Pages

Categories

Search

 

NSA, FBI, FRA, DLD…

NSA, FBI, FRA, DLD…

by
June 7, 2013
Integritet, Politik
32 Comments

iStock_000005654889SmallFör ungefär ett år sedan läste jag en lång artikel i Wired som handlade om den amerikanska säkerhetstjänsten NSA:s nya flaggskepp: Utah Data Center. Det är en gigantisk historia, som när den står färdig i september i år kommer att ha kostat omkring två miljarder dollar. Det är mycket pengar. Men, med tanke på att man för det får historiens mest sofistikerade massövervakningsmaskin, så kanske det känns som väl investerade pengar. Ja, om man nu gillar massövervakning alltså.

I natt släppte Washington Post nyheten om att det finns ett program som heter PRISM, som gör det möjligt för NSA och FBI att samla in privat information om människor från flera stora internetföretag, bland annat Google, Facebook, Skype och YouTube. Jag gissar att det är just sådant här som man bygger Utah Data Center för att hantera. Så, lite gammal hederlig slentrianövervakning av vanliga människor i deras vardag, men på steroider.

Vita Huset har gått ut och sagt att PRISM inte är så farligt eftersom man inte övervakar amerikanska medborgare eller personer inom USA:s gränser. Jaha, det är ju bra. Om man är amerikan och om man råkar befinna sig i USA. Problemet är dock att de allra flesta människor på jorden inte uppfyller det kriteriet. Dessutom är det ett uttalande som jag, vis av erfarenhet, känner att det är bra att ta med en sund dos skepsis.

Alla människor har en okränkbar rätt till sitt privatliv så länge man inte är misstänkt för ett allvarligt brott. Den typ av slentrianövervakning som NSA, FBI och för all del även vårt svenska FRA ägnar sig åt är ett grovt övergrepp både mot den enskilda människan och mot det fria samhället i stort.

USA skriver in sig i samma kapitel i historieböckerna som östtyska Stasi. Det är sorgligt att den svenska regeringen och riksdagen glatt följer i deras fotspår med FRA-lagen, implementeringen av datalagringsdirektivet och förra årets skärpning av LEK. Detta visar med all önskvärd tydlighet varför Piratpartiets arbete för den personliga integriteten behövs mer än någonsin.

NSA, FBI, FRA, DLD… Låt oss jobba stenhårt för att den där bokstavssoppan inte ska få fritt inträde i våra liv. Sitt inte och tig still. Engagera dig mot det här eländet. Ditt privatliv är värdefullt.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


32 Responses

  1. Ellinor

    June 7, 2013, 07:52:33

    Det som är tragiskt är att man inte blir ett dugg förvånad.

    1. manen

      June 7, 2013, 17:21:43

      battered partner syndrome, det är vi som misshandlas åter och åter igen trotts att vi borde veta bättre :-/

      Hur säker är man iochmed att Google infört HTTPS som standard för alla sina tjänster?

      1. Björn Persson

        June 7, 2013, 18:07:21

        HTTPS hindrar (med hög sannolikhet) NSA från att avlyssna trafiken i kablarna mellan dig och Google, men det hindrar inte på minsta vis Google från att lämna ut dina data till NSA.

      2. Ellinor

        June 7, 2013, 18:18:48

        Exakt. Det är precis den känslan jag har just nu. Ilska och vilja att sätta ner foten och slå sig loss blandat med vanmakt.

        HTTPS är helt klart en förbättring, men att blint tro att det kommer att hjälpa mer än ev. marginellt är bara naivt.

        I nuläget känns det inte alls tillfredsställande att kunna säga “vad var det vi sa?” i riktning mot de som fnissande kallade oss som kunde räkna ut det här med bakdelen för flera år sedan för foliehattar.

        1. Ano Nym

          June 7, 2013, 19:28:45

          Nej, de människorna säger ju idag bara “jag har ingenting att dölja, det gör ingenting”.

          Om det är något man lär sig av att läsa den här sortens sidor, är det att vanliga människor är idioter.

          1. Ellinor

            June 8, 2013, 02:38:16

            De är alltför ivaggade i tron att staten alltid är god. Något annat kan de helt enkelt inte föreställa sig.

  2. Joakim Z

    June 7, 2013, 07:57:42

    Alltså jag ser mitt privatliv som största vikt. Jag vill ju inte att någon snoffsig statlig person ska få veta vad jag gjorde med familjen eller flickvännen varje dag eller varje helg. Det är liksom riktigt kränkande och så fort någon bryter sig in i mitt privatliv så kränker dom mitt egna liv.

    Men vad kan jag göra för att stoppa detta? Borde den svenska lagen inte sätta ett stop för en sån masslagring inom svenska gränser?

    1. Björn Persson

      June 7, 2013, 14:39:59

      Vad du kan göra är att kryptera din privata kommunikation med OpenPGP, HTTPS, SRTP, IPsec och liknande protokoll. Då går det fortfarande att kartlägga vilka du kommunicerar med, men att avlyssna vad som sägs går inte om du sköter krypteringen rätt. Problemet med det är att du måste övertala familjen och flickvännen att kryptera de också, vilket kan innebära att de måste byta ut programmen de är vana vid. Stödet för kryptering är nämligen dåligt i många epostprogram till exempel, vilket i sin tur beror på att mycket få människor bryr sig om att skydda sitt privatliv. Möjligheten att skydda sin kommunikation finns dock, om båda parterna värderar sitt privatliv tillräckligt högt för att göra sig besvär.

      Som komplement bör du rösta på Piratpartiet för att förhindra att det kommer lagar som tvingar dig att lämna ut dina kryptonycklar till myndigheterna.

      Dessutom ska du förstås inte använda Google Docs, Facebook, Skype med flera centraliserade honungsfällor, annat än till saker som du har för avsikt att publicera.

  3. Jerker Montelius

    June 7, 2013, 08:39:05

    Är det inte också lite talande att en av de viktigaste punkterna på det nu pågående toppmötet http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5557467 är Kinas påstådda övervakning och spioneri mot USAs krigsmakt. USA vill att Kina upphör med detta. Vore det inte smart av en Kinesisk president att helt enkelt peka på PRISM och säga: “Varför hackar ni på oss? Ni gör ju samma sak”.

  4. alvar

    June 7, 2013, 08:58:43

    När man ser på bilden i den läckta PPT:n med världens internetflöden förstår man varför FRA-lagen var så viktig att få till. En stor del av det internationella flödet som USA inte tidigare kom åt mellan Europa och Asien går via Sverige.

  5. Martin

    June 7, 2013, 09:24:02

    Fast det som är värt en tanke när det kommer till “inte egna medborgare” är att även om detta nu gäller för alla stater, USA spanar inte på sina och Sverige med FRA spanar också bara utanför gränserna, så byts informationen mellan länderna. Det är öppenhet och demokrati som gäller såklart.

    Så USAs totalövervakning av svenskar lämnas över till Sverige och vice versa. Snart är säker USA och NSA snälla nog att låta FRA leka runt med deras leksaker. Så har man ryggen fri och tillgång till allt om alla.

    Det hela börjar kännas så omfattande att endast en total kollaps av västvärlden är den enda lösningen. För även om vi städar framför vår egna dörr kommer det alltid att ske otyg åt något håll som är mer eller mindre lagligt.

  6. Albert

    June 7, 2013, 09:25:05

    Eric Hippeau (ex Huffington Post) sammanfattar snyggt: “The scale of US government spying on its citizens is breathtaking. All we’re missing is the Secret Police knocking on our doors at midnight.”

  7. Sir Veillance

    June 7, 2013, 10:22:24

    Vi övervakar inte våra egna medborgare.
    Vi övervakar bara resten av världen.
    Vi låter resten av världen övervaka oss.
    Vi delar informationen mellan varandra.
    Den enda databas som ej läcker, är den som ej existerar.

    Jag har en olustig känsla. Det känns som ett tyst kärnvapenkrig, eller vad man nu ska kalla det. De bygger en bomb, då måste vi bygga två. Bomberna är informationshanterande verktyg. Verktyg efter verktyg skapas, med försäkran om att just detta verktyg respekterar mänsklighetens integritet.

    Vad som inte försäkras om.. är vad som händer när man kopplar ihop verktygen och skapar massiva oöverblickbara övervakningsapparater.

  8. tidsoptimist

    June 7, 2013, 10:35:26

    I en av artiklarna nämns denna lilla passage:

    “Analysts who use the system from a Web portal at Fort Meade key in “selectors,” or search terms, that are designed to produce at least 51 percent confidence in a target’s “foreignness.” That is not a very stringent test. Training materials obtained by the Post instruct new analysts to submit accidentally collected U.S. content for a quarterly report, “but it’s nothing to worry about.” ”

    Så även om de lovar att inte få med någon person som kommer ifrån eller uppehåller sig i USA så verkar det hålla tunt precis som när det gällde FRA och deras spanande på svenskar innanför gränserna.

    http://www.techdirt.com/articles/20130606/15111523346/another-shoe-drops-nsa-directly-accessing-information-google-facebook-skype-apple-more.shtml

  9. Rick Falkvinge

    June 7, 2013, 13:17:11

    De har inte sagt att de inte övervakar amerikaner eller personer inom USAs gränser.

    På den direkta frågan om de övervakar amerikaner, så har de svarat – på engelska – att de inte target amerikaner. Det är ett svar avsett att ge intrycket att svara nej på frågan, men som i själva verket undviker att svara på frågan helt och säger något ovidkommande om deras interna processer.

    Rick

  10. Kloker

    June 7, 2013, 15:00:08

    Dessvärre besitter inte nuvarande Svenska regering nödvändig kompetens för att inse vilket övergrepp Amerikanernas övervakningshysteri innebär på Sveriges medborgare. Lika lite som man inser vilket övergrepp FRA-övervakningen innebär för utlänska medborgare. Då är det lättare att gosa ner sig i gamla goa tider och skrämma medborgarna med ryssinvationen för att motivera mer pengar till försvaret.

    När det kommer till att skydda mänskliga fri- och rättigheter i Sverige är regeringen under all kritik och jag hoppas att framtida historiebeskrivningar kommer att reflektera det. Fredrik Reinfeldt: Mannen som trots tydligt motstånd tvingade igenom massövervakning på sina medborgare.

    Oppositionen är inte bättre. “Den där övervakningsmojängen kan nog vara skoj att leka med när vi kommer till makten.”

    Jag mår så illa att jag kräks!

  11. manen

    June 7, 2013, 16:57:20

    Ytterst problematiskt enligt mig att uttrycka det som en rätt, visst jag fattar detta är Sverige där rättigheter kommer före friheter(!); Min personliga åsikt är att det är bättre att uttrycka det som en frihet från orättfärdigad, ej underkastad offentlig granskning(den som övervakats t ex ska kunna begära ut all dokumentation rörande övervakningen, givetvis oredigerad dvs verbatim) samt rent godtycklig och/eller egenmäktig övervakning.

    Och ja, detta är vidrigt; STASI skulle inte kunnat salivera mera än nu!

  12. manen

    June 7, 2013, 17:23:01

    Var var du när internet transformerades till Panoptikon?

  13. Ano Nym

    June 7, 2013, 18:40:29

    Det finns tre möjligheter om vad man säger i framtiden:

    ett: “NSA var det värsta övervakningsverktyg som någonsin skapats, långt effektivare och med mycket större täckning än Stasi. Det var bara tur att man fick stopp på det innan det hann börja användas för onda syften.”

    två: Ingenting särskilt, eftersom man annars omedelbart blir ihjälskjuten av en drönare.

    tre: Tänk, nu har de börjat skjuta regimkritiker med drönare… Vad bra. Vad är det för idioter som kritiserar presidenten? Han har ju bara gjort bra saker – lagstiftat att man måste framträda med namn så att vi slapp näthatet, sett till att terrorism knappt förekommer med alla övervakningsprogram, fått upp kvaliteten genom kvalitetsgranskning av TV-programmen och tidningarna, ja jag vet inte allt – de som kritiserar den underbare mannen förtjänar att dö! På dem bara! (sagt från hjärtat, på fullt allvar)

    Ärligt talat tror jag att alternativ ett är ganska långsökt.

    1. Kloker

      June 7, 2013, 19:11:31

      Fast om kraven på radio, tv och och tidningar var högre, om till exemple SVT satsade på granskande journalistik istället för underhållning åt massorna, hade det åtminstone dröjt längre innan vi hamnat där vi är nu.

      De ENDA som tjänar på att statligt finansierade medier sysslar med underhållning är makten som därmed undslipper granskning.

  14. Mats Ström

    June 7, 2013, 19:50:47

    Jag hittade informationen först via techdirt.com, och min första tanke var densamma: “vad spelar det för roll om de övervakade är amerikaner eller inte?” Jovisst, om du bor i Idaho så spelar det kanske roll, men för alla Europeer så är det ju lite annorlunda, inte sant?

    Det tycks vara så att min kommunikation och data som lagras på eller passerar amerikanska servrar varken får skydd under amerikansk lag, eller svensk lag. Härligt. [b]Är det ens legalt att driva affärer i Sverige under sådana förutsättningar?[/b]

    Jag blir illamående.

  15. Ellinor

    June 8, 2013, 05:22:28

    Detta känns lite för stort för att greppa (inte fan tänker vi ge upp dock). Jag håller alla mina tummar för att så många pirater som möjligt kommer in i EU-parlamentet nästa år. Håller mina tummar lite extra för Peter Sunde. Han är inget dumt tillskott till PP alls. :)

    1. Kloker

      June 9, 2013, 14:24:01

      För att vara journalist uppvisar Eva Franchell en lätt skrämmande oförståelse för mediers inflytande över opinion och politik.

      Piratpartiet har funnits hela tiden. Frågan som borde ställas är varför Eva Franchell inte har skrivit om oss. Var finns du själv, Eva?

    2. Kloker

      June 9, 2013, 14:29:01

      … och när det är sagt vill jag välkomna Eva in i matchen. Jag hoppas på fler artiklar från henne som handlar om Piratpartiet och de frågor som partiet ständigt driver och debatterar och bloggar om.

      För inte har väl Franchell missat Anna Trobergs alla debattartiklar eller Christian Engströms idoga bloggande?

      1. Ellinor

        June 12, 2013, 00:39:15

        Ställer en befogad fråga till Kalle: Varför läser du Aftonbladet? Det är dagens motsvarighet till den gamla nedlagda tidningen “en ding ding värld”. Lever på sensationer, inte mycket av det de skriver är rätt och de bryr sig inte sålänge de får klick/sålda lösnummer.

  16. Tjalle

    June 8, 2013, 13:04:11

    Varför är PRISM så hemlighetsfulla? Har de inte rent mjöl i påsen?

  17. Anders Östlund

    June 9, 2013, 20:34:24

    Det är lika bra att inse att de styrande ALDRIG kommer att sluta att övervaka oss medborgare. För att upprätthålla en sund balans mellan förtryck och anarki så är det hög tid att vanliga medborgare blir medvetna om den maktförskjutning till de styrandes fördel som håller på att ske.

    När detta går upp för oss alla, då är det dags att (1) förstå på vilket sätt vi är övervakade och (2) skaffa oss kunskap hur man skyddar det som man inte vill skall vara känt för storerbror.

    Många blir upprörda och förordar saker som kryptering och VPN. Visst, det är en nödvändig bit i det hela, men trots allt en väldigt liten pusselbit i kampen för vår integritet. Många förordar förbud för organisationer FRA, NSA m.m. att göra vissa saker. Politiker diskuterar då futtiliteter som t.ex. vilka som får övervakas, hur länge information får sparas och hur den insamlade informationen får användas. Detta är bara ett spel för gallerierna som mest är avsedda att lugna befolkningen och tysta de högröstade.

    Det är bara att inse att den elektroniska information du lämnar efter dig, den kommer obevekligen att användas av någon – Stat, kommersiella intressen (inklusive kriminella), arbetsgivaren eller av grannen.

    Tro aldrig på löften, från mäktiga, om att de respekterar din integritet! Integriteten får du aldrig till skänks av dem, du måste själv se till att skapa den.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *