Pages

Categories

Search

 

Diggiloo diggiley, nu svarar jag Richard Herrey

Diggiloo diggiley, nu svarar jag Richard Herrey

by
March 5, 2013
Kulturpolitk, Politik, Upphovsrätt
22 Comments

I helgen läste jag en krönika som Jenny Strömstedt skrivit i Expressen och blev lite ledsen. Strömstedt verkar ha fått en lite märklig syn på hur vi pirater tänker. Men, det är ju inget att hänga läpp för.

Det är ju faktiskt ett utmärkt tillfälle att berätta hur vi faktiskt tänker. Sagt och gjort, jag skrev ett öppet brev till Strömstedt.

Jag har fått ett kort svar från Strömstedt via twitter:

jennys1

Tyvärr är det ju så att man inte kan bestämma hur någon annan tar emot en text. Det betyder att om Strömstedt skriver om vår tids behov av snabb tillfredsställelse (vilket för övrigt är en extremt intressant diskussion i sig), så kan texten ändå komma att uppfattas som om den handlar om något annat när hon väljer att använda exempel som är starkt förknippade med en annan diskussion.

En annan som givit svar på tal är Richard Herrey:

herrey1

Först och främst, så vill jag tacka Herrey för komplimangen om att jag formulerar mig väl. Men, jag måste dock ändå vara lite petig och påpeka att “upphovsrättsintrång” är lika lite “stöld” som att inte ha säkerhetsbälte på sig är mord. Det är helt enkelt två helt olika saker i lagboken. Det kan tyckas petigt, men om man ska kunna ha ett seriöst samtal om fildelningens vara eller inte vara, så gäller det att ha tungan rätt i munnen för annars är det lätt att samtalet infekteras i onödan. Och infekterade samtal leder ingen vart, mer än möjligen till magsår.

Tyvärr är det ändå ganska vanligt och då kan det se så här tråkigt ut:

herrey2

Det fanns en tid när jag också ägnade mig åt pajkastning, så jag tänker inte sätta mig på några höga hästar gentemot Herrey för det. Jag tänker istället göra vad jag kan för att nysta ut det hela lugnt och sansat.

Om man ser bortom det lite kantiga uttrycket, så kokar det hela ner till att Herrey tycker att det är dåligt med fildelning av upphovsrättsskyddade verk, eftersom han upplever att det per definition betyder att kulturskapare inte får betalt. Jag har all förståelse för att man inte tycker om fildelning om man tror att det oundvikligen leder till att kulturskapare inte får betalt för sina verk. Kultur uppstår inte ur intet. Den skapas av människor som behöver mat, husrum, kläder och allt det där andra som vi alla behöver.

Som tur är betyder inte fildelning att kulturskapare inte längre kan få ekonomisk ersättning för sina verk. Det betyder bara att man måste tänka i nya banor. Faktum är att den nya tekniken, som bland annat också fört med sig fildeling, skapar oändligt många fler möjligheter för kulturskapare att kunna leva på sina verk.

Tack vare den nya tekniken är många olika kulturyttringar betydligt billigare att producera.
Jag är inte en stor anhängare av tanken att alla kan tralla bara för att man har tekniska hjälpmedel. Man är inte en författare för att man har Word eller Open Office. Man blir inte heller filmmakare för att man har professionella filmredigeringsverktyg eller en spiffy videokamera. Men, det faktum att både mjuk- och hårdvara rasat i pris, ibland är den till och med gratis, gör att fler kan ta ett professionellt grepp om sitt skapande utan att först behöva investera massor av pengar. Det är framför allt ett stort plus för kulturskapare i början av karriären.

Tack vare den nya tekniken kan kulturskapare till väldigt låg kostnad nå en ofantligt mycket större publik än tidigare.
Förr gjorde lokala band demokassetter, som man i bästa fall kunde sprida i hemstaden. Det kostade en hel del eftersom det innebar att man behövde köpa fysiska kassetter att ge bort. I dag kan lokala band fixa en snygg hemsida för hundralappar och sedan sprida sin musik helt gratis via YouTube och diverse fildelningssajter. Förr nådde deras musik den lokala ungdomsgården. I dag kan den nå hela världen. Det betyder naturligtvis inte att alla får en världspublik, men det betyder att betydligt fler får chansen att hitta tillräckligt många fans för att kunna leva på sitt skapande.

Tack vare den nya tekniken kan kulturskapare få en större del av den ekonomiska kakan.
Det är ingen hemlighet att de som är bäst av alla på att sno åt sig kulturskapares pengar är mellanhänderna, dvs, skivbolag och bokförlag. Jag har hittills inte träffat någon kulturskapare som haft ett helt okomplicerat förhållande till dessa mellanhänder. Vill man lösa de flesta ekonomiska problem som kulturskapare stöter på, så ska man med ett alexanderhugg kapa bort så många mellanhänder man kan, så att pengarna hamnar hos de enskilda kulturskaparna. Om du inte tror mig, så läs vad Courtney Love har att säga om saken.

Och Spotify? Tja… För artisterna är det ingen kassako. För någon vecka sedan skrev Stefan Sundström så här i ETC:

JAG ÄR TILLBAKS I SMETEN igen, popbranschen, och den har blivit ännu mer proffsig. Flummare och skönandar göre sig icke besvär. Dom stora multinationella skivbolagen är tillbaka på all time high med vinster dom inte sett sen i början på 90-talet. Tacka Spotify för det, tåget jag sitter i är fullt av folk, men nästan alla sitter tysta med hörlurar på sej, en del tittar på film, men säkert hälften lyssnar på musik.

Det är alldeles tyst, man hör bara tåget stånka och gnissla av dåligt underhåll och tågnätets förslumning.

Alla pröjsar numera 90 spänn i månaden och lyssnar på musik igen och alla är glada och nöjda. Ja, nästan alla, dom artister som skrev på uppropen mot Pirate Bay och nerladdningar, uppropen som dom stora skivbolagen skickade ut, där det stod att det är sååå synd om artisterna och upphovsmännen, dom kan numera känna sej rätt blåsta.

Om man inte har ett avtal med dom Fyra Stora, skivbolagen som äger Spotify, och pressat av dom rimlig ersättning får man så lite i procent så att man nästan längtar tillbaks till Pirate Bay.

Fan, dom hade i alla fall allting av mej, till och med kassetterna jag gav ut på 70-talet. Jag laddade ner dom själv, hade saknat dom.

Jag tror att Sundström fångat det många kulturskapare i dag känner.

Tack vare den nya tekniken kan kulturskapare vara mycket mer oberoende.
Förr fanns det i praktiken bara en väg öppen för olika typer av kulturskapare: “Hitta ett bolag och skriv på ett kontrakt.” Att kontraktet ofta betydde att man i princip skrev bort sin själ var det inte så mycket att göra åt. Självpublicering av musik och böcker var en dyr återvändsgränd som få vågade sig in på. I dag ser kulturlandskapet helt annorlunda ut. De nya generationernas kulturskapare kan välja flera olika vägar. En del väljer den gamla vägen. En del väljer att själv ha kontroll över sin karriär. En del väljer något mitt emellan.

Dessvärre försöker en del av mellanhänderna att täppa till de alternativa vägarna. Man försöker stoppa fildelningssajter. Man okynnessänker artister som valt att lägga upp sina egna verk på YouTube. Detta är ingen kulturvurm. Man saboterar i berått mod kulturlandskapet för sin egen vinnings skull. Jag tycker att det är upprörande.

Någonstans mitt i twitterdiskussionen om allt detta dök begreppet “brevhemlighet” upp.

herrey3

Brevhemligheten är ganska central för hela diskussionen om fildelning. Det är de lagliga rätten att slippa få sina försändelser öppnade och lästa innan de kommer fram till en. Den som bryter brevhemligheten kan få böter eller fängelse upp till två år, så det är ganska allvarliga grejer. Det är det för att det anses vara ett stort intrång i någons privatliv att gå igenom deras post.

I dag skickas mycket post elektroniskt. Allt vi gör på nätet är i princip ettor och nollor som skickas fram och tillbaka som små brev eller paket. Hade det varit fysiska brev hade ingen kommit på tanken att kräva att alla skulle öppnas för kontroll. Dessvärre saknas den naturliga hämningen hos många när man talar om den digitala världen, trots att vi idag skickar mycket personliga saker elektroniskt. Vi pirater anser att det inte ska spela någon roll om information skickas på ett papper eller digitalt. Mediet är ointressant. Det är det faktum att det är privat kommunikation som är intressant.

Brevhemligheten och det faktum att den behandlas ganska styvmoderligt i digitala sammanhang är mycket relevant för fildelningsfrågan, eftersom alla seriösa försök att stoppa fildelning per definition innebär att någon någonstans måste ha insyn i exakt vilka ettor och nollor som vi skickar och tar emot med våra datorer. Det innebär rent krasst att någon någonstans potentiellt kommer att veta vilka du känner, vad ni säger till varandra, vad du köper, vilka sajter du besöker, vilka tjejer/killar du dejtar, vilket parti du röstar på, vilka föreningar du är medlem i, osv. Det är inte förenligt med en grundläggande demokratisk tro på yttrandefrihet, åsiktsfrihet och rätten till ett privatliv. Kort sagt, det är ett väldigt högt pris att betala för att en industri inte vill uppdatera sina affärsmetoder till samtiden.

Man skulle naturligtvis kunna hävda att kulturskapare själva skulle få bestämma om huruvida deras verk sak få spridas på nätet eller ej. Det är ett argument som låter bra. Det är ett argument jag själv använde ofta en gång i tiden. Problemet är att priset för denna valfrihet är allas privatliv och det är helt enkelt inte ett rimligt pris att betala. Speciellt när dagens kulturskapare har bättre möjligheter att försörja sig på sitt värv än någonsin tidigare. Fildelningen är inte ett problem. Den är bara en av tusentals nya och fantastiska möjligheter.

Men, jag ska inte sticka under stol med att det finns problem i kulturlandskapet. Problemen är dock i stora delar artificiella hinder som skapats för att olika bolag ska kunna utöva sitt kontrollbehov. Ett aktuellt exempel är hur filmindustrin aktivt håller filmer borta från biopubliken på mindre orter. Gunno Sandahl, kulturchef på Folkets Hus och Parker, skrev nyligen om det på SvD Brännpunkt.

Ett annat aktuellt exempel är bokförlagens försök att sätta käppar i hjulet för vår fina bibliotek. Man hävdar på fullt allvar att bibliotekens vurmande för “gratisläsning” förstör bokmarknaden. Eftersom jag är gammal bokförlagschef och bok-och biblioteksälskare, så upprör nog detta kuriösa faktum mig allra mest. Bokförlagens attacker mot biblioteken andas en historielöshet som är chockerande. Före folkbibliotekens intåg fanns det ingen egentlig bokmarknad av det slag vi har i dag. När man attackerar biblioteken attackerar man den hand som föder en. Svensk biblioteksförening är inte heller glad. De tycker att vi ska säga “hej till vår nya bibliotekarie“.

docsgoldJag har varit bokförlagschef. Jag har varit inbiten antipirat. Men, jag var och är fortfarande också författare och kulturknutte. Jag älskar kultur. Jag äter och andas kultur. Varje dag. Jag gav upp min bokförlagskarriär och blev pirat för att jag insåg att piratrörelse är det enda politiska alternativet som sitter inne med den tekniska kunskap, den optimism och de visioner som behövs för att rädda det framtida kulturlandskapet uta kunna n att montera ner det demokratiska samhälle som är grunden för allt fritt skapande.

Jag hade inget annat val. Kulturen betyder för mycket för mig för att jag skulle sitta vid sidolinjen och bara se på. Jag vill hjälpa till.

Related Post


22 Responses

  1. Kristofer Pettersson

    March 5, 2013, 17:17:26

    G+ ikonen fungerar inte?

  2. Mårten

    March 5, 2013, 18:05:45

    Jag har sedan spotify startades försökt påpeka att det inte är en bra lösning, det innebär i praktiken att ett företag får monopol på all musik!

    Ingen kan konkurrera med spotify då man för att kunna erbjuda ett liknande alternativ måste sluta avtal med de stora skivbolagen som äger, just det, spotify.

    Idag kostar spotify 99kr i månaden, det är mer än vad jag någonsin lagt på musik tidigare och knappast hamnar skivbolagens vinster i kulturskaparnas fickor. :(

    1. Kloker

      March 6, 2013, 18:06:27

      Jag ställer helt upp på din problemformulering. Frågan är hur vi löser problemet. Är det monopolstrukturen man främt riktar in sig på att kritisera i det här fallet? Har Konkurrensverket granskat Spotify?

  3. Mattias Öhman

    March 5, 2013, 18:08:52

    Riktigt bra skrivet, alltid en fröjd att läsa på din blogg. Tack Anna för att du skriver ned exakt som jag tänker så slipper jag göra det själv. :-)

  4. Andreas Kettelhoit

    March 5, 2013, 18:17:32

    En gammal artist som Herrey (som verkligen tillhör kassettgenerationen) måste väl med egna ögon ha sett hur man upptäckte ny musik genom att byta med varandra?

  5. REx

    March 5, 2013, 18:42:44

    Bokbranchen är tokiga. De upprepar precis samma fel som först musik- och sedan filmbrancherna gjort.

    Före jul så bestämde jag mig för att köpa Fredrik Backmans “En man som heter Ove” att ge bort i julklapp.

    Som inbunden kostade den ca 170 kr.

    Som pocket var priset satt till 39 kr (den hade inte släppts men priset fanns där).

    Som e-bok ville de ha, håll i er nu, 160 kr!

    De kan köpa in papper, trycka den, lagra den, frakta den, lagra den igen och så sälja den för 39 spänn men en lite fil som knappt kräver något lagringsutrymme och kan kopieras i det oändliga i princip utan kostnad ville da ha 160 kr för. Och de förväntar sig att folk skall köpa den! De är fan inte kloka!

    Att sedan biblioteken betalar svenska författare kring 1,32 kr per utlånad fysisk bok och 20 kr för en “utlånad” e-bok, tja, vad säger man…

  6. Anonym

    March 5, 2013, 20:13:58

    Jadu Anna. Det är alltid intressant att läsa dina texter. Jag har röstat pirat varje val sedan 2006 och kommer fortsätta med det under oöverskådlig framtid. Iallfall så länge Herrey och andra surgubbar fortsätter att underhålla oss på detta sätt.

    99.99% av människor över 40 begriper inte den nya tiden. Jag har sedan länge gett upp tanken att övertala människor. Låt tiden ha sin gång så löser det sig…. :)

    1. Ano Nym

      March 5, 2013, 21:39:22

      I am sorry to disappoint you, som man säger på engelska, men det kommer du inte alls att göra. 2014, kanske 2018, sedan är det stopp. Inte för att du inte vill rösta, utan för att du inte får. Piratpartiet kommer då att betraktas som en terroristorganisation, och valhemligheten kommer att vara borta. Politik tar tid, brukar Anna säga, men det är precis vad vi inte har.

    2. Andreas

      March 6, 2013, 09:43:08

      Hoppla hejsan. Några fler än 0.01% är vi faktiskt! Mvh “Gubbe” över 40.

    3. Henry Rouhivuori

      March 6, 2013, 22:53:00

      Jag begriper den nya tiden mycket väl den 67:a jag ändå är. Kan det kanske ha med mitt stora datorintresse sedan 15-16 åring att göra.

      Man kan alltså inte dra alla över 40 över en kam.

    4. Micke Kuwahara

      April 30, 2013, 17:12:02

      Jag är över 40 och har OCKSÅ röstat pirat sedan partiet grundades 2006 och har ett förflutet som spelutvecklare och jobbar idag med datorer inom forskning för spridning och delning av kunskap och mjukvaruutvecklingsmoduler. Så inte bara begriper jag den nya tiden, jag är med och utvecklar den. Du får nog ta å revidera din syn på folk över 40.

  7. Ano Nym

    March 5, 2013, 21:11:58

    För BEKVÄMA för att skaffa konton på filmbolagens streamingtjänster? Nej du, Strömstedt. Om inte (h)Expressen stängt av sitt kommentarsfält hade jag svarat dig där, men jag hoppas att du läser här med.

    Jag är inte det minsta bekväm. Jag har lagt ned tiotals timmar och hundratals kronor på att utrusta min dator med program och tjänster för att vara anonym. Inte främst för fildelning, utan för att få utnyttja min rätt till anonym yttrandefrihet. Inte för att skriva hat och hot, utan för att debattera.

    Debattera om övervakningen som smyger på oss alla, både av myndigheter och av företag. Den hatar jag, det erkänner jag. Streamingtjänsterna är fulla av den. Man måste registrera sitt namn och personnummer, och godkänna att de får använda data om vad man tittar på precis hur som helst! Då laddar jag hellre ned.

  8. Curt Jonsson

    March 5, 2013, 21:14:42

    Tack Anna! Du förklarar det här med suverän skicklighet och din trovärdighet stärks genom din egen bakgrund. Många yngre kulturarbetare vet redan av egen erfarenhet att de tjänar mer pengar på det nya systemet. Men en del gamla verkar ju förlora. Så är det i alla systemskiften. Hästdroskorna kommer att förlora när bensindrivna taxibilar gör sitt intåg på marknaden. Det betyder inte att vi ska förbjuda det nya.

  9. Ano Nym

    March 5, 2013, 21:24:43

    “brevhemligheten? vad är det?”

    För varje dag som går, bevisar jag mig själv fel. Jag hade inte tappat allt hopp för mänskligheten igår.

  10. Björn Persson

    March 6, 2013, 02:09:37

    “Stöld av lågavlönade kulturarbetare”. En sådan underbart fascinerande fras! Om kulturarbetare kan stjälas så måste de ju vara någons egendom, inte sant? Och det är väl inte långt från sanningen med tanke på slavkontrakten som tydligen är norm i den usiska musikindustrin.

    Hur är det då med “mänsklig rättighet”? Tja, det beror mycket på om tjuven säljer de stulna arbetarna, behåller dem som sina egna slavar, eller hjälper dem att ta sig till ett fritt land. I det senare fallet är stölden en verkligt hedervärd gärning, och även om den inte en mänsklig rättighet i sig så är den åtminstone ett led i kampen för mänskliga rättigheter.

  11. Stefan Rhodin

    March 6, 2013, 06:08:20

    Tack Anna.
    Som alla andra skriver så är du en mästare med pennan (ja, jag vet jag är gammal. Det finns väl inge som använder en penna idag!). Du lyckas alltid med dina ord att stärka mig i min tro på fildelningens möjligheter.

  12. Daniel

    March 6, 2013, 13:17:52

    Ledsamt och skrämmande att folk inte känner till brevhemligheten…

    Bra skrivet, som vanligt. :-)

    1. Mikke

      March 6, 2013, 15:39:43

      Tror nog att han visste vad brevhemligheten är. Men han ville visa på sin superioritet genom att påpeka stavfelet brevhemligeten.
      Det är en attityd man möter ofta det där att vi alla pirater är joltdrickande finniga tonåringar, läs barnrumpor, som ska hålla käften och lyda överheten.
      Som 52 årig livserfaren man har jag svårt att ta åt mej den bilden ;).
      Anna är en stor tillgång för PP. Tur vi har henne. Börjar tycka att det är dags att vi alla pirater börjar skriva på forum och i kommentatorsfält med samma saklighet och lugn som vår partiledare är så duktig på. Ska nog försöka få till ett blogginlägg som kanske Anna kan hosta på sin blogg som handla om just detta. / Mikke

  13. Dennis Nilsson

    March 7, 2013, 07:29:28

    Utmärkt skrivet!

    Vem är förresten den där Richard Herrey? En av bröderna i dom där Herrey’s från 80-talet!

    1. Kloker

      March 8, 2013, 19:22:45

      Det stämmer. Du kan alltid prova Wikipedia om du är osäker… :-)

      “sålt 4 miljoner skivor i totalt i Europa”
      “slog flera publikrekord under folkparksturnén”
      “vann Eurovision Song Contest”
      “Grand Prize-vinnare på Sopotfestivalen”

      Alla tre bröderna är skickliga låtskrivare och artister.

      Richard Herreys kommentarer lämnar dock en del att önska.

  14. Kloker

    March 8, 2013, 19:41:38

    Jag har nu läst Jenny Strömstedts krönika.

    Det finns något tröttsamt med människor som blåser till könskrig över utfallet i TV-omröstningar “Eftersom bara en kvinna hittills tagit sig till final hittills […] hejar jag på brudarna i kväll!”

    Strömstedt drar en ovanlig slutsats:”Nedladdningarna verkar delvis handla mindre om gratissamhällets krav på fria luncher och mer om vår oförstående inställning till subjunktionen “sedan.””

    Min slutsats är att det varken handlar om att man vill ha något gratis eller snabbt. Det handlar om att det idag är för krångligt och för farligt att betala för sig.

    Jag vill kunna göra anonyma, enkla och oövervakade betalningar. När det är möjligt kan kulturskaparna börja räkna med ersättning från mig. Bitcoin är närmast detta idag, men fler måste börja acceptera det som betalning.

  15. Björn

    March 9, 2013, 12:50:04

    Alltså, tror ALLA “kulturarbetare” (och bolag/copyrightsinnehavare/bakåtsträvare) att PP bara fokuserar på att legalisera och förespråka illegal nedladdning? Jag tycker det är tråkigt att PP inte kan debattera om övervakningssamhället, förlegade lagar, anonymitet osv, men också hur man ska kunna -legalisera- nedladdning på bästa sätt, utan att “kulturarbetare” (och bolag/copyrightsinnehavare/bakåtsträvare) skriker “TJUUUUVAR!”.

    Hur ska man någonsin kunna få till ett nytänkande och förbättra samhället om det inte går att föra en konversation med motparten?

    Jag är aktivt kritisk till PP’s ofta “barnsliga” attityd och aktiviteter som ett seriöst politiskt parti, men faktiskt är de det enda parti jag också kan tänka mig att rösta på.

    MVH Björn



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>