Pages

Categories

Search

 

35 år är ett omänskligt straff för att ha berättat sanningen

35 år är ett omänskligt straff för att ha berättat sanningen

by
August 21, 2013
Integritet, Politik
37 Comments

Manning_Billboard235 år. Det är nästan hela mitt liv. Det är nästan tio år längre än vad Manning har levt.

Jag kikade in på Wikipedia och kan konstatera att för 35 år sedan, 1978, hände bland annat detta i Sverige:

  • SSAB bildades.
  • Ingemar Stenmark vann specialslalom och storslalom i världsmästerskapen i Garmish-Partenkirchen.
  • Ola Ullsten valdes till Folkpartiets nye ledare.
  • Racerstjärnan Ronnie Peterson dog i en krasch.
  • HBTQ-rörelsens regnbågsflagga användes för första gången, under Pride i San Fransisco.

Ute i stora vida världen hände bland annat det här:

  • Partiet “Die Grünen” bildades i Tyskland.
  • Johannes Paulus II blev påve.
  • Seriemördaren Ted Bundy greps i Florida.
  • Världens första provrörsbarn föddes.
  • Leon Spinks besegrade Muhammed Ali.

Alltihop känns som en evighet sedan, eller hur? En evighet som jag har haft turen att få tillbringa med att leva mitt liv. Jag har upptäckt världen. Jag har utbildat mig. Jag har rest. Jag har haft flickvänner. Jag har jobbat med roliga saker. Jag har levt.

Jag kan inte ens föreställa mig hur 35 år känns utan liv. Utan glädjeämnen. Utan människor att älska. Utan frihet. Blotta tanken får min “evighet” att blekna.

Det enda jag vet är att om 35 år kommer den värld vi har idag att kännas lika främmande och avlägsen som 1978 gör nu. Den värld som Manning slets ur i maj 2010 kommer att vara ett minne blott och Manning kommer att vara en bräcklig nykläckt fågel i den nya världen han inte fått en chans att lära känna.

35 år är ett omänskligt straff för att ha berättat sanningen. Låt oss se till att USA och Obama aldrig får tillfälle att glömma det.

Här är Piratpartiets pressmeddelande om domen mot Manning.

Anna Troberg

Anna Troberg är författare, men har ett förflutet som både bokförlagschef och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

Other posts by

Related Post


37 Responses

  1. Henry Rouhivuori

    August 21, 2013, 17:12:40

    Om 35 år så är USA (och världen) allt annat än mänskligt, om den nuvarande utvecklingen mot avgrunden (precis som 1933) ej hejdas.

  2. leo

    August 21, 2013, 17:25:05

    Han kan väl bli släppt efter typ 10-15 år om han sköter sig. Han visste vad han gjorde när offentlig gjorde topp hemligt material som tillhör hans hemland. Han fick jobba med det i förtroende och om han gör nått som kallas för förräderi så kommer det bli konsekvenser vilket han visste. Han är en förrädare och borde straffas hårdare än så, även om materialet innehåller skit som folk borde känna till. Man måste alltid stå bakom sitt land i vått och torrt. Speciellt när man får äran att jobba för sitt land med förtroende.

    1. Andreas

      August 21, 2013, 17:46:37

      “Man måste alltid stå bakom sitt land i vått och torrt.”

      Leo du är för korkad för att yttra dina åsikter. Var vänlig avlägsna tangentbordet från din dator och dela aldrig mer med dig av vad du tycker i publika sammanhang. Tack.

      1. Anna Troberg

        August 21, 2013, 17:48:50

        Såja, Andreas. Det där hade du kunnat säga på ett lite trevligare sätt. Testa nästa gång, vet jag. :-)

    2. Carl

      August 21, 2013, 18:23:21

      äran att jobba för sitt land med förtroende? Landet har ju förbrukat fullständigt allt förtroende.

      ”Man måste alltid stå bakom sitt land i vått och torrt”

      När det är landet som är under attack? Bradley manning visar vad som är felet, just att landet har människor i toppen som inte tvekar att göra vad de själva vill.

      Man måste alltid stå bakom sitt land i vått och torrt, tyvärr blandar folk ihop landet usa och dess invånare med de som nästlar till sig makten och styr landet för deras eget bevåg.

      Manning är den som stod bakom sitt land i våt och torrt, vare sig han skulle bli fängslad eller ej så stod han upp för sitt land.
      Hans land är det som har fått ha äran att ha en sådan person jobba för dom, för han kan man ha förtroende för att alltid göra det rätta.

      1. JohJoh

        August 21, 2013, 22:32:27

        Carl
        Väl talat!

    3. Oskar

      August 21, 2013, 22:40:11

      I “Pledge of Allegiance” svär man trohet till Flaggan och Republiken. Dvs till nationen, inte till regeringen eller ledaren. Det är fullt möjligt att gå emot nationens ledarskap, utan att för den skull förråda nationen.

      För lite hjälp kring hur man kan tänka kring moral och hur man kan komma fram till vad som är moraliskt riktigt, så rekommenderar jag dessa tre filmer:

    4. David

      August 21, 2013, 22:49:26

      Jag föddes i Sverige. Är jag då tvungen att stödja de som har makten i Sverige tycker och bestämmer?

      Och han står ju verkligen upp för sitt land här. Människorna som lever där, de är grunden och de ska ha makten. USA är inte en demokrati. Och att någon t.ex inte har knäppt Bush under hans presidentskap förstår jag inte, och heller inte efteråt.
      Det är ju inte försent för det än…

      Det finns många idioter inom politiken, det är tråkigt att de har tagit initiativ att jobba inom den.

    5. Dennis

      August 22, 2013, 07:55:44

      Varför har ett land hemligheter? Är det för att de inte har rent mjöl i påsen? Folket väljer en regering som har hemligheter för folket. Vad ska man då tänka om dom? Borde inte allt redovisas som ett företag för allmänheten som valt dem????

      1. Deep Blue

        August 23, 2013, 08:49:39

        Ja, har man rent mjöl i påsen så har man inget att frukta 😀

    6. Klas

      August 22, 2013, 08:38:08

      Han är en patriot.

      Det han gör är att värna det USA står för, frihet, demokrati och en stat som jobbar för folket.

      Eller, ja, SKA stå för.

      Det han avslöjade är just att det inte är så sanningen ser ut.
      Att han blir straffad är bara ytterligare bevis på att det han gjorde var en patriotisk handling.

      “Beware of he who would deny you access to information, for in his heart he dreams himself your master. ”

      Mycket fint citat.

    7. Deep Blue

      August 23, 2013, 08:45:38

      “Man måste alltid stå bakom sitt land i vått och torrt.”

      Nej.

  3. Henry Rouhivuori

    August 21, 2013, 17:48:40

    Visst leo, den som står bakom sitt land i vått och torrt tar sin avslutande arkebusering med stolthet, även om ledaren skulle fega ur och skjuta sig själv.

  4. Jan Johannesson

    August 21, 2013, 22:48:27

    Nej, nej, nej! Ronnie Peterson stavas hans namn.

    1. Anna Troberg

      August 22, 2013, 06:41:29

      Eller också skriver man: “Schyst bloggpost! Men du, jag tror stavningen på Ronnies efternamn blev lite knasig. :-)” Ingen har dött av att vara trevlig. 😉

  5. Suncana Smolic

    August 22, 2013, 08:23:58

    Carl, bra sagt!

    Manning har fortsatt göra rätt – vägrade kortare straff mot att erkänna sig skyldig, som även skulle inkludera andra olagligheter som att vittna mot Assange:

    http://rt.com/usa/manning-plead-guilty-lesser-sentence-817/

  6. pilsnernisse

    August 22, 2013, 10:50:55

    Bra skrivet Anna! Bra sätt att få lite perspektiv på något som annars känns som en abstrakt siffra.

  7. Carl

    August 22, 2013, 11:03:56

    Manning är i mina ögon ingen annat en än simpel förrädare som tog använde sina personliga identitets och uppmärksamhetsbehov som ursäkt för att tillhandahålla hemligt material där egna agenter och allierade kan identifieras.

    Manning skrev på ett avtal som han bröt. Ingen tvingade honom att skriva på eller bryta mot avtalet. 35 år med möjlighet till strafflindring är en förolämpning mot alla dem vars liv han riskerat.

    Om han önskade “visa på oegentligheter och brott” som den egna organisationen begått så hade en tusendel av den information han släppte räckt.

    Det är dock en tröst att han kommer att vara tvungen att hållas isolerad under hela sin fängelsetid. Inte ens mördare och andra grova brottslingar i de militära fängelserna kommer att acceptera en medfånge som riskerat livet på deras vänner.

    1. Anders Troberg

      August 23, 2013, 11:11:58

      Nej, hade han inte släppt allt så skulle informationen kunnat ifrågasättas för att det funnits luckor.

      Dessutom, USA har en legoarmé. Ingen har tvingats att delta, alla är där frivilligt. De har valt sina risker.

    2. Pinjata

      August 29, 2013, 14:08:20

      Manning avslöjade att alla de som riskerat eller till och med offrat sina liv har gjort detta för en lögn.

  8. Thomas

    August 22, 2013, 17:28:06

    Vi får nog lova att lyfta blicken. Manning släppte många dokument, mer än vad han nånsin hade kunnat analysera och förstå konsekvenserna av. Hade det enbart handlat om dokument som visade på USA’s krigsbrott hade Manning självklart varit en hjälte. Precis som de personer som offentligjorde bilderna från massakern i Song My under Vietnam-kriget.
    Men nu spred Manning dokument som orsakade stor skada för väldigt många. Att Robert Mugabe, diktator i Zimbabwe blev “omvald” är en direkt konsekvens av Manning. Likaså de allvarliga problem som demokratirörelsen i Vitryssland har drabbats av.
    13 miljoner invånare i Zimbabwe, som får leva i kaos, förtryck och yttersta fattigdom som en konsekvens av Mannings “hjältedåd” har kanske en annan uppfattning om 35 år är ett långt eller kort straff…..

    1. Oskar

      August 22, 2013, 18:22:09

      Källor?

      1. Thomas

        August 22, 2013, 20:11:04

        http://www.theatlantic.com/international/archive/2010/12/how-wikileaks-just-set-back-democracy-in-zimbabwe/68598/
        http://www.theguardian.com/world/2010/dec/27/wikileaks-morgan-tsvangirai-zimbabwe-sanctions

        Nu har vi facit, Morgan Tsvangirai har blivit utmanövrerad av Mugabe och nu sitter Mugabe kvar vid makten 5 år till. Collateral damage?

  9. SEBASTIAN TODOR

    August 22, 2013, 18:36:44

    Jag tackar för alla intelligenta och genomtänkta kommentarer. Ju fler övertramp mot humanism och anständighet som den politiska maffian i USA gör sig skyldig till desto närmare sitt nederlag går den. När den smarta tysta majoriteten i USA och den politiska opinionen i resten av världen vaknar till liv blir det kört för Obama och hans gäng. – Fråga inte vad du kan göra för ditt land utan vad du kan göra med din röst, för att travestera den ökände uppstartaren av Vietnamkriget Kennedy.

  10. Anders Troberg

    August 23, 2013, 11:16:24

    Nu är jag inte jurist, men någon kanske har koll på lagligheten (eller brist på sådan) som det skulle vara i att starta en insamling för Manning (och, i förlängningen, även andra visselblåsare som hamnat i knipa, tex Vanunu och eventuellt så småningom Snowden). Pengarna skulle i så fall gå till att anlita PMCer som hämtar ut dem och tar dem till ett land där de är säkra.

    Eftersom insamlingen inte skulle försiggå i USA, skulle det vara olagligt?

    Sure, själva fritagningen skulle vara olaglig i USA (och, för Vanunu, israel), men skulle den vara olaglig i andra länder?

    1. Thomas

      August 23, 2013, 18:44:58

      Kolla med folket i Zimbabwe om de vill vara med på din insamling. Eller kanske inte, de har drabbats tillräckligt hårt redan. Men Robert Mugabe vill nog ställa upp och tacka för all hjälp…..
      Kolla också med Vitrysslands diktator Lukasjenko, han har också Manning att tacka för att han sitter kvar vid makten. Han ställer säkert upp med lite pengar.
      Lycka till!

      1. Anders Troberg

        August 26, 2013, 07:18:19

        Så, du anser att man ska sopa brott mot mänskligheten under mattan för att de kan få andra som begår sådana att framstå i lite mindre dålig dager?

        Personligen så tror jag att det är tvärtom, man behöver visa att folkets sökarlykta kommer att lysa upp sådana brott så fort det ges möjlighet.

        Dessutom, rent juridiskt så är det helt klart mer komplicerat för en stat att sponsra en sådan operation, eftersom det då skulle vara en krigshandling och därmed ge USA en casus belli på dem. Skulle det vara ett land som råkar ha olja eller andra naturresurser, well, då är invasionen ett faktum.

        1. Thomas

          August 26, 2013, 20:08:06

          Man kan ju också påstå att Manning har begått brott mot mänskligheten. Han har ju trots att orsakat mycket stor skada för demokratirörelser och individer runt om i världen. Vi har de dokumenterade fallen i Zimbabwe och Vitryssland, men det är ju fler diktaturer som har fått viktig information som stärker deras makt.
          Som jag skrev tidigare, hade Manning bara spridit information som visade på krigsbrott hade han varit en hjälte. Tyvärr nöjde han sig inte med det, vilket var ett stort misstag, ett dåligt val av Manning.

          1. Anders Troberg

            August 27, 2013, 07:42:38

            Ska man sprida information så måste man sprida all info, annars kommer det bara att uppstå diskussioner om cherrypicking.

            En annan viktig aspekt av att allt släppts är att det visar hur mycket en påstådd demokrati som USA faktiskt döljer för sina egna medborgare. Hur ska de kunna lägga sin röst på ett informerat sätt om de inte vet vad som händer?

            Att infon orsakat negativa konsekvenser för att andra till följd av den handlat dumt reflekterar inte på Manning. Informationssläppet var sunt. Ansvaret för de som handlat dumt liger faktiskt på de som handlat dumt, ingen annan.

            1. Thomas

              August 27, 2013, 15:36:55

              Hur mycket “collateral damage” är dina principer värda? Hur många döda är rimligt för att slippa diskussioner om cherrypicking?
              Det är ju faktiskt det vi talar om. Människor av kött & blod som slåss för demokrati och mänskliga rättigheter i diktaturer, som har drabbats som en följd av att Manning följde sina principer.

              Dessa demokratikämpar har inte på nåt sätt handlat dumt, som du påstår! Morgan Tsvangirai till exempel hade en diskussion med en diplomat från USA – på vilket sätt skulle det vara att “handla dumt”? Tvärtom var det ju en del av hans kamp mot diktaturen i Zimbabwe.

              1. Anders Troberg

                August 30, 2013, 21:03:12

                Thomas: Hur mycket sanning är du beredd att offra för dina principer?

                En demokrati baserad på lögn är inte en verklig demokrati.

                1. Thomas

                  August 31, 2013, 09:48:06

                  Den svenska, bortskämda, vita medelklassen har en skamlig historia att hylla “viktiga principer” – så länge andra får betala priset. Man gjorde det på 70-talet med sitt stöd till Pol Pot och Mao – där miljontals människor mördades och svalt ihjäl. Allt för “viktiga principer”. Men så länge offren var asiater, långt borta så kunde ju den svenska, vita, bortskämda medelklassen fortsätta att hylla “viktiga principer”.
                  Nu tar du över den skammens stafettpinne. Vit, bortskämd medelklass, som tycker det är helt ok med lite “collateral damage” så länge du kan föra en diskussion om “viktiga principer”. Principerna är uppenbarligen viktigare än människors lidande, åtminstone så länge de bor i konstiga länder långt borta.

                  1. Anders Troberg

                    September 2, 2013, 07:07:53

                    Det handlar inte om principer, utan om att man sopat brott mot mänskligheten under mattan.

                    Sure, det kanske har orsakat problem någon annanstans, men det man uppdagat är ofatnligt mycket större än de problem som, eventuellt, uppstått på andra ställen.

                    Sanningen måste helt enkelt gå först, annars funkar inte samhället.

          2. Pinjata

            August 29, 2013, 14:10:42

            “Han har ju trots att orsakat mycket stor skada för demokratirörelser och individer runt om i världen.”

            Inte ens den amerikanska armeén påstår något sådant, men du har kanske en källa?

            1. Thomas

              August 29, 2013, 14:52:01

              Du kan ju börja med att kika på länkarna som finns några kommentarer ovanför denna. Bara ett litet tips….

  11. Markus Klyver

    August 24, 2013, 19:45:45

    Heja PP!



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *