Pages

Categories

Search

 

Vi ska inte mata upphovsrättsindustrin med martyrer, vi ska vinna kriget

Vi ska inte mata upphovsrättsindustrin med martyrer, vi ska vinna kriget

by
February 26, 2013
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
92 Comments

hydrabayDet har varit några riktigt hektiska dagar sedan vi fick det där brevet från Rättighetsalliansen.

Nu har vi tillsammans med The Pirate Bay och våra systerpartier i Norge och Katalonien sytt ihop en bra lösning som visar att piratrörelsen står enig och stark. Men, det slutar naturligtvis inte där.

The Pirate Bay må vara i trygg hamn just nu, men grundproblemet kvarstår. Vi har fortfarande en ekonomiskt stark upphovsrättsindustri, som av någon outgrundlig anledning ges friheten att missbruka rättssystemet för att trakassera och skrämma andra företag, organisationer och enskilda individer till lydnad och tystnad. Det är allt annat än okej.

Jag kommer därför att rekommendera styrelsen att polisanmäla Rättighetsalliansen för olaga tvång. Det är viktigt att det utreds exakt hur förlåtande systemet är för de som försöker använda rättsväsendet som ett sätt att tysta andra.

I dagens pressmeddelande säger jag:

Piratpartiet finns inte till för att mata upphovsrättsindustrin med martyrer. Vi finns till för att skapa långsiktig politisk förändring som innebär att upphovsrättsindustrin i framtiden inte ska tillåtas att hota företag, organisationer och enskilda individer till tystnad med vårt gemensamma rättsväsende som slagträ.

Det är inte bara flådiga ord. Upphovsrättsindustrins hot skadar. Ibland dödar de till och med. För några år sedan tog en person i Danmark livet av sig efter att ha fått hotbrev från den danska Antipiratbyrån. Det är bara någon månad sedan vi förlorade Aaron Swartz. Peter Sunde och de andra TPB-killarna har vi som tur är fortfarande kvar i livet, men de har förlorat så mycket. Vi ska inte förlora fler. Därför måste vi vara smarta.

Vi har ingenting att vinna på att lägga alla våra ägg i en korg och hoppas på det bästa på en spelplan där motståndaren bestämmer spelreglerna. Ingen pirat ska offras som kanonmat i en riggad fight. Det är bara dårar som kastar sig in i varje strid oavsett vilka odds man har mot sig.

Nej, vi ska välja våra strider väl, tänka långsiktigt, arbeta tillsammans och “live to fight another day”. Det är exakt vad vi gjort de senaste dagarna och det är det som kommer att ge oss den slutgiltiga segern.

Jag har full förståelse för att det kan kännas för jävligt att inte hugga tillbaka omedelbart. Jag känner likadant. Men, det viktigaste är att Pirate Bay är uppe, att piratrörelsen visar att vi står enade och att Piratpartiet, i Sverige och i andra länder, bygger sig starka inför våra olika val. Det är det enda sättet för oss att vinna över en ekonomiskt mycket starkare part. Så, andas lugnt. Vi kommer att vinna kriget.

Under de dagar som gått har jag både bloggat och skrivit debattartiklar om hela cirkusen.

Debattartiklar:
PC för Alla / IDG: “Inte olagligt att ge Pirate Bay interetuppkoppling”
GP: “Upphovsrättsextremisternas skräckvälde måste få ett slut”

Bloggat:
“Piratpartiet utsätts för utpressning”
“Ett omtumlande dygn då allt vändes upp och ned”
“Öppet brev till alla jurister”
“Signe Brockman ställer på egen hand hela det politiksa etablissemanget i skamvrån”

Jag har ögnat igenom de där texterna lite snabbt igen och jag tror ingen av dem på riktigt fångar hur verkligheten har varit under dessa dygn. De säger ingenting om arbetet bakom kulisserna. Kanske fångar de små glimtar, men inte så mycket mer.

De säger ingenting om de anonyma Pirate Bay-hjältarna som slitit med tekniken. Jag vet inte vilka ni är, men jag vet att jag är skyldig er ett stort tack. Tack! :-)

De säger inte mycket om enskilda partiföreträdares familjer som tvingats brottas med riktigt jobbiga frågeställningar om framtiden. Tack för att ni orkade!

De säger inte mycket om alla andra pirater som på olika sätt hjälpt till med insändare, blogginlägg, demonstrationer, flyersutdelningar, glada tillrop och allt annat som spelat större roll än ni kanske anar. Tack för att ni ställde upp!

De säger inte mycket om alla er som hört av er och på olika sätt erbjudit partiet ert moraliska stöd. Jag vet att jag inte hunnit svara speciellt många av er, men ta det verkligen inte personligt. Jag har faktiskt inte ens hunnit gå på toaletten. Tack till er och till Marit Deldén som tvingade mig att gå på toaletten.

Slutligen vill jag be alla pirater om ursäkt för att halva nyheten fanns på hela nätet när ni vaknade i morse. Det var inte så släppet var planerat. Det var avtalat och planerat att komma klockan 9:00 i dag. Tyvärr hände något på vägen och TPB pratade med TorrentFreak redan i går kväll.

Jag förstår att det känns konstigt att få halva nyheten, utan en kommentar från partiet. Jag är uppriktigt ledsen för det. Men, här finns nu pressmeddelande både på svenska och engelska.

Anna Troberg

Anna Troberg är författare, före detta bokförlagschef och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

Other posts by

Related Post


92 Responses

  1. Swingthatcat

    February 26, 2013, 09:11:55

    Tråkigt. Hade hoppats att striden skulle tas. Får nu söka andra jaktmarker.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:50:17

      Hej Swingthatcat!
      Piratpartiet tar striden. Vi väljer bara att ta den på våra egna villkor och inte på Rättighetsalliansens villkor. :-)

  2. emma

    February 26, 2013, 09:21:02

    Jättebra att flytta striden till en jämnare planhalva, tycker jag. Bra jobbat Anna och styrelse!

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:50:33

  3. Roland Eriksson

    February 26, 2013, 09:32:33

    Smart att låta stafetten, eller ska man säga budkaveln, det är ju krig, gå vidare. Grattis till lösningen ni fann.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:50:54

  4. Håkan

    February 26, 2013, 09:33:03

    Hej.

    Jag tycker att ni gör rätt och att det är viktigt att enskilda kan fokusera på partiet istället för att oroa sig för den egna framtiden.

    Hoppas verkligen att ni lämnar in en polisanmälan och att denna också tas upp till behandling. Skulle vara intressant att se vad rätten säger om detta.

    Keep up the good work.
    /Håkan

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:53:06

      Hej Håkan!
      Jag är ju ganska övertygad om att man ville göra livet svårt för partiet inför valåret 2014. För mig är det viktigt att vi inte förlorar fokus och energi på valkampanjandet, eftersom det är det som har potential att ta oss in i riksdagen där vi kan skapa verklig och långsiktig skillnad för TPB och andra fildelningstjänster. :-)

  5. Mikke

    February 26, 2013, 09:43:52

    Tror detta är rätt taktik. Bra! Men det är viktigt att vi nu oxo visar handling och att en eventuell motreaktion rättsligt inte tar för lång tid

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:54:34

      Hej Mikke!
      Det får bli upp till styrelsen i helgen, men min personliga syn på det hela är att det finns all anledning att belysa de problem som finns med att penningstarka aktörer kan använda hot om civilrättsliga processer för att pressa andra att göra som de vill.

  6. K@pten

    February 26, 2013, 10:06:04

    Klockrent. Vi väjde skeppet från att segla rakt in i deras kanoner på långsidan. Justerar seglen och tar hjälp av våra allierades skepp. Fienden må ha större kanoner, men vi har fler skepp.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:54:56

  7. K@pten

    February 26, 2013, 10:06:04

    Klockrent. Vi väjde skeppet från att segla rakt in i deras kanoner på långsidan. Justerar seglen och tar hjälp av våra allierades skepp. Fienden må ha större kanoner, men vi har fler skepp.

  8. Anders Troberg

    February 26, 2013, 10:14:14

    Klokt att inte välja deras slagfält. Det finns ingen anledning att inte själv välja var man vill ta fighten, speciellt som det här inte ens är ett fartgupp för TPB.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:55:26

  9. Lars

    February 26, 2013, 10:18:42

    Helt rätt beslut. Bravo.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:55:45

  10. Mikael Larson

    February 26, 2013, 10:52:55

    Bra strategi: mobilisera och strukturerat attackera vs primitivt skrämmas till ogenomtänkt reaktion. Snyggt jobbat!

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:56:35

  11. Adam Eltér

    February 26, 2013, 10:55:14

    Bra gjort! Starkt av er i styrelsen och ledningen att ni vågat ta beslutet trots så mycket kritik de senaste dagarna. Ni har mitt fulla stöd, kanske ännu mer nu än tidigare.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:57:15

      Tack, Adam! Det värmer. :-)

  12. Kloker

    February 26, 2013, 11:01:28

    Lite tråkigt är det förstås, men fullt förståeligt. Det låter som om ni har fattat ett noga övervägt beslut om vad som är bäst för partiet och dess närmast berörda medlemmar.

    “Vi har fortfarande en ekonomiskt stark upphovsrättsindustri, som […] trakassera och skrämma andra företag, organisationer och enskilda individer till lydnad och tystnad.”
    Politiska partier är värda att lyfta fram i detta sammanhang…

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:58:15

      Hej Kloker!
      Det kommer att bli fler bataljer. Var så säker. Och då ska det vara vi som bestämmer hur spelplanen ser ut.

  13. Per "wertigon" Ekström

    February 26, 2013, 11:16:08

    Snyggt Aikidogrepp. Se nu till att den där polisanmälan faktiskt blir något av också, så det inte rinner ut i sanden!

    Ni tog just bort all risk för enskilda personer inom partiet samtidigt som ni hamnar i position att slå tillbaka där de minst anar det – i brottsrätten. Well played. :)

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:58:40

  14. Henry Rouhivuori

    February 26, 2013, 11:30:30

    Utgången av detta är strålande hittills; mycket media, nya medlemmar, ett peppat och aktivare parti.

    The Pirate Bay är säkrat för ett bra tag framöver. Ingen vågar röra det norska piratpartiet under ett valår.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:59:09

      Hej Henry!
      Låt oss hoppas att det stämmer. :-)

  15. Scary Devil Monastery

    February 26, 2013, 11:41:12

    Det fins många sätt att slå en motståndare som är mycket större och starkare. Ingen av dessa sätt går ut på att försöka bryta hans knutna näve med hakan.

    Det jag tror är att “Rättsalliansen” hoppades på att vi skulle ta striden. Hade vi gjort det och förlorat hade de vunnit på just att piraternas politiska representation hade tagit stryk.

    Även om vi hade vunnit hade det inneburit att våra händer vart knutna med ett onödigt rättsmål under ett halvårs tid.

    Jag tror att vi har gjort helt rätt. När en näve svingas duckar den vise. Det finns inget hjältemod i att möta en niding på hans egen planhalva. Särskilt inte om det är just det skurken i fråga hoppas på.

    Det piratrörelsen har – och alltid har haft – är att föra guerillakrig. Vi vinner genom att kunna verka trots motståndarens klumpiga försök. Låt “Rättsalliansen” försöka ta “Hamburger hill” en gång till.

    I slutänden är det givet att det bara finns en av två möjliga slut på copyright-kriget. antingen avskaffar man de senaste tjugo åren av teknisk utveckling…eller så faller nuvarande version av upphovsrätt.

    Starkt jobbat, Anna.

    Och tack för att du har stått upp för att ta sådana här “bollar”. Det tror jag inte många skulle orkat.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:01:06

      Hej Scary!
      Jag är nog lite masochist. Jag gillar att ta sådana här bollar. :-D Någon måste ju göra det också. ;-)

  16. farmorgun

    February 26, 2013, 11:47:37

    Klok strategi!

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:02:06

      Tack! Ibland glimtar vi till. :-)

  17. Stefano J

    February 26, 2013, 12:04:41

    ett bra och väl avvägd beslut

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:03:10

  18. Anders Troberg

    February 26, 2013, 12:21:22

    “Det piratrörelsen har – och alltid har haft – är att föra guerillakrig. Vi vinner genom att kunna verka trots motståndarens klumpiga försök. Låt “Rättsalliansen” försöka ta “Hamburger hill” en gång till.”

    Exakt. Och vi vet vad som får gräset att växa, och vi kan lika gärna låta dem stå för bevattningen…

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:03:45

      “Paint the fence!” ;-)

  19. Viktualiebrodern

    February 26, 2013, 12:27:03

    Grattis!
    Mycket common sense toppat med att Christian studerat Che Guevara räckte hela vägen… :-)

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:04:42

      Har Christian delat med sig av sin boksmak nu igen? Du skulle bara veta vad som döljer sig där. :-D

  20. Patrik

    February 26, 2013, 12:31:48

    Om inte Piratpartiet vågar stå upp mot upphovsrättsindustrins utpressningsbrev vem ska då göra det? Ett tråkigt och fegt beslut.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:06:54

      Hej Patrik!
      Som jag skrev i min bloggpost. Det är vansinne att kasta sig huvudstupa in i varje strid när oddsen är emot en. Man har mycket mer att vinna på att välja sina strider och bida sin tid. Piratpartiet står upp mot upphovsrättsindustrin, men vi tänker inte dansa efter deras pipa och fråga “Hur högt?” när de säger “Hoppa!”.

    2. Scary Devil Monastery

      February 27, 2013, 09:45:30

      Hade Viet Cong sgjort som USA önskade och gått in i striden på öppet slagfält så hade Vietnam idag varit en amerikansk lydstat.

      Om Piratpartiet – eller vem som helst annan – blir inlurade i ett civilmål där motståndaren äger hela advokatkåren och domaren lär vara medlem i samma klubb som åklagaren så blir resultatet oavsett övriga fakta att upphovsrättsindustrin lyckas med sitt uppsåt.

      I dagsläget innebär det att rättighetsalliansen nu får slå i luften eftersom vi var “ohederliga” nog att ducka för den svingade näven.

      Vem som helst inser att det må vara rakryggat att stå upp mot mobbaren på skolgården på hans villkor men enda efterspelet är sveda, värk, och ett statuerat exempel i andras ögon.

      When you don’t like the rules, change the game!

      Vi behöver, ärligt talat, inte fler martyrer. Vi behöver att de som idag gör ett sjujävla jobb kan fortsätta göra det. I stället för att tvingas tillbringa sex månader med att förbereda lagliga försvar och sedan ett liv duckandes kronofogden.

    3. Tyr Johansson

      February 27, 2013, 11:45:03

      Har du läst Sun Tzu möjligen?

      Låt oss säga så att vi drar åt oss mer Momentum och tidsrum för vår fördel.

      En viktig del att vinna en strid.

      1. Anna Troberg

        February 27, 2013, 14:37:52

        Hej Tyr!
        Jag har läst Sun Tzu, men framför allt så ställer jag mig alltid frågan: “What would Xena do?” :-)

  21. Anders Troberg

    February 26, 2013, 12:42:14

    Patrik: Det handlar om att välja slagfält. Att slåss på ett slagfält som fienden valt är inte något man bör göra om det kan undvikas.

  22. Michael Carlsson

    February 26, 2013, 12:42:38

    Ni som tycker att Piratpartiet har gjort fel. Skulle ni själva ha valt att ta striden om ni personligen skulle riskera att få betala rättegångskostnader samt riskera fängelsestraff.

    Om inte, håll då tyst och respektera det val som har gjorts.

    Jag tycker också att PP skulle ha tagit fajten, men jag inser att det PP har gjort är så mycket smartare. Istället för ett civilmål, så kan det leda till ett brottsmål vilket är bättre för PP.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:10:16

      Hej Michael!
      Ja, det är ju svåra avgöranden som gjorts. Jag är mycket tacksam mot Pirate Bay som såg till att vi alls slapp fatta ett beslut. De valde att själva byta internetleverantör för att på så sätt hjälpa PP som vi har hjälpt dem. Kudos till TPB för det! :-)

  23. Ola Andersson

    February 26, 2013, 13:09:35

    Postade detta på Facebook:

    Jag tycker denna process har varit mycket intressant att följa, vad man sagt, skrivit och gjort och förstås det omvända, vad man inte sagt, inte skrivit och inte gjort.

    Jag ser att man inte har adresserat det pedagogiska problemet som är lite av elefanten i rummet. Att förklara varför det här är viktigt. Alltså har både medieintresse och andra partier och organisationer och även stora företag med djupa fickor som också påverkas (andra ISP’er) uteblivit som kunnat stå enade med Piratpartiet. För att inte tala om vanliga människor som inte heller förstår. Förstår man inte engagerar man sig inte och misslyckas man med det pedagogiska, lyckas man aldrig med något annat.

    Jag ser också att man inom Piratparthet har tillgång till ett mycket litet antal verktyg för att påverka och hantera kriser (bloggar + insändare och soc nätverk) och man tror de kan lösa saker de inte är till för. Som tex frammana massivt stöd för Piratpartiets ställningstagande eller påverka en civilrättslig process, eller skaka fram pengar för att klara av en sådan process, eller faktiskt (och jag menar detta) bilda opinion. För att göra det senare behöver man vissa speciella kunskaper + stora mängder med människor, och det är ett icke-problem i Piratpartiet. Speciellt som det enda initiativ som gjorts för att att lösa det aktivt motarbetades.

    Denna inkompetens på området aktivism och hur sådan funkar, är ett jätteproblem och jag tycker det är synd att ledning och styrelse (de som skall ha den strategiska “bollen”), inte har den.

    Utan den pedagogiska förmågan, utan kunskaper i metoder och verktyg, får man inte de stora antalen aktivisterna och utan de sakerna kommer man inte lyckas med något.

    Så det har varit intressant det här, kris, reaktioner, åtgärder och en storts upplösning som visar att man faktiskt inte åstadkommit något och inte löst något och inte förändrat något. Alls. Nu antar jag man går tillbaka till samma hjulspår som tidigare. Vad skulle man annars göra?

    /Ola

    P.S. Kan tillägga, vilket inte stod med på facebook, att jag tycker mig se att denna strid var den inre kärnans strid, partielitens, dvs styrelse och lednings. Det var de som diskuterade saken, det var de som diskuterade strategier, allianser, samarbeten, lösningar mm. Man bjöd inte in de 15000 inaktiva medlemmarna till att tycka till, rösta, engagera sig, sprida ordet, pitcha ideer, rösta om dessa ideer, diskutera mm. Fick de ens mail om demonstrationen?

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:13:58

      Hej Ola!
      Det är tråkigt att du så ofta drar upp dina medpiraters påstådda inkompetens istället för att ge dina medpirater en uppmuntrande klapp på axeln. Just nu är vi ganska många som behöver det, för vi har jobbat dygnet runt i snart en vecka för att lösa ett akut problem.

      Jag vill dessutom återigen påminna om att Pirate Bay fattade sitt eget beslut att hitta nya internetleverantörer för att hjälpa PP som vi hjälpt dem. Det var inte en fråga om att rösta för någon. TPB gjorde sitt eget val och det är deras fria val att göra.

      1. Kloker

        February 27, 2013, 18:58:38

        Jag har iofs svårt att föreställa mig att TPB fattade beslutet om att byta ISP utan att synka det med Piratpartiets styrelse först… :-)

      2. Kloker

        February 27, 2013, 19:08:40

        Anna, jag tycker Olas inlägg är tänkvärt, och det finns anledning att begrunda det han skriver utan att för den skull ifrågasätta styrelsens beslut.

        Berätta gärna mer, Ola, hur du tänker kring vad som borde ändras. Jag önskar att din kritik hade varit mer konkret och lösningsinriktad med tydligare förbättringsförslag. Det låter som om du har förslagen i åtanke, men att jag kan inte uttyda dem av ditt inlägg.

        *Vilka ytterligare verktyg för att frammana massivt stöd, påverka en civilrättslig process, skaka fram pengar eller bilda opinion anser du Piratpartiet saknar och bör ta till sig?
        *Vilket initiativ är det du anser har motarbetats?
        *Kritiken om inkompetensen på området aktivism och hur sådan funkar är ganska hårt utformad. Även om PP inte är helt i mål så känner i alla fall inte jag till något parti som är bättre. Vill du konkretisera kritiken och föreslå förbättringar?
        *Hur föreslår du att man bäst tar till vara de 15000 aktivas engagemang? I just det här fallet blev det ju dessutom ganska bråttom. (Att jag själv är en stark förespråkare av Aktiv demokratis valsystem “Gov” är väl ingen hemlighet :-) Tyska PP använder det. Kika gärna på video här -> http://val.aktivdemokrati.se/about/)

        Jag frågar inte för att vara besvärlig eller för att gå i polemik med dig. Jag frågar för att jag tror att det kan komma något bra ur dina synpunkter och för att jag tror att du kan ge, åtminstone mig, ett nytt perspektiv på ett par saker.

  24. Lenh

    February 26, 2013, 13:52:07

    Jag har full förståelse för att styrelsemedlemmarna inte ville ta den här risken, men samtidigt så var det här förmodligen den enda chansen som gavs att få media intresserade av partiet igen. Med lite tur hade det kunnat hålla ända till parlamentsvalet 2014. Nu kommer det istället att vara bortglömt imorgon.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:15:54

      Hej Lenh!
      Absolut inte. Vi har aldrig kunnat sitta och vänta på att slumpen ska servera oss tillfällen. i måste ut och greppa tillfällena själv. Det som nu skett ger oss möjlighet att göra det. Om vi trasslats in i en rättsprocess hade vi inte haft möjlighet att göra så mycket annat än att äga oss åt rättsprocessen.

      Och åter igen. Det var TPB som fattade sitt eget beslut. :-)

    2. farmorgun

      February 27, 2013, 10:22:22

      Med tanke på journalisternas egenintresse i upphovsrätten kan vi inte räkna med deras hjälp i den här matchen. Om du inte tror mig kan du läsa dagens krönikör i SvD Sam Sundberg som skriver under rubriken Piratliket rör på sig igen http://www.svd.se/kultur/piratliket-ror-pa-sig-igen_7948562.svd Han är bara en av många dödgrävare inom media, där alltför många inte vill veta av en reformerad upphovsrätt. Därför måste vi nå ut till folket med andra medel.

  25. cnab

    February 26, 2013, 14:40:08

    Applåder Anna och styrelsen!

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:22:28

  26. Per "wertigon" Ekström

    February 26, 2013, 14:58:04

    Ola tar faktiskt upp ett antal bra och viktiga punkter här som PP måste förbättra sig på, radikalt.

    Det känns som att PP måste bli mycket bättre på att knyta kontakter med gammelmedia. Insändare tar dig bara så pass långt; vi behöver journalister som vill skriva om de här frågorna. Som gräver på djupet. Och vi måste få tidningarna intresserade igen. Som det är nu är vi alldeles, alldeles för dåliga på detta.

    PP vet att vi stoppade ACTA. Svensson vet det inte. Svensson tror att det var de däringa moderatpolitikerna som stoppade ACTA, för Svensson har läst det i Aftonbladet. Därför är vi körda i nästa val.

    Och BTW, när förundersökningen om olaga hot läggs ner efter två år (99.999999% säker på att så kommer vara fallet) så tycker jag vi tar det till civilrätt ändå. Kickstarta advokatkostnaderna – vi har hela världen bakom oss. Låt oss använda detta.

    Låt det bli en strid där vi attackerar dem, eftersom de så gärna vill hamna i rätten. :)

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 15:44:56

      Hej Per!
      Jag pratar med journalister i princip varje dag året runt. Jag informerar om nyheter, jag informerar om saker som är på gång att hända inom våra områden, saker vi planerar och så vidare. Ibland ringer de mig, ibland ringer jag dem. Det är ett ömsesidigt utbyta. Jag har, kort sagt, ett gott förhållande med många journalister som intresserar sig för våra frågor och för vad vi gör. Jag har dessutom ett tämligen svårslaget trackreckord vad det gäller att få in debattartiklar i aktuella ämnen.

      Det som nu saknas är drag. Det räcker inte att jag och en handfull personer till i partiet gör det jag just beskrev. Vi behöver draghjälp. Vi kan skrika oss blå till media, men om intresserade människor inte bloggar, skriver insändare, kommenterar i tidningar, berättar för tidningarna vad man vill läsa om, etc, så kommer vi inte så mycket längre.

      Faktum är att vi med tanke på att vi inte sitter i riksdagen och att vi bara är en person som jobbar heltid i Sverige är skitduktiga på att komma in i media.

      Jag vill också att vi ska bli ännu bättre, men istället för att klaga på dem som redan jobbar häcken av sig med att nå ut, så borde man kanske ställa sig frågan vad man kan göra för att hjälpa till.

      1. Per "wertigon" Ekström

        February 26, 2013, 17:04:38

        Hej Anna!

        Jo, du har rätt i det du säger. Och jag vill ju hjälpa till, men som helt anonym medelsvensson med taskig karisma är det svårt som fan att ens höras, än mindre uppmärksammas. Jag har så dålig utstrålning att t.o.m. mina vänner tappar bort mig på öppen gata ibland… :P

        Ursäkta om mitt inlägg ovan lät anklagande, det var absolut inte min mening, du gör redan ett jättejobb, det är bara det att det behövs mer, och det behövs nu. Det är min besvikelse på det svenska samhället som lyser igenom… -_-;;

        1. Anna Troberg

          February 26, 2013, 17:13:32

          Hej Per!
          Äsch, då! Du har ju utstrålning i kommentarsfälten i alla fall. Jag har då lagt märke till att du skriver en massa bra kommentarer. Så, ut i andra kommentarsfält och use the force, young Jedi! ;-)

          Och sorry om jag lät lite cranky. Det var inte meningen. Det har varit en lång vecka. Det sätter sina spår. :-)

      2. Ano Nym

        February 26, 2013, 18:23:19

        Det är ju skriande uppenbart att media gör allt för att förtiga och motverka Piratpartiet och det ni står för.

        Ta näthatsdebatten till exempel. Och alla nyheter som har inverkan på den personliga integriteten, som det här med bussarna.

        ALLT vinklas bort från integritets- och yttrandefrihetsfrågorna, och istället mot pengar, bekvämlighet, utbildning, jobb och allt det där vanliga. När det pratas om personlig integritet så menas snarast “rätten att slippa emotta negativa åsikter” i näthatsdebatten. Inte olaga hot, inte ens hat (som inte är olagligt), negativa åsikter.
        Utanför just näthatsdebatten nämns begreppet “personlig integritet” ytterst sällan.

        Inför valet 2010 pratades det timvis om dagen på radio om hur illa Sverigedemokraterna var, medan Piratpartiet inte fick en sekunds omnämnande i media. Jag säger inte att det är den enda anledningen till att SD kom in och ni blev kvar utanför, men det var en starkt bidragande faktor. Det finns nog många som fortfarande inte vet att ni finns, för att inte tala om alla som inte har en aning om vad ni står för…

        1. Mårten

          February 26, 2013, 20:19:11

          Det är inte riktigt så svartvitt, det finns många journalister som tagit PP på allvar.

          Samtidigt håller jag med om att det över lag har varit ömsom väldigt ensidigt negativt och ömsom tyst från många redaktioner.

          Media sitter tyvärr ofta på dubbla stolar i detta fall, de har ägare som är en del av upphovsrättsindustrin.

          Man får, i rättvisans namn, inte heller glömma att PP är ett mycket marginellt parti idag, trots två MEPar.

          1. Per "wertigon" Ekström

            February 27, 2013, 00:19:03

            Det påminner mig… Funderade ett tag på om man skulle kunna trycka upp en tabloidblaska på en 8-10 sidor och dela ut på stan en gång i månaden. Kalla den “Piratnytt” och ha lite längre reportage ur just piratperspektiv, kanske även en sida eller två för lokala delar och vad som händer i världen. Dela sedan ut på centralstationen eller annat välbesökt ställe, i upplagor om 500-1000 per ställe.

            Övergav den iden för att mitt liv inte hade utrymmet för att ta det ansvaret, men det skulle nå vårt perspektiv till långt fler människor.

            1. Mårten

              February 27, 2013, 21:47:23

              Rolig idé, har själv funderat över behovet av en pirat-ideologisk tidning. :) Men tror det skulle kräva massiva resurser.

              Jag tror PPs största resurs är dess medlemmar och att PP har det tekniska kunnandet för att (potentiellt i alla fall) utnyttja informationsteknikens och internets fördelar maximalt.

              Men ingen aktiverar sig för en sak om de inte känner sig delaktiga…

  27. Nicklas

    February 26, 2013, 15:21:41

    På militäriska kallas detta en taktisk reträtt. Man backar tillbaka och skickar in förstärkningar.

    Jag bara undrar om detta kommer vända. Om politikerna kommer på att de behandlat hela TPB-affären på ett lagvidrigt sätt.

    Det önskvärda i det läget vore ju att svenska staten stämde amerikanska medieindustrin och inför rättegången gjorde beslag i de svenska kontoren för dessa bolag, för att säkra bevis, men också för att “jävlas rent allmänt”, precis som antipiraterna gjorde.
    Ett tips: anklaga Universal mfl. för piratdelning så kan fogden tömma deras lokaler på datorer :)

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:31:41

      Hej Nicklas!
      Vi ska nog inte hoppas för mycket på politikerna. Jag tror att vi måste putta ut några av dem ur riksdagen för att de ska förstå. :-)

  28. Fredrik

    February 26, 2013, 16:06:42

    Upphovsrättsindustrin vann just en seger, så enkelt är det. Jag förstår att man som privatperson inte vill ta den ekonomiska risken, jag förstår också vad man menar med att inte vilja spela på deras spelplan där de har fördelen av ekonomiska muskler. Vad piratpartiet inte verkar förstå är att det är den enda spelplan som existerar.

    Partiet kommer att vara ett litet parti i marginalen utan egentlig makt så länge den stora massan inte förstår varför dessa frågor är viktiga. Precis som tidigare inlägg hävdar måste man hitta ett sätt att nå ut med information på ett sätt som gör att folk förstår att det rör dem själva eller kan komma att göra det. Innan det sker kan man inte hoppas på uppbackning annat än från Jolt Cola brigaden som är för liten för att vara en politisk faktor. Svensken är apatisk, så länge han får kolla på melodifestivalen och uppdatera facebook struntar han i om polisen på EMIs order sparkar in dörren hos grannen och släpar bort honom i kedjor. Det är den beklagliga sanningen.

    1. Anna Troberg

      February 26, 2013, 16:37:21

      Hej Fredrik!
      Tvärt om. Upphovsrättsindustrin förlorade just fotfästet en smula. Detta har hänt:

      Pirate Bay har gått från en till två uppkopplingar.
      Piratpartiet har fått en massa uppmärksamhet och är dessutom off the hook rent rättsligt.
      Det norska Piratpartiet har fått en massa uppmärksamhet inför sitt val i höst.

      Vad har Rättighetsalliansen fått?
      De har inte stängt TPB.
      De har inte försämrat PPs chanser inför valåret 2014, tvärtom.
      Man har gett norska Piratpartiet gratis reklam.

      En rättssal är verkligen inte den enda spelplan som existerar. Jag tycker att du målar upp en ganska dyster och inte så sann bild av både “Jolt Cola-brigaden” och “vanligt folk”. Jag vet att det finns massor av umpf i pirater och jag vet att vanligt folk sannerligen inte är så korkade som vissa tror. Jag vet också att Piratpartiet blir bättre och bättre på att kommunicera bortom ettor och nollor.

      Jag är fullkomligt övertygad om att vi ska slåss på den politiska arenan för där har upphovsrättsindustrin inte så mycket att komma med, så länge vi finns där.

      1. Fredrik

        February 26, 2013, 23:06:46

        Vi får helt enkelt vara ense om att vara oense som det heter.

        Rättighetsalliansen har vunnit något mycket viktigt, nämligen ert tysta erkännande att de trots allt har rätt i sak. Det är i alla fall så det kommer att uppfattas av gemene man på gatan som inte är insatt och därmed skadas rekryteringsbasen.

        När det gäller vanligt folk så tycker jag att jag har en relativt brokig umgängeskrets, med det menar jag ålder, inkomst, intressen etc. Ingen av dem diskuterar annat än melodifestivalen och blöjbyten. Någon enstaka gång försöker man få igång ett samtal om olika politiska frågor. Svaret blir:

        -Jo det är ju synd men det är inget att göra åt.

        Sedan återgår det till melodifestivalen. Det är ju möjligt att du har andra erfarenheter men själv är jag pessimistisk.

  29. Johan

    February 26, 2013, 16:38:04

    Har själv fått samtal ifrån APB som det hette då. Så jag förstår helt och hållet erat beslut och tyckte ni gjorde rätt eftersom jag tog samma beslut!

    Jag hoppas VERKLIGEN ni genomför polisanmälan för detta, hade vart GULD VÄRT och ni hade växt enormt i mina ögon! Desutom kommer det bli jävligt intressant att följa detta!

  30. Stefan Rhodin

    February 26, 2013, 17:45:56

    Mycket bra!
    Detta visar på styrkan i den fria (internet)världen!

  31. Ken Rabelius

    February 26, 2013, 17:46:12

    Vilken show! och vilken slutspurt sedan! Piratpartiet och TPB 2-0 mot uphovsrättsextremisterna!
    slutsatsen blir att TPB består, PP kan fokusera på kommande val + att vi fått en del uppmärksamhet iom detta och som en extra bonus så har tóm norska PP kunna dra en del nytta av det.

    Medan extremisterna inte har vunnit någonting i denna batalj :).

    Väl spelat! Mitt stöd till piratpartiet är väl förtjänat :).

  32. Mårten

    February 26, 2013, 18:24:06

    Instämmer med övriga: snyggt gjort. Bara att tacka rättighetsalliansen för publiciteten. :)

  33. Eric

    February 26, 2013, 19:54:12

    Tyvärr blev rubrikerna vad man kunde vänta. Gemene kvinna/man har inte hört eller sett ett ord om piratpartiet sen EU-parlamentsvalet, men nu läser man att inte ens PP är beredda att offra något för sin övertygelse, allt är förhandlingsbart. Jag tror att detta ger bilden av ett traditionellt politiskt parti som kan kovända när som helst. Vi har sett det förr och Centerpartiet är kanske det tydligaste exemplet på ett parti som svikit sina ideal och nu betalar priset. Jag hade aldrig trott att ett parti utanför riksdagen skulle kompromissa om kärnan i sin politik. Jag trodde detta skulle bli startskottet för PPs väg in i riksdagen, men en sån här chans kommer inte tillbaka och var står PP nu om rättighetsalliansen stämmer PP ändå.

    1. Mikke

      February 27, 2013, 09:20:33

      Jag förstår inte resonemanget! Om PP hade gått till domstol med RA så hade PP förlorat pga köpt rättsväsende. Det kan vi säga med säkerhet efter TPB-domen ( tror du verkligen att de 3 Tpb-killarna hade stått upp för TPB om de vetat utgången av rättegången, som de med all säkerhet VISSTE att de skulle vinna ). PP HADE FÖRLORAT I RÄTTEN. Detta hade inneburit att ledande och mycket viktiga personer för PP hade hamnat i fängelse och fått sitt liv förstört pga av skadestånd som de aldrig hade kunnat betala av. Det hade med all säkerhet inneburit slutet för Piratpartiet. OCH DETTA TYCKER DU ÄR ATT STÅ UPP FÖR TPB OCH DET FRIA ORDET PÅ INTERNET?

      Det som nu istället har hänt är att Tpb lever och frodas, fortfarande i Piratpartihamn(ar). PP kan satsa pengar, resurser och tid på politisk agitation med fortsatt kraft. Och vi står huvudet högt och rak rygg för att vi inte vek oss. För det gjorde vi ju inte. Vi är fortfarande med i matchen.

      Det du förespråkar hade med all säkerhet sämkt Piratpartiet och våra frågor för överskådlig framtid.

  34. Nicolas Sahlqvist

    February 26, 2013, 21:40:54

    De var snyggt att TPB gjorde valet så styrelsen slapp välja, de blir intressant att se hur länge Norska Pirater kan hålla i rodret innan Spanska pirater måste ta över och vad som sen händer i Spanien som är skuldtyngt, hur fort dras tumsrkuvarna med hot om nekade EU stödlån tex. och hur fort ändras den generösa inställningen till upphovsrätt även där?

    Jag tror att förr eller senare så kan man inte ducka, utan måste ta fighten så att säga..

    Det är dock skönt att stormen är över denna gång för vi har många utmaningar framför oss iockmed valåret 2014 och just nu tror jag frågor såsom REVA kan bli en intressant politisk fråga..

    – Nicolas

  35. Erik

    February 26, 2013, 23:25:42

    Ett bra beslut Pirater! TPB kommer att leva vidare tack vare piratrörelsen men det lär nog reta gallfeber på upphovsrättsindustrin ännu mer framöver:) TPB är symboliskt viktig för Upphovsrättsindustrin. Som det är nu fungerar det faktum att TPB är “up and running” som ett bevis på deras inkompetens och grinar dem rakt i ansiktet. De har aldrig varit intresserade av en saklig debatt utan vill statuera exempel så att de sedan kan skrämma politiker och allmänheten till att köpa deras version av hur upphovsrätten bör utformas.

  36. Uffe

    February 26, 2013, 23:39:14

    Samtidigt som jag är lite besviken över att det inte blev batalj så kan jag inte annat än hålla med de flesta ovan att det förmodeligen var den bästa lösningen för närvarande.
    Eftersom jag inte är säker på att jag själv hade pallat trycket om Rättighetsalliansen bankat på min dörr kan jag ju inte förvänta mig att andra ska göra det åt mig.

    Dock måste jag hålla med bloggen “Enligt min humla” (la in den som “Website” till detta inlägg)

    Han skriver i.a.f. bl.a. detta “Släpp fildelningen. Släpp upphovsrätten. Se till att den här debatten handlar om rättssäkerhet. ”

    Jag kan inte annat än hålla med. TPB har blivit en symbol och en bricka i spelet men det viktiga är inte fildelningen utan den repressiva politiken som finns runt internet, spridandet av kunskap och informaton samt allas vår integritet.

  37. Sebastian Sandell

    February 27, 2013, 11:20:07

    Bra jobbat, fortsätt kämpa!

  38. rutros

    February 27, 2013, 19:23:55

    Jag kan inte förstå hur någon kan missa att se att detta är slutet för TPB. Efter detta är en frånkopplig bara ett brev borta. Man kan ju blåkopiera det lyckade brevet till svenska piratpartiet så kastas tpb ut inom någon vecka- för vem kommer nu att bjuda motstånd, när urmodern vikt ner sig.

    1. Anna Troberg

      February 27, 2013, 19:32:40

      Hej Rutros!
      Nej, TPB är antagligen tryggare nu. Man har två uppkopplingar istället för en. Dessutom är rättsläget i Norge tydligare eftersom det finns prejudicerande fall där som ger TPB större trygghet än i Sverige. Så, det finns ingen anledning till doom and gloom. :-)

  39. rutros

    February 27, 2013, 20:58:41

    Antalet är ju ointressant om lagläget liknar Sverige, England,Frankrike eller USA osv.

    Om det är så att man har ett lagligt skydd i Norge för organisationsföreträdarna/partierna så är det bra. Det är nytt för mig och har inte nämnts som skäl till flytten. Varför?

    Jag kommer att plåga dig med detta om du har fel.

  40. Mikael Johansson

    March 3, 2013, 17:02:36

    Lite sen, förövrigt bra beslut, men har man hört nått från rättighetsalliansen, har de svarat på nått inlägg/nyhet/blogg eller själva skrivit ett pressmedellande, antingen om hela karusellen eller om beslutet att sv PP har skickat vidare bollen till andra systerpartier, skulle va intressant att se hur de svarar
    // Mikael



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>