Pages

Categories

Search

 

Dagens löfte: Nästa år springer jag Säpojoggen

by
July 13, 2011
Politik
34 Comments

Jag hoppas att ingen missat att vi hade tre tappra pirater med i årets Säpojoggen. Deras insats gjorde dem till Säpos homeboys i Visby och uppmärksammades dessutom i DN.

Deras insats är ett utmärkt exempel på att det finns massor av sätt att dra positiv uppmärksamhet till Piratpartiet och vår politik. Komunikation handlar inte bara om att slå sin åsikt i huvudet på andra. Ganska ofta handlar det faktiskt bara om att visa upp ett trevligt ansikte och inge förtroende så att folk blir intresserade av att lyssna på vad man har att säga.

Vad det gäller själva Säpojoggen blev den ett litet uppvaknande för mig. Jag frågade nämligen vilken väg de sprungit och det visade sig att de sprungit uppför trapporna bakom Visby domkyrka. Sprungit. Uppför. Trapporna. Två dagar tidigare hade jag gått uppför dem, vilat på mitten och tvingats ta astmamedicin när jag väl kom till toppen. Hur patetiskt är inte det?

Jag vill inte vara en partiledare som står kvar på startlinjen när mina pirater springer mot målet. (I år var det jag och Maud Olofsson som stod kvar när hurtbullarna sprungit iväg… Bara det…) Jag vill springa med mina pirater och korsa mållinjen tillsammans med dem. Därför tänker jag här och nu lova er en sak: Nästa år ska jag springa Säpojoggen tillsammans med mina pirater.

Detta löfte betyder att jag antingen får skämmas ögonen ur mig nästa år, eller att jag tar tag i min träning och inte bangar efter några veckor. Om jag ska slippa skämmas nästa år behöver jag er hjälp.

Unni Drougge är redan min browniepolis och dyker upp för min inre syn med ett förmanande pekfinger varje gång jag står och funderar på att beställa något onyttigt. Ni anar inte hur sträng hon kan se ut. Jag behöver verkligen den typen av pisk. Tack, Unni!

Jag behöver dessutom lite morot och träningstips. Det finns dock lite begränsningar som kan vara bra att veta om innan ni kommer med roliga tips om att jag ska bestiga Mount Everest och sådant. Jag har en skum allergi, så gör att jag måste träna under mycket kontrollerade former och inte i vatten eftersom klor inte är en hit. Dessutom fungerar värme och kyla inte heller så bra. Jag kan bara träna där jag kan lägga mig ner bums och bli liggandes i ett par timmar, vilket är typ hemma.

Det är nu inte så illa eftersom jag har en roddmaskin, ett löpband och någon sorts gigantisk best till hemgym. Frågan är bara hur jag använder dem på bästa sätt för bästa resultat? Har ni några tips? Jag har en pulsklocka också, förresten, men jag fattar i ärlighetens namn inte hur den fungerar. Men det kan jag nog lära mig om jag får lite assistans.

Vem vet, kanske kommer någon annan att känna sig lite inspirerad att också komma igång med träningen? I mitt sällskap behöver man ju liksom inte skämmas över att vara otränad. Vi sitter, så att säga, i samma båt.

Så vad säger ni? Vill ni träna med Troberg? Eller åtminstone hjälpa Troberg att få tummen ur och faktiskt börja träna ordentligt?

Och medan ni funderar på det ska jag lägga mig på soffan och njuta av mina sista timmars vila medan jag fokuserar på den mycket rimliga målbilden jag satte upp när jag gjorde ett träningsryck förra året:

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


34 Responses

  1. Deeped

    July 13, 2011, 12:31:59

    Well. Tänk om man skulle…

    1. Anna Troberg

      July 13, 2011, 12:35:55

      Hej Deeped!
      Jag utmanar dig att springa Säpojoggen. Den som vinner bjuder den andre på middag. :-)

  2. Deeped

    July 13, 2011, 12:41:54

    Deal! :)

    1. Anna Troberg

      July 13, 2011, 12:44:36

  3. Marielle Nakunzi

    July 13, 2011, 12:51:30

    Att träna själv hemma på golvet i sitt vardagsrum är nog det svåraste som finns. Att träna själv på gym likaså har jag nu 20 år senare insett. Men, skam den som ger sig.

    Jag skulle tipsa dig om att köpa ett par gångstavar (du får vänta tills mörkret faller om det känns bättre) och ge dig ut och gå. Jag körde med lyssnarböcker eftersom jag hatar att bara göra en sak i taget. Sedan gjorde jag ju slag i saken och åkte på träningsläger (bootcamp). Det var en kick off som heter duga.

    Nu springer (lufsar) jag i alla fall fem km utan att stanna och det är ett enormt framsteg. Ett friskiskort för att köra styrketräning i grupp är nästa punkt på listan. Haka på någon gång så ska du se att det är riktigt härligt. Jag har anmält mig till ett lopp i augusti, går det bra kanske jag också gör dig sällskap i SÄPO-joggen nästa år.

    1. Anna Troberg

      July 13, 2011, 17:00:54

      Hej Marielle!
      Jag har faktiskt gångstavar. Jag var Ingrid Kristiansens svenska förläggare en gång i tiden och fick någon sorts lyxiga teleskopstavar av henne. Det kanske är dags att använda dem. :-)

      Det är inte lätt att träna hemma, men jag har dels min allergi. Den är inte bara en scapegoat för att jag inte vill träna in public. Jag är lite fåfäng och skyr blotta tanken på att behöva synas när jag tränar. Mycket fånigt, I know. :-)

      5 km utan att stanna är banne mig inte illa. Du är ju redan redo för Säpojoggen. Tycker absolut att du ska göra mig sällskap i den. Jag räknar med dig!

  4. Tomas Kronvall

    July 13, 2011, 13:03:37

    Träna med Troberg…gillar’t. Men så är jag en sucker för alliteration också.

    1. Anna Troberg

      July 13, 2011, 17:01:31

      Hej Tomas!
      Det är jag med. Ta’t lugnt ta en Toy och allt det där. 😉

  5. Per "Wertigon" Ekström

    July 13, 2011, 13:12:25

    En grej som funkat för mig tidigare som stor, stark, stressad (och lat ;)) IT-konsult är Kettlebells.

    De är relativt billiga att börja med (< 1000 kr för ditt första par, och ja jag rekommenderar ett par då du efter två-tre veckor har vuxit ur den ena), och kostar inte så jättemycket att fortsätta med, varken i tid eller pengar.

    En annan sak jag rekommenderar är att du lägger till lite "underhållsträning" och gör det till en daglig core-rutin. Vad detta går ut på är att du gör lite lätta övningar för kroppen och stegrar/minskar detta. Fördelen med detta är att om du är utanför ditt hem (hotellrummet ex) så behöver du inte släpa med en massa dyr utrustning, bara ditt eget fläsk och en stor dos motivation. 😉

    Här är en väldigt utförlig beskrivning på hur det hela fungerar, komplett med övningar: http://www.fourmilab.ch/hackdiet/www/chapter1_2_5.html#SECTION0250000000000000000

    Men, tänk på att varje människa är individuell, vet du övningar som funkar bättre/sämre med just dig så go for it. Det viktigaste är att hitta en behaglig nivå och en rutin som funkar för dig.

    1. Anna Troberg

      July 13, 2011, 17:04:17

      Hej Per!
      Jag har varit och klämt på sådana där kettlebells och funderat på om det skulle kunna vara något för mig. Jag känner mig allt lite sugen på dem.

      Och ja, sant, man måste hitta sin egen nivå. Jag kommer oundvikligen att banga om jag går ut för hårt. Bäst att ta det lilla lugna och tänka långsiktigt.

    2. Per "Wertigon" Ekström

      July 14, 2011, 12:29:30

      Anna: Ang. Kettlebells så kan nog denna instruktionsvideo hjälpa dig att bestämma dig. Enklare att se hur de fungerar… :)

      http://www.youtube.com/watch?v=TAYZ9gKZaI0

  6. André

    July 13, 2011, 13:42:17

    Mitt absolut bästa tips måste vara att föra en träningsdagbok. Det finns flashiga appar och annat för detta, men för mig duger ett vanligt kalkylark alldeles utmärkt.
    Gör en tidsaxel och för varje träningsdag (och om du har lust även varje vilodag) för du in din dagsvikt, vad du konditions- och styrketränat och om du t.ex. satsar på att gå ned i vikt, vad du ätit (går ju att göra hur detaljerat som helst med kalorier och annat om man vill vara noga). Ett kommentarfält för att skriva vad som känns bra och dåligt, eventuella skador och saker att tänka på i framtiden är också att rekommendera.
    Huvudsaken är att du får en väldigt påtaglig visualisering över hur dina kilon rasar och hur mycket starkare, snabbare och uthålligare du blir dag för dag. Det finns få saker som är så motiverande. Att ta en bild av dig själv i spegeln för t.ex. varje vecka eller månad och sen titta på förändringen över tid är också något som får motivationen att lägga sig på topp. Det handlar liksom om att kunna se de små förändringarna som sker varje dag och att varje träningspass faktiskt gör enorm nytta.

    1. Anna Troberg

      July 13, 2011, 17:07:03

      Hej André!
      O ja, det där med att ta en bild som man kan chocka sig själv med är mycket effektivt. Och att föra träningsdagbok också. Det är väldigt upplyftande att se svart på vitt att man orkar mer och mer.

      Första gången jag använde mitt löpband kunde jag knappt jogga i en minut. Sex veckor senare kunde jag jogga i 20 minuter utan att dö. Nu är jag lite sämre igen, men jag kan springa 10 minuter eller så, utan att tro att jag ska dö och det är ju något att bygga på. :-)

  7. Svaje

    July 13, 2011, 15:38:30

    Det första att tänka på är att börja så försiktigt att man inte får ont en vecka och sedan inte fortsätter. Att träna med kompisar underlättar att man tar sig i kragen och kommer ut något enormt
    Kronan har en bra broshyr för ungdommar som skall göra GMU. Ta och läs kapitlet om skador noga och dela sedan de föreslagna start-tider och start-vikter med lämpligt tal, i mitt eget fall ca 3.
    http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/publikationer/trana-webb.pdf
    I övrigt finns det flera “Lär dig springa på 20 veckor”-träningsprogram på nätet.
    Ha det bäst!
    /Svaje

    1. Anna Troberg

      July 13, 2011, 17:11:27

      Hej Svaje!
      Mycket bra liten broschyr från Försvarsmakten. Den ska jag ta och skriva ut. De bör ju helt klart veta vad de pratar om. Tror dessutom att jag ska skaffa mig en sådan där träningsboll. Tack för tipset!

  8. Robert Nässröm

    July 13, 2011, 17:27:24

    Mitt tränings tips är att promenera så mycket som möjligt. Själv går jag till och från jobbet var dag. Ca 1,5 timmar totalt. Hjälper mig att hålla mig i någorlunda form.

    Tummen upp för “före & efter” bilden. Lysande mål att nå.

  9. Björn Persson

    July 13, 2011, 19:39:19

    Hur många trappsteg finns det bakom Visby domkyrka? På ett ungefär bara så att jag kan få en uppfattning om hur stor prestation det är.

  10. pros

    July 13, 2011, 21:29:06

    Hemma gym. hallå… du är väll tv-spels fantast. skaffa wii och något av dras sport spel…typ boxning lr tennis.. nöje och motion.. utan att en massa nyfikna personer får reda på det.

    lr om du har xbox 360. skaffa kinnet + något sport spel.
    ps3 har väll inget direkt så, om man inte räknar move, men det är ju inte kropps rörelse.

  11. Marielle Nakunzi

    July 14, 2011, 08:52:28

    Jag är på, när det gäller SÄPO-joggen. Absolut! Att inte synas när man tränar… Grejen är att man är så upptagen av sig själv att man inte hinner glo på någon annan. Det är bara att komma över. Haka på mig på ett pass nåogn dag så ska du se hur jädra ofarligt det är.

    Kettlebells är bland de bästa träningsredskap jag testat. Mycket bra träning. Inser att man måste kombinera kondis med styrka när man blivit så gammal som jag och Kettlebells är en bra kombo.

    Man måste utmana sig själv. När man tränar själv tar man inte i så mycket som man kan. Mitt Bootcamp gav mig svaret. Jag körde si så där drygt 20 pass på en vecka. Det är den bästa semester jag någonsin haft. http://www.springtime.se/comers/pages/showpage.jsp?page_cd=H.CAMP.THEME.INFOH&menuid1=606154

  12. Peter Andersson

    July 14, 2011, 09:07:31

    Gillar du att springa i takt med musik?

    I så fall; räkna ut hur många SPM (Steg Per Minut) du springer med när du är uppvärmd (räkna det enda benet i trettio sekunder och gångra med fyra, eller sextio sekunder och gångra med två), sedan surfar du in på min sida och hämtar BPM-matchande musik, det finns länkar till både sådant som är gratis och legalt samt listat sådant som är köpemusik:

    http://k1chyd.adress.eksjo.com/steps-per-minute.htm#all

    Som piratdrottning kommer du antagligen att tycka att min “beat me to the beat” lista högre upp på sidan är intressant också (varför finns det ingen större sådan för “free and legal”, det måste ju finnas fler legala sajter/bloggar än de jag har hittat?):

    http://k1chyd.adress.eksjo.com/steps-per-minute.htm

  13. Andreas Kettelhoit

    July 14, 2011, 12:24:49

    Jag tycker “före”-bilden (rolig ordvits *hehe*) ser mer sympatisk ut en “efter”-bilden. Men jag hejar på dig Anna. Huvudsaken att du är rädd om dig själv

  14. Jimi Wikman

    July 14, 2011, 15:06:39

    Nu i sommar rekommenderar jag att simma om du har möjlighet till det. Til iPhone finns en del appar som jag ibland tycker hjälper, bland annat för armhävningar, situps och squats som är enkla att genomföra vart du än befinner dig.

    Kolla på träning med gummiband är också ett tips. Dom är lätta att ta med dig när du reser och det är både skonsamt och har en del roliga övningar.

    Slutligen kan jag bara säga att var du än befinner dig, hur trött du än är så kan du alltid köra plankan ett par minuter :)

    Jag ska följa din träningsiver och uppmuntra så gott jag kan.
    Kör hårt!!

  15. Mackan Andersson

    July 14, 2011, 19:59:09

    Rephopp? Snabbt sätt att bygga upp kondis och explosiviteten du behöver för trapporna. Tar ingen plats. Kör till musik och variera tempot…

    …säger boxarfarsan…

  16. Mikael Hedberg

    July 16, 2011, 09:48:15

    Jag skulle föreslå någon “social träningsdagbok” online – själv kör jag Funbeat.se och är nöjd (gratis att använda). Finns säkert en del trevliga pirater där också (lägg gärna till mig). Vet en hel del andra som kör Nike+ också, men tror det är knutet till att köpa nån pryl.

  17. Lars-Mohammed

    July 17, 2011, 19:42:44

    Apropå det där med vatten så är mitt tips att höra runt lite med simhallar i din närhet, en del använder jod istället för klor i vattnet och det tål de flesta klor-allergiker. Oftast är de tyvärr inte så bra på att vara tydliga med detta och den intensivare lukten från jod gör att man lätt tror att vattnet är hårt klorerat istället.

    Bara en tanke eftersom vattenträning ofta är effektiv men ändå skonsam för kroppen (och tar orken slut kan man alltid slänga sig på en liggstol och glo på folk en stund).

  18. Nejtillpirater

    July 18, 2011, 19:50:04

    Det är en aning förvirrande att man kallar detta för SÄPO-joggen, den gick ju i Stockholm. Jag har faktiskt själv funderat på att vara med på den eftersom jag springer en del, upp till halvmara. Men jag skulle aldrig vara med om den skulle urarta till en piratmanifestation. Men om jag håller mig till Stockholm så kan väl piraterna hålla till i Visby…

    http://www.dn.se/blogg/epstein/2011/06/19/sapojoggen-en-ny-klassiker/

    1. Anna Troberg

      July 18, 2011, 22:32:05

      Hej Nejtillpirater!
      Om du inte tycker att Visbyvarianten ska kallas Säpojoggen, så får du prata med Säpo. Det var de som höll i det hela och kallade det för Säpojoggen även där.

      Vad det gäller piratmanifestation spå tycker jag att du är onödigt stingslig. Av de som sagt att de tänker hänga på nästa år är någon vänsterpartist, någon av obestämd (för mig) politisk tillhörighet och någon pirat. Man kan faktiskt ha trevligt ihop utan att tillhöra samma parti.

      Faktum är att jag tror att hela samhället blir mycket bättre om man kan umgås över diverse olika traditionella gränser.

  19. Nejtillpirater

    July 19, 2011, 08:59:29

    Hej Anna!

    Visst kan man ha det trevligt ihop över diverse traditionella gränser. Jag är själv bekant med personer som är mer eller mindre inbitna pirater och då och då diskuterar vi ganska häftigt men vi respekterar ändå varandras olika åsikter.

    Manifestationer är dock en annan sak, jag skulle som exempel inte kunna tänka mig att gå med sossarna 1:a maj lika lite som att vara med på en Säpojogg som “urartat” till en piratmanifestation.

    Lycka till hur som helst med din träning och hoppas att du får en fin upplevelse nästa gång. Med lite bättre fysisk kondition så kanske du kommer på bättre tankar…. 😉

    1. Anna Troberg

      July 19, 2011, 09:46:27

      Hej igen!
      Fast Säpojoggen uppfattar jag som politiskt obunden. Jag springer gärna med folk från alla möjliga håll. Om du är i Almedalen nästa år, så springer jag gärna med dig också. Om du redan har en viss grundträning, så bör du ha ganska goda chanser att klå mig. :-)

  20. Mackan Andersson

    July 19, 2011, 14:11:11

    (Tror att vi var lika många piratpartister som centerpartister som sprang i år, för övrigt. Och sisådär hundra till som jag inte har någon aning om. Just sayin’.)

  21. Peter Andersson

    July 22, 2011, 07:25:20

    Detta är en lite sent tillkommen extratanke men alla ni pirater som ställer upp i SÄPO-joggen nästa år bör förstås byta nummerlappar med varandra för att göra det svårare för “the men in black” att hålla reda på vem som är vem under och efter loppet… 😉



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *