Pages

Categories

Search

 

Kriget är redan avgjort och ni har förlorat

by
May 26, 2011
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
No Comment

Antipiratbyrån tänker ut och jaga fildelare på bred front. Förr hette det att man bara skulle jaga de riktigt stora och fula fildelningsfiskarna. Nu ska man ut och tråla småfisk.

Jag är inte det minsta förvånad över det. Den avsikten har man haft hela tiden, även om man lyckats slå i mer lättlurade politiker något annat. Det har ju visat sig vara en lönsam affär att ljuga.

Antipiratbyråns Henrik Pontén tror inte att någon kommer att uppröras över att upphovsrättsindustrin nu ska skicka ut sina stormtrupper på hetsjakt på fildelare:

Jag tror att det spelar in att piratpartiet i stort sett har försvunnit medialt. Det finns ingen riktig konflikt i det här längre.

Tack detsamma, Henrik. Jag har inte sett så mycket av Antipiratbyrån heller på sistone, men ni lever uppenbarligen fortfarande och jag är inte dum nog att gå runt och tro något annat heller. Ert självgoda tunnelseende är er akilleshäl. Du och dina arbetsgivare borde ha studerat Sun Tzu. I The Art of War skriver han nämligen så här:

If you know others and know yourself, you will not be imperiled in a hundred battles; if you do not know others but know yourself, you win one and lose one; if you do not know others and do not know yourself, you will be imperiled in every single battle.

Ni känner uppenbarligen inte era fiender alls. Ni vet inte hur ert motstånd ser ut. Ni fattar inte hur spelplanen ser ut. Piratpartiet är bara en av era fiender och inte ens oss håller ni reda på. Vi lever och frodas, men det har ni missat. Ni tror att det är vårt problem, men det är ert. Det kommer ni snart att bli varse.

Vi är bara början. I realiteten har ni förklarat krig mot över två miljoner svenskar. Tror ni på allvar att de inte kommer att protestera när era ohemula stämningar börjar hagla över dem? Tror ni verkligen att de kommer att se med blida ögon på att ni stämmer sönder deras barns framtid?

Och alla de nya kulturskapare som inte vill något hellre än att bli ordentligt fildelade? Vad har de företag ni företräder att erbjuda dem? Slavkontrakt utan frihet. Tror ni verkligen att det är något de kommer att välja frivilligt när de fått smaka riktig frihet?

Jag tror faktiskt att ni tror allt det där. På allvar. Ni har fel. Inte ens de som i dag drar in massor av pengar till upphovsrättsindustrin tror på ert prat om fildelningens fasor och vem ska då tro på det?

Det här kriget är redan avgjort och ni har förlorat. Det enda vi bråkar om nu är hur många offer som måste skördas på vägen innan lagstiftningen kommer ikapp verkligheten. Föråldrade tankar kommer alltid att förpassas till det förgångna av de som vågar tänka nytt.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. galaxyAbstractor

    May 26, 2011, 13:14:15

    Så de har alltså börjat jaga de mindre fildelarna nu… Själv laddar jag bara ner någon anime lite då och då, och det kommer nog forsätta på det sättet, jag låter mig inte skrämmas av sådant här 😛

  2. Elias L.

    May 26, 2011, 13:14:38

    Intressant 😀

  3. Sebastian

    May 26, 2011, 13:16:16

    Lol, detta blir kul

  4. Deilwynna

    May 26, 2011, 13:22:47

    kommer aldrig sluta ladda ner, det är det bästa som finns, man laddar ner, kollar om det är bra och betalar om det är bra

  5. Abdullah

    May 26, 2011, 13:41:09

    Jaga på ni,

  6. hans

    May 26, 2011, 13:46:53

    hehe, den där Ponte`n, han påminner lite om Kadaffi i och med att han inte förstår att det är dags att lägga ner vapnen;)

    1. Scary Devil Monastery

      May 27, 2011, 12:56:35

      Nja, min tanke om Pontén är snarare “Baghdad Bob”. Annars vart det rätt. :)

    2. Toni 'CLUEZ' Cherfan

      May 28, 2011, 01:25:07

      Pontén är ett troll, men han är förbaskat rolig att snacka med irl – you should try it!

  7. Pär

    May 26, 2011, 13:58:54

    Är det verkligen denna gång som Stormtrupperna från upphovsindustrin kommer? Är du säker denna gång? Eller kommer de lika mycket som de senaste 10 gångerna piratpartiet har hävdat att allas frihet är berövad och att upphovsindustrin med Henrik P i spetsen skall dra ut stackars lisa i håret från datorn för hon tankade en MP3? Den om vargen någon?

    1. Anna Troberg

      May 26, 2011, 14:03:18

      Hej Pär!
      Du glömmer bort att det vi har sagt skulle hända faktiskt händer. Vi sa att man inte skulle nöja sig med att jaga stora fiskar. Det gjorde man inte heller. Man har redan roat sig med gryningsrazzior mot fildelare. Nu meddelar man att man tänker gå ut ännu hårdare. So well, jag önskar att vi ropade varg, men så är det tyvärr inte.

  8. Troed

    May 26, 2011, 14:10:47

    Anna,

    Det saknas en “Bli medlem i Piratpartiet”-länk i de här utskicken. Henrik menar ju att vi syns för lite i media och just medlemsantalet är en av de sakerna som blev så omskrivet för två år sedan.

    (En snyggare länk än .aspx-saken vi har nu vore oxo att föredra)

    1. Anna Troberg

      May 26, 2011, 14:26:29

      Hej Troed!
      Det här är inget utskick. Det är en bloggpost. Om du menar nyhetsbreven så skickas de till medlemmar, så de behöver knappast bli medlemmar igen.

      Vad det gäller fula aspx-saker så får väldigt gärna ta kontakta IT och erbjuda din hjälp att fixa till det om du har tid. :-)

      Henrik vill naturligtvis bara peta runt i piraternas något tilltufsade självförtroende. Det kan han göra om han vill, men det betyder inte att vi ska låta oss sänkas av hans billiga tricks.

      Vi ska inte stirra oss blinda på sjunkande medlemssiffror. Vi visste redan när vi fick de där TPB-medlemmarna att vi inte skulle kunna behålla dem. Det är ingen överraskning. Det som är viktigt är hur många engagerade funktionärer vi har.

      Vad det gäller media, så har PP legat i och lyckats få in både debattartiklar och repliker här och var sedan årsskiftet. Jag har inte sett att APB har gjort detsamma. Om det nu är en tävling. ;-)Du får gärna hjälpa till att skriva debattartiklar och insändare. Det är tidskrävande jobb och de som gör det nu kan helt enkelt inte producera så mycket mer än vad de redan gör.

    2. Toni 'CLUEZ' Cherfan

      May 28, 2011, 01:03:01

      Hej!

      Jag vill som it-admin poängtera att http://www.blipirat.nu finns, det borde vara tillräckligt eller behöver vi en blimedlem.piratpartiet.se eller piratpartiet.se/blimedlem också? Vi är öppna för kloka förslag :)

  9. Pär

    May 26, 2011, 15:01:25

    Hej Anna, om nu “kriget” (som ni till stor del endast utkämpar själva) är förlorat och merparten av användarna använder tjänster om upphovsindustrin tagit fram (tex. Spotify osv.) så har det väl blivit exakt så som ni INTE sa att det skulle bli? Ponten brukar säga att hans jobb är att göra sig själv arbetslös. Är inte det poängen? Hur kan NI vara för detta “krig”? Och vem krigar ni emot?

    1. Observer

      May 26, 2011, 15:17:39

      Det verkar inte som om du har förstått. Kriget som nämnts förs av APB, IFPI m.fl och är riktat mot gemene man (ja, faktiskt.) PP är inte “för” detta krig. Eller så har du förstått men ägnar dig åt att bygga halmgubbar. Det är en smula svårt att avgöra, då dina inlägg är lite röriga till sin uppbyggnad.

  10. Anna Troberg

    May 26, 2011, 15:12:36

    Hej igen Pär,
    det är sannerligen inte ett krig vi utkämpar själva. Varje gång någon laddar hem något är de en del i det kriget. Och laddar ner gör miljoner människor hela tiden.

    Vad det gäller tjänster som tex Spotify så är det naturligtvis många som använder dem, men deras begränsade och tyvärr lite nyckfulla utbud är ett problem för många moderna kulturälskare. Fildelning erbjuder fortfarande mer bredd och djup än streamingtjänsterna.

    Jag tror inte ett ögonblick på att Pontén vill göra sig arbetslös. Han trivs nog ganska bra med sin lön från upphovsrättsindustrin. Det låter naturligtvis bra att säga så, men jag tror inte på det.

    Vår kamp är mot de bolag som tror att de ska få ha monopol på kulturen på kulturskaparnas och kulturkonsumenternas bekostnad. Vår kamp är mot de bolag och politiker som anser att de har rätt att montera ner allas integritet för att några trötta storbolag inte orkar engagera sig i att anpassa sina affärsmodeller till verkligheten.

  11. Starsystem

    May 26, 2011, 17:53:59

    Jag skulle vilja att PP aktivt började slåss för att alla ISP:er SKALL införa VPN som standard!

    1. Anna Troberg

      May 26, 2011, 18:11:54

      Hej Starsystem!
      Det allra bästa sättet att påverka är att själv engagera sig i partiets arbete. 😉

    2. Elias L.

      May 27, 2011, 08:11:49

      Bra idee, men dom behöver radera loggar också, glöm inte det.

    3. Toni 'CLUEZ' Cherfan

      May 28, 2011, 01:07:47

      Nej, nej nej! Do not want that! Fixa problemet istället och ge fan i kundernas trafik är det enda riktiga, VPN för vanlig hederlig datatrafik är ett fulhack som är oerhört jobbigt att hålla koll på rent tekniskt – särskilt för en ISP. Dessutom kräver krypteringen massiva mängder datorkraft i routrar och liknande.

      Dock får gärna svenska ISPer erbjuda VPN-Tunnlar som tjänst eller liknande, men det ska inte lagstiftas utan vara helt frivilligt. Om de slipper vara ansvariga för sin trafik kanske det börjar hända något vad gäller det här?

      Vad gäller loggning får operatörerna redan idag inte logga någonting för annat än vad som krävs för att tillhandahålla tjänsten och för t.ex fakturering och felsökning. De ska kort och gott ge fan i sina kunders trafik, se Lagen om Elektronisk kommunikation. Datalagringsdirektivet upphäver tyvärr detta.

  12. Alexander Bottema

    May 26, 2011, 20:25:46

    Jag finner det ganska intressant att Antipiratbyrån i stort erkänner att man inte velat gått så hårt fram p.g.a. Piratpartiets existens. Att nu Piratpartiet har hamnat i skymundan i vanliga mainstream-media tolkas som att organisationen är död nu, och man kan fortsätta mobilisera. Det finns dock många andra krafter än Piratpartiet. Exempelvis så finns det gott hopp om att den tyska författningsdomstolen sätter käppar i hjulet på de integritetskränkande lagar som nu försöker pushas igenom. Det kan i sin tur göra att Tyskland som nation kommer att vara en bra motvikt i att genomföra lagförändringar i Europa som det till sist handlar om. Se bara hur det gick med kärnkraften i Tyskland. Det behövdes bara en jordbävning i Japan för att få Angela Merkel att göra en helomvändning. Motsvarande kan hända i den virtuella sfären, och det kan gå fortare än man anar.

  13. samma som igår

    May 26, 2011, 22:23:43

    Jag har gett upp många gånger. Trodde ändå att 1:a-gångsväljarna skulle rösta pp bara föra ‘att’, om inte annat.
    Piratpartiets hjärtefrågor är det få som bryr sig om. Folk litar på politiker!?!!! Som det verkar. Ok, kan förstås. Men skulle ett avslöjande om hur makten egentligen fungerar ändra något? Vet inte? Vet inget, knappt. Vet att det mesta vet människorna där de är själva. Inte mycket mer.
    Information människor emellan kan däremot aldrig vara direkt skadlig, såvida det inte är en brevbomb.
    Massa hemlig info om politiska mord och dåd har med säkerhet skickats med Royal Mail, Posten och andra med endast gott uppsåt, att låta folk kunna posta ett brev och veta att det kom fram senast (ofta samma) nästa dag.
    Kan nån förneka att internet är ett sätt för de mest eftersatta, fattigaste och bortglömda att verkligen kunna göra sig en röst? Kanske hoppar lite i tid. Men snart finns en dator man kan låna på nätterna i närheten för de flesta. Mamman i ett plåtskjul kanske klagar på en misshandlad kvinnas mesighet medan hon med skräck vänta på sin egen man.
    Global vänskap! Delad glädje & kärlek är störst! halv sorg
    Faktiskt
    Snart ger jag upp igen

  14. samma som igår

    May 26, 2011, 22:40:31

    alltså
    om det inte gick fram
    tafsande på, som jag trott grundläggande, rättigheter leder ibland (med tiden oundvikligen) till övergrepp. Låt stå! ..eller det håller på o sabbas. ungefär.
    Be Dick kolla historien!

  15. Starsystem

    May 26, 2011, 22:41:41

    För min egen del så gillar jag inte trackers där folk laddar upp 4,7GB+ i enorma torrenter!

    Folk i världen har inte alltid 100Megabit anslutningar och det drar ner fildelningen med så stora torrenter!

    Då är det BÄTTRE att ladda ner från TPB och lägga över dom på ex. ARES så folk kan ladda ner ENBART dom filer dom behöver!

    Trackers är mest för filmer och hela musikskivor men för småfiler är det helt värdelöst!

    En sak till är att MP3 suger fett och det är FLAC som gäller!

  16. Starsystem

    May 27, 2011, 00:29:23

    EDIT:

    Dessutom så är det Blu-ray som gäller nu för filmer och det är ytterst få (max 5%) av alla med internetanslutning som laddar ner så stora torrenter pga. att dom flesta fortfarande har låga hastigheter och för gamla skärmar och datorer så vad tjänar APB på att jaga småfisk?

    För min egen del har jag lagt ner fildelandet för länge sen pga. dessa omständigheter!

  17. starsystem

    May 27, 2011, 04:58:54

    EDIT 2:

    VÄCK mig den dagen det finns en p2p sajt som hostar enbart FLAC och Blu-ray så KANSKE vi kan börja snacka fildelning igen!!!

  18. Pär

    May 27, 2011, 07:58:09

    @Observer. Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig dåligt i skrift. Hoppas du har en möjlighet att se igen det och förstå vad jag menar ändå. Jag är trots min dyslexi väldigt påläst och har tidigare varit medlem i PP (jag gick med innan TPB rättegången). Men jag har valt att hoppa av eftersom jag nu anser att det är PP som faktist inte hänger med i svängarna. Man glömmer bort att folk och upphovsindustrin utvecklas. Nu så står PP fortfarande och stampar på samma ställe och skriker att inga andra förstår (gammelpartier och bla bla bla) medans utvecklingen går framåt för alla. Hade de konsekvenser som PP påstod att tex. Ipred (det är ju bara 1 av många många påstådda katastrofer) skulle innebära faktist synts och märkts i samhället (på det sätt som PP påstod) så kanske man skulle kunna spinna vidare OCH UTVECKLA resonemanget. Men att stå och grina och stampa på samma ställe är ju destruktivt för alla. Anpassa PP efter hur det faktist ser ut idag istället för att försöka skapa en bild av något läskigt. Lägg ner stormtroops jabblet tex. Skit i att ens kommentera sånt larv som APB säger i artikeln. Var större.

    1. Scary Devil Monastery

      May 27, 2011, 13:01:12

      Problemet, Pär, är att vi redan har facit i hand på vad som sker om man inte talat om i förväg. Ta en god titt på England och exemplet över alla andra hur tillräckligt illa hopskruvade lagar av typen IPRED egentligen yttrar sig. ACS:Law åkte dit rejält tack vare ett gäng hacktivister och eget slarv, men det som är mest oroväckande är egentligen att man skapar ett paradigm där en det finns stora marknadsmöjligheter i att fullt lagligt massproducera utpressning med till stor del omvänd bevisbörda som bas för utskicken.

    2. Toni 'CLUEZ' Cherfan

      May 28, 2011, 01:11:26

      Att kommentera APB’s larv är viktigt för vår exponering i media, syns vi inte så finns vi inte 😉

  19. floodis

    May 27, 2011, 12:52:08

    Hej Anna,

    Jag håller med om att både antipirater och politiker ljugit om att de bara tänkt jaga de stora fiskarna. Men jag vill uppmärksamma dig på att i detta fall var mannen som greps i mars inte en vanlig fildelare som bara laddade ner lite till fredagsmyset. Mannen som greps var Sveriges flitigaste uppladdare av scenereleaser. Han greps ungefär när Swebits la ner för han var uppladdare där.

    Att Pontén väljer att använda Sveriges flitigaste uppladdare som exempel på att man “bytt” taktik är i detta fall bara skrämseltaktik. Skrämseltaktiken är det billigaste och effektivaste vapnet antipiraterna har. Kolla vilken effekt den hade när ipred infördes bara. Så de använder den ofta. Tror det är viktigt att i debatterna kunna urskilja vad som är skrämsel och vad som inte är det för att effektivt kunna visa på antipiraterna och politikernas lögner.

    1. Anna Troberg

      May 27, 2011, 13:03:58

  20. Anders Troberg

    May 27, 2011, 13:41:41

    Bara för att kriget är avgjort så behöver man ju inte sluta skjuta. Håll dig på avstånd, Pontén, för här är det laddat och klart, med ett avtryckarfinger som längtar efter att få ladda ur…

  21. Pia

    May 27, 2011, 18:35:31

    Nu visar du din sanna färg. Piratpartiet vill ha allt gratis och accepterar inte att man måste gå den demokratiska vägen för att ändra lagar man inte tycker om.

    0,65%.

    Glöm aldrig det.

    0,65%

    I det nyligen genomförda omvalen låg ni ännu längre, så snacka inte om 2 miljoner som stödjer er. Jag är en av de 2 miljonerna. Jag laddar ner. MEN jag gör det/har gjort det eftersom risken att åka dit är mindre än att åka dit för att köra bil utan att använda bilbälte.

    Inte för att jag tycker att det är moraliskt försvarbart hur jag än vrider på mig.

    Och inte fan lägger jag ner pengar på kultur nu än vad jag gjorde innan jag skaffade bredband! 99% av de som påstår att DOM gör det ljuger – du måste antagligen göra det oavsett du vill eller ej ifall “Uppdrag Granskning” granskar dig!

    1. Toni 'CLUEZ' Cherfan

      May 28, 2011, 01:20:46

      Eller så har du bara inte insett värdet av grundläggande mänskliga rättigheter som man kan förvänta sig av en demokratisk stat?

      PP är så oändligt mycket mer än bara reform av upphovsrätten, som för övrigt inte har något alls med att få allt gratis att göra. Sanningen är att vi är emot upphovsrättsindustrins kontroll över all distribution av kultur som de har anskaffat sig de senaste 100 åren, den kontroll som de nu försöker applicera på internet och därmed förstör det – och våra politiker hjälper mer än gärna till!

      Jag tänker inte reflektera över valresultatet, det får diverse statsvetare kommentera som kan sina saker. Oavsett tror jag inte det bottnar i att folk vill ha allt gratis, eller att de ens skulle tro att vi är för det utan snarare det övervakningssamhälle som sakta men säkert växer fram. Ett sådant övervakningssamhälle är något som tillhör nordkorea och kina, men inte fan ska vi ens tänka på att införa det i en demokratisk stat där makthavarnas transparens värderas högt!

      Och allvarligt, vad ska vi göra för att stoppa fildelningen menar du? Det enda sättet är att stänga ner internet och sluta använda all form av digital teknik, men du kanske vill tillbaka till 1800-talet? Ett alternativ är ju också att upphovsrättsindustrin anpassar sig till en modern affärsmodell, alternativt går under då deras distributionsmetoder inte längre behövs.

      Ha en trevlig dag!

    2. Observer

      May 28, 2011, 08:55:52

      “Och inte fan lägger jag ner pengar på kultur nu än vad jag gjorde innan jag skaffade bredband!”

      Det var tråkigt att höra, men det får stå för dig och bara dig.

      “99% av de som påstår att DOM gör det ljuger”

      100% falskt. Du styrker inte påståendet, vilket inte är så konstigt eftersom du inte *kan* styrka det. Den som *uppenbarligen* ljuger här är du och ingen annan.

      Tips: Om du tänker ljuga om något så välj ett ämne eller en fråga där det inte omedelbart framgår att du ljuger. Det blir mindre pinsamt för dig på det viset. Allra bäst vore naturligtvis om du slutade hitta på helt och hållet, men det är väl för mycket begärt…

    3. Scary Devil Monastery

      May 30, 2011, 08:37:45

      “Och inte fan lägger jag ner pengar på kultur nu än vad jag gjorde innan jag skaffade bredband! 99% av de som påstår att DOM gör det ljuger…

      Oberoende forskrning stödjer inte din tes, Pia. Rent marknadsmässigt, utan att gå in på vad folk säger att de betalar för kultur, så finns i dag ungefär dussintalet kredibla arbeten utförda på regeringsuppdrag eller av oberoende universitet i Holland, USA, Norge och England som klart och tydligt påvisar att sambandet mellan nedladdning och ökad kulturkonsumtion är stor.

      Det rimmar inte bra med dina påstådda 99% som inte betalar. Hade dina siffror haft någon sanning i sig hade musikbranschen uppvisat någon form av direkt förlust i stället för som under de senaste tio årens tid, en mer eller mindre permanent högkonjunktur som höll sig väl även under generella marknadskrascher.

      Så med förlov sagt. Det enda du själv uppvisar med din infantila kommentar är bred okunskap alternativt trollbeteende.

  22. Thomas

    May 29, 2011, 08:39:14

    “Och alla de nya kulturskapare som inte vill något hellre än att bli ordentligt fildelade? Vad har de företag ni företräder att erbjuda dem? Slavkontrakt utan frihet.”

    Om nu alla de nya kulturskaparna vill bli ordentligt fildelande, vad är det som hindrar dem? Poängen med upphovsrätt är ju att det är upp till kulturskaparna att välja hur de vill producera och distribuera sina verk – eller om de vill sälja upphovsrätten till en annan partner. Ett lysande koncept :-)
    Under de 10 år som vi har haft en utbredd fildelning har kulturskaparna valt de traditionella bolagen – det finns förmodligen goda skäl till det.
    Och det har heller inte vuxit upp några nya bolag – det finns förmodligen goda skäl till det också.
    Om PP och TPB verkligen menar allvar med att ändra förutsättningarna för ett levande och rikt kulturliv vore det väl bättre att starta ett nytt musikbolag – där ni kan omsätta era politiska idéer till verklighet. Fram tills dess är det ju bara tom retorik och tomma ord.

    1. Scary Devil Monastery

      May 30, 2011, 08:43:11

      “Poängen med upphovsrätt är ju att det är upp till kulturskaparna att välja hur de vill producera och distribuera sina verk – eller om de vill sälja upphovsrätten till en annan partner. Ett lysande koncept…”

      Det var kommunismen och planekonomin också – rent teoretiskt. Bara det att de, lika litet som upphovsrätten, fungerar i ett mänskligt samhälle.

      Så länge som folk kan kommunicera kvarstår faktum att exemplarframställning okommersiellt kommer fortsätta ohämmat. Paternitetsrätten har de flesta visat sig villiga att acceptera. Varumärkesskyddet fungerar någorlunda.
      Resten har lika liten chans att upprätthållas som praktisk kommunism och lika litet stöd från folket.

    2. Thomas

      May 30, 2011, 19:21:23

      @ SCM
      Jämförelsen med kommunism är mest osmaklig…
      Men min poäng är att om PP verkligen menar allvar med att på driva en politik som stöttar kulturskaparna så är det bara tomt prat. Åtminstone fram tills dess att PP, TPB eller andra piratkramare faktiskt startar ett musikbolag, som visar att era vackra teorier fungerar i det verkliga livet.
      Annars är det ju ärligare att säga som det är, att ni inte alls bryr er om ett levande och rikt kulturliv, så länge ni kan ladda hem gratis musik och film.

    3. Scary Devil Monastery

      May 31, 2011, 14:04:37

      @Thomas

      Det hade funnits en ypperlig lösning på den saken under napsters tid och även i TPB’s inledningsskede. Tack vare att sådana musiktjänster helt omöjliggjorts av de bolagen som äger de flesta upphovsrätterna sitter vi i dag i nuvarande sits. Spotify VAR den lösningen man hade emotsett, men om den fortfarande håller är omöjligt att säga.

      Upphovsrätten som den är skriven i dag håller inte. Jämförelsen med kommunismen är fullständigt korrekt – informationskontroll och tanken på att tredje part skall få bestämma på vad du gör med det du själv förfogar över.

      Därefter måste sägas att du bör skilja på äpplen och apelsiner. PP är inriktat på vissa specifika mål. Piratpartister och sympatisörer i gemen brukar, rent personligen, spendera mer pengar än icke fildelande Svensson på allsköns kultur. Trots att de som du så flitigt säger hela tiden, kan få tag på allting “Gratis”.

      Motivationen till att fildela är i slutänden entusiasm. Entusiasm innebär rent naturligt att man spenderar pengar och tid på att ägna sig åt sitt intresse. Det finns i dag för många exempel på att kreatörer som har något att erbjuda även kan tjäna på det, även om de har gett bort det de skapat “gratis” för att man skall kunna bortförklara det med att “pirater bara snyltar”.

      Vill du hävda annorlunda får du börja med att falsifiera de studier som hela tiden gång på gång kommer fram till exakt samma sak – nämligen att fildelare spenderar mest pengar på sin kulturkonsumtion av alla.

    4. Thomas

      June 1, 2011, 18:46:20

      @ SCM
      Napster, TPB och Spotify är olika distributionskanaler. Varken mer eller mindre.
      De producerar inte nån kultur, så de är helt irrelevanta för den här diskussionen.

      Det är bra med lite perspektiv. Kommunismen har har kostat hundratals miljoner människor livet. Individer med egna drömmar och förhoppningar, precis som du och jag. Att jämför deras öden med att du inte kan ladda hem gratis musik visar på en total brist på perspektiv, verklighetsförankring och empati!

  23. Mikael "MMN-o" Nordfeldth

    May 29, 2011, 11:53:49

  24. Pär

    May 29, 2011, 17:00:03

    @Scary Devil Monastery. Jämför utformingen på vår Ipred lag med tex. Danska eller Engelska motsvarande så finns det stora skillnader i hur upphovsindustrin kan utnyttja det för utpressning. Så “problemet” lyser i sin frånvaro i Sverige. Eller?

    1. Scary Devil Monastery

      May 30, 2011, 08:50:42

      Nej, egentligen inte. En lag som tillåter ett massivt bruk av omvänd bevisbörda och laglig form av utpressning är en lag som är usel och farlig. Vi har sedan mycket lång tid tillbaka goda erfarenheter av att dåligt utformade lagar kommer att missbrukas så snart någon part har intresse i ett resultat av den lagen.

      Tack vare våra nya terroristlagar skeppade vi exempelvis ut två asylsökande Egyptier till ett land där vi med säkerhet visste att tortyr och fängelse väntade – trots att vi inte hade fått någon form av bevis eller ens antydan till att dessa personer skulle vara skyldiga till något. Detta var något sunt tänkande varnade för då och som folk som du påpekade “inte skulle ske i lilla Sverige”.

      Alla lagar kommer förr eller senare tolkas och brukas i sämst möjliga synvinkel. Detta är ett faktum. Om det är fem personer, femtio, eller femtusen som påverkas av vad som närmast kan beskrivas som en laglig form av utpressning kvittar egentligen i det läget. Meningen är att myndighet aldrig någonsin skall bidra direkt till maktmissbruk mot folket.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *