Pages

Categories

Search

 

Primadonnor har det svårt i verkligheten

by
April 4, 2011
Integritet, Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

För en tid sedan ondgjorde sig Tomas Amlöv över Piratpartiets syn på upphovsrätt på SVT Debatt. Jag skrev en replik och nu har han skrivit ett långt svar på den. Svaret handlar mest handlar om vad olika led i produktions- och distributionskedjan minsann inte ska behöva göra.

Jag tror att det är dags för en reality check. Om det man gör inte fungerar, så måste man anpassa sig, även om det tar emot. Amlöv tycker inte att “producenter ska behöva vara distributörer”. Jag tyckte inte att jag skulle behöva jobba extra som städare för att klara av att betala hyran när jag var student, men tough shit. Verkligheten struntade i vad jag tyckte. Det fanns liksom inte plats för några primadonnefasoner i verkligheten.

Jag blev pirat för att jag insåg att om man fortsatte att envist klamra sig fast vid det gamla skulle man åsamka både kultur och kulturskapare skada. Kulturskapare har alltid gått i bräschen för det nya, helt plötsligt stod man fegt och vägrade släppa sargen samtidigt som massor av möjligheter for förbi outnyttjade. Jag älskar kultur. I mångt och mycket betraktar jag mitt piratengagemang som ett labour of love för kulturen. Dessvärre är otack inte sällan världens lön.

Amlöv räknar upp en lång rad mellanhänder som tydligen behövs. Jag känner igen de flesta från min egen bransch, bokbranschen. Intressant nog fanns inte många av dessa mellanhänder för trettio år sedan. De är ganska moderna påfund som numera behandlas som om de varit där sedan tidernas begynnelse. När de första litterära agenterna dök upp i Sverige ansågs författare som skaffade sig en agent som snobbar som trodde sig vara lite förmer än andra. Nu måste man ha en agent annars räknas man inte ens som en riktig författare och världen faller världen samman, eller inte… Jag lägger egentligen ingen värdering i det. Jag konstaterar bara att det finns en rejäl mytbildning kring alla dessa mellanhänder som bara MÅSTE finnas, men som bevisligen är nybyggare i kulturlandskapet.

Sedan går Amlöv vidare och påstår att jag skrivit att producenter med avsikt eller inkompetens skapar dåliga filmer. Jag har ingen aning om hur han fick det jag skrev till det. Jag skrev att dagens konsumenter är kräsna och gärna betalar för det de vill ha, men tyvärr tvingas betala för en massa saker de inte vill ha. Amlöv torde vara väl insatt i de licenssystem som finns och hur de på olika sätt tvingar konsumenter att betala för saker de inte valt att köpa. Om man till exempel köper en dvd-spelare med inbyggd hårddisk tvingas man till exempel betala en privatkopieringsersättning oavsett om man någonsin spelar in något på den eller ej. Det är att betala för saker man inte vill ha och har alls inget med de inkompetenta och illvilliga producenter som Amlöv av någon märklig anledning för in i diskussionen.

Amlöv slår också fast att det inte fungerar att låta konsumenterna betala för det man gillar. Jag undrar vad han grundar det på. Vi vet redan att de som fildelar köper mer kultur än andra. Dessutom erbjuder den nya tekniken människor som skapar smal kultur helt nya möjligheter. Tidigare hade man inte en chans att hitta publik utanför det egna landets gränser. I och med internets intåg är allas marknad global. Det är ett betydlig mycket bättre utgångsläge om man ämnar försöka leva på sin verksamhet än vad kulturskapare någonsin haft. Men, även med dessa förutsättningar krävs det naturligtvis mycket arbete och tur, men inte lika mycket som tidigare.

Det är intressant att Amlöv inte verkar lägga något som helst ansvar på sin egen bransch att finna nya vägar att ta betalt. Det är tydligen ett politiskt problem att en hel bransch väljer att lägga pengar på att behålla det gamla istället för att undersöka det nya. Jag önskar dessutom att Amlöv ville ta lite ansvar för de politiska lösningar han efterfrågar.

Det finns bara ett sätt att ens försöka stoppa fildelning och det är att någon kontrollerar alla ettor och nollor som skickas till och från allas datorer. Det skulle innebära ett gigantiskt ingrepp i den personliga integriteten. Bland alla dessa ettor och nollor finns nämligen privata mejl, inköp, betalningar och allt möjligt annat av privat karaktär.

Med tanke på hur mycket privat information som idag skickas över nätet är det att jämföra med att sätta upp kameror i folks hem för att se till att inget fuffens sker i hemmets lugna vrå. Man bör dessutom betänka att det i hemmets lugna vrå inte alltid är så lugnt. Där begås nämligen de hemskaste brott man kan tänka sig, ändå föreslår ingen kameraövervakning för att hindra dem. Integritetsskadan uppväger helt enkelt inte de eventuellt positiva konsekvenserna.

Ändå propagerar de mest rabiata upphovsrättskramarna ständigt för hårdare och hårdare tag mot fildelare utan att ta något som helst ansvar för de samhällskonsekvenser det skulle få. Jag har flera gånger frågat representanter från upphovsrättsindustrin hur långt de är beredda att gå för att stoppa fildelningen. Jag har inte fått något ordentligt svar, bara att det är politikernas ansvar inte deras. Man tar helt enkelt inget ansvar för hur det man gör påverkar samhället. Jag tycker att det är rent ut sagt skamligt.

Jag förundras också över Amlövs fixering vid The Pirate Bay. Varför är han inte lika upprörd på Google som förser länkar till exakt samma torrents som The Pirate Bay gör. Det är helt enkelt något med The Pirate Bay som gör dem farligare. Jag misstänker att det är det faktum att de brukar svara skapligt okammat när Hollywoods advokater hör av sig. Visst, jag tror på god ton och allmänt hyfs, men ska verkligen den juridiska skiljelinjen sättas utifrån vem som svarar mest belevat på advokathot? Google svarar kanske trevligt, men de fortsätter att länka till torrents i alla fall. Varför rasar inte Amlöv mot dem?

Amlöv har helt rätt i att det kanske inte är helt strategiskt av Piratpartiet att börja förhandlingen kring upphovsrätten med fem år som utgångsläge.

När jag gick en kurs på Stanford för några år sedan hade jag förmånen att få lyssna på en föreläsning och ha en workshop tillsammans med en professor i förhandlingsteknik. Hon skulle onekligen ha dömt ut Piratpartiets fem år. Hennes grundläggande råd var att alltid börja lika långt från nollpunkten som motparten, om inte placerar man sig i ett dåligt förhandlingsläge. I just det här fallet är det dock praktiskt omöjligt. Det skulle nämligen innebära att vi skulle kräva att upphovsrätten upphörde att gälla sjuttio år före upphovsmannens födelse. Låter det absurt? Självklart. Det ÄR absurt att prata om upphovsrätt för någon som inte finns än eller längre.

Slutligen kan jag inte annat än känna mig smått beklämd över att hela den här diskussionen för Amlöv kokar ner till pengar, till “Vem har störst rätt att tjäna pengar på de filmer jag producerar? Jag själv eller illegala streaming och/eller torrentsajter?”

Nej, pengar har ingenting med det hela att göra. Vad alltihop kokar ner till är människosyn. Självklart ska kulturskapare kunna ta betalt för sina verk, men ingen, inte ens kulturskapare, ska få ta betalt till vilket pris som helst. Om upphovsrättsindustrin vägrar ta ansvar för det samhälle de verkar i, så måste vi politiker göra det åt dem. Vårt ansvar är inte att se till att en liten minoritet kan åtnjuta det tillbakalutade nöjet att sluta utvecklas. Vårt ansvar är att se till hela samhället.

Precis som alla andra branscher stadda i förändring kommer upphovsrättsindustrin att omvandlas i grunden. Vissa aktörer kommer att frodas, andra kommer att utrangeras. Det är den levnadscykel som alla branscher går igenom. Det är en ömt vårdad myt att upphovsrättsindustrin skulle ha någon sorts gudomligt undantag från detta. Amlöv vill fortsätta vårda den. Jag hävdar att det är och förblir en myt hur mycket man än gullar med den. Jag antar att vi får enas om att vi är oense.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. morr

    April 4, 2011, 16:37:46

    Dagens favorit: “Det ÄR absurt att prata om upphovsrätt för någon som inte finns än eller längre.” 😉

  2. Mhm

    April 4, 2011, 17:28:51

    Craig Ferguson pratade nån gång om folk som var emot teknisk utveckling och tog exemplet med Ludditerna. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt när han gjorde det så jag kan visa nåt klipp men. Han avslutade med den här frasen

    – The only place u can find Luddites now are on Wikipedia. Hows that for irony?

  3. Harald

    April 4, 2011, 17:49:55

    Det känns som om Almlöv skulle behöva ta sig en genomläsning av Joe Konraths blogg. http://jakonrath.blogspot.com/
    Bland annat posten http://jakonrath.blogspot.com/2010/12/you-should-self-publish.html är en ganska osentimental genomgång av hur man anpassar sig till en ny verklighet, kickar ut “parasiterna” och tjänar mer pengar på det.

    När kakan blir mindre är enda sättet att få i sig samma mängd kalorier att dela upp den i färre bitar helt enkelt.

  4. Tor

    April 4, 2011, 18:06:04

    När jag gick en kurs på Stanford för några år sedan hade jag förmånen att få lyssna på en föreläsning och ha en workshop tillsammans med en professor i förhandlingsteknik. Hon skulle onekligen ha dömt ut Piratpartiets fem år.

    Visst. Men nog måste det vara bättre att ha ett utgångsbud som åtminstone fler kan ta på allvar. Om folk bara fnyser åt budet istället för att få sig en tankeställare har man ju inte uppnått mer än att förstärka det andra “lägrets” position.

  5. farmorgun

    April 4, 2011, 18:55:53

    Beundrar ditt tålamod!!!

  6. Isak Gerson

    April 4, 2011, 19:19:49

    Jag är glad att du diskuterar att avskaffa femårskravet – även om det är i förbifarten. En starkare upphovsrättskritik är nog rätt väg att gå för partiet.

  7. Christer

    April 4, 2011, 19:46:54

    Oxymoroner FTW:

    Skitbra!

    😀

  8. Tomas Amlöv

    April 4, 2011, 20:03:52

    Svarat på SVT. Kommer inte föra debatten här.

    PS! Stavar fortfarande mitt namn A-M-L-Ö-V. Du vet det är den bisarra fåfängan vi konstnärer har att bli korrekt namngivna. 😉

    1. Anna Troberg

      April 4, 2011, 20:32:56

      Hej Tomas!
      Jag hittar ingen felstavning i det här inlägget? Hojta till om du hittar en så ändrar jag naturligtvis. Och jag vill poängtera att det är ett rent misstag och att jag alls inte menade illa. :-)

    2. Fredrika

      April 4, 2011, 22:02:44

      Även jag postade ett svar till dig på SVT, men det har sen dess plockats bort? Så jag postar det här med.

      —-

      > Tomas Amlöv

      > “jag förstår inte varför det är okej att kräva betalning för utfört arbete som städare, men inte som kulturskapare?”

      Förstår du inte skillnaden på i förhand kontrakterat beställt arbete, mot frivilligt risktagande med egenproduktion?

      > “I din “verklighet” är det tydligen “primadonnafasoner” att hävda upphovsrätt över det man skapar.”

      Hävda upphovsrätt? Om du kan visa upp underlag som stödjer tesen att du absolut behöver vissa monopol, monopol som bygger uteslutande på inskränkningar i allmänhetens äganderätt, för att samhället ska uppnå målet med den konceptuella upphovsrätten, och sen kan visa att monopolet fungerar, och att det utgör ett proportionellt intrång i allmänhetens friheter, ja då kanske du på nåder kan privilegieras med ett sådant monopol.

      Sen kan du “hävda” den begränsade upphovsrätten du legitimt tilldelats.

      Men där är vi ju inte än.

      > “Jag tror du förstorar upp Sveriges betydelse på marknaden. Internationellt är Sverige ett litet skitland som ingen egentligen bryr sig om.”

      Jag tyckte du precis skrev att Sverige var ett land alla inom filmindustrin brydde sig om väldigt mycket?

      > “Filmbolag anpassar sig efter de omständigheter som råder internationellt.”

      Jasså? Sedan 10år tillbaka så existerar en faktiskt omständighet här i verkligheten, som samstämmigt underlag från hela världen säger inte kan stoppas med lagstiftning, och alltså är här för att stanna.

      Fri fildelning är den omständigheten, hört talas om den?

      Är det anpassning till verkligheten och det odiskutabla faktumet som filmbolagen ägnar sig åt?

      Jag tycker snarare det verkar som som ni totalvägrar acceptera verkligheten, och kräver att den ska skrivas om enligt era önskemål?

      > “Sedan har jag lite svårt att få ihop din kärleksförklaring till kulturen med att kalla det för “primadonnafasoner” när man vill hävda sin rätt att få betalt för sitt arbete”

      Du har ingen rätt att få betalt för ditt arbete? Du har en rätt att försöka tjäna pengar på ditt arbete. Om du tillverkar en produkt men inte lyckas omsätta den i en fungerande affärsidé, som någon är beredd att betala för, då har du inte rätt till ett endaste öre. Då är du en misslyckad entreprenör, som enligt marknadens regler ska gå under.

      Att inbilla sig motsatsen är tusan i mig primadonnafasoner.

      > “- och behålla sin konstnärliga integritet?”

      Diskussionen rör väl fildelningen, och monopolet på distribution och exemplarframställning, som återfinns i dom ekonomiska delarna av upphovsrätten? Det har inget med dom ideella delarna av upphovsrätten att göra eller konstnärens integritet. Det lär man sig på första lektionen om vad upphovsrätt är.

      > “TPB vars primära syfte – till skillnad från Google – är att sprida “pirat material”.”

      Trams, det är din egna inbillning. Piratebays syfte är ett sprida torrentfiler. Att mediafilerna som torrentfilerna indexerar eventuellt är upphovsrättsskyddade säger ingenting om huruvida dom faktiska fildelarna är fria att sprida dessa mellan sig. Det kan Piratebay omöjligen kontrollera, eller ta hänsyn till.

      > “Angående privatkopieringsersättningen så är det en naturlig utveckling av kassettersättningen.”

      Betyder det per automatik att kassettersättningen är något bra?

      > “Personligen har jag inget som helst problem med denna avgift, utan tycker snarast att den är för låg. Det känns fullständigt rimligt att de som är med och drar ekonomiskt nytta av allt innehåll som produceras också är med och bidrar ekonomiskt till det.”

      Så Weber ska betala ersättning till Scan, eftersom Webers produkter bara efterfrågas om Scan tillverkar sina först?

      > “Det omvända vore väl snarare helt orimligt!”

      Att tekniska produkter ska straffbeläggas med avgifter, för att dom bl a kan användas till att hantera innehavarnas egna fysiska kopior av filer är extremt orimligt.

      I synnerhet som inget underlag kan uppvisas som stödjer tesen att sådana straffavgifter faktiskt behövs för att uppnå upphovsrättens mål.

      > “Argumentet att de som fildelar flest också är de som betalar för mer kultur än andra är också en oerhörd förenkling. Dels vet man ju inte vad som är hönan och vad som är ägget. Konsumerar de mer för att de fildelar eller fildelar de mer för att de har det största kulturintresset?”

      Det enda intressanta faktumet är väl om ägget smakar gott, eller faktumet att fildelarna faktiskt är dom som bär upp innehållsindustrins nuvarande rekordomsättningar?

      > “Dessutom så säger detta ingenting om effekten fildelningen får på de individuella filmerna.”

      Apropå enskilda filmer, du kom tidigare med ett påstående om att din, enligt dina egna ord, “mediokra” film, hade laddats ner 30.000ggr? Har du nån källa till det påståendet, eller ska vi skriva av det som en medveten eller omedveten lögn?

      Efter några snabbkollar på fildelningsnätverken så verkar det snarare som om Skills hade laddats ner långt mindre än 1.000ggr, innan du skrev ditt första debattinlägg. Än idag är jag starkt tveksam till om siffran 1000 nedladdningar är uppnådd.

      > “Myten om att det inte går att stoppa fildelning pga. det “stora ingreppet i den personliga integriteten” känns också lite sliten.”

      Med dina bevisligen överlägsna fantastiska tekniska kunskaper, så är du välkommen att förklara hur du ska stoppa fildelningen när den flyttat in i F2F-fildelning, som uteslutande sker decentraliserat, krypterat, i privat kommunikation, enbart mellan såna man känner?

      Klarar du inte av det så är inte en endaste pirat intresserad av vad du tycker är slitet.

      > “Dels så har vi redan former för att hindra t.ex. sökning efter barnporr osv på nätet.”

      Näe, nu är det nån som har lurat dig igen.

      > “En liknande teknik och lagstiftning kan lätt appliceras på fildelningssajter.”

      Lagliga fildelningssajter menar du, som Piratebay? Du menar att lagliga sajter ska stoppas, för att du är upprörd?

      > “När jag -googlade efter torrent-filer i Thailand så fick jag meddelandet “access denied”.”

      Och om du försöker lägga i backen på en automatlåda utan att trycka ner bromspedalen först, så är det möjligt att du också får access denied?

      Det betyder inte att man inte kan lägga i backen, det betyder bara att du kanske inte vet hur man gör?

      Inbillar du dig på fullaste allvar att lagstiftningen skulle trumfa teknik, teknik som användarna utvecklar själva, när 10års samstämmigt facit säger raka motsatsen?

      > “För min del skulle jag gärna se en liknande lösning i Sverige. (Kräva ISP:s att blockera sajter var SYFTE är att sprida upphovsrättskyddat material).”

      Din förvirrade tolkning av “syftet”? Om man inte behöver centraliserade sajter för att fidela då? Hur gör du då?

      > “Att ständigt vifta med integritetskortet känns lite förlegat.”

      Att ständigt vifta med upphovsrättskortet och kräva oinskränkta monopol, istället för att ta eget ansvar, känns också lite förlegat..

      > “Självklart är integritet viktigt, men det finns ett pris även för integritet – och jag tycker att priset är rimligt avvägt i länder så som t.ex. England, Tyskland och USA, men inte i Sverige.”

      Men dom “lösningarna” man använt sig av i USA, England och Tyskland har ju inte alls stoppat fildelningen där? Varför förespråkar du lösningar som INTE fungerar? Varifrån får du underlaget till dina märkliga slutsatser? Du borde kolla upp dina källor lite mer.

      > “Problemet är bara att det är svårt för företag som ska konkurrera med illegala sajter som inte betalar för innehållet.”

      Det vet du ingenting om, eftersom ni inte ens försöker erbjuda det som dom sajterna du anklagar för att vara olagliga erbjuder?

      Eller jo, det vet vi faktiskt, för det finns betalsajter som erbjuder just det som det du kallar “piratsajter” erbjuder, AllOfMp3 och ZML.com var föregångare där, och dom var succéer. Så det gick alltså att konkurrera, bara man erbjöd EXAKT det som efterfrågades. Du hade fel även på den punkten. Skickligt.

      > “Därför får jag inte ihop det när PP stöttar illegala torrent-sajter”

      PP stöttar inga illegala torrentsajter? Dom stöttar huvudsakligen den fullt lagliga torrentsajten Piratebay? Att du tror att en sajt är olaglig betyder inte att sajten faktiskt ÄR olaglig.

      > “..och att lösningen finns i att hitta en kompromiss som funkar globalt.”

      Men ni försöker ju inte ens erbjuda en global lösning? Ni inbillar ju er fortfarande att lösningar ska dels in i regioner?

  9. Göran Axelsson

    April 4, 2011, 20:47:19

    Tor,

    du kan gärna föra vidare din kommentar till det andra “lägret”, dom som kämpar för upphovsrättshavares rätt till att kunna leva på sina verk 70 år efter sin död. Om inte det är absurt så vet jag inte vad.

    /Göran

  10. Kim

    April 4, 2011, 20:58:39

    “Jag hittar ingen felstavning i det här inlägget?”
    Hej Anna
    Faktum är att du stavar stackarns namn fel varje gång du använder det i denna artikel. Du skriver “a L mlöv” med ett L för mycket.

    1. Anna Troberg

      April 4, 2011, 22:22:55

      Hej Kim!
      Vilket jag ändrat och bett om ursäkt för. Måste jag köpa säck och aska också? 😉 Jag ska mejla SVT Debatt om det imorgon. De verkar inte vara så noga med namnet heller. 😉

  11. Tomas Amlöv

    April 5, 2011, 05:19:05

    @Fredrika: SVT har inte alls plockat bort ditt inlägg, ska svara på det där senare i em.

    1. Fredrika

      April 5, 2011, 05:21:23

      Jag har postat om det sen det försvann, första är fortfarande försvunnet.

  12. Joshua_Tree

    April 5, 2011, 06:30:52

    “Amlöv slår också fast att det inte fungerar att låta konsumenterna betala för det man gillar”

    Jag tror att det här är den springande pudelns kärna, eller vad det heter. Hela upphovsrättsindustrin – att det alls finns en INDUSTRI att tala om – bygger på att grisen ska köpas i säcken.

    1. Christer

      April 6, 2011, 14:19:48

      Och så har vi den andra intressanta implikationen – det är tydligen helt i sin ordning att dessutom tvinga oss att betala för all skit vi INTE gillar. Gång på gång på gång.

  13. Sysadminbloggen

    April 5, 2011, 07:47:50

    Fredrikas svar är nog det bästa jag läst på länge. I parti och minut punkterar hon Amlövs argument. Ett skolboksexempel på hur bakåtsträvande Amlöv et al. beter sig och hur visionär PP’s politik är.

    +1 och tack!

  14. Pia

    April 5, 2011, 17:14:03

    “Vi hade naturligtvis räknat med att vår film skulle hamna på torrent-sajter, men inte att den laddas ner 30,000 ggr första veckan medan Discshop säljer 10 ex, det totalt säljs 90 ex i hela Sverige – och filmen hyrs ut 600 ggr. Anledningen till detta är två. Dels så riktar sig filmen huvudsakligen till unga killar, vilket är de som också fildelar mest. Dels så är filmen inte SÅ bra att alla som fått tag i den via en torrent-sajt eller dylikt känner att de vill lägga pengar på att även köpa den. Den är kort och gott ganska medioker. Här är också problemets kärna. Även filmer som inte är fantastiska och breda måste kunna få säljas/exploateras. Ett system där man kan ladda ner och bara betala för det man gillar, funkar inte! ”

    Exakt – det fungerar inte i praktiken. Vem kommer att ta risken att plöja ner miljoner och åter miljoner i ett projekt när konsumenten kan låta bli att betala med motiveringen “den var inte tillräcklingt bra!”??

    Därmed inte sagt att dagens system är bra, men fildelningen kommer att skada kulturskapandet så kraftigt att vi om tio år bara kan drömma om den kvalitet på filmer och TV som vi nu tar för givet. Jag hoppas att ni då är raka i ryggen och tar ert ansvar.

    1. Scary Devil Monastery

      April 6, 2011, 09:23:25

      Med tanke på att Creative Commons frodas och trivs så hävdar jag med facit i hand att du helt enkelt yrar i nattmössan med dina påståenden.

      Sak samma får jag konstatera att tydligen enligt dig Mozart, Beethoven, Bach, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Shakespeare och ett antal andra artister och kreatörer genom tiderna har presterat undermåliga resultat som bara bleknar i jämförelsen med moderna tiders tio-i-topp listor.

      Ärligt talat. Den hittepå-verklighet du försöker rada upp finns enbart inom din egen fantasis ramar och har inte täckning i den verkliga världen.

      Och som en fotnot angående “ansvar”…trots vad du kanske tror är inte “piraterna” eller “piratpartiet” den stora bumlingen som fildelningen står och faller med. Fildelningen är ett fenomen som sedan tjugo år tillbaka har varit en accepterad och fullt naturlig del av samhället. Den har aldrig kunnat hejdas, vare sig praktiskt eller teoretiskt och det tekniska gapet mellan de som fildelar och de som försöker hejda det har fortsatt växa under hela denna tid.

      Sak samma har man under tjugo års tid försökt tala om för folk att fildelning är fel – och inte bara har man inte fått något som helst gehör för den idén – mfildelningen har blivit kontinuerligt mer utbredd och “budskapet” om att “fildelning vär fel” ses bland gemene man litet grann i samma anda som man brukar betrakta de där ihärdiga Jehovas Vittnen som hela tiden knackar dörr och försöker kränga religiösa tidskrifter.

      Man har alltså inga möjligheter att stoppa eller hindra fildelning även om man skulle lägga alla krafter på att göra det och acceptera alla pris. Inte så länge vi överhuvudtaget HAR ett internet eller dylikt masskommunikationsmedium. Samhället har heller som helhet inte något som helst intresse för att spontant eller efter påtryckningar avstå från fildelningen som folkligt fenomen.

      Piratpartiet består helt enkelt av de personer som har insett den oomkullrunkeliga sanningen och nu föreslår att andra vägar måste sökas eftersom det experiment inom modern immaterierätt som man prövat på under de senaste hundratalet år helt enkelt fungerar precis lika illa som kyrkans monopol på bibeltolkning. Totalt omöjligt att upprätthålla när väl tryckpressen uppfanns.

      Vi skulle kunna tappa intresset för att driva fildelningsfrågan politiskt i morgon och det skulle inte påverka verkligheten ett skvatt. Lika litet som Albert Engström’s frånfälle påverkade svenskarnas dryckesvanor. Ditt “ansvarspåläggande” är helt enkelt lika befängt som om jag skulle hävda att du borde ta ditt ansvar för alla som dör i trafiken om du verkar anse att det är rimligt att folk överhuvudtaget borde få lov att hantera motorfordon.

      Och din hätska komentar luktar lika unket som alla andra försök att pålägga “guilt-by-association”. För att jämföra: Det är inte vårt fel att du tänker lika kortsynt och verklighetsanknutet som en femåring och jag tror ingen av oss tänker ta ansvar för konsekvenserna av andras handlingar bara för att vi råkar vara de som påpekat hur verkligheten ser ut och har gett vår åsikt om den saken.

      Mindre bemedlade idioter har, varje gång tekniken tagit ett språng (när kassettbandet, videon, radion med mera uppfanns) hävdat exakt samma sak – att kulturen kommer att dö ut och urvattnas på grund av denna nya otäcka verklighet. Konstigt nog har så ej skett och “kulturen” samt skapande är långt mer rik och varierande inom de områden där mindre restriktioner har getts än annars. Stick i stäv med den numera helt falsifierade hypotes folk som du verkar krama som en napp eller snuttefilt. När ni nu har ropat varg under tjugo års tid kanske du får förlåta att du i och med ditt uttalande i bästa fall framstår som helt historielös och orealistisk.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *