Gästblogg: Jan Lindgren skriver öppet brev till Johan Linander

March 15, 2012
Integritet, Politik
16 Comments

(Jag har sällan gästbloggare, men det händer att det kommer in texter som berör mig lite extra. I morse fick jag en sådan av Janne.

Texten är ett öppet brev till riksdagsledamoten Johan Linander (c), men jag tror att den fångar en känsla som ganska många av oss har just nu. /Anna)

Öppet brev till Johan Linander

Hej Johan,

jag vet inte om du har läst min blogg eller annat jag gjort på nätet, men ibland har jag läst det du har skrivit. Och idag (igår när det här publiceras) hade vi ett samtal på twitter. Men det här brevet ska inte handla om det.

För vi har faktiskt träffats en gång. Tja… det kan ju vara så att vi har träffats fler gånger, men i så fall minns inte jag de gångerna. Däremot minns jag den här gången. Jag minns den väldigt tydligt.

Det var nån gång inför valet 2006 och jag och en kollega till mig var ute och delade ut flygblad för Piratpartiet. Vi gick omkring inne i city och hamnade till slut utanför riksdagen och tyckte det var kul att stå och dela ut där. Medan vi stod där och delade ut så dök du upp. Du fick ett flygblad av oss och sen stod vi och pratade lite. Minns inte hur länge och jag minns inte exakt vad det var du sa. Men jag minns kontentan av det hela.

Du tyckte vi två lika gärna kunde hoppa av Piratpartiet och istället gå med i Centerpartiet eftersom centern slogs för samma saker som PP och ville uppnå samma mål.

Du var väldigt bra på att lägga fram din sak och jag måste erkänna att jag blev sugen. Väldigt sugen. Tanken att kunna hjälpa centern att bli större så att ni effektivare kunde stå upp för integriteten var väldigt, väldigt lockande.

Men till slut så var det nåt inom mig som sa nej. Som stoppade mig.

Och idag är jag glad. Idag är jag så otroligt, osannolikt glad över att jag inte lyssnade på dig.

För om jag den dagen för nästan sex år sen faktiskt hade lyssnat på dig så hade jag idag varit så arg, ledsen, upprörd och besviken. Jag hade antagligen börjat förakta politiker och mitt politiska engagemang som började våren 2006 hade dött abrupt, om det ens hade överlevt så här långt.

Det började bra med öppenhetsmanifestet som ni publicerade, men sen… sen gick det bara utför.

Jag orkar inte lista alla tillfällen, men vi kan väl sammanfatta med lite bokstavskombinationer: FRA, IPRED, ACTA och nu DLD.

Och för några veckor sen möttes jag av nyheten att Centerpartiet återigen ska gå emot sitt fina öppenhetsmanifest och även sin egen stämma och rösta igenom Datalagringsdirektivet. Något som du sen sitter och försvarar med felaktiga uppgifter. Ska ni verkligen rösta ja på felaktiga grunder?

Johan, jag är ledsen att behöva säga det med just nu känns de där orden du sa för nästan sex år sen inte mycket mer värda än vad jag skulle få höra från en amerikansk bilförsäljare.

Jag har sen länge gett upp på att du ska hitta tillbaka till den som jag faktiskt tror att du var för sex år sen, men jag fortsätter hoppas. Och jag hoppas att ni har riksdagsledamöter som går emot partipiskan, eller som den kanske snarare borde heta: Reinfeldt-piskan och röstar ner det här så som era egna medlemmar har bett er göra.

Jag hoppas. För allas vår skull. Men mest för er egen skull.

Mvh,
Jan Lindgren

(Foto: Jonathan Rieder Lundkvist.)

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

16 Responses

1. Linda

March 15, 2012, 13:11:54

Väl talat!
    Det vore bättre om han håll tyst, mår illa av SÄG EN SAK och gör en annan. Så fruktansvärt nedvärderande mot väljarna, huvva.

2. Billy G

March 15, 2012, 14:59:34

Tja.. nu ska jag säga direkt att jag inte direkt jämför Liander eller andra i centern med koncentrationslägers vakter, men de vakterna sa i sitt försvar “jag var tvungen, jag hade inget val, jag lydde bara order” och hela världen (mer eller mindre) tyckte det var avskyvärt o skylla ifrån sig på det sättet, man har alltid ett val.

Anledningen att jag tar upp det och drar det så långt är att någon gång måste man sätta ner foten, och det bästa vore ju om man satte ner foten innan man hamnar i en koncentrationslägers situation. Vilket jag för övrigt anser att vi INTE är i, än..

3. Henry Rouhivuori

March 15, 2012, 21:34:43

Piratpartiet kan ersätta Centerpartiet i riksdagen. Vår breddning kan vara avgörande för att få bort en viss enfrågepartistämpel som ändå finns. Ligger vi helt rätt så är det bara att köra järnet under valkampanjen och vinna.

4. Jan Lindgren

March 16, 2012, 05:16:12

Linander har läst mitt öppna brev till honom och svarat på det på facebook: https://www.facebook.com/Markus.Berglund/posts/250643135025833

Jag blev väldigt road av att läsa att vi med två EU-parlamentariker tydligen inte styr över svensk lagstiftning. I så fall behöver vi ju verkligen inte rösta igen datalagringen. 😉 😀

5. Anders Nordström

March 16, 2012, 10:44:51

Linanders svar är ju verkligen intressant, han hymlar ju inte med att det är makten som är det viktiga, och han verkar inte ett dugg bekymrad över att den där integriteten som (c) sägs värna om var tvungen att skrotas på vägen. Vi skall nog vara tacksamma för politiker som är så ärliga med var de står. Och inte med ett enda ord medger Linander att det var korrekt att inte byta parti. Fascinerande…

6. Kloker

March 19, 2012, 01:02:45

Det är dags att vi böjar kalla Centerpartiets Öppenhetsmanifest för vad det egentligen var: Ett bete av vackra ord för att fiska röster.

Jag kan erkänna att jag också har låtit mig tjusas av de vackra orden men idag tycker jag att Centerpartiets topp inte agerar bättre än en zombie utan själ. En kropp av ruttet kött som kallar sig liberal.

Annie Lööf var en gång Centerns talesperson i integritetsfrågor. Nu ska DLD tryckas igenom med henne vid rodret.

Det är bara att hoppas att Centerstämman vid första bästa tillfälle tar zombiekroppen i örat så hårt att det svider ordentligt, för helt ärligt förtjänar de bättre än så här.

7. Anonym

March 19, 2012, 07:01:18

Spännande hur bara nåt år eller två kan ändra så totalt på saker.

“– Det enda rimliga är att vänta på kommissionens översyn. Det finns ju ingen anledning att först införa det och sedan tvingas göra om det, säger Johan Linander. ”

“Centerpartiet menar att vi inte alls behöver införa det. Vi borde ta en match med kommissionen och inte införa det. Det är mycket integritetskänslig lagstiftning som rör svenskars kommunikation och lagring av denna.”

8. Jakob

March 19, 2012, 18:00:37

Frederick Federley deklarerade just i radions Studio Ett att han kommer att rösta nej till DLD på onsdag. Centerns riksdagsgrupp träffas i morgon.

1. Scary Devil Monastery

March 20, 2012, 14:26:38

Aj fan, då har vi all anledning misstänka att han röstar Ja, givet tidigare historik.

Det finns många partier i riksdagen man har all anledning att se med skepsis på. SD, FP och C utmärker sig här på anmärkningsvärda sätt.

SD ville utöka DLD exempelvis. Centern tar numera pris för “Mest hyckleri för pengarna”.
      “Folkpartiet Liberalerna” borde någon dra inför KO för falsk marknadsföring – “Förbudspartiet Oliberalerna” vore lämpligare. Möjligen “Batongpartiet” eller “Trygghetsknarkarpartiet” skulle passa.

Och vad gäller S och M verkar det som om båda har insett att bara man införlivar staten med näringslivet i helhet så kan man tillgodose båda frågorna. Vete tusan om det inte är den egentliga grunden till att de slåss för samma väljare.