Pages

Categories

Search

 

Radiotjänst underminerar sitt eget existensberättigande

Radiotjänst underminerar sitt eget existensberättigande

by
June 24, 2013
Kulturpolitk, Politik
27 Comments

iStock_000000852760SmallSå var det dags att prata om tv-avgiften igen. Radiotjänst har inte gjort någon hemlighet om att man vill ta betalt av allt och alla. Att inte ha en tv är inte längre en anledning att inte betala tv-avgift. Inte heller att ha en dator eller surfplatta med internetuppkoppling.

Det har Radiotjänst naturligtvis rätt att tycka, men i och med att de gör det, så har de också underminerat sitt eget existensberättigande ganska rejält. I dag jobbar det omkring 120 personer på Radiotjänst. Jag gissar att det är ungefär lika många som idag inte har tv, dator eller surfplatta med internetuppkoppling och därmed inte ska betala tv-avgift. Det finns ingen som helst anledning att betala för dyr och onödig administration. , bort med radiotjänst och lägg tv-avgiften på skattsedeln.

En del vill inte alls betala för public service eftersom de inte tittar eller lyssnar på det public service producerar. Det är ett rimligt argument ur en del aspekter, men det här är en mycket större fråga än vem som ska betala för vad. Den handlar nämligen om huruvida vi ska ha tillgång till en någorlunda oberoende medieplattform och vilken roll och vilket uppdrag den i så fall ska ha i framtiden.

Piratpartiet tycker det är bra med public service, att ha en medieplattform som man faktiskt kan ställa lite krav på. Vi vill även se en bred politisk diskussion om vilken roll public service ska fylla i framtiden. Medielandskapet har förändrats i grunden och det har naturligtvis även förändrat förutsättningarna för public service. Från Piratpartiets sida skulle vi till exempel gärna se att UR fick en betydligt större del av public service-kakan. Det är en linje som vi har gott stöd för av bland annat Svensk Biblioteksförening och fackförbundet DIK.

Jag har bloggat en hel del om public service. Här hittar ni det:
“Bortom tv-avgiften, behövs public service?”
“Nu blir det tv-avgift på mobilen också”
“Nu blir det tv-avgift på datorer och surfplattor”

Och så har jag gästbloggat på Kulturbloggen:
“Tre punkter för att stärka och föra public service in i framtiden”

Anna Troberg

Anna Troberg är författare, men har ett förflutet som både bokförlagschef och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

Other posts by

Related Post


27 Responses

  1. dolf

    June 24, 2013, 11:47:41

    Tack för det, du påminde mig precis om att jag har ett nyhetsinslag för ett par veckor sedan som jag tänkte anmäla till granskningsnämnden, men det blev liasomingen bortglömt i farten. Funderade också allvarligt på att polisanmäla radiotjänsten för bedrägeri och ansvarig utgivare (fast vet inte riktigt för vad ännu) i samma veva. Radiotjänst tvingar oss alltså att betala licensavgift (jag åkte nyligen dit på det just för att jag har dator) för att de bland annat skall tillhandahålla oberoende och fristående nyhetsgranskning. Men när jag stöter på uppenbar propaganda och grovt vinklade inslag anser jag att man gör sig skyldig till rent bedrägeri.
    Inte för att jag tror att en polisanmälan skulle leda någonstans, men jag vill liksom markera mitt missnöje.

  2. dolf

    June 24, 2013, 11:52:10

    …. (forts.) Jag skrev för övrigt ganska utförligt om det i andra halvan av ett inlägg: http://wp.me/p31DIc-3kr om någon är intresserad.

  3. Mattias

    June 24, 2013, 13:04:14

    Jag har en massa äldre datorer som inte klarar av SVT Play. Sen har jag en massa datorer som lätt klarar av att se på SVT Play men inte har mjukvaran för det (t.ex min playstation 3). Jag har en gammal touchpad från 2001 som passar definitionen “surfplatta”, men som inte är på något sätt kompatibel med det mesta längre.

    Min poäng är att om inte juristerna klarat av att komma med en fungerande systemkravsspecifikation borde lagen ogiltigförklaras. Givetvis bör den vara både bakåt och framåt kompatibel, eftersom en brödröst troligtvis klarar att streama SVTplay om 10 år.

    Den här lagen luktar lobbyism och korruption, en vilja att få fram en lösning på ett problem utan att ha förstått problematiken, och makten att kringå system som bör fungera bättre.

    1. Jim Groth

      June 25, 2013, 11:21:44

      Kom ihåg att det inte spelar någon roll om din mottagare fungerar tillräckligt bra för att nyttja tjänsten, bara att du har en. 😉

      1. dolf

        June 25, 2013, 13:22:26

        Radiotjänst motiverar väl att de tar ut avgifter från datorinnehavare med att datorn KAN agera mottagare. Om datorn (vars uppgift i vilket fall som helst inte är att visa tv-program) INTE KAN visa tv-program anser jag att man i klart och tydligt klarspråk ska be raditiontjänst att “Dra åt helvete!
        Och jag anser inte att det finns någon anledning att vara snäll och trevlig. Det är rena jävla maffiafasoner de ägnar sig åt. Vad blir nästa steg? Polisen skall vara politiskt obunden så den finaniseras inte längre via skattesedeln utan polismyndigheten tar ut avgifter direkt från medborgarna för sitt “beskydd”?

  4. Bea

    June 24, 2013, 14:00:22

    Undrar hur Radiotjänst tänkt att vi studenter som är tvugna att ha en dator för att klara av skolarbetet ska klara av att betala tv-avgift när man knappt kan skrapa ihop till mat i slutet av varje månad. Visst, det kanske inte är en jättesumma, men det är ändå pengar som försvinner.

  5. Anders Troberg

    June 24, 2013, 14:13:26

    Nu stänger de ju ner de analoga radiosändningarna också. Det om något tar ju bort argumentet att det är public service för nödsituationer och liknande. Med analog sändning så kan vem som helst peta ihop en radio av lite löst plock man lätt kommer över hemma, men med digitalt så är det inte längre möjligt. Så, hamnar man i en nödsituation utan radio så är man snart rökt.

    Dessutom, funkar SVT Play på moderna OS, som Linux?

    1. Ano Nym

      June 24, 2013, 16:55:04

      När tänkte de stänga ned de analoga utsändningarna? Jag läste för mindre än ett år sedan om att det var planen, men “på längre sikt”. DAB-radio ska visst ersätta det, det vill säga osynkroniserat ljud ur olika apparater, MP3-liknande komprimeringsartefakter som innebär sämre ljud än FM, och royalty för varje såld DAB-mottagare. Svårt att lista ut vem som vill se det systemet infört?

      Webbradio är i dagsläget inte heller ett bra alternativ. Osynkroniserat ljud där med, och så kan man lita på att de spårar vad varje människa är intresserad av att lyssna på!

      För att inte tala om alla tusentals ton elektronikskrot i form av FM-mottagare som inte längre har något att ta emot.

      FM fungerar utmärkt, varför vill man ha förändring för förändringens skull? För att jävlas med alla radioapparatsägare?

      Nej, det är viktigare att försöka stoppa den idiotin än att lägga TV- och radioavgiften på skatten.

      1. Kloker

        June 29, 2013, 18:07:33

        “Planen är nu att FM-nätet släcks 2022.”

        “I Norge har man för länge sedan slagit in på den här vägen – men nu blinkar varningslamporna där intensivt: alldeles för få digitalmottagare har sålts. Även här hemma drar debatten igång igen och kritikerna menar att radiobranschen är på väg att tvinga oss att lägga hundratals miljoner för att skifta till en teknik som är gammal redan nu. Istället borde – enligt kritikerna – resurserna satsas på utveckling av det digitala alternativ vi redan börjat med: internet. Där anser de att framtiden finns.”

        Lyssna på Mattias Pleijels reportage i SRs Medierna.

    2. dolf

      June 24, 2013, 18:03:14

      Det rimilgaste vore väl för övrigt om den som förmedlar tv-tjänsten tog ut avgiften, dvs. Boxer, Telia, Comhem osv bakade in avgiften för public service i sina tv-abonemmang. Då kunde de också erbjuda kanalpaket UTAN SVT, varvid abonnenten förstås då också skulle slippa avgiften.

    3. Snild

      June 24, 2013, 18:08:39

      funkar SVT Play på moderna OS, som Linux?

      SVT Play använder Flash, så det beror på om Flash-spelaren finns för just din distribution. Och hur bra den fungerar — om jag minns rätt slutade Adobe att utveckla/uppdatera Flash för Linux för ett tag sen.

      Sen är ju också frågan om det är rimligt att man ska behöva installera proprietär mjukvara med godtycklig EULA för att kunna komma åt public service…

      1. Anders Troberg

        June 25, 2013, 11:18:07

        Nope, funkar inte. Så, de tar betalt för en tjänst och kallar den public service, när den bara funkar med två kommersiella aktörers grejor. Det är fan ett hån.

        Ska det vara public service så ska de ha stöd för alla plattformar som någon använder, om det så bara är en textterminal som körs på en gammal C64.

  6. Ulf Nilsson

    June 24, 2013, 16:08:05

    Som piratpartist instämmer jag självklart i idiotförklarandet av denna repressiva dom och bifaller å det starkaste att Radiotjänst bör avvecklas.

    För den som har den ringaste kunskap om IT, inser snart att man självklart borde gjort SVT.se till en medlemstjänst, där man enkelt kunnat använda sig av sitt fakturanummer, personnummer eller vilket inloggningsnamn man nu önskar. Enkel lösning.

    Vad som är problemet med att man inte inför detta har inget gett sig an än att beskriva. Det är ett hot mot demokratin och samhället i förlängningen. Beslutet ger ganska djupgående konsekvenser och sänder minst sagt dubbla budskap från våra makthavare i riksdag och regering.

    Idag krävs en dator för en ökande skara tjänster. Staten driver själv på utvecklingen och implementeringen av e-tjänster för sina myndigheter och verk. Därtill ser vi samma utveckling på den privata sidan.

    Vi har idag ett samhälle där vi snart inte ens kan boka en läkartid utan att ha Internetuppkoppling. Vårt moderna liv kretsar kring datorn och dess e-tjänster. Det gäller deklarationer, bankärenden, CSN, bilprovning, tandläkartider, flygbiljetter, väderrapporter, nyheter, shopping, kontakt med vänner och bekanta, underhållning, spel, politiskt engagemang… ja allt.

    Lägg sen till demokratiaspekten, där Internet i många diktaturer är en sista länk ut till den fria världen. Istället ser vi hur Sverige låser in sig själv. Avgift för datorinnehav och övervakning av vad du gör på nätet av FRA, NSA och alla andra roliga bokstavskombinationer som underrättelsetjänsterna runt om i världen har.

    Vad vi nu har hamnat i är den absurda situationen att för att klara utföra grundläggande myndighetskontakter kräver det snart att du har en dator med Internetuppkoppling. Då har vi alltså en grundbeskattning på 2000kr+ om året, exklusive Internet-kostnaden och inköp av datorn. Det är minst sagt bortom all rimlighet.

    Kanske ska jag avsluta med en positiv vända. Ingen behöver oroa sig för att betala strafflicensen för datorer än på ett tag. För det första kan man svara nej på frågan om man har dator. För det andra så borde grundkravet för att datorn ska vara licenspliktig kräva nätverkskort. Vi kan väl säga att efterfrågan på datorer utan nätverkskort kommer att öka liksom USB-stickor för att koppla upp sig mot WLAN. För nätverkskort borde väl jämställas med den gamla analoga kanalmottagaren, där TV-apparater utan betraktades som monitorer och ej innehade licensplikt.

    1. Ano Nym

      June 25, 2013, 18:40:33

      “För den som har den ringaste kunskap om IT, inser snart att man självklart borde gjort SVT.se till en medlemstjänst, där man enkelt kunnat använda sig av sitt fakturanummer, personnummer eller vilket inloggningsnamn man nu önskar.”

      Och den som har lite mer kunskap om IT, och värdesätter sitt privatliv – vilket borde stämma bra på Pirater – inser snart att den idén är helt förkastlig, eftersom SVT då kan dra slutsatser gränsande till åsiktsregistrering, om varje människa som tittar på SVT på webben…

    2. SF

      July 7, 2013, 13:47:05

      Mja, det är nästan lika bra att vara ärlig och betala dator-avgiften, fanskapen ringer kvällar och helger regelbundet och knackar på lite nu och då om man inte betalar och det är nästan värt 2000kr / år att få ha sin fritid i fred. Har betalat dator-avgift i några månader nu (Har fortfarande ingen TV men jag funderar starkt på att köpa en nu när jag ändå betalar för rätten att ha en) och det har blivit klart lungnare på kvällarna.

  7. Jacob Hallén

    June 24, 2013, 17:59:26

    Public Service ska inte vara någon allmän underhållningskanal. Det finns ett behov av ett programutbud som inte är drivet av kommersiella intressen, men som SvT är just nu så är det en smet av publikfriande program blandat med ett och annat guldkorn av det som är Public Service. Man måste bli mycket smalare och kvalitetsinriktade för att berättiga sin existens. Med en tiondel av programtiden skulle man kunna göra riktigt bra program. Med det kommersiella utbudet som finns är kvantitet inget att sträva efter.

    1. Kloker

      June 25, 2013, 20:12:05

      Instämmer fullt med Jacob Hallén.

      Underhållningskanalen SVT1 borde säljas ut och kanalens budget borde flyttas till UR.

      Rapport, lokalredaktionerna och Uppdrag granskning behåller sina budgetar och går till SVT2 där Rapportredaktionen går ihop med Aktuelltredaktionen.

  8. Lasse Sjöström

    June 25, 2013, 10:17:47

    Det har ju visat sig att om man lägger avgiften på skatten så minskar medlen. Inte bra. Jag vill ha reklam-fri-TV. Jag vill ha oberoende journalister. Vill inte ha en skattefinansierad tv där klåfingriga politiker ska vara och tafsa.
    På innehåll kanske till och med. Usch. Men detta säger det bättre: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.498259/betala-din-tv-licens-och-sluta-gnalla

    1. Bänkt

      June 26, 2013, 15:43:39

      Det där var ju en tvättäkta bullshitartikel till försvar av ett felaktigt system med felaktig kunskap från idg.se.

      SVT’s budget beslutas av riksdagen. Den är inte likställd vad Radiotjänst AB drar in i licenspengar. Därtill är SVT-styrelsen politiskt tillsatt. Är detta oberoende? Man kan faktiskt också notera att man är väldigt tydlig negativ till ett visst parti mer än något annat. Oberoende rapportering och journalistik kräver väl en total opartiskhet? Idag är SVT duktiga på att gå ut och smutskasta SD långt mer än man gör något annat parti. Oss pirater ignorerar de mest. Därtill är det ju välkänt att både journalister och kulturpersonligheter har en stark dragningskraft åt vänster, vilket ytterligare märks i hur dåligt neutrala även SVT är.

  9. kex

    June 25, 2013, 21:42:02

    Såå.. Nu kläcker vi lite roliga tankar om hur man “krånglar sig runt” avgiften rent lagligt.
    Mina tankar:
    1. Dator utan nätverkskort kan omöjligt se TV. Liksom om man plockat ur “kanalväljaren” ur en TV så att det blir en “monitor”.

    2. Piratpartiet eller valfri person investerar i ett ruckel i kommunen med flest medlemmar/troliga intressenter – sthlm/gbg? Då avgiften gäller “per hushåll” så borde man kunna hävda att man bor 1000 pers i samma hushåll. Gäller dock att akta så man inte blir av med eventuellt annat boende och bidrag man råkar vara beroende av…

    1. Nilsson

      June 26, 2013, 15:34:47

      Förvisso stämmer ju punkt 1, som är precis densamma som jag nämnde i mitt inlägg ovan. Däremot fallerar punkt 2. För att idén ska närma sig genomförbar, krävs det att varje individ är skriven på den adressen. Där kommer det ej vara genomförbart.

  10. Oscar Hjertqvist

    June 26, 2013, 11:28:04

    Hela resonemanget om att public service ska avgiftsfinansieras för att vara “oberoende gentemot staten” har från första början varit snömos, eftersom public service ändå är beroende av att staten upprätthåller lagar som ger PS rätten att ta ut avgift, det är partierna som nominerar styrelseledamöter med mera.

    Så avskaffa licensen och Radiotjänst samt skapa en post i statsbudgeten som beräknas utifrån antal svenskar. Men sanningen är ju att hela PS är regionalpolitik och AMS där varje landsända ska ha “sitt”, antingen i form av program eller dotterbolag.

    1. dolf

      June 27, 2013, 11:19:13

      Samma resonemang kan ju användas på många samhällsfunktioner. Administrationen av polis, brandkår och sjukvård må grunda sig på politiska beslut, men innehållet styrs inte poltitiskt (s.k. ministerstyre). Skulle vara kul om man slutade finansiera polisen via skattesedeln därför att den skall vara neutral och oberoende, och polisen började driva in betalningar direkt från medborgarna för sitt beskydd.

  11. Martin

    June 28, 2013, 18:47:16

    3: låt datorn ägas av en juridisk person som betalar en (1) avgift och äger många datorer. Tex din jobdator.

    1. Nilsson

      July 8, 2013, 11:23:16

      Tror det är dags att du själv läser igenom lagtexten som reglerar TV-licensen. Det sägs nämligen innehav – inte ägande. Så det spelar mindre roll om någon annan äger din dator, TV eller annat, då man endast tittar på huruvida du har en hemma och tillgång till att använda den. Så i praktiken är TV-licensen i sin nuvarande omfattning dubbelbeskattande, då både en arbetsgivare och en anställd kan tvingas betala för samma utrustning. Endast om datorn ej kan användas annat än specifikt mot arbetsplatsen och ej för någon form av privata ändamål, skulle det gå att undvika.

      För att reda ut det hela:
      1. Svara inte i telefon från okända nummer eller från nummer specifikt från Kiruna (om du inte har bekanta där, men då borde du ändå känna igen deras nummer).
      2. Se bara till att inte ha en TV/dator som syns från dörren eller genom fönstret mot gatan. Detta gäller så klart även ljus mot taket osv, men detta är lättare att förklara bort senare.
      3. Ha koll på vilka som kommer och knackar på dörren. Titthål i dörren är bra. Har du portkod minskar risken drastiskt för att bli utsatt. Bor du i villa är det däremot något svårare. (… och kom ihåg – du behöver inte öppna dörren).
      4. Om du ändå blir antastad av en kontrollant, neka, neka, neka. Det finns nämligen utrustning som kan innehas som ej är TV-mottagare och som ej är orimliga att de finns i ditt vardagsrum. Projektor och DVD/Bluray-spelare… och även surroundsystem. Allt du behöver göra är att säga att du har någon av dessa saker om det hörs något i samband med att någon ringer på dörren.
      5. Det krävs grövre brott än innehav av licenspliktig utrustning för att Radiotjänst ska kunna få en polisanmälan att gå till åklagare och beslut om husransakan. Typ fildelning… :(

      Så ta det bara lugnt. Neka och tänk igenom vad du ska säga redan innan.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *