Pages

Categories

Search

 

Förbud mot köp och försäljning av begagnade spel

by
May 2, 2012
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
48 Comments

Det går en del envisa rykten om att spelskapare vill förbjuda begagnatförsäljningen av spel. Det skulle faktiskt inte förvåna mig alls om de vore sanna. Det kommer ständigt nya och märkliga förslag från upphovsrättsindustrin, så varför inte detta?

Wedbush Securities analytiker, Michael Pachter, tror dock inte på ryktena:

Det är verkligen inte i Sonys eller Microsofts intresse att förbjuda begagnade spel. Det skulle gynna Activision och Electronic Arts lite grann, och skulle skada Gamestop en hel del. Om till exempel Sony gjorde det här självt så skulle jag kunna se Gamestop vägra att sälja deras konsol, vilket skulle sätta käppar i hjulen för Playstation 4:s försäljning.

Tja, visst vore det att skjuta sig i foten, men det vore i så fall inte första gången det hände. Varje gång upphovsrättsindustrin ger sig ut på piratjakt skjuter de sig i foten. Det är en sjusärdeles dålig affärsmodell att bedriva hetsjakt på sina kunder. Om man nu bekymrar sig för att spel har korta säljtoppar, så kanske det vore bättre att göra spel som folk vill behålla än att försöka förbjuda folk att sälja dem vidare när de tröttnat på dem.

Själv kan jag inte låta bli att lite roat fundera på vad som skulle hända om bilföretag gick ihop och föreslog att det skulle bli förbjudet att köpa och sälja begagnade bilar. Jag misstänker att det skulle vara svårare att lura på politikerna ett sådant förslag än att lura på dem ett förbud mot begagnatförsäljning av spel.

Nåväl, vi får hålla ögonen på det hela och se hur det utvecklar sig. Om de gör slag i saken, så är det dags att visa att det är kunderna som bestämmer vart skåpet ska stå. Företagen må vara stora, och vi konsumenter små, men det är inte storleken som räknas utan hur högt man förmår protesterar.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


48 Responses

  1. Pros

    May 2, 2012, 12:52:31

    Då måste det bli förbjudet med second hand butiker. Förbjud blocket, förbjud tradera och ebay. Förbjud loppmarknader, tänk vad pengar alla märkes tillverkare förlorar pengar på beg marknaden. å nej Microsoft förlora just massa tusen kr på mig för att ja i helgen köpte en beg xbox 360 med tillbehör på tradera för 850 kr.. I stället för till full pris. Helt jävla absurt förslag. Snacka om att hetsa upp folk till en slit och släng kultur.

  2. Per "wertigon" Ekström

    May 2, 2012, 12:54:00

    Det stora problemet ligger ju i att allt mer av försäljningen blir digital – och digitala filer är oftast svåra att sälja “begagnat”, SPECIELLT i “walled gardens” som spelkonsollerna.

    Det enda som är bra är att det inte finns något som heter “Out Of Print” längre (om vi inte pratar om special editions såklart). :)

    1. Aengeln Englund

      May 2, 2012, 13:58:35

      Men det här måste ju också sättas i relation till pressen att faktiskt sköta försäljningen digitalt. Att man som kund ska “slippa plastskivor”. Det behöver inte stå i motsättning till att kunna överlåta licensen till någon annan, men det känns inte helt rätt att kalla den digitala försäljningen för ett problem.

      1. Scary Devil Monastery

        May 3, 2012, 13:38:01

        Ett problem är det inte – men notera att redan idag de flesta mjukvaruföretag tillåter ett begränsat antal överlåtande av licenser, om de tillåter detta överhuvudtaget.

        Vilket i sig är att jämföra med att programmet förfaller som giltigt efter att det bytt ägare en gång eller två. Antingen får man som konsument då stå med svarte petter på hand…eller så drar man ned en kopia från The Pirate Bay som ej innehåller dessa begränsningar.

        Jag bifaller Anna helt. Det vore rent vansinne men jag kan tyvärr inte utesluta att man beslutar sig göra så. Inte när man konstaterar att detta är industrin som fortfarande kör med DRM i omfattande format trots att effekten av detta bevisligen enbart är negativ för företagen i fråga…

    2. Alexander Edbom

      May 2, 2012, 18:51:44

      Men så är det inte i praktiken.

      För att en butik ska kunna sälja ett spel lagligt så måste de skriver på ett komplicerat kontrakt och det måste de göra varje gång de vill sälja ett nytt spel.

      “Out Of Print” har vi inte haft på många år, på TPB finns många spel och de kommer att finnas där i många år till 😉 Men som du säger, special editions out of print är det nya out of print.

  3. Leffe

    May 2, 2012, 12:54:41

    Det här var ny info för mig att consoltillverkarna skulle ge sitt stöd, däremot är det flera år gammal skåpmat att det är förläggarnas våta dröm att kunna förbjuda andrahandshandeln.

    Med deras logik är ju nämligen varje utebliven intäkt en stöld, och när någon köper i andrahand uteblir förläggarens intäkt, alltså måste andrahandshandeln vara stöld.

    Problemet är ju givetvis att vanligt folk instinktivt direkt inser att detta resonemang är puckat – varför ska man inte få köpa och sälja begagnat – men av någon anledning har de lättare tro på precis samma argument när det handlar om nedladdning.

    1. Daniel

      May 2, 2012, 15:58:39

      Jag gissar att det är för att vanligt folk föreställer sig att utan antipiratlagar så skulle exakt en person att köpa varje digital vara och sedan göra kopior till alla i hela världen. Det händer naturligtvis inte i praktiken, men folk brukar inte vara så intresserade av vad som händer i praktiken.

      Att en fysisk produkt inte behöver ha samma ägare i all evighet, å andra sidan, är något som alla förstår sig på, och därför begriper alla hur groteskt det är att försöka förbjuda det. Men som du säger, principen bakom de två sakerna är helt densamma.

  4. steelneck

    May 2, 2012, 13:07:25

    Detta är ett klockrent exempel på hur vissa vill utöka upphovsrätten till att begränsa äganderätten.

  5. Adrian von Gegerfelt

    May 2, 2012, 13:21:43

    Javisst, förbjud 2a-handsbokhandeln och videobutiker också!

  6. JaghatarCISPA

    May 2, 2012, 13:39:08

    Är ni helt jävla dumma i huvudet?! Att sälja / köpa begagnade spel kan vara, för vissa, det enda sättet att köpa spel. Ni är ett par jävla överklass människor på 60 år som tror att ni är bäst.
    Hoppas ni skäms grovt mycket för att ni vill FÖRBJUDA köp och försäljning av begagnade spel.

    SKÄMS.

  7. Jonas Westerlund

    May 2, 2012, 13:44:06

    Problemet är att många spelbutiker har som policy att alltid erbjuda ett begagnat spel, om det finns inne, när köparen kommer till kassan med ett nytt spel.

    Begagnade spel i sig är väl inget större problem utan att det är satt i system som gör att utvecklarna inte ser röken av en inkomst, som faktiskt var säker, är problemet.
    Kunden har ju tagit ett nytt spel till kassan som han har tänkt köpa och blir erbjuden ett billigt begagnat istället. Utvecklaren blir lurad på en säker inkomst.

    Det går inte att jämföra med piratkopiering för där kan man inte säga att varje nedladdning är lika med förlorad inkomst. I fallet ovan så är det påvisbar förlust av inkomst för utvecklaren.

    Så att spelbolagen slår bakut är faktiskt förståligt. Sänkningen av Game var en ganska tydlig markering.

    1. Anna Troberg

      May 2, 2012, 14:01:15

      Hej Jonas!
      Då kan speltillverkarna kontra med att tillföra mervärde till det nya spelet i form av tex koder för nedladdning av extramaterial etc. Det är tämligen korkat att försämra för både kunder och återförsäljare om man vill hålla uppe sin försäljning. Som producent är man beroende av båda och borde ha det i åtanke i varje steg man tar.

      1. Mattias Karlsson

        May 2, 2012, 16:23:12

        Det har varit ett väldigt spänt läge i främst Storbritannien och USA mellan spelutgivarna och butiker som Game och GameStop.
        Butikerna har länge haft i system att i första hand sälja begagnade spel som låg på 75%-95% av nypris och samtidigt hota spelutgivarna med att om dom gör något för att motarbeta detta så kommer dom se till att ingen av dom stora butikskedjorna säljer utgivarens spel.
        Nu när utgivarnas största fiende Game är utslagen så ser dom sin chans att se till att det här inte kan hända igen, och dom tar i med råge.
        Dom hade kunnat nöja sig med att förbjuda storskalig butiksförsäljning, eller en reglerad butiksförsäljning.

  8. Leffe

    May 2, 2012, 14:06:57

    @Jonas nej, vi speltillverkare slår inte alls bakut, det är våra förläggare som gör det och gått och filat på detta länge. Nu verkar det som de vill försöka göra slag i saken alltså.

    1. Scary Devil Monastery

      May 3, 2012, 13:41:26

      Mnja. Som vanligt när det gäller upphovsrätt verkar det som om den största problemfaktorn är och förblir de överbetalda mellanhänderna som är skitnödiga över tanken att bli tvungna klippa sig och skaffa ett riktigt jobb…

  9. André

    May 2, 2012, 14:07:01

    Detta är faktiskt inget nytt. Bergsala (dvs. Nintendo i Sverige) drev drakoniska processer mot affärer som sysslade med begagnathandel av TV-spel redan på 1990-talet. Man kallade dem för öknamnet “bytespirater” då de ofta accepterade andra spel i inbyte när de sålde begagnade spel.

    Söker man på “the history of gameland” på Google så är första länken en omfattande redogörelse för vad som en av de här affärerna råkade ut för.

    1. steelneck

      May 2, 2012, 21:53:18

      @André: Google har idag blivit så evil att två olika användare inte får samma sökresultat trots att de använder samma sökfras. Jag får resultat som handlar om sveriges historia, om lappland, klassisk psykologi, Tjörns Kommun, Centrum för vetenskapshistoria osv.. Det du fick som första träff finns inte ens på första sidan för mig. Tro mig, Google är inte längre din vän, det länge sedan de kunde kallas så.

      1. Mattias Karlsson

        May 3, 2012, 00:15:06

        Antar att han refererar till den här: http://hem.spray.se/jocke.ekstrom/
        (mitt första resultat när jag sökte på “the history of gameland”)

      2. Scary Devil Monastery

        May 3, 2012, 13:44:12

        Använd Iron/Firefox och duckduckgo i stället?

        Även jag har tvingats konstatera att den viktade sökningen gått för långt. En av de stora charmerna med Google förut var att förslagen som kastades fram just INTE var viktade efter min tidigare surfning – utan att man kunde upptäcka annat än den gamla skåpmat man redan hade sökt tio gånger tidigare.

  10. Johan

    May 2, 2012, 15:18:37

    Var inte detta på tapeten redan i mitten av nittiotalet någon gång när TV-spelsbutiker började köpa och sälja begagnade spel och därmed kommersialliserade andrahandsmarknaden? Vill minnas att det var het debatt om detta och speltillverkarna skrek om förbud men fick ge sig den gången…

  11. André

    May 2, 2012, 15:32:54

    @Johan
    Oj, det ekar visst här inne.

  12. Magnus G

    May 2, 2012, 16:24:43

    Datorspel kostar ingenting att göra – om man har
    kunskaper, intresse och programvara för att utveckla och köra spel. Jag konstruerade själv 3D-datorspel redan på 80-talet – låt vara med gammaldags programmeringsverktyg. Det svåra var att utveckla “game-engines” för 3D-spel. Men har man “game engine” är det lätt göra vad slags spel som helst – åtminstone med dagens datorer med enorm kapacitet, där hastighets- och minneskravet inte längre är hinder. Jag förstår inte varför det behöver kosta så mycket att göra avancerade spel idag med de verktyg och datorer man har. De borde kunna göras av bara enstaka person.

    1. Anna Troberg

      May 2, 2012, 16:33:23

      Hej Magnus!
      Det beror ju helt på vilken sorts spel man gör. Det är inte så realistiskt att tro att en person skulle kunna göra tex Skyrim. Det kostar massor av pengar. Med att jaga pirater och begagnat-köpare är inget som lönar sig eftersom dessa personer är samma personer som köper en massa nya spel.

    2. Per "wertigon" Ekström

      May 2, 2012, 17:23:17

      Att göra datorspel är faktiskt betydligt mer komplext idag än vad det var på 80-talet, även om du har en motor.

      1. Du måste ha en bra spelide.
      2. Du måste ha en bandesign som utmanar spelaren och får denne att inte kasta ifrån sig musen/kontrollen i ren frustration.
      3.Du måste ha något att fylla banorna med, texturer, musik, animationer, 3D-modeller etc etc etc…

      Punkt 3 är det som brukar ta mest tid och anses vara den tråkigaste delen för spelskaparen (men ändå jätteviktigt såklart) – man vill få gubbarna att agera på ett visst sätt, men man vill inte behöva definiera varje liten sketen animation när man skapar spelet. Punkt 1 och 2 tar mindre tid, men alla tre behövs.

      1. Alexander Edbom

        May 2, 2012, 19:40:19

        Game engines brukar man outsourca från större bolag. Större bolag som skapar spel som BF3, COD MW3 och Portal 2 har råd att utveckla bättre engines.

        Unreal engine games:
        http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unreal_Engine_games

        Arrowhead och några andra utvecklare i Stockholm använder sig av någon svenskt utvecklad engine så slipper de tänka på det och kan fokusera på annat viktigt vilket jag tycker är helt rätt.

        Sen så finns det enklare men extremt roliga spel som Minecraft, Terraria, Dungeons of Dredmor och Beat Hazzard.

        Jag vet inte hur lång tid det tog att koda Minecraft men Terraria släpptes efter 6~ månader eller så och vad kodad av två personer på distans utan någon lokal.

        Så jag tycker inte att det är något fel på marknaden, det är bara Activision som är alltid sura..

        Felet är egentligen gamers som alltid vill ha bättre grafik men vill samtidigt spela alla spel på 10år gamla konsoler.. Utvecklarna har alltid sån extrem press på sig att alltid ha bättre grafik att de glömmer det viktigaste, att vi ska faktiskt ha roligt när vi spelar..

        1. Per "wertigon" Ekström

          May 3, 2012, 12:06:52

          Fast, även om du redan har motorn så är det inte den jobbigaste delen i spelskapande. Det jobbigaste är att skapa alla banor och allt annat innehåll.

          Det är därför jag tror på öppen källkod vad gäller just spelmotorer – skriv spelmotorn, släpp koden fri, sälj innehållet.

    3. Mattias Karlsson

      May 2, 2012, 20:07:18

      Dagens storbudget-spel görs av team på runt hundra personer, alla specialister.
      Till det kommer hyra för lokal, införskaffande av hårdvara, outsourcing av uppgifter som inte kan göras av teamet som t.ex. orkester-musik eller riktiga film-klipp, m.m.
      Om man dessutom inte har tid att skapa sin egen spel-motor så måste man betala en saftig licens-avgift till ägaren.
      På det ska man lägga kostnader för tryck av skivor, översättning av text till ett tiotal olika språk för att kunna sälja spelen i vissa länder, samt att om spelet har multiplayer så måste man oftast ha ett server-system uppe 24/7 för antingen matchmaking eller som host.

    4. Scary Devil Monastery

      May 3, 2012, 13:48:28

      Nja. Beror hur högt man lägger ribban. En enstaka person kanske kan koda men suger som artist vilket ger skräptexturer. En annan kanske kan skriva en underbar story men är så pass datorilliterat att han inte kan sätta ihop spelet…och så vidare.

      Därför behövs som regel ett helt team. Men det finns åtskilliga open projects som sysslar med just detta.

      Dock, och det bör betonas, begränsas detta genast genom att stora delar av den engine, funktioner eller de texturer man vill använda oftast är proprietära vilket redan där kräver en massiv initial investering av pengar till licenser.

      Du kan nog idag utan problem skapa en Doom/Quake lookalike – finns ett antal exempel. Skyrim blir aningen svårare, som Anna uttrycker det.

  13. Mikael

    May 2, 2012, 17:48:36

    Aftonbladets icke-nyhet?

    Jag försökte sälja mitt diablo 2 begagnat med det funkade inte…

    Sen hur är second-hand marknaden för iphone-spel?

    Jag vill sälja mitt minecraft begagnat!

    Vad det handlar om är att game och gamestop har som affär att omsätta begagnade spel, ett nytt spel kan återsäljas som begagnat efter 1 vecka, det säljs då vidare och den enda som tjänar på detta är gamestop.

    Fler spel blir bunden till konton, vita tex bygger på det.
    Det stoppar 2:a handsförsäljningen helt och utvecklarna får faktiskt de pengarna de förtjänat istället för en mellanhand som inte har nått med spel att göra utan bara kannibaliserar på marknaden.

    Lite som att H&M skulle sälja samma tröja begagnad som ny, det kapar ju helt intäkterna för de som producerat tröjan men H&M tjänar lika mycket på varje såld vara.

    gamestop säljer samma spel begagnad och nytt, det är det som är problemet.

    Om man ska snacka begagnade spel, kolla in steam eller good old games eller andra onlinebutiker för spel som du kan ladda ned direkt. De har fantastiska erbjudanden på spel några månader gamla, varför inte spendera pengarna där istället och stöd utvecklarna!

    1. Scary Devil Monastery

      May 3, 2012, 13:57:44

      “Lite som att H&M skulle sälja samma tröja begagnad som ny, det kapar ju helt intäkterna för de som producerat tröjan men H&M tjänar lika mycket på varje såld vara.”

      Senast jag tittade på samhället var second-hand en fullt naturlig del av marknaden.

      Och varför inte? Varför skall en utvecklare tjäna dubbelt så mycket pengar på en vara vars kopior kan tillverkas till noll kostnad om den ursprunglige köparen har tröttnat på varan och vill sälja den vidare?

      Steam och Good Old Games tjänar fortfarande pengar, trots andrahandsförsäljning – av den enkla anledningen att de har fattat att i dagens tidsålder, “Convenience is King”. Den som redan har ett konto på steam behöver inte leta sig vidare.

      Och det är även därför jag tror de mest inbitna nedladdare jag känner alla har högst aktiva och tungt belastade konton i steam.

      Att distributörer gärna vill se folk köpa tre ex när efterfrågan är på ett ex finner jag lika förståeligt som att Volvo gärna skulle se samma modell gälla och kunna säga farväl till handeln med begagnade bilar. Men precis som det inte kan fungera i verkliga livet så fungerar det ej online. Alternativet till secondhand kommer blir TPB i sådana fall.

  14. John Johanson

    May 2, 2012, 17:58:58

    En besläktad fråga: Kan man sälja en “begagnad” låt (mp3-fil) som man t.ex. har köpt på iTunes?
    Självklart måste man kunna det. Eller?

    1. Mattias Karlsson

      May 2, 2012, 20:12:07

      Problemet med digitala “varor” är att det är omöjligt att avgöra om förstahands-ägaren tar bort sitt “exemplar” efter försäljning, samt att det dessutom är omöjligt för andrahands-köparen att avgöra om det är ett legitimt exemplar man betalar för.

      1. John Johanson

        May 2, 2012, 20:39:20

        Ja jag inser det. Men att förbjuda försäljning av något man äger verkar också mycket underligt… omöjligt rent utav… eller?

        1. Mattias Karlsson

          May 2, 2012, 20:51:46

          Förbjuda är inte svårt alls, extremt korkat, men inte omöjligt.
          Förhindra där emot är omöjligt, blir förvisso lättare med 100% digitala kopior eller program som behöver kontakta en server varje gång för att verifiera legitimiteten, men det är omöjligt att helt förhindra.

          Spel-, film- och musikindustrin ser helst att alla i hela världen mellan 5 och 110 år köper varsitt exemplar av alla deras produkter, inte bara dom som gillar produkterna eller en per hushåll.
          Spel-, film- och musikindustrin bryr sig inte om ifall folk får ta del av deras kreation på något sätt, allt dom bryr sig om är klirr i kassan.
          Det är mer än 15 år sedan skapande gjordes för skaparens och publikens nöje istället för att skapa för att generera pengar.

        2. Scary Devil Monastery

          May 3, 2012, 14:00:23

          Du har visst förstått problemet med mycket av det man idag kallar “Intellectual Property”.

          Samma fenomen egentligen som rätten att ta kopior, eller förbudet mot att bruka varan man inhandlat i offentliga rum.

          Även milton Friedman var snar att påpeka att copyright inte är en form av ägande utan en form av inskränkning av ägande.

      2. Anders Troberg

        May 4, 2012, 12:23:32

        Även med fysiska varor kan du inte veta om det är original eller kopia. Hur vet du, om du tex köper en Lambo att säljaren inte byggt en replika som han behåller? Hur vet du att det inte är replikan du köper?

        Enda skillnaden är hur mycket jobb det är att göra kopian.

        1. Mattias Karlsson

          May 4, 2012, 18:54:17

          Inte så svårt att veta om det är en kopia eller ett original man köper när det gäller fysiska varor.
          Kopiorna brukar ha små detaljfel eller gjorda av billiga material, dessutom om priset är en femtedel av vad ett original kostar så är man blind OCH korkad om man tror att det är ett original.
          Och om säljaren gör en kopia av den fysiska produkten för att behålla själv så är det inte samma sak som att göra en kopia på en film/program.
          Digitala varor däremot är omöjliga att avgöra.

  15. Frozen

    May 2, 2012, 18:01:03

    Detta försöker dom redan göra på tekniskt vis, köper du ett spel som kräver Steam (som t.ex. TESV: Skyrim gör) så märker du att spelet blir låst till ditt Steam-konto, även om man köper på skiva. Kollar man FAQ för Steam-tjänsten så ser man att man inte “kan” överföra eller avaktivera ett aktiverat spel (dock kan man köpa oaktiverade spel digitalt som man kan skicka till andra), samma visa om man kontaktar dom.

  16. Alexander Edbom

    May 2, 2012, 18:59:16

    Asså det de egentligen vill stoppa med det här är inte pirater, det är butiker som GAME som aggressivt försöker sälja begagnade spel då de tjänar mer pengar på det.

    Så om du går in i en GAME butik och vill köpa Mario Cart så måste säljaren i GAME fråga om du vill ha begagnade versionen istället (de måste fråga) och den är oftast 100kr billigare eller så.

    Men jag tycker ändå att det är väldigt fel. Nya spel brukar aldrig finnas i begagnad version och det är bara första månaderna ps3/xbox spelen säljer. Om spel är tillräckligt intressanta så kommer de inte att finnas i begagnad version efter 2 dagar.

    Sen så brukar många lämna in sina gamla spel för att köpa nya lite billigare, jag tror inte att någon kan exakta siffror på hur många det är men de är en hel del. Och om man bara har råd att köpa begagnade spel så kommer man inte att köpa nya bara för att begagnade försvinner. Istället blir PS3 populärare än PS4 för de (PS2 är sjukt populär i Asien just nu, många spel och billigt!).

    1. Aengeln Englund

      May 2, 2012, 21:11:33

      Är det bara jag som inte har den här erfarenheten av Game? Jag har aldrig blivit erbjuden att köpa ett begagnat spel när jag kommit till kassan med ett nytt. Däremot har de varit väldigt hjälpsamma när jag uttryckligen frågat efter det.

      Att de sedan tjänar en hel del pengar på begagnade spel, det är en annan sak. Jag har svårt att tänka mig att marginalerna på nya spel är tillräckliga för att hålla dem vid liv, och nypriserna hade garanterat tvingats upp om begagnatmarknaden försvann. Vem skulle vinna på det? Inte jag som konsument i alla fall.

      1. Mattias Karlsson

        May 3, 2012, 00:20:12

        Det har varit en mycket större grej i deras Brittiska och Amerikanska butiker där dom tar närmare 85% av nypris och säljarna är(så långt lagen tillåter) tvingade till att sälja begagnat före nya exemplar.

  17. Samuel B

    May 2, 2012, 20:19:28

    Men om Activison kväver säljningen på begangnadespel så vill ju ingen ha activisons spel eftersom dom alltid kostar typ 500kr styck då vill ingen köpa ju.

    1. Mattias Karlsson

      May 2, 2012, 21:04:50

      Tyvärr så finns det alldeles för många som tänker: “HJÄLP!! Om vi inte köper nyaste spelet i ‘Spelserie-X’ så kommer dom sluta gör dom spelen helt!!!”
      Dessa individer har redan varit orsaken till att bojkotter mot spelindustrin aldrig gett något resultat.

  18. Patrik

    May 3, 2012, 00:20:59

    Det framförs en del kritik mot att gamestop m.m. i första hand skulle erbjuda ett begagnat spel när man vill handla en viss titel. Det har jag själv inte upplevt men varför skulle det vara fel? De begagnade spelen finns inte i obegränsad upplaga och kan inte erbjudas till alla. Om ett spel är populärt så säljs de till många och hamnar inte på begagnatmarknaden så länge de förblir populära hos de som köpt dem. Testa tanken att gamestop m.m. i första hand är andrahandsaffärer. Består er kritik då? I så fall bör ni tycka att Myrorna skulle förbjudas att sälja begagnade kläder om de dessutom hade nya i utbudet.
    Somliga kommer också med argumentet att spel är dyra att utveckla (mest i andra forum jag läst). Ja det är nog sant. Och? Är det en ursäkt för speciallagar? Ska spelbranchen få införa egna förbud så att de kan öka sina utvecklingsbudgetar? Det låter sjukt vare sig man föredrar planekonomi eller marknadsekonomi.

    1. Mattias Karlsson

      May 3, 2012, 01:47:59

      Ingen här som är emot begagnat-marknaden för spel.
      Däremot är spelutvecklare och spelutgivare väldigt hatiska när det gäller ämnet just p.g.a. butiker som GAME och GameStop.
      Och vad jag vet så är varken PiratPartiet eller Anna Troberg emot försäljning av begagnade spel.

  19. Patrik Alowersson

    May 3, 2012, 16:39:44

    Begagnat marknaden för PC spel är ju redan stoppad då i princip alla nya spel kräver Orgin eller Steam eller liknande online registrering där spelts nycke binds till dit konto.

    Dagens konsoler har inte det problemet än dock kräver vissa spel specielt från EA online aktivering där man får en nyckel som binds till sitt konto så man kan spela online och få extramatrial tex. Denna nyckel kan köpas igen om man vill flytta spelet till ett annat xbxo live konto tex.

    Men nästa generations konsoler kanske inte ens får DVD/Blu-ray spelare etc utan det blir enbart nerladnigsbart matrial och även där sägs motivationen vara att man vill enbart sälja nya licenser alltså stoppa begagnat markanden. Det är ryckten som cirkulerar i alla fall och spel säljs ju redan på xbox360 för nerlandning så jag tror att nerladdade spel kommer dominera på nextgen konsoler som kommer 2013/2014.

    Och jag håller inte med om att MS/Sony mm inte skulle vilja stoppa begagnat marknaden som Michael Pachter tror därimot håller jag med om att alla tillverkarna eller i alla fall dom som har samma målgrup i detta fallet Sony och MS som ofta satsar på lite mer hardcore gamers än casual även om gränsen numera börjat suddas ut.

    Konsolspelen får ofta kritik för att vara dyrare och dom är det delvis för att Microsoft tex tar ca 100Kr för ett nytt spel i licensavgifter därför dom ofta kostar 499Kr istället för 399Kr för PC vid släpp.

    Konsoltillverkarna tjänar stora delar av sina pengar på spelen då konsolerna i allafall påstås säljas utan vinst.

    Microsoft tar ju betalt för att spela online som drar in en del pengar men principen gäller annars överlag alla former av konsoler med licensavgift på varge såld kopia och MS gillar att tjäna pengar det syns om nåt på Xbox 360 uppläget.

    Så jag tror nog att både Sony och MS gärna skulle se att alla Beg spel helst var nysålda spel istället då det betyder 50-100Kr i fickan per ex till dom istället.
    Själv köper jag främst Game of the year editions till min 360 och liknande med alla DLC på skiva med spelet för 349Kr eller liknande. Men även sånt har minskat. Färre spel med DLC på skiva kommer och en del har tom tagits bort från marknaden för försäljning och finns bara som DLC igen.

    Därimot gillar jag inte trenden. Copyrigth ska inte fungera en väg bara det ger även köparen rättigheter och dessa skyddas inte och efterlevs inte i dag. En av dom ska vara att man får sälja det vidare eller ge bort mjukvaran till en annan part.

    Annars kan vi ju sluta sälja begagnade bilar också då.
    And that makes sens to you? Nej tror inte det, vilket uppror det skulle bli. Men när det gäller media ska man tolerera allt.

    1. Anders Troberg

      May 4, 2012, 11:23:19

      “Annars kan vi ju sluta sälja begagnade bilar också då.”

      Faktum är att det är enklare att föra ett logiskt argument för det än vad det är för att stoppa försäljningen av begagnad programvara. Några argument:

      * Trafiksäkerhet. Moderna bilar är trafiksäkrare, så det är bra att bli av med de gamla.
      * Miljö. Moderna bilar är renare, så det är bra att bli av med de gamla.
      * Logistik. Med färre modeller i drift blir logisitiken kring reservdelshantering enklare.
      * Flexiblare. Lagstiftning kring exempelvis drivmedel eller utformning blir lättare att ändra när förnyelsetakten i fordonsflottan är snabbare.

      Jag skulle kunna hålla på hela dagen med argument, men summan av det hela är att de är alla försumbara i förhållande till ingreppet i ens ägande som det skulle innebära att förbjuda begagnatmarknaden. Detsamma gäller programvara.

  20. Steffe Storm

    May 16, 2012, 11:15:57

    …Men att sälja bilar i andrahand skulle vara grymt bra! Tänk er vilken ny bilpark det skulle finnas. Dessutom skulle man betydligt mer behöva tänka på vilket andrahandsvärde man kan få ut av återvinningen. Det kanske inte skulle vara lika populärt att skaffa en riktigt dyr bil som en stor SUV, utan ju mindre bilarna är ju populärare blir de.

    Vissa bil-analogier kanske inte är så bra, men generellt håller jag med =)



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *