Pages

Categories

Search

 

AB Debatt: "Anonymous får oss andra nätaktivister att greppa skämskudden"

AB Debatt: "Anonymous får oss andra nätaktivister att greppa skämskudden"

by
October 4, 2012
I media, Politik
15 Comments

Ibland har man flax. I går lackade jag ur på Anonymous och skrev ihop en debattartikel om dem och deras agerande den senaste tiden.

Någonstans mitt i arbetet slängde jag iväg den här tweeten och frågade om det fanns någon kvick debattredaktion som ville ha den. Det fanns det. Aftonbladet Debatt svarade efter knappt två minuter “VI VILL HA!” Så jag twittrade en tweet om praktiska detaljer, fick en väldigt smickrande okej-tweet tillbaka och så var det med det.

Hela detta förlopp tog två minuter. En timme senare hade Aftonbladet texten. I dag är den nästan en helsida i papperstidningen och går dessutom att läsa på nätet. En trevlig bieffekt av det hela är att jag i dag dessutom sitter och chattar med folk om Anonymous på Aftonbladets hemsida. Jag har redan chattat en stund och klockan 13:00 kör vi igång igen. Du kan så klart vara med. Det är bara att klicka in här klockan ett. Något säger mig att saker och ting håller på att förändrats i debattsvängen.

I min artikel skriver jag bland annat:

Alla familjer har en halvgalen släkting som man inte riktigt vet vad man ska göra med. Ibland är hen fullkomligt normal och reso­nabel, ibland slår det slint och vanliga familjemiddagar förvandlas raskt till något som ­skulle göra Lars Norén grön av avund. För oss nätaktivister heter denna släkting Anony­mous och lider av besvärande personlighetsklyvning.

Piratpartiet och andra nät­aktivister har en del idémässiga beröringspunkter med Anony­mous mer sansade personlig­heter. Vi tror på grundläggande saker som yttrandefrihet, transparens och ett öppet internet. Dessvärre har Anonymous helt andra, mer ljusskygga personligheter, som allt oftare gör sig ­påminda och får oss andra att genast gripa efter skämskudden.

Och…

Budskapet är klart. Man ska göra som Anonymous säger, annars ska man snällt sätta sig och vänta på de anonyma själv­utnämnda domarna och bödlarna. Det går inte att göra Anonymous till viljes ens om man försöker. Anonymous är en samling lösa kluster som verkar tämligen oberoende av varandra.

Det finns ingen linje att följa. Det finns bara ett sammelsurium av vitt skilda åsikter som man omöjligt kan följa, eftersom de ofta krockar med varandra. Ingen av oss lämnas utrymme till något annat än att sitta och vänta på Anonymous högst godtyckliga vedergällning.

Missa inte att Henrik Alexandersson också har skrivit om Anonymous: “Nätattackerna – finns det någon plan?

Missa inte heller att Christian Engström bloggat om det hele: “Nätchatta med Anna Troberg om Anonymous

Anna Troberg

Anna Troberg är författare, före detta bokförlagschef och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

Other posts by

Related Post


15 Responses

  1. Daniel

    October 4, 2012, 14:25:02

    Kommentarsfältet till debattartikeln blev en smula galet. Jag förstår definitivt de som inte vill ha kommentarsfält där folk spårar rejält.

    Kudos till dig som tar sig tid att svara hövligt och välformulerat till även de värsta troll. Antagligen första gången de får ett vänligt svar och inte bara direkt mothugg…

  2. Patrik

    October 4, 2012, 15:39:34

    Tjenare Anna!
    Det finna så mycket att säga om denna debatten om Anno, nätet fildelning, men frågan har för länge sedan passerat detta. Nu handlar det om politiker pengar och en generation som för länge sedan sprungit förbi ett politiskt etablissemang, som borde lämnat plats för länge sedan. Detta blir uppenbart i frågor som internet, småkillar med chipspåsar och cubacola kan få en undrande 40-50-talist generation att bäva för ynkliga ddos attacker som har som mål att slöa upp och göra sidor svåra att nå. Och att ha så uselt skydd på statliga sidor så informationen går att manipulerar är återigen bevis för en ålderstigen organisation. Bäva för tanken om proffs med ett mål att slå ut en statlig information i händelse av krig eller invasion.Frågan är då varför? Även det en komplex fråga, men när togs det senast ett beslut om mer frihet, när togs det ett beslut om att våra barn ska ha rätt till en bostad. Att våra politiker har som skyldighet att ha en fungerande arbetsmarknad som ger våra barn en framtidstro, som inkludera ansvar i livets frågor. Vi har i dag ett system vi alla sagt JA till. Budskapet är enkelt. Skit i andra tänk på dig själv……Barnens budskap tillbaka är lika tydligt. Vi gör så gott vi kan! Tack till dig som bjuder in till debatt…Må så gott Patrik

  3. Patrik

    October 4, 2012, 16:59:27

    Jag har fått uppfattningen att många yngre eller mer IT insatta individer håller på Anonymous tex här i Sverige när FRA eller IPRED lagen infördes eller när ACTA var på tapeten osv. Många trycker nog det är rätt trevligt när FRA’s hemsida går ner efter att politiker bestämmer sig för att dra igenom en lag som misstänkliggör och inför massövervakning av hela svenska folket (teoretiskt exempel).

    Nu på senare tid har väl Anonymous kanske betet sig lite missriktat och decentraliserat men inte konstigt i sig med tanke på att det inte är en Grupp i traditionell mening utan oberoende individer som opererar likt enmans celler. Så nån grupp i traditionell mening där alla känner alla är det inte frågan om.
    I princip vem som helst kan delta i Anonymous och det är också därför Anonymous inte kan sättas bakom lås och bom då det alltid finns nya medlemmar som kan ta fallna kamraters plats.

    Men jag tror denna fascination med Anonymous som många har och sympatin härstammar från den lust många har att faktiskt ge en kängan åt etablissemanget.
    Bara det faktum att man valt en mask som symbol för Anonymous från filmen V och att detta dessutom förekommer i demonstrationer mot etablissemanget bland vanliga individer tyder på den kopplingen. Hjälten i filmen V var en ensam patriot som stod upp mot etablissemanget när igen annan vågade eller kunde och han gjorde skillnad genom handling.

    Med informationsteknologin så väl utvecklad som i dag har vi mer möjligheter att kommunicera än någonsin tidigare.
    Samtidigt tror jag folk känner sig mer handfallna än tidigare. Alla åsikter i världen ger ingen förändring utan agerande. Och just det är det som utmärker Anonymous. Dom agerar. Dom gör det som folk med åsikter bara drömmer om. Att förvärkliga åsikten till en konkret handling och andra kan beskåda resultatet (nedsläckta hemsidor tex). Vi lever i en tid där lagar som ställer etablissemanget till svars för sina handlingar allt mer eroderas bort medan gemenaman allt mer ska hållas i kragen. Samtidigt sjunker trovärdigheten på dom instanser som ska hålla etablissemanget till svars för sina handlingar så som JO.

    Spelar igen roll om hela Sveriges folk är mot EU, FRA, IPRED. Så länge inget agerande sker så kommer ettablisenmanget köra på som vanligt.
    En revolution kan inte ske utan handling. Ideer är nobelt men räcker bara så långt.

    Spelar igen roll att vi i dag har rätt att ha egna åsikter och uttrycka dom, spelar igen roll att vi kan sprida dessa om ingen väljer att agera eller faktiskt har lagliga möjligheter att vissa sitt missnöje mot etablissemanget och skapa verklig förändring.
    Demonstrera räcker ju lågt ifrån i alla lägen.

    Kommer inte ske EN revolution varken i Sverige eller EU så länge ingen agerar. En revolution börjar med en ide men värkställs med handling.

    Och i dag tror jag folk tex i Sverige har mer ideer om hur ett samhälle ska se ut än någonsin. Jag tror folk i allmänhet delar en ganska gemensam och sund bild av detta samhälle. Men utan agerande sker igen revolution och igen förändring. Jag tror folk i allmänhet känner sig handfallna för oavset hur många bra ideer som finns för att förändra samhället till det bättre så är det svårt att genomföra på ett effektivt sätt och med lagliga metoder. Revolutioner kräver offer och tillåts samhället inte att förändras efter folkets vilja så är det ända utvägen i det sista annars väntar ett totalitärt samhälle. Visst finns det lagliga metoder men men hur effektiva är dom i dagens samhällen där övervakningen bara ökar? Hur ofta avgår en politiker i Sverige efter dom misskött sig om och om igen? Inför övervaknigslagar både högt och lågt, bryter vallöften etc. Då borde hela regeringen avgå men det sker inte. En regering borde inte får vara sittande om den inte kan ens försöka införa sina vallöften och gå rakt emot dom borde omedelbart leda till omval då dom förtroendevalda inte lägre har folkets förtroende. Så ser verkligheten dock inte ut och folk vet inte vad dom ska göra åt det i dag.

    Just det faktum att Anonymous tar ide till handling om än lite handling så visar det etablissemanget att deras agerande har konsekvenser. Nåt vanliga människor bara drömmer om. Och just handlingen skänker hopp till andra som känner att dom är begränsade i sitt sätta att kunna agera före ett bättre samhälle där folk har makten och inte politiker som har sina egna intressen högst på prioriteringslistan.

    Så jag tro detta är vad som gör Anonymous så populära. Stämmer en individs åsikt med deras åsikt vid en specifikt aktion så sympatiserar individen för att någon väljer att aggera mot etablissemanget.

    1. Richard

      October 4, 2012, 19:16:37

      Mitt i prick! Det där lät som att det kom rakt från mina tankar, men jag hade aldrig kunnat få ut det i ord.

      Anonymous är inte en entitet, det går inte att referera till Anonymous eftersom det drar en vitt spridd folkgrupp över en kam. Det de har gemensamt är missnöje och en liten gnutta handlingskraft. Men vi låtsas att det går, de har gjort mycket bra historiskt. Som att protestera mot scientologerna t.ex.
      Det tragiska är att media skiftar fokus från missnöjet till själva protesthandlingen och lyckas på det sättet skickligt kväva missnöjet.

    2. Anonym

      October 4, 2012, 19:54:50

      Utmärkt skrivet! Precis det där har jag tänkt men inte kunnat sätta ord på, precis som Richard skriver. Det är så bra skrivet att det egentligen borde förtjäna en egen bloggpost e. dyl.

      Kopiera och skriv på fler ställen! Kommentarsfält, Flashback, Facebook (om du vågar), insändare i tidningar.

  4. Albert

    October 4, 2012, 19:55:49

    Jag håller med Patrik. Bäva för den dagen proffsen genomför en attack. Eller för den delen när Anonymous lär sig använda shodan för att identifiera kritisk infrastruktur uppkopplad mot internet. De kommer då upptäcka att många, många enheter har default inloggning vilket indirekt kan ge access till styrsystem för kritisk infrastruktur… DDoS-attacker är bara början. Cyber security är här för att stanna. Jag misstänker att vi får ett cyber 9/11 snart. Sen kommer det användas för att motivera införandet av repressiva lagar som begränsar internet.

  5. Gudrun

    October 4, 2012, 20:17:54

    Tack Rickard och Patrik!
    Bra skrivet. “Vi lever i en tid där lagar som ställer etablissemanget till svars för sina handlingar allt mer eroderas bort medan gemenaman allt mer ska hållas i kragen. Samtidigt sjunker trovärdigheten på dom instanser som ska hålla etablissemanget till svars för sina handlingar så som JO.

    Spelar igen roll om hela Sveriges folk är mot EU, FRA, IPRED. Så länge inget agerande sker så kommer ettablisenmanget köra på som vanligt.
    En revolution kan inte ske utan handling. Ideer är nobelt men räcker bara så långt.”
    Hjälp till. Anonymus har börjat protestera – låt oss använda internet för att återta vår rätt.
    Gudrun

  6. Anonym

    October 4, 2012, 20:36:49

    Jag, som vanlig medborgare, tycker att både PP och Anonymous behövs. PP gör saker på rätt sätt i lagens mening, de är ett politiskt parti med alla dess fördelar, men också dess inneboende tröghet (fysikalisk-metaforiskt talat, inte att de fattar trögt – snarare tvärtom). Det är utmärkt att det går att rösta på ett parti som motsätter sig Storebrorssamhället och det slutna systemet som håller på att utvecklas.

    MEN

    Det går för långsamt. Alldeles för långsamt. Inte för långsamt som i cykelhastighet när det behövs bil, utan för långsamt som i en snigels hastighet när det behövs en Concorde!

    Dels för att det gamla axiomet “folk är idioter” fortfarande är lika sant. De flesta förstår inte vart samhället är på väg. Och de flesta av dem som förstår tror inte att det drabbar dem, för de har ju “rent mjöl i påsen”. Dels, och ihopvävt med föregående, att media ser till att undertrycka nästan all information om vad som är på väg att ske och vad som inte är bra med det. SVTs nyheter ägnade t.ex. ca en fjärdedel av gårdagens program åt ett väldigt överfeministiskt vinklat inslag om hur IKEA retuscherat bort kvinnor ur sina saudiarabiska kataloger. Det är inte oviktigt att ta upp, jämställdhet (inte matriarkat, som en del tycker) ÄR en viktig fråga, men om man jämför det med hur mycket programtid och vilken vinkel som ägnas åt integritets- och yttrandefrihetshotande nyheter blir man bestört. I alla fall jag. Då blir det på sin höjd en kort intervju med en dåligt informerad “expert” som i smyg verkar tycka att integriteten och yttrandefriheten gott kan kastas åt vargarna.

    Oftast inte ens det. Det senaste vidriga påfundet från EU har mainstreammedia inte sagt ett endaste ljud om! Om du undrar vilket så kan du söka på Clean IT project. Det är en förvärrad kopia på parodifilmen Cleanternet, fast på riktigt.

    Där kommer Anonymous in i bilden. Även om de inte kan göra så mycket, visar de i alla fall att det fortfarande GÅR att göra något. Men om inte PP kommer in VÄLDIGT STORT nästa val, är Anonymous vår sista chans. Då måste de verkligen ta i med hårdhandskarna, för om det misslyckas är det innan valet 2018 garanterat omöjligt att bekämpa Storebror. Då har vi inte bara bildligt utan bokstavligt talat kameror i våra hem, för de flesta vålds- och sexbrott sker ju inom hemmets väggar, och om man har rent mjöl i påsen har man ju ingenting att frukta, eller hur?

  7. Jan Wiklund

    October 5, 2012, 15:36:27

    Jag instämmer helt! “Anonymous” genomförde nyss en attack mot Synskadades Riksförbunds sida, via Episerver där den ligger.

    Dessa marodörer drar sig inte ens för att attackera blinda!

  8. Polat Aslan

    October 6, 2012, 12:21:18

    Hejsan Anna.

    Jag måste säga att jag förlorade mitt förtroendet för piratpartiet och dess styrelse för ganska så länge sedan.

    Jag var en av de som gick runt i Uppsalas gator och delade ut flygblad, och försökte sprida budskapet. Jag gick dock inte runt med en skylt på ryggen där det stod jag blir gärna bjuden på kaffe och lite sex hos söta töser, när mina fötter värker av utmattning.
    Detta fick oss ALLA att framstå som kåta nördar, som inget annat vill än att få gratis porrfilmer och lite action.

    Du säger att Anonymous är mer larviga än hotfulla, är då piratpartiet mer kåta än seriösa?

    Vad har piratpartiet åstadkommit egentligen?
    Du öppet kritiserar Anonymous för att vara larviga, vad är piratpartiet då, vars förra ledare öppet tiggde om sex?

    Vad är det ni har gjort för yttrandefriheten och anonymiteten, både på internet och i samhället.
    Jag ser inga resultat överhuvudtaget.

    Kan säga att Anonymous och dess ideologi har lyckats med bra mycket mer än vad piratpartiet och dess styrelse har gjort.

    Sen är ju lulzsec en helt annan femma, och det kan vi ta ifall du har vill dela med dig av din “dyrbara” tid.

    Tycker dock att ditt PR-Trick med att försöka få Piratpartiet att se ut som “One of the good guys” Genom att trycka ner på Anonymous är ytterst patetiskt.

    Jag skulle hellre rösta på SD, än på Piratpartiet.

    Ursäkta för eventuella stavfel och/eller konstiga meningsuppbyggnader, hinner tyvärr inte dubbel kolla eftersom att jag måste återgå till jobbet.

    1. Anna Troberg

      October 6, 2012, 12:43:10

      Hej Polat!
      Det är tråkigt att du fått den uppfattningen av hela partiet på grund av enskilda piraters agerande. Jag kan dock trösta dig med att det är a new girl in town och om någon pirat tar sig friheter under my watch, så ligger han eller hon pyrt till. Vi är en organisation där människor ska känna sig välkomna och känna sig trygga. Det innebär att folk får lämna sin kåthet hemma när de ger sig ut för att utföra politiskt arbete. Punkt.

      Jag skrev inte att Anonymous var larviga. Det var det ABs rubriksättare som gjorde. Läs texten igen, så ser du det. Jag vet också att det finns folk med hjärtat på det rätta stället inom Anonymous och jag vet att de är upprörda av ungefär samma skäl som jag.

      Vad det gäller vår förre partiledares eskapader, så får du gärna vända dig till honom och diskutera dem. Jag kan dock lova dig att du inte behöver oroa dig för den typen av Facebook-uppdateringar och annat från den nuvarande partiledaren. Det har du mitt ord på.

      Piratpartiet har lyckats med en hel del. Vi var drivande, om än verkligen inte ensamma, om att sänka ACTA. Det faktum att vi har folk i EU-parlamentet gjorde det lättare att få igång opinionen inom parlamentet också. Vi har fått hela den gröna gruppen i EU-parlamentet att anamma vår syn på upphovsrätt. Vi har även påverkat den politiska debatten i Sverige. Innan vi kom på banan pratade politiker inte om personlig integritet. Nu måste de göra det. Nu måste vi bara se till att de fattar att de måste göra något också, och inte bara prata om det.

      För att kunna göra riktigt stor skillnad behöver vi dock komma in i fler beslutande församlingar. Det kommer vi att göra. När det sker är helt en fråga om hur många som är beredda att hjälpa till här och nu. Det görs inte av sig själv.

      Så, jag hoppas att du känner dig trygg med att dina tidigare upplevelser inte kommer att upprepas och att du väljer att hjälpa oss bli bättre och starkare, så att vi kan komma in i riksdagen och på lokal nivå, samt behålla våra platser i EU-parlamentet.

      Hoppas du inte ska jobba hela helgen, utan hinner ha lite ledigt också. :-)

      1. Polat Aslan

        October 6, 2012, 13:05:53

        Hejsan Anna.

        Du säger enskilda pirater, men, var inte detta själva partiets ledare, tycker du inte att man som ledare får ta lite mer ansvar, detta var ju inte en kille som delade ut flygblad, utan en person som satt väldigt högt upp i partiet. Detta var en person som delvis var partiets ansikte utåt, och ville ha dessa sex mötena medan han åkte runt i landet för att lägga fram Pirat Partiets sak.

        Du säger “Det var det ABs rubriksättare som gjorde.”

        Längst upp i detta inlägg skriver du även.

        “Någonstans mitt i arbetet slängde jag iväg den här tweeten och frågade om det fanns någon kvick debattredaktion som ville ha den. Det fanns det. Aftonbladet Debatt svarade efter knappt två minuter “VI VILL HA!” Så jag twittrade en tweet om praktiska detaljer, fick en väldigt smickrande okej-tweet tillbaka och så var det med det. ”

        Tycker inte du att du åtminstone har en liten gnutta ansvar för rubriken, när det var du som gick med på att låta dom publicera den?
        Det är just detta jag menar, detta med ansvarstagande verkar väldigt löst i Pirat Partiet, men du kanske har rätt, jag drog kanske alla över samma kant.

        Men tyvärr verkar ni inte lära er av era misstag. Måste dock säga att ni är knappast det enda partiet, man ska inte vara orättvis.

        Tyvärr finns det inget som heter helg för mig, jag jobbar i princip varje vardag, och jobbar alltid helg, kan dock unna mig åtminstone några minuters paus i mellan åt.

        1. Anna Troberg

          October 6, 2012, 17:08:43

          Hej igen Polat!

          Jag tror att det framgår ganska tydligt av mitt tidigare svar vad jag tycker om min företrädares agerande i de fall du tar upp. Det har jag pratat med honom om och jag har själv valt en annan väg och förväntar mig att övriga pirater gör detsamma. Det tycker jag är att ta ansvar.

          Vad det gäller rubriksättning, så funkar det alltid så. Det är inget ovanligt. Det är bara så det är. Det handlar inte om jag tar ansvar eller ej. Jag tar fullt ansvar för min text. Rubriken är dock inte min text, så den tar jag inte ansvar för. Jag skulle vilja vända på steken. Har man som läsare inte ett ansvar att läsa mer än rubriken innan man dömer innehållet i den efterföljande texten?

          Ah, du är som jag och jobbar jämt. Ta det försiktigt så att du inte bränner ut dig. Jag har folk omkring mig som tvingar mig att ta det lugnt ibland. Jag hoppas att du också har det. :-)

  9. Polat Aslan

    October 6, 2012, 17:21:48

    Det är inte enbart rubriken jag syftar på Anna.
    Jag har tyvärr gett upp hoppet om Pirat Partiet, när man en gång förlorar en persons tillit så är det VÄLDIGT svårt att få tillbaka den.

    Jag kommer dock att följa utvecklingen som Partiet tar, jag är också en pirat, jag står för i princip samma saker som Partiet står för, dock så tycker jag inte om hur Partiet sköts överhuvudtaget.

    Nu kan jag inte med handen på hjärtat säga att jag har följt Partiets politik och hållit mig till uppdaterad till ett hundra procent. Så jag ska inte döma dig/er allt för hårt. Det jag kan göra är att följa utvecklingen.

    Det jag lovar är dock att, får partiet mig, som pirat, att framstå som en idiot, eller kåt nörd igen i framtiden, kommer jag vara ute med flygblad där det står annat än “Rösta på Pirat partiet”

    Jag tycker att ni gör dumt ifall ni glömmer bort att det var många människor som hjälpte Pirat Partiet att komma dit dom är nu, som inte ens var med i Partiet, dessa människor kan lika enkelt ta tillbaka sitt stöd, och motarbeta er, ifall ni får dem att framstå som idioter.

    Jag önskar er lycka till.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>