Pages

Categories

Search

 

Mangafallet: Får Simon Lundström sitt liv tillbaka nu?

by
June 15, 2012
Politik
32 Comments

I dag beslutade Högsta domstolen att helt fria serieöversättaren Simon Lundström från barnpornografibrott i det så kallade mangafallet. Det är mycket goda nyheter.

Lundström har under ett par års tid haft ett helvete. Tingsrätten och hovrätten dömde honom för barnpornografibrott för att han hade ett mindre antal serieteckningar i sin ägo, som enligt en trasig barnpornografilag jämställdes med dokumentation av verkliga övergrepp på verkliga barn.

Att dömas för barnpornografibrott är oerhört stigmatiserande. För Lundström betydde domarna att han fick löpa gatlopp i offentligheten. De betydde också att hans arbetsgivare, de bokförlag som givit honom i uppdrag att översätta just mangaserier, vände honom ryggen. Vem vill arbeta med någon som dömts för brott mot barnpornografilagen? Det är inte heller svårt att föreställa sig vilka konsekvenser domarna fått för Lundströms privatliv.

Det har även varit svårt att granska domarna. Det är nämligen olagligt att titta på bilderna som legat till grund för domarna. Man kan få dispens. Jag fick det. Det betydde att jag fick gå till hovrätten och sitta i ett litet varmt rum och bläddra igenom bilderna medan en kvinna som var lika obekväm med situationen som jag såg till att jag inte fotograferade eller ritade av bilderna.

Jag skrev om detta i Aftonbladet:

De flesta av bilderna är tämligen oskyldiga, några är mer vågade, men bara ett fåtal avbildar någon form av direkta sexuella handlingar. Jag upplever personligen att ett par av bilderna är direkt motbjudande, men nu handlar det inte om vad jag eller någon annan tycker är motbjudande. Lagar ska inte baseras på subjektiva uppfattningar, utan på tydliga juridiska gränsdragningar.

I dag dras allt från semesterbilder av badande barn, klassiska konstverk och seriefigurer till dokumentation av regelrätta våldtäkter över samma kam. Det leder till en urholkning av barnpornografibegreppet. Trots att dagens barnpornografilagstiftning är idel gråzoner och antyder något annat, så finns det faktiskt en tydlig och knivskarp gräns av vad som borde falla under barnpornografibegreppet. Den gränsen går vid dokumentation av verkliga sexuella övergrepp mot verkliga barn.

Dagens barnpornografilag tvingar polisen att slösa resurser på att rädda seriefigurer när de borde fokusera all sin kraft på att rädda utsatta barn. Här är Piratpartiet och Björn Sellström (ledare för Gruppen mot sexuella övergrepp mot barn/barnpornografibrott vid Rikskriminalen) helt eniga.

Dagens utlåtande från Högsta domstolen väcker två frågor.

Vad händer med barnpornografilagen nu? Piratpartiet, Björn Sellström, Maria Abrahamson (m) och Tidningsutgivarna, Yttrandefrihetskommittén, PEN-Klubben, Författarförbundet, Journalistförbundet, Mårten Schultz och flera andra har redan påpekat att lagen är trasig. Den uppfyller inte sitt huvudsyfte, dvs att skydda och hjälpa verkliga barn, utan underminerar istället allas vår yttrandefrihet. Den skapar också märkliga konstnärliga avvägningar. En mangabild kan vara porr, medan en Picasso-målning med liknande motiv uppenbarligen inte är det.

Nu slår även Högsta domstolen näven i bordet och säger att barnpornografilagen är trasig. Vågar man hoppas att det nu blir en revidering av lagen? jag hoppas i alla fall det. Resurser ska inte slösas på att rädda seriefigurer från välartade översättare när det finns verkliga barn som behöver hjälp och verkliga förövare att lagföra.

Får Simon Lundström sitt liv tillbaka nu? Lundströms liv kommer för alltid att vara uppdelat i tiden före och tiden efter mangafallet. Kommer hans gamla arbetsgivare att ge honom jobb igen? Vem vet? Många kommer att tänka: “Ingen rök utan eld.” Han är frikänd i lagens mening, men stigmatiseringen försvinner tyvärr inte med det.

Detta inlägg är illustrerat av två verk av Picasso. Det första är målningen “Flickorna i Avignon” och föreställer tonåriga prostituerade i Avignon. Det andra är en teckning som Picasso målade på ålderns höst sedan han fått upp ögonen för traditionell japansk konst som avbildar flickor och bläckfiskar i erotiska situationer. Om det inte vore för att Picasso har någon sorts helig status som finkultur, så skulle antagligen även dessa bilder ligga lika pyrt till i förhållande till nuvarande lagstiftning som de mangateckningar som varit aktuella i mangafallet.

Om målet med barnporrlagen vore att sätta översättare och museikuratorer i finkan, så vore dagens utformning av lagen bra och för ändamålet effektiv. Men, eftersom målet med barnpornografilagen rimligtvis måste vara att hjälpa verkliga barn som utsatts för verkliga övergrepp och lagföra verkliga förövare, så kan jag bara konstatera att dagens lagstiftning suger och att den är i stort behov av en rejäl revidering. Jag hoppas att Högsta domstolens beslut leder till det.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by


32 Responses

  1. Anders Nordström

    June 15, 2012, 10:39:45

    Maria Abrahamsson sitter väl för moderaterna? Du kanske vill uppdetare. =)

    1. Anna Troberg

      June 15, 2012, 10:47:02

      Hej Anders!
      Ha, ha! Ja, det gör hon ju. Av någon outgrundlig anledning tänker jag alltid att hon sitter för FP, fast jag vet att det är M. 😀

      1. Beelzebjörn

        June 15, 2012, 19:02:48

        Det är å andra sidan kanske naturligt att ha svårt att placera Maria Abrahamsson och Beatrice Ask i samma parti?

  2. Tommy

    June 15, 2012, 12:12:54

    Bra skrivet!

  3. Anders Morell

    June 15, 2012, 13:16:12

    Ja, trasig lagstiftning var ordet. Man har verkligen försökt lagstifta själva tolkningen av bilden. Då måste det bli så till slut bli så att vi straffar människor på grund av åsikter.

    Vi har faktiskt ett rättsfall från börjar av 2000-talet (avstår från detaljer, personen har sagt att han vill lägga detta bakom sig) samt en i höstas då Corren.se skrev om ett narkotika tillslag där man hittade drygt 700 mangabilder i en laptop.

    Hur mycket barn ska få lida medan polisen jagar fiktion? Ska en eventuell narkotikabrottsling bli kvar i brottslighet på grund av ett fiktionsbrott?

    Anders Morell
    Stop comics censorship in Sweden.

  4. Erik

    June 15, 2012, 13:18:10

    Förhoppningsvis inser fler och fler med tiden att lagen inte fungerar, men hur många fler oskyldiga förutom Simon kommer att drabbas innan vi ser en lagändring? Utdragna rättsprocesser och misstankar om barnpornografibrott kan vara tillräckligt för att förstöra någons sociala liv och karriär trots att personen frias i rätten. Kritiken att gränsdragningarna skulle bli svåra lyssnade ju inte förspåkarna av lagen på innan den togs i bruk. Sent ska syndarna vakna brukar det heta.

    Jag är ändå glad att Piratpartiet vågar fortsätta driva frågan. Detta trots att era meningsmotståndare ohederligt utnyttjar alla missförstånd kring svensk barnporrlagstiftningen, för sina egna syften, och smutskastar er som “barnporrvänliga” bara för att ni vill ändra på en icke fungerande lagstiftning.

  5. Matilda Flodin

    June 15, 2012, 13:24:32

    Problemet är att vi inte bara kan plocka bort tecknade bilder ur den svenska lagstiftningen då vi har EU-direktiv att rätta oss efter och vara harmoniserade med där verklighetstrogna avbildningar av barns könsorgan i sexuell kontext eller barn i sexuell kontext är att ses som barnpornografi.

    1. Scary Devil Monastery

      June 15, 2012, 16:06:35

      Då har vi ett större problem – i japan uppstod traditionen att avbilda kvinnor utan könshår som en följd av den japanska censurlagen ämnad att göra bilderna mer verklighetsfrånvända.

      Därmed blir det tämligen svårt att föreställa sig någon japansk manga där nämnda organ inte kommer att se ut som om de tillhörde en prepubertär tonåring.

      Rätt svar är att man i EU avvecklar hela lagstiftningen om vad teckningar får eller inte får föreställa. De bedömningar som man måste göra blir otroligt godtyckliga.

  6. Deep Blue

    June 15, 2012, 14:24:22

    I fiktion bör så gott som allt vara tillåtet. I fiktion får man göra vad man vill med rollfigurerna. I verkligheten går det inte lika bra.

  7. Pontus

    June 15, 2012, 16:33:38

    Nej, Simon får nog inte sitt liv tillbaka, det ser säkert bloggare som NoBoyToy m.fl. till.

    1. Scary Devil Monastery

      June 18, 2012, 09:51:14

      Ja, jag tittade till där inne som hastigast. En rasande pöbel som inte vill erkänna för sig själv eller andra att karln är oskyldig.

      Lundström har själv nämnt ett antal gånger att anmälan från hans föredetta har backats upp av en riklig mängd förtal – Hans föredetta sambos pappa är tydligen en flitig bloggare i det syftet.

      Resultatet har blivit att Lundström har gått från att vara det han är i verkligheten – Sveriges främsta översättare av Japanska serier med flerårig utövning av yrket – till att på bloggar som NoBoyToy utmålas som en garanterad pedofil där förekomsten av 39 teckningar av 4 miljoner som varandes “tveksamma” är alla de bevis man behöver.

      Det är egentligen inte svårt att förstå varför. Folket som skriver på NoBoyToy är trasiga individer och nyttiga idioter som gladeligen slipar Lundströms exfrus yxa av den enkla anledningen att de inte förmår sig själva acceptera att de drivit en hatkampanj mot en oskyldig människa.

      Hellre än att ta skammen från att ha skrikit “J’accuse” och ha deltagit i drevet väljer de förtränga alla möjligheter till att Lundström är oskyldig…

  8. Ulf Stigson

    June 15, 2012, 17:29:46

    Sjukt att det över huvudtaget är någon som vill teckna något sådant här. Och sjukt att det finns människor som helt seriöst kan försvara detta…

    Detta bevisar bara vilken bisarr nivå vi har i samhället..

    Lågvattenmärke att jämföra dessa manga bilder med seriös konst som du gör här. Finns ingen antydan av barnpornografi i dessa bilder du presenterar här.

    1. Anders Morell

      June 16, 2012, 11:11:15

      Det är ingen som har sagt att man måste gilla bilderna. Det är inte försvar av bilderna som sådana men konst behöver inte vara vacker eller “rätt”. Om man vill offra verkliga barn för rätten att straffa människor på grund av åsikter så kan man ju tycka att nuvarande lagstiftning är bra. Det tycker inte jag!

    2. Scary Devil Monastery

      June 18, 2012, 09:56:22

      En civiliserad människa försvarar andras rätt till att yttra sig eller fantisera – även om, eller kanske till och med speciellt för att man själv anser det vara “vidrigheter”.

      Jag är personligen en strikt heterosexuell person som inte rimligtvis kan ha någon förståelse i hur en homosexuell man tänker. Enligt ditt argument innebär det att det vore sjukt av mig att försvara gay pride.

      Det gör jag likväl förbannat.

      Och jag finner snarare ditt argument vara förvridet. Oavsett hur sjuka och vidriga teckningar kan vara i mina eller dina ögon så är det både din och min förbannade plikt att försvara deras förekomst i ett fritt samhälle.

      Allt annat innebär att någon av oss betingar andra personers rätt att ha en åsikt när den åsikten inte rimmar väl med vår egen.

      Det är ärligt talat beklämmande att se någon förkasta den rätt självklara rättigheten som om det skulle tas för givet. Har vi inte under bara det senaste århundradet lärt oss bättre?

  9. dinsyrra

    June 15, 2012, 17:30:34

    Anna,
    Det vore intressant att veta vad de menar med realistisk teckning. Man funderar var ska gränsen gå i denna märkliga lag, och problemet blir att den enda bilden som fortfarande klassades som verklighetstrogen “39:e” kommer att vara fortsatt sekretessbelagd, vilket gör att det blir svårt att jämföra för de flesta utom dig. Vad säger du? Avvek “den 39:e bilden” nämnvärt? Var det ett riktigt foto till skillnad från övriga eller?

    1. Anders Morell

      June 16, 2012, 11:16:39

      Den så kallade “realistiska” teckningen är, enligt källor i Stop comics censorship in Sweden, att näsorna är lite mera verklighetstroget ritade. I så fall en uppenbart fiktiva karaktärer. I så fall ingen fotografisk dokumentation, inte ens nära.

    2. Anders Morell

      June 16, 2012, 11:22:32

      Länk till ett vittne som sett den 39:e bilden.

      http://www.sekventiellt.se/2012/06/news-victory-in-our-time-manga-case-has.html

  10. lasse

    June 15, 2012, 17:46:22

    Tecknade fantasier, inte OK. Verkligheten i Carl Larssons “Mors och småflickornas rum”, Nationalmuseum helt OK.
    Skriva en fantasinovell om sex med underåriga, tom. övergrepp, helt OK.

  11. Tittarstorm

    June 15, 2012, 19:12:22

    Välartade översättare? Vem har du i åtanke nu?

    Spelar det någon roll vilket yrke eller hur “välartad” du anser någon vara för att en lag ska gälla? Ska t ex en välartad direktör slippa betala fortkörningsböter eller komma lite lindrigare undan när han fuskar med bokföringen?

    Är det de “välartade översättaren” du sympatiserar med eller är det lagen mot barnpornografi du vill släppa på i likhet med många andra i ert parti?

    Har du några barn/ungdomar i din omgivning jag kan maila över de oskuldsfulla bilderna till?

    1. Scary Devil Monastery

      June 18, 2012, 10:06:08

      Lundström är i fråga en översättare av japanska serier. Över hans bord och genom hans dator har det gått åtskilliga miljoner tecknade bilder. Det kan konstateras att förekomsten av 39 bilder med erotiska motiv är långt färre än vad jag skulle förväntat mig att någon som laddar ned volymer i den utsträckningen som han måste göra skulle hamnat på.

      Om något pekar det på att han mycket nitiskt har sorterat bort merparten av det dubiösa material han fått tag på.

      Däremot kan man konstatera att både viss apersoners omdömen av Lundström samt den nya barnporrlagen är skriande fel. Jag kommer, även om jag inte hade varit piratpartist, aldrig att acceptera en lag som säger att en bild av mig själv eller min flickvän som jag tagit när jag varit 17 skulle räknas som barnpornografi så snart jag fyllt 18.

      Det krävs en viss typ av idiot till för att acceptera att 20% av sveriges tonåringar helt oförhappandes enligt en lagändring bör räknas som presumtiva pedofiler vilket är EN av de mindre lyckade konsekvenserna av den nya barnporrlagen.

      Och det krävs en synnerligen känslokall ocgh empatiskt bristande sådan idiot för att acceptera att det den nya barnporrlagen gör är att den fördömer icke-pedofiler som varandes sådana vilket leder till att rättsväsendets resurser slösas på att krossa oskyldiga liv i stället för på att satsa på beivrandet och straffandet av reélla övergrepp.

      För mig ser det helt enkelt ut som att du skiter i själva barnen i fråga så länge du sliper förekomsten av en viss typ av snusk i samhället.

    2. Anna Troberg

      June 18, 2012, 10:31:26

      Hej Tittarstorm!
      Du läser min bloggpost som fan läser bibeln. Jag föreslår att du läser den en gång till utan att projicera dina förutfattade meningar på den.

      Och nej, jag delar inte ut mina kontakters mejladresser till vem som helst.

  12. Nejtillpirater

    June 15, 2012, 19:21:28

    “Många kommer att tänka: “Ingen rök utan eld.””

    Ja, eftersom en av bilderna faktiskt klassades som barnporr enligt domen så är det nära till hands att tänka så. En vanlig Svensson hade fällts för innehavet av samma bild.

    1. Scary Devil Monastery

      June 18, 2012, 10:09:41

      Så…en man som i sin yrkesutövning har haft miljoner mangabilder i sin dator skall misstänkliggöras för att han på 39 av dem har erotiska motiv?

      Vad skall man då säga om de polismän som i sin yrkesutövning väljer att fortsätta göra sina jobb när det innebär att deras egna datorer har tusentals med verkliga barnporrbilder?

      Dina försök att insinuera skuld där ingen sådan finns blir allt mer unkna för varje gång, måste jag säga…

  13. smen

    June 16, 2012, 01:50:25

    Det mest absurda måste ju vara att staten sitter på en tecknad bild, hemligstämplad, som visar var gränsen är dragen. Det finns inget offer, men medborgarna får inte veta var gränsen går. Väldigt bekvämt för staten, men som uppdragsgivare har jag inte mycket att hurra över.

    1. Nejtillpirater

      June 16, 2012, 12:24:15

      Men bilden kan ju visas för alla som har behov, t.ex. som jämförelsematerial vid andra rättegångar. Anna Troberg och många andra har sett den. Det är alltså många som kan få se den vid BEHOV men självklart kan man inte släppa bilden fri eftersom det motverkar syftet med att göra den illegal för att minska spridningen.

      1. Scary Devil Monastery

        June 18, 2012, 10:14:16

        Problemet, min herre, torde vara uppenbart.

        De som har behov att veta var gränsen går är bland annat nära nog varje medlem ansluten till serietecknarförbundet, varje mangafantast, varje kulturstudent som ägnar sig åt japansk kultur, en större drös konstsamlare och konst/kulturintendenter, universitetsstudenter i konstfack, och varje person som på ena eller andra sättet kan tänkas komma i besittning av större mängder teckningar med ursprung i japan.

        Där har du de som har “behov” att veta vart gränsen går.

        Därmed blir gränsen för “spridning” aningen svår att genomföra.

        Eller så får man acceptera att vi har en statlig censurlag där gemene man inte får lov att veta hur den skall tolkas vilket INTE är godtagbart för ett demokratiskt samhälle.

    2. Erik

      June 16, 2012, 15:23:48

      smen,

      Jag kan inte annat än hålla med dig. Juridisk förutsägbarhet är viktig för rättssäkerheten i Sverige. Svåra gränsdragningar och censur av bevismaterialet försämrar den betydligt. Det är bara det fåtal personer som har dispens att få se bilderna som kommer att veta vilka gränser som gäller medan större delen av allmänheten aldrig kommer att få veta.

  14. Sam_Vimes

    June 17, 2012, 19:15:23

    OT, men en trevlig story värd att sprida. Tror den gillas av många PP-sympatisörer.
    http://www.washingtonpost.com/world/europe/neverseconds-blog-draws-readers/2012/06/16/gJQANwn9hV_story.html?wprss=rss_world

  15. MrHappy72 - Intelligent Union

    June 19, 2012, 22:22:25

    Rimligt vore väl att staten censurerar Manga innan publikation, inte dömmr den som arbetar med det, men rimlighet inom politiken och myndigheterna är väl inte populärt längre…

    Jag tror det beror på religiös infiltration. Inget annat verkar rimligt, men ge mig gärna en annan teori om varför alla myndigheter och politiker numera verkar bete sig mindre intelligent!

    Jag känner på mig att vi helt enkelt ser ett IQ-tapp i populationen som helhet, pga. religiösas barnavlande, men nu spekulerar jag.

  16. Pellefant

    February 12, 2013, 23:20:37

    Det tål att upprepas: fiktion är fiktion. Där är allt tillåtet. För en vuxen publik ska inte konst cencureras, så länge den är fiktiv. Jag trodde faktiskt att vi kommit längre i civilisationen än att censurera och åtala på grund av moralisk indignation.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *