Pages

Categories

Search

 

Jag vill att Piratpartiet blir Sveriges hbt-vänligaste parti

by
August 5, 2011
Integritet, Politik
32 Comments

Foto: Jonathan Rieder LundkvistI går deltog jag i en debatt om transpersoners situation i Sverige. Vi var en ganska brokig blandning människor i panelen och det låter nästan som början på ett skämt: ”En domprost, en partiledare och en rabbin…” Men det var sannerligen inget skämt. Vi i panelen var en samling människor med väldigt olika bakgrunder, men med en gemensam önskan om att på olika sätt göra världen lite bättre för hbt-personer.

Piratpartiet tror på integritet och privatliv. Vi tror på alla människors lika värde och rätt att bli behandlade lika. Det är en mycket bra utgångspunkt. Men jag tror att det är dags för oss att stolpa upp vad det rent konkret betyder för olika männskor. Vad betyder det för de äldre? Vad betyder det för ungdomar? Vad betyder det för människor som kommer till Sverige från andra länder? Vad betyder det för hbt-personer?

Den kanske största bidragande orsaken till att jag själv engagerade mig i Piratpartiet är att jag gjorde en mycket stark koppling mellan partiets integritetsarbete och tro på allas lika värde och mina egna erfarenheter. Här fanns ett parti som talade om min rätt till mitt privatliv, om min rätt att få vara anonym på nätet, om min rätt att inte hamna i olika register för att jag är flata. Här fanns ett parti som konkret jobbade för mig. Med det sagt, så behöver vi bli mycket tydligare.

Piratpartiet måste helt enkelt våga bli mer konkreta. Vi måste kunna peka på specifika saker och säga: ”Du är lika mycket värd som alla andra och därför arbetar vi för din rätt till din integritet även om du är äldre och behöver dagligt stöd i hemmet. Vi arbetar för din integritet i skolan genom att arbeta mot mobbning. Vi arbetar för att din integritet ska respekteras i alla led när ditt asylärende hanteras. Vi arbetar för att du ska ha rätt att definiera dig själv och din könstillhörighet som du vill. Vi arbetar för att samma lagar ska gälla för dig oavsett vem du väljer att leva med.” Det finns många fler exempel på detta.

I slutet av debatten fick vi alla svara på frågan vad vi hoppades att vi skulle säga om vi träffades igen om ett år. Jag svarade ungefär så här: ”Jag hoppas att jag ska kunna säga att Piratpartiet har tagit klivet och blivit mer specifika och tydliga i vår tro på alla människors lika värde och rättigheter. Jag hoppas att Piratpartiet har lagt till en mer uttalad hbt-politik till vårt integritetsarbete.”

Och det är vad jag hoppas och vad jag kommer att arbeta för. Därför kommer jag efter Pride att ta kontakt med RFSL och be om ett möte för att höra med dem vad de anser vara de viktigaste frågorna att lyfta just nu. Sedan kommer jag att fundera på det ur ett piratperspektiv tillsammans med alla andra som vill vara med och fundera på detta i en öppen och transparent process. Målet är att kunna lägga fram ett förslag på en hbt-politik för Piratpartiet utifrån våra tankar om integritet, kultur och kunskap som medlemsmötet sedan får rösta om.

Men, det hela slutar inte där. Jag kommer även att se till att vi kan träffa andra organisationer som representerar olika grupper i samhället och tala om deras utmaningar och se om det finns något som vi kan arbeta konkret med ur vårt politiska perspektiv. Piratpartiet har betydligt mer att ge utan att egentligen bredda våra fokusområden. Vi kan ge väldigt mycket mer bara genom att konkretisera vad vår politik betyder specifikt för olika människor i deras vardag.

Det räcker inte att ha en massa fina svepande tankar om allas lika värde och rättigheter. Om vi vill kunna delta och påverka den politiska debatten måste vi tala klarspråk. Det handlar om ärlighet. Vi kan inte begära att folk ska köpa grisen i säcken och hoppas att en röst på oss är en röst som kommer att arbeta för just deras fri- och rättigheter.

Jag tror att en konkretisering av vår politik är helt nödvändig. En tydlig hbt-politik är ett steg i rätt riktning. Politik får inte vara för abstrakt. Politik måste vara konkret för att nå fram till människor. Politik måste handla om människors vardag.

Jag har en dröm. Om ett år vill jag kunna stå på Pride och säga att Piratpartiet är Sveriges hbt-vänligaste parti.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


32 Responses

  1. morr

    August 5, 2011, 08:57:05

    Är det fortfarande PPs åsikt att juridiskt kön ska skrotas? Rick sa ju det i nån liknande panelsituation för typ ett år sedan. (Som svar till att Schyman ville ha ett tredje kön)

    1. Anna Troberg

      August 5, 2011, 09:10:59

      Hej Morr!
      Det kan vara en väg att gå och är en av de saker som jag gärna vill prata med RFSL och eventuellt andra insatta personer och organisationer om i arbetet med att ta fram ett förslag till en hbt-politik för Piratpartiet.

  2. Amanda Brihed

    August 5, 2011, 09:03:26

    Skitbra! Jag tycker det låter grymt bra att du tar upp den tråden. Och är väldigt glad och tacksam för att du hoppade på debatten igår. Det blev fantastiskt!

    Brokigt och med en bred samlad bakgrund, men just därför litet mer intressant än vad det hade varit annars. Det kan leda någonstans just på grund av att det är en så bred samling människor med så mycket att ändå säga till om.

    Att PP nu väljer att gå in på vägen att specificera politik tror jag är jättebra. Det är det jag själv alltid saknat, egentligen. För att… nånstans kan piratideologin alltid förklara vad som är rimligt i de flesta delar av samhället, men problemet är att pedagogiken i det inte alltid har funnits där. Hur får man en människa som inte är insatt att fatta hur integritet och allas lika värde kan kopplas via piratvärlden till alla olika sektorer av samhället?

    När det nu faktiskt borde kunna gå att åstadkomma svar och lösningar, så tror jag att det behövs en viss pedagogik. Det vill säga exempel. Såhär applicerar man pirattänket på den frågan och den frågan och den frågan. Osv. Det kommer troligen att tilltala väldigt många litet mer ordinära och inte helt nätinbitna människor i framtiden.

    Jag tror att du kan lyckas med att uppnå den drömmen. Och för allt det är värt hjälper jag gärna till att uppnå det målet om jag kan.

    1. Anna Troberg

      August 5, 2011, 09:12:47

      Tack, Amanda! Och tack för en mycket trevlig debatt. Eller ett samtal var det nog mer och det är mycket trevligare än debatt i min mening. :-)

  3. Roland

    August 5, 2011, 09:10:39

    Kön är ju numera bevisat att det är en gråskala där iofs de flesta är ganska tydliga men det finns en andel som är betydligt svårare att kategorisera så att ta bort kön ur alla juridiska texter skulle vara vetenskapligt rimligt. Är någon mindre manlig för att halten av ett hormon var lägre under tonåren? Stor mot liten räcker bra i stället för man mot kvinna som exempel på vad som gör vissa brott allvarligare.

  4. Stefan

    August 5, 2011, 10:17:31

    Bra! Alla människor har lika värde, inget konstigt med det, tror inte det finns många pirater som säger emot detta.

    Nästa steg är att PP kämpar för att få till en modern och sekulariserad grundlag där all koppling till vidskepelse tas bort, samt att även få till ett modernt och demokratiskt statsskick där monarkin knoppas av från statsapparaten.

  5. Kim

    August 5, 2011, 10:39:16

    “uttalad hbt-politik”, “tydlig hbt-politik”, “Sveriges hbt-vänligaste parti”
    Jag förutsätter att du menar skrivningar och ageranden som till fullo är icke-diskriminerande, inte idéer och uttalanden som bygger på positiv särbehandling av minioriteter. Alla människors lika värde gäller även de andra H-personerna, de heterosexuella.

    Alla former av positiv särbehandling fungerar tyvärr mer som fördomsbyggande än brobyggande.

    Det borde räcka med ett seriöst arbete fokuserat på de diskrimineringslagar vi redan har. Att människor har åsikter har vi inte ens med att göra, annars är vi inne och trampar på deras integritet och privatliv. Vad som däremot ett politiskt parti ska syssla med är se till att relevanta och tillämpbara lagar skapas och följs.

    1. Anna Troberg

      August 5, 2011, 10:49:33

      Hej Kim!
      När jag säger att alla människor är lika mycket värda och att samma lagar och regler ska finnas för alla så menar jag det. Det gäller naturligtvis även heterosexuella. Med det sagt, så drabbas inte heterosexuella av speciallagar med vissa begränsningar etc pga sin sexuella läggning. Det drabbat däremot hbt-personer på grund av sexuell läggning och transpersoner på grund av hur de definierar sin könstillhörighet.

      I den bästa av världar skulle vi kunna nöja oss med att svänga oss med uttryck som “alla är lika mycket värda”. Vi lever inte i den bästa av världar. Vi måste konkret definiera vad vi menar med det i så många olika sammanhang som möjligt.

      Att vara hbt-person är ingen åsikt. Det är något man är, precis som man är lång eller kort eller har mörkt hår eller ljust. Det är något andra personer anser sig ha rätt att tycka en massa olika saker om. Även om man skulle vilja att det var en privatsak, så är det tyvärr inte det. Varken i lagens mening eller i en del människors ögon.

      Och slutligen, att bedriva politik är att se till att bra lagar skapas, att dåliga tas bort och att de lagar som finns följs.

    2. Deep Blue

      August 5, 2011, 13:21:06

      Vad syftar du på med att folk har åsikter och att PP kanske skulle trampa på dem? Och hur kommer hbt in där?

  6. Kim

    August 5, 2011, 13:32:04

    Bra svar, Anna!
    Vad jag undrar är vilka är de begränsande lagarna?

    Jag drabbades själv av de omodernt skrivna lagarna gällande föräldraskap, vårdnad, underhåll och barnbidrag när mina barns mamma plötsligt flyttade 33 mil bort och lämnade barnen i mitt knä. Trots detta agerande och en hel del lögner trodde hon på fullt allvar att hon skulle få barnen med sig. Tack vare väldigt förstående representanter på socialförvaltningen och att hennes lögner så lätt kunde motbevisas avlöpte det hela till barnens och min fördel.

    Försäkringskassans representanter var om inte förtvivlade så i alla fall besvikna över att de tvingades följa sina mot-pappor-diskriminerande regler och ärendet försenades i flera månader hos dem. Det tog över ett år av osäkerhet innan domslut kunde tas i enlighet med den utredning socialtjänsten gjorde, vilken sedan DAG 1 hävdat det orimliga i att flytta barnen.

    Det är många som diskrimineras. Jag ogillar bara när det framhålls som viktigare när vissa personer diskrimineras.

    Fortsätt rensa i lagens träsk! Lagen ska inte på något vis ha någon åsikt om saker som är privatsaker, men det kanske är svårt om lagen inte får definiera vad som är privatsaker eller inte. Jag avundas inte din uppgift och önskar dig lycka till.

    1. Anna Troberg

      August 5, 2011, 16:41:49

      Hej Kim,
      jag tycker det är viktigt att komma ihåg att det rättvisa inte är något som finns i en ändlig mängd. Rättvisan tar liksom aldrig slut. Den räcker åt alla. Bara för att man arbetar för en sorts rättvisa betyder det inte att det inte finns någon rättvisa kvar till andra saker eller att det är mer viktigt än något annat. Det handlar mer om att man måste börja någonstans. Som tur är finns det många som jobbar för rättvisa och att alla väljer lite olika utgångspunkter.

  7. Kim

    August 5, 2011, 13:44:40

    @ Deep Blue
    Vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet i Sverige, än så länge.
    Varken PP eller någon annan för den delen har rätt att fördöma/förolämpa/förnedra människor för deras åsikter, men PP ska (vilket alla andra partier också borde och säkert gör) arbeta för att icke-diskriminerande lagar skapas och följs, alternativt ta bort diskriminerande lagar.

    Det var Anna som använde HBT som exempel på särbehandlad grupp. För min del kunde hennes text lika gärna handlat om ensamstående mammor, som jag skriver om ovan.

  8. Viktualiebrodern

    August 5, 2011, 16:56:20

    Jag är för en mera uttalad hbt-politik, men man måste vara försiktig med att bli ett särintresse.

    Hbt-vänlig är inte lika med att med hull och hår överta någon intressegrupperings agenda. Om du nästa år kan säga att PP är det mest hbt-vänliga partiet, så hoppas jag att du får kritik och mothugg av intresseorganisationer i hbt-frågor, annars blir jag lite bekymrad.

    Ett parti får inte reduceras till särintressen.

    Hoppas ingen got offended.

    1. Anna Troberg

      August 5, 2011, 17:05:15

      Hej Viktualiebrodern!
      Som jag skriver ser jag detta som ett steg i att bli tydligare och mer konkreta i vår politik. Jag ser väldigt gärna att vi ser oss omkring efter andra grupper att prata med om hur Piratpartiets politik kan vara relevant för dem.

      Jag tycker det är viktigt att prata med berörda personer och organisationer. Det handlar inte om att ta över någon annans program. Det handlar om att ta till sig kunskap innan man fattar beslut. Med det sagt så tycker jag att man ska lyssna på så många som möjligt.

      Rent krasst är detta snarare ett sätt att gå bort från att vara ett parti som ägnar sig åt särintressen, till att bli ett parti som försöker hitta vägar att nå ut med sin politik till så många som möjligt.

  9. Docturnal

    August 5, 2011, 17:37:27

    När det gäller hbt-frågor är det på något sätt lite mer rumsrent att öppet späda på föraktet och se människor som inte vill tillskriva sig en heterosexuell standard-könsroll som lite mindre värda på grund av detta.
    Detta är också en fråga som påverkar folk djupt känslomässigt vilket gärna färgar debatten med en inställning som säger att motståndarsidan har helt fel och inte går att förstå.
    Jag tror att många saker går att utläsa i hur motståndarna till hbt-rörelsen argumenterar.
    Ofta pratas det om sjukdomstillstånd (genetiska eller psykologiska). I USA talas det ofta också om att det är moraliskt felaktigt att inte höra till de som söker heterofamiljen.

    Att dessa argument uppkommer när en av de vanligaste synsätten på både sjukdomstillstånd och moral är att saker är dåliga när de bryter mot normen är inte alls konstigt. Eftersom normen bygger på majoritet kommer vi nog inte ifrån detta hur bra argument vi än har så länge som vi inte skrotar behovet av en norm.
    På något sätt måste vi individualisera folks syn på bra och dåligt och acceptera att det som är sjukligt för en person (dvs oönskat biologiskt eller psykologiskt tillstånd) kanske är friskt för en annan. Samma sak bör inspireras vad gäller vår moralsyn. (även om staten fortfarande kan behöva förhindra mord, stöld osv. för att tillåta människor att tillämpa dessa moralsyner)

  10. Anders H.

    August 5, 2011, 20:46:48

    Ska bli intressant att följa. Av det lilla jag stött på kan det vara extremt svåra etisk/moraliska avvägningar av vad som är alla människors lika rätt.

    1. Anna Troberg

      August 6, 2011, 08:49:07

      Hej Anders,
      ja, det är extremt svåra avväganden ibland, men jag tror inte att vi kan prata om alla människors lika värde i svepande termer om vi inte är beredda att gå på djupet och berätta vad vi faktiskt menar med det.

  11. Kristoffer Nolgren

    August 5, 2011, 22:29:19

    Väldigt spännande inlägg och en bra riktning att ta tycker jag.

    När man går in på pp.se idag står det integritet kultur och kunskap

    integritet är ett lite luddigt ord och har aldrig för mig varit ett egenvärde, utan snarare ett verktyg.

    Kunskap och kultur är trevligt, men inte ett kritiskt samhällsproblem.

    Om det istället stod där – allas lika värde. Hade det varit lite mer tryck i det tycker jag. Det är ju som Anders H skriver, väldigt svårt att vta vad allas lika värde betyde, men den snåriga vägen lite brevid höger-vänsterskalan är ju PP van vid.

  12. Kristoffer Nolgren

    August 5, 2011, 22:29:42

    summa sumarum: Jag backar dig!

    1. Anna Troberg

      August 6, 2011, 08:50:01

      Tack, Kristoffer! :-)

  13. Tobias Jernér

    August 6, 2011, 10:02:57

    Hallu Anna, Jag tycker det låter som en ypperlig idé att Piratpartiet skall bli det mest HBT-vänliga partiet i Sverige. Problemet är då delen med att vi skall vara ett parti som passar när det kommer till religion också. Det är där som denna idé krockar med Religionen, Jag vill inte vara petig men jag vill hellre inte känna att personer i vårat parti och de som röstar på oss inte skall känna sig välkomna länder på grund av att deras religion inte håller med om allt som en HBT-person vill ha.

    Jag personligen vill gärna föra igenom det men detta är något som man behöver fundera igenom.

    1. Anna Troberg

      August 6, 2011, 10:49:53

      Hej Tobias!
      Kul att du gillar idén. :-)

      Jag ser dock inte samma potentiella problem vad religion beträffar och att människor som bekänner sig till olika religioner inte skulle känna sig sig välkomna i partiet.

      Till att börja med så finns det väldigt många människor som inte har några som helst problem med att kombinera en tro på att alla människor, även hbt-personer, är lika mycket värda och en religiös tro. Jag träffade en domprost och en rabbin i förrgår som inte ser några teologiska problem med det. Jag har en god vän som är engagerad inom Frälsningsarmén som tänker likadant. Jag talade med Kristdemokrater i går som håller med.

      Religiös tro är inte homogen. Religiös tro finns i lika många varianter som det finns människor som är religiösa. Vi gör oss en otjänst om vi drar alla över en kam.

      Piratpartiet tror att alla är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter. Det gäller alla och alla som delar den tron är välkomna hos oss. Om någon har problem med att andra människor inte passar in i deras syn på hur människor ska vara, så är det deras privata problem och inget vi som parti ska tumma på våra grundläggande principer för. Det finns människor som har problem med människor med utländsk bakgrund. Ska vi börja anpassa våra grundprinciper för att inte skrämma iväg dem?

      Jag hyser stor respekt för människors religiösa tro och tror på religionsfrihet, men religion och politik mår bäst av att inte blandas. Intressant nog verkar de flesta av mina troende vänner hålla med. :-)

    2. Deep Blue

      August 7, 2011, 09:57:05

      Först och främst, om ens religion säger att det är en synd att vara homosexuell och att dessa ska dödas (som vissa religioner påbjuder) så kanske man ska tänka över vilken typ av moral man vill stå upp för själv.

      Och varför göra detta till en religiös fråga? Det har inte med det att göra. Det handlar om alla människors lika värde och att man ska inte kunna diskrimineras hur som helst.

      Det är väl bra?

      Och om någons tro (religiös eller inte är *irrelevant*) säger att man är mindre värd som HBT och att man inte förtjänar lika rättigheter, då har jag ingen som helst skyldighet att lyssna på den personen. Det är inte längre 1800-talet då kvinnor inte fick rösta, homosexuella knappt existerade, svarta var djuriska undermänniskor och så vidare. Dags för vissa människor att hasa sig fram till det 21:a århundradet.

      Och om man inte kan växa upp så får man väl låtsas. Men lika rättigheter ska vi ha – oberoende av religiösas villfarelser och förvirrade åsikter.

  14. Elias L.

    August 7, 2011, 02:17:34

    Ärligt talat tycker jag HBT som enkel spårig filosofi i lika dumt som feminism
    inte för att jag är homofob utan för att det leder till seg-regering, det bästa valet vore
    en mera liberal, jag är inte maskulist utan humanist.
    När det gäller vad folk gör med sin kropp borde staten inte ha något at säga till om,
    så säga att du är ENDAST för HBT är bara en ensidig politisk fusk filosofi.

    Detta betyder inte att sakerna i sig är fel att jag stöder er HBT fel men det är lite tragiskt att vi delar iupp folk, och IGNORERAR att vi är sociala djur, som inte bör hållas fångna i ett koppel.

    1. Anna Troberg

      August 7, 2011, 08:57:29

      Hej Elias!
      OIm du läser vad jag skrev igen, så kommer du att upptäcka att jag inte bara talade om hbt-politik, utan om en mer konkret politik över huvudtaget. Det räcker inte att tala om att vi tycker att alla är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter. Vi måste tala om exakt vad det innebär för var och en. Det innebär att vi måste specificera vad det betyder för hbt-personer, för äldre, för yngre, för män, för kvinnor, för människor med utländsk bakgrund, etc. Om vi inte gör det kommer vi, även om det inte är vad vi tänkt eller vill, att framstå som ett otydligt parti som i huvudsak ger någon sorts allmänt stöd till något sorts genomsnitt av alla människor. Vi kommer att alienera alla som vill lägga sin röst på en tydlig politik och alla som på något sätt inte känner att de befinner sig nära den där genomsnittliga mittfåran. Det leder till segregering, inte att man försöker se varje människa och se vad man kan göra för den från sitt eget perspektiv.

    2. Deep Blue

      August 8, 2011, 06:39:02

      Att fokusera på HBTär inte konstigare än då kvinnorättsorganisationerna kämpade för kvinnors rättigheter. Det fanns en tid då kvinnor inte ansågs fullt likvärdiga med män, och det är det ju vettigt att fokusera just på denna ojämlikhet. Det fungerar ju inte att ta upp den systematiska diskrimineringen mot oss män då vi inte diskrimineras mot.

      Samma sak nu när vi (eller somliga av oss i alla fall) börjar växa upp och bli mer humana och civiliserade och inser att HBT-personer borde behandlas som fullvärdiga människor. Klart man måste fokusera där då. Eller är vi heteros också offer för ojämlikhet? Nej. Vi kan gifta oss, vi anses normala. Det är HBT-personers rättigheter vi måste kämpa för nu.

  15. Sven

    August 7, 2011, 19:56:57

    Jag förstår att du efter en hel vecka tillsammans med likar på pridefestivalen känner att hbt är universums nav, motor och bränsle. Dock finns det folk utanför tullarna och 50-skyltarna som inte alls förstått vitsen med att just Piratpartiet ska rikta in sina resurser på att bli det hbt-vänligaste partiet. Personligen känns det just nu som att någon helt enkelt kapat det parti jag var en del av för sina egna syften. Kanske var det så här VPK-anhängarna kände när Gudrun gjorde om partiet till ett feminist-parti…

    1. Anna Troberg

      August 7, 2011, 20:24:23

      Hej Sven!
      Nu har jag inte varit speciellt mycket på Pride, eftersom jag varit sjuk större delen av veckan. Att säga att soffan och toaletten har varit mitt universum är en mer korrekt beskrivning av verkligheten. 😉

      Som jag skriver mycket tydligt i mitt blogginlägg handlar det här inte på något sätt bara om hbt-frågor. Det handlar lika mycket om andra grupper i samhället: gamla, unga, invandrare, you name it. Men, vi måste börja någonstans.

      Vi kan inte springa runt och säga att vi tror på allas lika värde och att vi jobbar för människors integritet om vi inte kan visa för människor vad det betyder rent konkret i just deras liv. Vi måste sluta flumma och bli konkreta. Vi måste ha en politik som är tydlig och som folk kan ta ordentlig ställning till när de röstar.

      Jag gick inte med i ett parti där en del är mer jämlika och värda än andra. Jag gick med i ett parti som står upp för allas rätt till sin integritet och sitt privatliv. Ett parti som tror på likhet inför lagen. Ett parti som inte gör skillnad på folk och folk.

  16. Elias L.

    August 7, 2011, 20:45:35

    Tack för svaren Anna, ursäkta min vrede inför våra globala samhällen.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *