 medlemmar är medlemmar, inget nätverk. Ett nätverk är de personer man har regelbunden och personlig kontakt med utöver nyhetsbrev etc.

  9. Bosse

    February 27, 2011, 19:30:36

    Källkritik är inget vi sysslar med på internet. Bara yttrandefrihet. Så blir kvaliteten på yttrandena också därefter.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *