Pages

Categories

Search

 

Pay it forward till Yohanna Troell

by
May 27, 2011
Integritet, Politik
No Comment

Yohanna Troell skriver hos trojanen Netopia att “Tekniken är ersatt, inte kreatörerna“. Hon skriver ur hjärtat och är bekymrad. Det är synd att hon känner sig bekymrad, speciellt när hon gör det på grund av en rad missuppfattningar och kanske en liten rädsla för att tänka utanför ramarna, bortom det hon är van vid. Det är mänskligt, vi gör det alla ibland.

När jag för några år sedan gick och bar på en massa missuppfattningar och inte förmådde tänka utanför ramarna fick jag lite hjälp på traven. En vänlig spark där bak, skulle man kunna säga. Så, i sann pay it forward-anda, tänker jag nu ta mig friheten och ge Troell en liten vänlig spark där bak.

Men hur kan man älska film och samtidigt underminera dess chanser till mångfald och till stor del även dess överlevnad? Hur kan man älska film och samtidigt begära att dess kreatörer ska arbeta oavlönade?

Man älskar inte film om man vill underminera dess chanser till mångfald och överlevnad och begär att kreatörer ska arbeta oavlönade. Eftersom jag älskar film blir jag därför extremt upprörd när filmer som på något sätt sticker utanför Hollywood-mallen inte plockas upp av biografkedjor och konsekvent får leva på undantag när investerarna bestämmer vart de vill lägga sina pengar. Likriktningen och blockbuster-mentaliteten är ett stort hot mot både den konstnärliga mångfalden och kulturskaparnas ekonomiska möjligheter. Det är just därför nätet är så viktigt.

Jag är en stor filmfantast och har så varit sedan jag som sextonåring gick med i Borlänge Filmstudio som gav mig en då ovanlig möjlighet att se de där filmerna som ingen biograf i eller i närheten av Borlänge någonsin skulle ha plockat in. Just nu har jag bestämt mig för att gräva ner mig i filmer med ett visst tema för att jag vill veta mer om hur det temat hanteras på film. Det gör jag genom att gå ut på nätet, hitta folk som är intresserade av samma tema och se vilka filmer de rekommenderar. Sedan går jag till YouTube och ofta finns hela filmen där. Om inte hittar jag den på The Pirate Bay. Jag tittar på den och om den inte är fullkomligt usel, så köper jag den.

Den senaste månaden har jag köpt 32 filmer till ett sammanlagt värde av ca 5000 kronor. (Ja, jag vet att jag har en förmåga att nörda loss!) Innan jag gav mig ut på nätet kände jag bara till tre av dem, naturligtvis tre mainstream Hollywood-filmer. De andra 29 filmerna är smala filmer som kommer från ungefär överallt i världen utom Hollywood. Utan nätet hade jag inte vetat att de fanns. Utan YouTube och Pirate Bay hade jag inte vetat om de var något att ha. Jag hade helt enkelt inte kunnat köpa dem och hade inte varit till någon som helst stöd och nytta för dem som skapat filmerna, varken ekonomiskt eller på något annat sätt.

Vissa påstår att det är deras demokratiska rättighet att ladda ner filmer gratis bara för att det nu är möjligt att göra det. Jag finner detta argument lika naivt som rent utsagt farligt, inte minst för just demokratin. Det är mycket här i världen som går att göra men det gör det inte till en rättighet.

Visst handlar det om demokratiska rättigheter, men det handlar inte om gratis. Det handlar om saker som man tyvärr aldrig får gratis. Det går inte att stoppa fildelning utan att någon måste ha total insyn i vilka ettor och nollor som skickas och tas emot av var och en av oss. Det är ett gigantiskt integritetsproblem i en värld där vi gör allt på nätet.

Jag betalar, som synes, gärna för kultur med pengar, men jag är inte beredd att betala för den med mitt privatliv. Det är möjligt att det kan verka lite snålt och gnidigt, men grejen är att privatlivet hänger ihop med massor av grundläggande mänskliga rättigheter som jag skulle tycka det var gräsligt om vi skulle tvingas leva utan. Om någon kan studera alla våra förehavanden på nätet som en öppen bok förlorar vi alla sådant som aldrig är gratis, rätten att kommunicera fritt med vem vi vill, åsiktsfrihet och en massa annat som är grunden för ett fritt demokratiskt samhälle.

Som tur är finns det ingen motsättning mellan att bevara de här fina sakerna och att ha ett rikt och frodigt kulturlandskap. De går alldeles utmärkt att kombinera och det har redan de nya generationerna kulturskapare upptäckt.

Jag är lekman när det gäller nätets möjligheter och omöjligheter, teknikens utveckling, jag kan inget om vare sig lagar, ettor eller nollor. Men som aktiv inom de olika kulturella områdena ser jag ju vad jag ser.

Jag tror att jag och Troell är mer lika än vad hon tror. När jag jobbade inom bokförlagsbranschen såg jag samma saker som Troell ser. Problemet var att jag inte lyfte blicken och vågade se lite längre bort, bortom groupthinket i förlagsbranschen. När jag till slut vågade göra det upptäckte jag att det fanns en hel värld utanför min lilla förlagsbubbla. I den världen fokuserade man på de nya möjligheterna. Man tog hänsyn till alla medborgares behov. Man gjorde ett medvetet val att inte låta kulturen bli en språngbräda för de som vill montera ner de mänskliga rättigheter som är förutsättningen både för demokrati och kulturskapande.

Jag kunde inte heller tekniken, men jag lärde mig. Det är inte så svårt om man bara vågar släppa gamla problembilder och istället hittar möjligheterna.

Tekniken är ersatt ja, men inte artisterna och kreatörerna. Den dagen kommer kanske, då dessa ersätts av robotar men innan dess behöver de överleva för att kunna fortsätta producera.

Tekniken är ersatt och både kulturkonsumenter och kulturskapare håller på att ersättas. Den nya generationens kulturkonsumenter och kulturskapare interagerar på helt nya sätt. För några dagar sedan släppte Lady Gaga sin nya platta. Hon har själv lagt ut alla låtarna på sin officiella YouTube-kanal. Man kan till exempel lyssna på min stora favorit “Scheiße” där. Gratis musik är och har alltid varit en mycket god affär för Gaga. Den är själva grunden till hennes framgång. Nyckeln till framgång är inte att låsa in sina verk. Nyckeln till framgång är att se till att folk känner till dem och ha en bra relation med dem som gillar det man gör.

Det är inte rimligt att slänga sig med existentiella och filosofiska frågor om äganderätt och immaterialrätt i en virtuell värld när konsekvenserna finns i den högst fysiska verkligheten.

Jo, det är i allra högsta grad rimligt. Världen har alltid utvecklats framåt av att några modiga själar har vågat diskutera dess beskaffenhet och våga tänka i nya banor. Den virtuella världen är inte en overklighet. Den är i allra högsta grad en del av den totala verkligheten. Troell ser en skiljelinje som inte finns.

Jag hoppas att Troell läser det här och känner sig lite mindre orolig och kan njuta av helgen i lugn och ro.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


no Responses

  1. Anders Troberg

    May 27, 2011, 11:55:38

    “Den senaste månaden har jag köpt 32 filmer till ett sammanlagt värde av ca 5000 kronor.”

    Attans att du inte är skyldig mig några pengar för tillfället. Det hade varit underbart att kunna skriva “Kreatörerna tar mina pengar! Hur ska jag nu kunna leva! Y U No give me money!”.

    1. Toni 'CLUEZ' Cherfan

      May 28, 2011, 01:23:27

      Tjaaaa, det har ju inte hindrat upphovsrättsindustrin från att göra det så varför ska du hindras från det? Ingen av er kommer ju med vettig fakta ändå 😉

  2. Viktualiebrodern

    May 27, 2011, 13:58:17

    “Det är inte rimligt att slänga sig med existentiella och filosofiska frågor om äganderätt och immaterialrätt i en virtuell värld när konsekvenserna finns i den högst fysiska verkligheten.”

    Det har hon väldigt rätt i. Men just en sådan syn på upphovsrätten efter dess konsekvenser i den högst fysiska verkligheten leder till insikten om att upphovsrätten måste kraftigt inskränkas. Den kan inte upprätthållas i en värld där kopieringskostnaden närmat sig noll, medan nyttan av ett samhällsskydd är oförändrat, eller rentav lägre (samma fysiska verklighet som sänkt kopieringskostnaden har också sänkt produktionskostnaden för ny kultur och då ökat utbudet).

    Att då slänga sig med existentiella eller filosofiska spekulationer om “äganderätt” till immateriella “ting” är verkligen inte rimligt, nej.

    1. Björn Persson

      May 27, 2011, 22:48:47

      Ja vilken värld är det som är virtuell egentligen? Det högst verkliga Internet, eller skivbolagsdirektörernas drömvärld?

  3. Yohanna Troell

    June 7, 2011, 18:13:27

    Hej Anna, tack för ditt svar! Det är snällt att du tar dig tid att försöka lugna min oro. Tyvärr gick det inte så bra som du (och jag) kanske hade hoppats men jag lämnade ett svar på Netopia.
    http://www.netopia.se/2011/05/26/tekniken-ar-ersatt-inte-kreatorerna/
    Du är hjärtligt välkommen på filmkväll om du är i Malmö någon gång. Det menar jag verkligen. Du får välja tema!
    Vänligen, Yohanna Troell

    1. Rosa

      September 16, 2011, 18:20:11

      Jag skulle också väldigt gärna vara med på filmkväll.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *