Pages

Categories

Search

 

Nu har Piratpartiets nya kampanj rullat igång ordentligt!

Nu har Piratpartiets nya kampanj rullat igång ordentligt!

by
July 9, 2013
Politik
8 Comments

all_fin600Som ni vet presenterade Piratpartiet sin stora förvalskampanj “Piratpartiet – För Sverige i framtiden!” strax före Almedalsveckan. Det är partiets i särklass största kampanj någonsin. Kampanjens syfte är naturligtvis att synliggöra partiet och att exponera vårt varumärke ordentligt inför valåret 2014.

Kampanjen är dock mer än så. Den är berättelsen om den utveckling som vi tillsammans lotsat partiet genom de senaste åren. Det är en berättelse som jag tycker är värd att berätta. Därför kommer jag att blogga lite kring varje del av kampanjen framöver, sätta den i sitt sammanhang, fördjupa tankarna kring den och så vidare. Jag hoppas att det ska bli intressant och vara till nytta för er när ni är ute och kampanjar.

Det är alltid lite nervöst att presentera något så stort som en förvalskampanj. Man vet aldrig hur folk ska reagera på den. Kampanjer är en känslomässig grej. Man reagerar med magen (man SKA reagera med magen) och det innebär naturligtvis att både tummar upp och tummar ner levereras med emfas. Därför är jag skitglad över alla de glada tillrop som kampanjen fått både på och utanför nätet.

Det är många som redan har beställt kampanjmaterial. Samma dag som vi lanserade kampanjen skickades över 15 000 flygblad och 3500 affischer i olika format ut till ivriga aktivister. (Beställ material du med!)

Många av er har hjälpt till att dela, tumma upp, plussat och retweeta webb-versioner av affischerna när vi spridit dem i sociala medier. Tack vare er, så har varje webb-affisch hittills nått minst 30 000 personer. Så, fortsätt sprida kampanjen på nätet. Det är jätteviktigt!

Kampanjen har också uppmärksammats i humorprogrammet Tankesmedjan i P3. (Det lönar sig att skicka pressmeddelanden.) De hade jättekul åt den i flera minuter på bästa sändningstid och det är perfekt. Det är helt okej att folk skämtar om oss, det betyder nämligen att alla som lyssnade på P3 just där och då fick veta att vi finns och att vi är på gång inför supervalåret 2014.

Under Almedalsveckan satte jag, delar av partiledningen och några morgonpigga aktivister upp över 150 affischer i och kring Almedalen. En ny omgång affischer varje dag. Vi delade dessutom ut flygblad till alla som ville ha.

I en liten organisation måste alla bidra med sina talanger och erfarenheter när det behövs. Partiledaren är inget undantag. När något måste göras, så pitchar man in med det man kan, no matter what. (Ja, jag är arbetsskadad sedan jag jobbade på IKEA och det är jag glad över. ;-)) Därför passade jag på att damma av lite vilande talanger och gamla jobbmeriter och satte mig ner och gjorde den här kampanjen. Det var väldigt roligt att få vara sådär hands on-kreativ igen. Det var ett tag sedan sist. Att det hela tagits emot så väl av så många gör mig genuint jätteglad och jag skulle därför vilja tacka alla de som har hjälpt till på olika sätt.

Tack till ett gäng pirater har bistått med ovärderligt stöd, hiss och diss på vägen. Fyra av er förtjänar ett specialomnämnande: Henrik Brändén som bland annat bistått med texter till flygbladen. Göran Widham som tyckte till om de allra första skakiga utkasten. Johan Karlsson har varit ett under av tålamod med mig vad det gäller tryck och annat. Och Emma Marie Andersson som kom med glada tillrop hela vägen, trots att hon inte fick se en enda affisch innan den redan var tryckt.

Tack till ett ännu större och ganska brokigt gäng som ännu inte är pirater för att ni tålmodigt agerat utomstående fokusgrupp. Det gick till så att jag lurade iväg dem på fika och sedan slängde på dem kampanjförslag när de minst anade det. Specialomnämnandet går till min gamla förlagskompis som utbrast: “Nej, inte söta katter! Då kommer ni ju att vinna!” när hen såg fildelningsaffischen. Jag var själv lite osäker på just den affischen, men en sådan kommentar från den motsatta skyttegraven måste ju oundvikligen vara ett gott tecken, eller hur? Just det motivet har också visat sig vara en av de mest populära både på nätet och på gator och torg. Tack för den, M! Jag lovar att inte skvallra för det stora fancy bokförlaget som du jobbar för att du hjälpt oss pirater med vår kampanj. 😉

Och sist, men inte minst: Stort tack till alla er som beställt hem kampanjmaterial och sprider det där just ni bor och till er som sprider kampanjen på nätet. En kampanj är ingenting om den inte sprids. Det är ni som verkligen skapar kampanjen. Det är ni som ser till att budskapet når ut. Tack!

Håll utkik efter mina bloggposter om kampanjens olika delar. Och framför allt, håll utkik efter kampanjens vidareutveckling. Detta är ingen statisk kampanj. Det kommer mera, i andra former, och du kommer att kunna vara med att skapa fortsättningen. Fortsättning följer… 😉

IMAG0132 (1)

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by


8 Responses

  1. Kloker

    July 10, 2013, 17:41:42

    Katterna är hur söta som helst, men ger en felaktig bild av vad Piratpartiet menar med att “dela”. När vi delar minskar inte det vi delar. Anna… Vi har ju pratat om det här för bara 27 månader sedan… 😉 Kattsöthet får inte gå före korrekthet.

    Tre programledare i samma program på P3 och INGEN av dem vet vad partiledaren för sveriges femte störta parti i EU-parlamentet heter. Visst, Tankesmedjan är ett humorprogram, men man skriver själv att man har “ett särskilt fokus på inrikespolitik”. Borde man då inte även ha åtminstone baskunskaper om partier strax utanför riksdagen? Nåja. Vad är en bal på slottet? Och vad är kunskap på Sveriges radio?

    1. Anna Troberg

      July 11, 2013, 08:02:40

      Hej Kloker!
      Nja, nu drar du på för stora växlar. Tanken är att koppla ihop ett positivt visuellt intryck med fildelning. Det gör affischen.

      Reklam handlar om associationer. När Nike skriver “Just do it!” Så betyder det inte att de anser att det är svaret på precis alla frågor. “Ska jag hoppa från en klippa?” “Just do it!” Det handlar om att sätta igång att träna. Gör dig av med dina egna blockeringar och “just do it!”

      1. Kloker

        July 11, 2013, 10:47:31

        Jag förstår inte riktigt ditt svar. Självklart vill man med en kampanj skapa positiva kopplingar till partiet hos mottagaren. Problemet med katterna är att när de delar en skål mjölk får de bara halva skålen var. När fildelare delar filer får båda varsin fullständig kopia och vi är väldigt noga att poängtera i alla debatter att det inte handlar om stöld. Det budskapet måste även gälla i kampanjer.

        Jag har inte uppfattat Piratpartiets budskap som “Låt oss vara halvhungriga/halvfattiga tillsammans.” men istället som “Obegränsade resurser bör komma alla till del.” Katterna på bilden är Jättesöta! Men kopplingen till Piratpartiets argument för fildelning och kopiering är mycket svag.

        Jag är också mycket tveksam till att ställa frågan “Lydig eller kunnig?” som om de två vore motsatser. Till den bilden hade jag kanske istället satt texten “Politik ur ett nytt perspektiv”

        “Jag stoppade ACTA” och “Jag skyddar dina data” gillar jag bäst.

      2. Scary Devil Monastery

        July 12, 2013, 08:15:52

        Något som folk här tycks ha glömt, så jag får väl ordna det…

        TACK, Anna, för allt ditt jobb. :)

        Du får nog se det som att ju mer folk petar på det du presenterar, ju mer har du fått dem att engagera sig.

        1. Kloker

          July 13, 2013, 09:03:06

          Det kan omöjligen vara någon annan än jag som avses med benämningen “folk” här… :-)

          Om det är någon slags tävling i vem som kan tacka och berömma Anna mest så ligger du redan steget efter, som synes.

          Anna skrev (som så ofta) något klokt i sitt senaste inlägg: “En förutsättning för utveckling är nämligen att man uppmärksammar saker och pratar om dem.” Och det var det jag gjorde. Jag har även kommenterat på den här bloggen så länge, och uttryckt mitt stöd så många gånger i så många olika ämnen, att jag utgår från att jag kan framföra mina avvikande åsikter utan att börja inlägg med “Förlåt att jag inte håller med, men…” och istället gå rakt på sak.

          Kattaffischen är uppenbarligen ett populärt motiv, men jag tyckte att det var viktigt att lyfta fram diskrepansen mellan motivet och Piratpartiets politik. Det finns en mycket viktig skillnad mellan materiella och immateriella ting och den skillnaden utgör grunden på vilken partiets politik har utformats. I vår retorik är vi mycket noga med att påpeka den skillnaden när meningsmotståndare falskeligen anklagar fildelare för “stöld”. Man kan inte “själa” immateriella ting. Man kan däremot generera identiska kopior och det utan att originalet minskar i värde. En portion mjölk som delas på två resulterar i två halva portioner. Vänta… Räknade jag rätt nu? Ja det gjorde jag. 😉

          Kattaffischen må vara ett under av direkt, roligt och sött budskap, men min kritik mot den kvarstår. Och den kritiken är både motiverad och saklig.

  2. Kloker

    July 10, 2013, 18:30:59

    den här sidan kan man klicka på varje affisch och läsa vanliga frågor/svar man kan tänkas få när man sätter upp dem. Det är trist att det inte går att kommentera på de sidorna. Hade man kunnat det hade kampanjarbetare lätt kunna lägga in frågor som dykt upp och alla hade gemensamt kunna ta fram bra svar.

    Marita Ulvskog hävdade tex att det var Socialdemokraterna som stoppade ACTA.

  3. Claus

    July 11, 2013, 19:59:27

    Som reklammakare måste jag säga att katterna är bäst. Bårhuset är mer tveksamt.

    1. Kloker

      July 12, 2013, 02:24:16

      Det kommer inte främst att vara reklammakare som 2014 inför väljarna måste försvara partiets politik och valbudskap.

      Precis allt är rätt med kattaffischen om man bortser från detaljen att den inte beskriver Piratpartiets värderingar. Kattaffischen propagerar ju ett socialistiskt budskap.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *