Transparens kan vara en bitch

iStock_000014186302SmallFör ett par dagar sedan skrev jag ett blogginlägg med anledning av att de har en del problem med sexism i det tyska Piratenspartei. Det har lett till en del spännande reaktioner.

Jag har fått övervägande väldigt positiva reaktioner från både kvinnor och män av alla möjliga åldrar i partiet. Framför allt har jag fått positiv feedback från hyggliga män i partiet som tycker att det är skönt att vi arbetar med detta. De är trötta på att få höra att “geeks inte respekterar kvinnor” och är angelägna om att den bilden förändras så att de slipper klumpas ihop med det där fåtalet som trist nog inte ser kvinnor som sina jämlikar.

Det glädjer mig att det över lag verkar vara många som tycker det är bra att vi inte håller för öronen och ropar “Bingo!” om de här frågorna. De vill vara en del av ett parti där alla som delar våra värderingar kan känna sig välkomna. De vill vara en del av ett parti som ingen undviker att rösta på trots att de delar våra värderingar.

Sedan finns det så klart en ganska liten grupp som är skitsura på mig för att jag inte snällt sopar frågan under mattan. Jag är lite förvånad över att det fortfarande finns de som tror att jag är en person som gillar att sopa skit under mattan. Jag är pirat. Jag gillar transparens. Och visst, transparens kan vara en bitch när ljuset riktas mot en själv, men antingen tror man på det eller så gör man det inte.

Nåväl, för att tydliggöra behovet av att arbeta med detta listade jag tio av de mindre trevliga saker som jag själv råkat ut för under min tid i partiet. Här är den listan:

1. Jag har blivit klämd på brösten av två personer och fått mina bröst och “trevliga kurvor” omtalade av betydligt fler. Och nej, det räcker inte att påtala att man inte tycker det är ok, för då kan man inte “ta en komplimang”.

2. Jag har fått telefonsamtal från gråtande pirater av båda könen som berättat om saker som deras vänner blivit utsatta för, ovälkomna advanser av olika slag, som de haft svårt att freda sig mot. (De som utsatts vågar inte ringa själv för de vill inte att någon ska tro att de är “mesar”.) Nej, det är verkligen inte mesigt att känna obehag över ovälkomna advanser. Man är faktiskt precis hur cool som helst om man talar om för andra att någon gått över ens gräns. Jag finns på anna.troberg@piratpartiet.se. Man kan ALLTID höra av sig till mig om sådant här.

3. Jag har fått veta att jag är “uppebarligt mentalt störd” för att jag till slut lackade ur på att en manlig pirat kommenterade mina och andras bröst och ben flera dagar i sträck. Av någon outgrundlig anledning tyckte han tydligen inte att våra mentala förmågor förtjänade hans uppskattning.

4. Jag fick en omedelbar inbjudan till fyrkant när det gick upp för en person att jag har flickvän. Alla vet ju att lesbiska bara väntar på en karl. Eller inte…

5. Jag har suttit på möten där kvinnor konsekvent “glöms bort” från talarlistan. Alla kan glömma någon, men sannolikheten att det är glömska när det är just kvinnor som glöms bort 90% av gångerna är faktiskt tämligen liten.

6. Jag har pratat med pirater som tycker att det är självklart att kvinnor som inte håller med dem är “kärringar”. Inte vidare respektfullt.

7. Varje gång jag lyfter en sådan här fråga på bloggen, så får jag magsura mejl och/eller kommentarer som nogsamt försöker göra gällande att jag gör ett dåligt jobb som lyfter detta och inte något annat. (Oftast något annat som jag de facto lyfter betydligt oftare, tex FRA, DLD, ACTA, Assange, TPB, what have you.) Ofta paras dessa magsura åsikter att det minsann var bättre när vi hade en man som partiledare och jag inte hade hunnit göra partiet till ett “lesbiskt radikalfeministiskt skitparti”. Hej och hå…

8. Jag har blivit ombedd att uppge kupstorlek när en person skulle beställa en t-shirt åt mig för “Det måste man väl veta när man ska beställa en t-shirt?” Yeah, right. Lika mycket som man behöver veta hur lång kuk en man har för att köpa byxor åt honom.

9. Varje gång jag varit på tv får jag mejl både från medlemmar och utomstående om att jag är fet. Jag behöver visserligen träna lite mer för mitt eget välbefinnandes skull, men i mitt arbete tycker jag att jag förtjänar att bli bedömd efter min mentala kapacitet.

10. Jag har fått förklarat för mig i en chatt att kvinnor inte är förmögna att tänka logiskt. I beg to differ.

Listan har fått lite blandade reaktioner. De allra flesta förfärades. En del började genast försöka hitta icke-sexistiska förklaringar. Andra anklagade mig för att ljuga.

Alla de här reaktionerna är ganska naturliga och väntade. Det är en ganska förfärlig lista. Självklart vill man hitta mindre otrevliga förklaringar. Hittar man inga andra, så är det kanske lättast att avfärda det hela som lögn. Tyvärr är det dock inte det.

De som kritiserat mig för att jag publicerade listan har haft ungefär dessa argument:

Tjejer är i alla fall inte intresserade av piratpolitik, så varför bry sig? – Vad är tjejer intresserade av då? Hästar, glitter och läppstift? Varför i hela friden skulle kvinnor inte intressera sig för integritet, frihet, kultur, kunskap och så vidare? Det är viktiga framtidsfrågor som självklart både angår och intresserar även kvinnor.

Du borde inte skylta med att vi har haft och till viss del fortfarande har en del problem med sexism i partiet. – Problemet är inte att vi “skyltar” med det. Problemet är att det alls finns. Om man tycker det är dumt att det syns, så föreslår jag att man deltar i arbetet att komma tillrätta med grundproblemet.

Vi måste dessutom vara lika öppna för granskning som vi förväntar oss av andra att de ska vara. Och helt oavsett om vi granskar oss själva eller ej, så kan vi vara säkra på att andra kommer att göra det åt oss när vi kommer in i riksdagen. Det är bättre att själv städa upp skiten än att samla den på hög och hoppas att ingen hittar den.

Du har fel när du säger att vi aktivt försämrar våra chanser att få både aktivister och väljare om vi sopar problemen under mattan. – Skulle du vilja engagera dig i eller rösta på ett parti som du upplever inte respekterar dig eller någon som står dig nära? Skulle du rösta på ett parti som pratar om allas lika rättigheter, men som i handling inte ens försöker tillgodose dem internt? Nej precis, det skulle inte jag heller.

Som partiledare borde du inte “snacka skit om partiet”. – Genom att lyfta detta visar vi att partiet faktiskt inte alls är skit. Vi visar att vi reagerar när någon beter sig respektlöst och oacceptabelt mot någon annan i eller utanför partiet. Det är aldrig farligt att ta tag i problem. Det är farligt att låtsas som om de inte finns. Det är viktigt att komma ihåg insatserna. I just det här fallet är det våra medlemmars välmående och våra möjligheter att utvecklas och nå framgång som parti som vi spelar med. Det finns ingen anledning att ge oss själva en sämre hand än vad som är absolut nödvändigt.

Det här är nu egentligen inte är ett problem. Det är en betydligt mer mångfacetterad historia som tyvärr finns i mer eller mindre alla delar av samhället. Bristande respekt mot det motsatta könet kan gå åt båda hållen. Det är inte heller något antingen eller, utan snarare en glidande skala. I ena änden finns allmän obetänksamhet och i den andra utstuderad och medveten sexism.

Obetänksamhet kan man vända till betänksamhet genom att arbeta aktivt med information och reaktion. Den mer utstuderade och medvetna sexismen får vi helt enkelt vara extremt tydliga med att den inte hör hemma i vår organisation.

Alla som delar Piratpartiets värderingar ska vara välkomna och behandlas med respekt hos oss. Om det finns några få personer som inte anser att de kan göra sina meningsfränder den enkla tjänsten för att någon inte råkar vara precis som de själva är, så är det de som måste flytta på sig och lämna plats, inte alla andra.

Om författaren: Anna Troberg

Anna Troberg är författare, före detta bokförlagschef, ivrig bloggare och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hon arbetar just nu på en essäbok om piratism. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

46 Responses to Transparens kan vara en bitch

  1. Stellan Streiffert February 2, 2013 at 7:54 pm

    Det har rätt i allt du säger Anna . Du gör ett kanonjobb. Att mycket styrs av ett gubbvälde är ingen hemlighet. Kolla på gänget som styrde Telia tills dom kickades nyss. Förmodligen blir det kompisar till dom som kommer in istället. Inte är skillnaden stor i politiken heller.
    Det är den här öppenheten som ger oss en bonus i vägen mot riksdagen.

    Reply
  2. Jörgen L February 2, 2013 at 7:55 pm

    Det här är ett problem som finns överallt, och om man vill förändra så enda sättet att komma tillrätta med det är att lyfta upp det och diskutera det.

    Samtidigt så tror jag att det är en förkrossande majoritet som tycker att det är viktigt och verkligen vill att alla ska känna sig välkomna och därför är villiga att skärskåda ifall man själv vill vara en del av problemet eller en del av lösningen.

    Vi har inte råd att inte göra vad vi kan för att alla ska känna sig välkomna att aktivera sig, vi behöver alla aktivister vi kan få.

    Vårt största problem med att aktivera tjejer är nog inte att de kommer till oss, och blir bortstötta, utan att de inte ens överväger att komma till oss från första början för att de uppfattar PP som “for boys only”

    Men vägen till att nå fler tjejer på ett bredare plan är antagligen att fler tjejer aktiverar sig och gradvis suddar ut den där stämpeln, och därför är det skitviktigt att de som gör det känner sig välkomna och respekterade.

    Reply
  3. Håkan February 2, 2013 at 7:57 pm

    Hej.

    Jag, vit medelålders man, borde enligt statistiken förmodligen hålla med de som kritiserar dig. Att jag också är skeptisk till feminismen (som den ser ut i media) borde bidra till att jag skall vara kritisk.

    MEN, det enda jag kan vara kritisk till är att vi inte arbetar mer med frågor om jämlikhet, för mig är jämlikhet viktig på alla plan.
    Kvinnor/män, stat/medborgare.

    Jag blir ytterligt beklämd över vad du (och säkert många andra) får utstå och hoppas verkligen att partiet och dess medlemmar kan föregå med bättre föredöme om hur alla skall ha möjlighet att deltaga på samma villkor.

    Reply
  4. DangerDave February 2, 2013 at 8:17 pm

    Det är precis detta som göder mitt intresse för Piratpartiet – det är ett parti som står sig långt mycket mer moget och samtida än alla de andra partierna som i vissa fall har omkring 100 år på nacken.
    Det är såhär man bygger demokrati.

    Reply
  5. Johan Sundström February 2, 2013 at 8:24 pm

    Det är i sådana här frågor det blir uppenbart hur kick-ass det är att ha en partiledare som är lesbisk och out of the closet – med förstahandserfarenhet av det osynliga (men enorma!) värdet av att inte belasta sig med att smussla och smyga med vem man är, fejka en perfekt, helt problemfri yta utåt, och så vidare.

    Vad punkt nio beträffar, vill jag höja ribban litet till: du ska inte bli bedömd efter din mentala kapacitet heller; jättesmarta lamslagna soffliggare är det gott om. Vad du åstadkommer, hur du syns, med urskillning sållar mellan viktigt och oviktigt, inte räds ta en konflikt, väljer dina frågor och arenor, leder såväl piratpartister som medial debatt, driver våra frågor och aktivt påverkar och förbättrar klimat, riktning och bred opinion – där är några av de många kvalitéer där du förtjänar erkännande och respekt. Visst är det lättare att lyckas vara så bred, mångfacetterad och framgångsrik om man är vaken och intellektuellt skarp, men det bommar en massa framåtanda – och, ännu ovanligare politiskt: integritet.

    Den politiska integriteten är lika utrotningshotad som den personliga, och jag kan inte tänka mig en bättre ledare på den fronten. “Intangibles” är svåra att se och begripa sig på för gemene hen, må vara, men det gör dem bara så mycket viktigare!

    Reply
  6. Henrik Sundström February 2, 2013 at 8:26 pm

    Bra!

    Reply
  7. Morgan Stenqvist February 2, 2013 at 8:40 pm

    Precis sånt här som får mig att vara stolt över att kalla mig Pirat! Bekämpa sjukdomen istället för att försöka dölja symptomen. Fortsätt i samma stil Anna!

    Reply
  8. Cecilia February 2, 2013 at 8:42 pm

    Tack för att du skriver om det här.
    Jag ser till sak, inte kön. Alltså ska “syster Bror” vara lika jämställd som tjejer i mansdominerade yrken tex. (Och inte få högre lön bara för att han är man, eller bli trakasserad för det)

    Det finns en hel del medvetna män, men även en del av dem är fast i detta tankesätt, utan att märka det. Och det är tyvärr mest männen som kan sprida frågan utan att ses som hyperfeminister eller b…..f….. (vill inte skriva det).

    Det finns överallt och listan på 10 saker är säkert extremt förkortad (säger min egen erfarenhet iaf).
    Att du skulle vara fet är ett utslag av “modellsjukan” som många verkar lida av. Du ser ut som en helt normal kvinna vill jag säga.

    Apropå nr 10 så läste jag att kvinnor höll på med matematik och männen med språk i den tidiga utbildningen (kvinnorna klarade inte av det högt stående språket) tills männen började med matte. Då fick kvinnors “små hjärnor” hålla till i det “lättare språket”. *gaah* Det har bara gått några tusen år sedan dess!

    Reply
  9. Johan Jakonen February 2, 2013 at 8:49 pm

    Gott att höra att du orkar kämpa på.

    Personligen tycker jag att du gör rätt i att lyfta fram även dessa problem. Piratpartiet kan inte begära transparens av någon/något annat om vi inte vågar vara det själva.

    Reply
  10. Henry Rouhivuori February 2, 2013 at 9:30 pm

    Det är nödvändigt att lyfta detta. Piratpartiet skall vara öppet för alla, så bygger vi framtiden.

    Reply
  11. Magnus Österlund February 2, 2013 at 9:32 pm

    Jag kan inte mer än instämma i tidigare kommentarer. Detta är en oerhört viktig fråga om PP är vad vi säger att vi är. Jag alltid ansett att det ska vara lika mellan könen, men det är svårt att leva upp till sina egna ideal. Det är så lätt att omedvetet bli påverkad av omgivningen, så det är viktigt att hela tiden bli påmind för att kunna bättra sig själv och påverka omgivningen i positiv riktning.
    PP är ett jämlikt parti (ska vara i alla fall), och dessa frågorna behövs absolut blötas och stötas internt för att vi ska uppnå idealen.
    Men jag hoppas verkligen inte att ordet “feminism” kommer in i partiet. Jag kallade mig feminist tidigare, men som feminismen har utvecklats senaste åren har det idag ganska negativ klang.

    Reply
  12. Swingthatcat February 2, 2013 at 9:42 pm

    Behöver man inte vara rädd för att PP utvecklas till ett “radikalfeministiskt” eller “statsfeministiskt” parti?
    Lovar du?

    Reply
  13. Anders H. February 2, 2013 at 11:02 pm

    Du skriver bra om sånt här! Gillar att du är jordnära och konkret i problemen eftersom jag ibland har svårt för delar av genusdebatten. Människor beter sig ibland taktlöst, ibland elakt och det är helt enkelt bra att du sätter gränser åt oss runt detta.

    Reply
  14. morr February 2, 2013 at 11:57 pm

    wow… du kraschade precis min (pirat)världsbild. Jag var rätt säker på att du (tyvärr) blev överöst med sådant från “utsidan”… men att du får det från så kallade pirater… Det suger… :(

    Reply
  15. Tobias February 3, 2013 at 12:02 am

    Jag är inte kvinna, bög, eller trans, men jag vill bara säga… jag är på er sida. Jag vet inte riktigt hur jag ska skylta med det utan att bli missuppfattad som någon slags “coming out”-grej. Jag är inte homosexuell, jag tycker bara att ni är fina människor allihop och bör behandlas som sådana.

    Reply
  16. Mats Ström February 3, 2013 at 10:30 am

    Normalt sett, när någon påtalar sexism, så brukar man få höra att alla män är problemet, och most slutet av artikeln brukar jag alltid känna mig utpekad, förbannad… ja, för att uttrycka den enkelt, så brukar jag känna mig lite sexistiskt behandlad – dömd på förhand av ett könsorgan.

    Jag skulle vilka lämna ifrån mig ett litet extra tack för att du helt lyckats undvika att skuldbelägga hela den manliga befolkningen. Det är trevligt att känna sig välkommen på rätt sida.

    Tack för det. :)

    Reply
  17. Sidney Ahlin February 3, 2013 at 11:38 am

    Oj, kanske borde ha postat mitt inlägg här istället, hade flera av dina blogginlägg uppe, men jaja. Du kan svara på mitt inlägg i ett annat blogginlägg här ifall du vill. Tycker i vilket fall som helst att det är bra att du är ärlig. Sen när det gäller komplimanger som jag nämnde i mitt senaste inlägg så kan jag väl tillägga att jag kan förstå ifall det är tröttsamt att få dessa om samma kroppsdel stup i kvarten.

    Reply
  18. Deep Blue February 3, 2013 at 1:25 pm

    Ett viktigt inlägg och väl skrivet sådant. Det som bekymrar mig är att det fortfarande finns sådana som verkar bli alldeles livrädda när man antyder att vi ska stå upp för HBT-personers lika värde och rättigheter. Varför är detta så läskigt? Eller varför hatar de tanken på att kämpa för lika rätt? Och varför i hela friden inbillar de sig att Piratpartiet ska strunta i sådana frågor? En annan sak som är lika konstig är att det finns folk som försöker välja mellan PP och SD. Då har man noll insikt i åtminstone ett av partierna, möjligen båda.

    Reply
  19. Jonas February 3, 2013 at 1:53 pm

    För djävligt på ren svenska.
    Men tyvärr är det så att jag ständigt kommer tillbaka till en sak som min morsa sa till mig när jag växte upp..världen är full av idioter.

    Jag hoppas att du inte låter dessa muppar bryta ner dig utan ta nya tag. Du vet ju hur det är… om de vet att de inte kan slå dig på våra frågor så försöker de distrahera dig från ämnet istället.

    Ge inte upp…vi tror på dig.

    fd mobbad

    Reply
  20. farmorgun February 3, 2013 at 10:01 pm

    Först ett stort tack till Dig Anna som inte räds att lägga saker på bordet för en allmän diskussion! Som du vet har jag svårt att vara kortfattad i angelägna frågor. Därför har jag som vanligt gjort ett blogginlägg som jag hoppas att många pirater tar del av och har åsikter om – åsikter som kan föra Piratpartiet framåt. I mitt inlägg skriver jag bl a “Jag har öppet deklarerat att jag motsätter mig att Piratpartiet anammar feminismen som en övergripande dogm i partiprogrammet, men det betyder inte att jag tycker att det är OK med sexism”.
    http://farmorgun.blogspot.se/2013/02/vad-maste-en-manniska-tala.html

    Reply
  21. Viktualiebrodern February 4, 2013 at 12:28 am

    Det finns en anledning till att kyrkor ofta får stora problem med “parasiter”, “bad apples” osv: Det finns många snälla, förlåtande och konflikträdda människor där. Bad apples kan suga åt sig mycket innan de blir utslängda, mycket mer än på andra håll i samhället.

    Om nu detta är ett så stort problem som Annas erfarenheter ger vid handen (jag tror förstås att de är verkliga), så kanske det borde förtydligas i stadgan/skärpas till, så att de som argumenterar över gränsen eller utnyttjar andras positiva grundinställning kan slängas ut?

    C H “Någon d-vla ordning får det ändå vara i ett parti” Hermansson och Jimmie Åkesson som, nåja, “förebilder” och uteslutningar av de som förgriper sig?

    Reply
  22. Bea February 4, 2013 at 9:44 am

    Tycker det är väldigt viktigt att sådana här saker lyfts fram. Speciellt då dessa beteenden inte är något unikt för Piratpartiet, men förekommer i alla sammanhang där människor samlas.
    Det som dock är unikt för Piratpartiet är att man vågar ta fram det från kulisserna och diskutera det. Man vågar erkänna att gruppen innehåller fel och brister i denna mening och man lyfter fram det för att på så vis kunna göra något åt det.
    Det är Piratpartiet för mig. Transparens från början till slut med respekt för individens privatliv.

    Reply
  23. Mia February 4, 2013 at 2:49 pm

    Allt det här låter bra (förutom ordet “bitch”, vilket borde utrotas), men avståndstagandet från feminism tycker jag är fegt. Så fort någon/några som identifierar sig som feminister säger någonting man inte tycker om så är alla så pigga på att kasta ut barnet med badvattnet. Det luktar skumt, och jag tror det bara är en ursäkt för att slippa ta tag i vissa frågor. Visst är det bra att inte nöja sig med att ha ordet feminism med bara för syns skull, men i alla fall jag kan inte överväga att vare sig rösta på eller engagera mig i ett parti som köper smutskastningen av feminismen och feminister som har blivit så jävla populärt att ägna sig åt. Vilket är synd när det är en av de få sakerna i vägen.

    Reply
  24. Pingback: Jag flashar mina bröst i din allmänna riktning

  25. Scary Devil Monastery February 5, 2013 at 1:30 pm

    Mina tankar om ett par av de här kommentarerna…

    “Tjejer är i alla fall inte intresserade av piratpolitik, så varför bry sig?”

    Tjejer var när jag var ung totalt ointresserade av datorer. Det “visste” alla. Precis som tjejer var totalt ointresserade av vetenskap under Marie Curies tid. Eller?
    Har samhället allmänt påtvingat häst, glitter och barbiedockor under de första tio åren av en människas liv grundat på kön så är det kanske inte förvånansvärt att många kvinnor lärt sig ligga lågt med vad de egentligen föredrar.

    På samma sätt som domen mot en grabb är hård om han i unga år än idag uppvisar “omanligt” betéende.

    “Du borde inte skylta med att vi har haft och till viss del fortfarande har en del problem med sexism i partiet.”

    Inte?

    Ett parti som vågar stå upp och rikta kritiken inåt är det mest önskvärda av allt. Den som är ute efter att vara med i en klubb för inbördes beundran kan med trygg förvissning hemfalla åt S, M eller FP i stället.

    Alternativt göra en svensk film varpå man genast får ett par guldbaggar att skryta med.

    Partipolitik är inte ett skämt. Det är inte tänkt att vara en selektiv klubb med hemliga handslag, en dold agenda, och en mattkant det luktar riktigt unket under av de ton med skit som sopats in under den sedan 1950.

    Likväl är det så det i praktiken ligger till hos våra etablerade partier. Den som vågar ha en annan åsikt än Reinfeldt i M tystas genast genom att bli placerad där han inte längre hörs. Den som i S försöker brösta sig möts av ett så kompakt ogillande att hård mobbning på en skolgård ter sig som mild oförsonlighet i jämförelse.

    FP skall vi inte tala om – denna skara vilsna får följandes den starke mannen mot tryggheten till tonerna av horst wessel…eller var det SD? Svårt att i dag se mycket skillnad.

    En partiledares högsta ansvar är till syvende sist att vara den som “snackar skit” om partiet om partiet visar sig innehålla skit.

    Besluten om hur man sedan rättar till det i partiet får partiet som helhet, väl varnade, besluta hur man tar hand om, i god och demokratisk ordning.

    Det är mycket lätt för alla och envar att vara både liberal för egen del. Att medge att andra skall få vara liberala, det är då man kan börja kalla sig “pirat”.

    Den som anser rättigheterna gäller enbart för en själv finner en bekväm vistelse hos FP.

    Reply
  26. Pingback: Elak Lista « Against All Flags

  27. Pingback: Don Quijote kommer inte att rädda piratpartiet « Against All Flags

  28. farmorgun February 6, 2013 at 11:23 am

    Mitt blogginlägg har lett till en snutt i Norrtelje Tidning där citatet “Ingt av det som Anna berättar är företeelser som jag vill ska förknippas med ett parti, som jag valt att vara medlem i-” följ av bild av mig i pirattröja med bildtext: Gun Svensson (PP) kommenterar ett blogginlägg av Piratpartiets partiledare Anna Troberg där hon ger tio exempel på sexistiska kränkningar hon råkat ut för under sin tid i partiet.
    Detta är bakgrund till ytterligare ett blogginlägg med utgångspunkt från det.
    http://farmorgun.blogspot.se/2013/02/ska-samlevnadens-trask-vara-utgangspunkt.html

    Reply
  29. Mikke May 15, 2013 at 10:24 am

    Jag såg denna bloggpost först idag och blir glad att Anna drar fram detta och visar upp det.Först då kan man behandla problemet.

    Jag konstaterar oxo att jag själv syndat då jag är en av dem som varit enträgen med att tjata på Anna om att träna.

    Nu är det dock så att jag florerat i toppen på PP och där lärt känna Anna lite grann. Jag känner mej som vän till Anna. Jag är känd för att bry mej om mina vänner och i den andan har jag tjatat på henne för att hon skall orka med sitt jobb som kräver mycket energi.
    Då jag av egen erfarenhet vet att träning är bra för hälsan, mot stress och annat tråkigt så kanske jag var lite för tjatig. Välmenat dock, Anna :) / Mikke

    Reply
  30. Pingback: Piratpartiet, porr och feminism | copy is right

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Bidra med…

... dina tankar
Det är du som gör den här bloggen speciell. Var modig, hygglig, originell och behandla andra med respekt.

... din humor och visdom
Bra skribenter som skriver om saker som intresserar dem på ett persoligt och roligt sätt har alltid en chans att få bli ett av mina hustroll. Ett bra sätt att synas är att vara en inspirerande och positiv naturkraft i kommentarsfältet.

... din kreativitet
Det finns annonsutrymme här på bloggen. Det får du gärna låna om du har skapat något fantastiskt som du vill göra reklam för. Det enda du behöver göra är att övertyga den här gamla kulturkoftan om verkets meriter.

... din generositet
Det finns en speciell plats i himlen för människor som delar med sig, så dela, twittra och gilla inlägg. Passa också på att tanka hem mina böcker, läs dem och sprid dem vidare. De tycker om att bli delade.

Du kan mejla mig på anna@annatroberg.se.