Pages

Categories

Search

 

Vårt framtida kulturlandskap kan inte bara vila på några få bästsäljare

Vårt framtida kulturlandskap kan inte bara vila på några få bästsäljare

by
December 18, 2012
Bibliotek, Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
7 Comments

Genom Mikael Nilsson hittade jag en intressant artikel om Paul Heald, som undervisar i juridik på University of Illinois, och har gjort en mycket talande och deprimerande studie.

Han har undersökt från vilket årtionde 2 500 nyutgivna böcker på Amazon härstammar. Resultatet är nedslående. Det visar nämligen att 1900-talet i stora delar är ett förlorat århundrade när det kommer till dagens och den överskådliga framtidens bokmarknad.

På grund av en ohälsosam upphovsrättslagstiftning som låser in verk är antalet 1900-talsverk skrämmande litet. Allt är fina fisken fram till 1920-talet, då antalet nypublicerade böcker från perioden plötsligt rasar till mindre än hälften. Väl framme vid böcker från 1930-talet så ges det ut mindre än en tiondel så många titlar som det ges ut från 1910-talet.

Man behöver inte vara Einstein för att se ett mönster här. De årtionden där de flesta verk fortfarande faller under upphovsrättens orimligt långa skyddstid är egentligen inget annat än dystra fängelsekorridorer där litterära verk sitter och skakar galler bortglömda av världen runt omkring.

Situationen förvärras ytterligare av det faktum att biblioteken i dag lever farligt i det ständigt krympande utrymmet mellan politikernas spariver och bokförlagens fientliga inställning till “gratisläsande”. När upphovsrätten låser in verk och håller dem borta från bokmarknaden samtidigt som bibliotekens möjligheter att tillhandahålla dem krymper, så leder det oundvikligen till en kulturell utarmning.

Detta kommer naturligtvis att få negativa konsekvenser för det framtida kulturlandskapet. Föregående generationers verk är de bin som befruktar den nya tidens blommor. Färre tillgängliga bin betyder färre blommor. Om vi låter 1900-talet bli ett förlorat århundrade, så kommer 2000-talets författare att bli en om inte helt förlorad generation, så åtminstone en rotlös och vilsen generation.

Kultur är inte en rak tidslinje. Kultur är en väv som sträcker sig genom tid och rum. Drar man i en tråd någonstans, så påverkas hela väven på ett eller annat sätt. Den ohemula upphovsrätten har rivit ett gapande hål i väven och skapat ett störande radiobrus som bryter upp och fragmenterar kommunikationen med det som varit, det som är nu och det som komma skall.

Samtidigt som kulturväven slits sönder lyssnar det politiska etablissemanget på helt fel personer och fokuserar på helt fel saker. En del av det försöker rädda bästsäljare som finns i miljoner exemplar undan utrotning, medan de vänder ryggen åt helt unik kultur som verkligen håller på att dö. Andra delar av det ser den mångfald som är kulturens själva grogrund som ett hot och tror att man kan skapa ett rikt och levande kulturlandskap med bara en sorts blommor.

Jag blev pirat för att jag insåg att piraterna är kulturens enda hopp. Det är ingen brist på folk som säger att de vill skydda kulturen, men det är ingen annan som inser vad som faktiskt krävs för att göra det. De är nöjda med att låsa in verk i upphovsrätten och sedan slänga bort nyckeln.

De må vara nöjda med det, men det är inte jag. Ett inlåst verk är ett ensamt och olyckligt verk utan möjlighet att berika våra liv och vårt samhälle. Det är vår uppgift att hitta den där nyckeln och släppa kulturen fri igen. Vårt framtida kulturlandskap kan inte bara vila på några få bästsäljare som förmår slå sig fram i det kommersiellt gångbara bruset årtionde efter årtionde.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


7 Responses

  1. Kloker

    December 18, 2012, 11:09:06

    Jag saknar en debatt om VARFÖR producenterna låser in sina verk.

    Är det verkligen för att de fortsätter att tjäna pengar på dem (finns statistik?) eller handlar det egentligen om att göra verken otillgängliga så att konsumenter hela tiden tvingas köpa nytt?

  2. Lars Hallberg

    December 18, 2012, 11:49:41

    @kloker: Av partsinlagorna om ‘föräldralösa’ verk att dömma så är svaret på den frågan klar :-(

  3. Jan Wiklund

    December 18, 2012, 11:51:21

    Kloker: Förmodligen är skälet att det är enklare och billigare att marknadsföra få produkter än många.

  4. Erik

    December 18, 2012, 17:45:44

    Ingen oväntad utveckling! Upphovsrättsindustrin hävdar ofta motsatsen, dvs att upphovsrättslagstiftningen främjar kulturen i samhället.

  5. Björn Nilsson

    December 18, 2012, 18:35:32

    Känner igen problemet. För ett tag sedan funderade jag på att lägga upp tänkvärdheter av den numera bortglömde svenske författaren Erik Blomberg (död 1965) på min garanterat inte kommersiella blogg. Han hade en del intressant att säga om krig och fred, ett ämne som dessvärre inte blivit inaktuellt. För ordningens skull kontaktade jag den institution som bevakade rättigheterna för att höra hur de ställde sig, och de ville ha betalt. Men jag ville inte betala för något som på sin höjd kunde ha inneburit några kronor i biblioteksersättning för rättighetsinnehavarna ifall några människor känt sig inspirerade att låna Blombergs böcker, så det fick vara. Att författare och andra under sin levnad får ersättning för sitt slit är helt rimligt, men varför fortsätta att betala när de är döda? “Du kan ingenting ta med dig när du döööör …” för att citera en gammal melodi.

  6. DangerDave

    December 18, 2012, 22:41:53

    Vad är det som orsakar den plötsliga och kraftiga ökaningen i början av 2000-talet?

    1. Anna Troberg

      December 18, 2012, 22:55:27

      Den höga stapeln på slutet beror på att i princip allt som publicerats de senaste åren fortfarande finns i tryck. De andra staplarna visar bara de titlar från respektive årtionde som finns i tryck nu, dvs en bråkdel av det som faktiskt publicerades det årtionde när de kom ut första gången.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *