Pages

Categories

Search

 

Det är inte lätt att vara en musikälskare med ett samvete

by
February 25, 2011
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
7 Comments

I dag hade jag tänkt dra igång ett litet kul kulturprojekt här på bloggen, en liten fortsättning på den kulturkalender jag påbörjade för ett par år sedan. Men, när jag gick tillbaka till de gamla blogginläggen som jag tänkte bygga vidare på, så visade det sig att an massa YouTube-länkar inte fungerar längre på grund av upphovsrättsanala företag.

Well, jag hoppas de där företagen är nöjda. Jag tänkte nämligen gräva fram en massa gamla pärlor, tala gott om dem och förhoppningsvis ge dem nya beundrare. Istället kommer de nu inte att få någon liten extra och gratis reklam från mig just nu. Det får helt enkelt vänta tills jag hunnit uppdatera de där gamla inläggen med länkar som faktiskt funkar. Det kan dröja ett tag med tanke på att jag är fullt sysselsatt med att försöka få till stånd en reformering av upphovsrätten så att den slutar låsa in kultur på det där sättet.

Det där gjorde mig lagom cranky. Jag tänkte därför muntra upp mig med lite annan musik. Då upptäckte jag att underbara PJ Harveys minsann släppt en ny platta: “Let England Shake”. Glory! Trodde jag… Den är utgiven av Vagrant Records. De är medlemmar i RIAA och därmed tillåter inte min moral mig att skicka några pengar åt deras håll. Jag vill verkligen ha PJ:s nya, men jag tänker inte köpa den. Jag får helt enkelt hitta något annat sätt att visa PJ min uppskattning.

Det är inte lätt att vara musikälskare med ett samvete i dessa dagar. Det finns så mycket man vill ha, så många artister man vill stödja, men ta mig tusan att jag tänker göra det så länge det också innebär att jag tvingas stödja bolag som stämmer skiten ur folk för fildelning. Mitt samvete klarar helt enkelt inte av att stödja sådana bolag på något sätt.

Nuförtiden har de flesta artister Twitter-konton. Tala om för dem att ni gärna stödjer dem, men att ni inte kan köpa deras alster så länge de ges ut av bolag som jaga deras fans. Jag Twittrade till PJ. Twittra till dem du tycker om och påminn dem om att det till syvende och sist är från fansen pengarna kommer och vi kan välja när, var, hur och framför allt om vi vill stödja en artist.

Det är en förbannad tur att Dolly Records i alla fall inte hamnat i RIAA:s klor än. Dolly tänker jag visa min totala uppskattning för den 27/8 i Globen. Det muntrar upp en dag som denna och förtjänar lite gratis pr, eller hur?

Slutligen vill jag lyfta fram en aktuell beskrivning av ekonomin i att syssla med musik i relation till olika sätt att sälja musiken. Tack till Hanna för att hon plockade upp den. Det är en ganska spännande sammanställning. Musikindustrins mellanhänder är duktiga på mycket, speciellt på att ta betalt.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


7 Responses

  1. Christer

    February 25, 2011, 13:17:00

    Fin grafik där!

  2. Mats

    February 25, 2011, 22:08:00

  3. Niklas

    February 28, 2011, 10:06:42

    jäklar vad Spotify har hittat en modell för att tjäna pengar. Eller är det någon annan på vägen där emellan som snor åt sig en större del av de 99 kr /månaden jag betalar?

  4. morr

    March 1, 2011, 11:39:20

    Tycker inte att det är rätt att jämföra streamingtjänster med “låtförsäljning”. Man kan inte kräva att få betalt för varje enskild gång någon _hör_ ens låt. Streamingtjänster ger dig en slant varje gång din låt spelas, det gör inte “låtförsäljning”.

  5. JJ igen

    April 14, 2011, 23:32:14

    Förresten extremt svårt att tro att den där grafen över ersättning till artister stämmer? Det är ingen som vet hur mkt artister tjänar eftersom olika artister tjänar olika mycket, och olika skivbolag har olika avtal med olika tjänster.

    Jag tror att om jag köper en CD för 99 kr så går ungefär lika stor andel av det till artisten som när jag betalar 99 kr för Spotify Premium. Dvs, Spotify tar en andel precis som Åhlens eller CDON, resten går till skivbolaget som i sin tur betalar royalty till Artisten.

    Vad gäller Spotifys ersättning så är det ju ingen som vet men gissningsvis så är 1 stream för en premiumkund värd mer än en i gratistjänsten.

    Principiellt känns Spotify som en demokratiskt rättvis tjänst, de artister som spelas mest får mest betalt. Fair enough…



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *