Pages

Categories

Search

 

Varför vill riksdagspartierna inte prata om massövervakningen?

Varför vill riksdagspartierna inte prata om massövervakningen?

by
November 4, 2013
Integritet, Politik
16 Comments

iStock_000011860969SmallFredrik Reinfeldt har hittills inte sagt mycket om den amerikanska övervakningsskandalen som briserat i kölvattnet efter Edward Snowdens avslöjanden. Han sa ingenting under sommarmånaderna som följde på avslöjandet. När han till slut tvingades säga något, så valde han en något okonventionell väg. Han påstod, stick i stäv med vad både NSA och Vita Huset medgivit, att det minsann inte fanns några bevis för någon amerikansk massövervakning. Detta angav han också som ett av skälen till att han inte ämnade att diskutera amerikansk massövervakning med Barack Obama under dennes Sverigebesök.

Inte ens när det kort därefter avslöjades att svenska FRA de facto är en av NSA:s ivrigaste medhjälpare hade statsministern något att säga. Då skickades försvarsminister Karin Enström fram för att säga … tjaingenting. Hon meddelade att hon förutsatte att “FRA följer lagen” trots att vi redan vet att de inte gör det. Hon kunde inte heller föreställa sig “någon sådan koppling” mellan FRA och NSA, trots att det är allt annat än en hemlighet att FRA samarbetar med andra länders underrättelsetjänster och att signalkablarna från Baltikum är högintressanta för USA.

Statsminister Reinfeldt använder nu exakt samma taktik som han använde under FRA-debatten 2008. Han säger ingenting och håller sig undan. När något måste sägas, så skickar han fram någon minister som får slänga ur sig något lagom intetsägande för att det ska se ut som om något av substans faktiskt sagts. Detta är en taktik som fungerande skrämmande väl 2008 och som av allt att döma fungerar väl även denna gång. Den här gången ligger det nämligen i ALLA riksdagspartiernas intresse att INTE tala om personlig integritet och massövervakning i svensk regi och/eller massövervakning med svensk hjälp.

Regeringspartierna och Socialdemokraterna har varit drivande i skapandet av övervakningssamhället. De vill inte ha en integritetsdebatt just inför ett supervalår som 2014. Oppositionspartierna har gjort skamligt lite för att motsätta sig den negativa utvecklingen på området. De har som bäst gjort symboliska insatser alldeles för sent. De har inte visat något som helst intresse för att bygga långsiktig opinion mot övervakningen. De har fokuserat på annat. En diskussion om integritet och övervakning inför supervalåret skulle få dem att framstå precis så veka och obeslutsamma som de varit och fortfarande är i de här viktiga frågorna.

Den enda konstanten i den här soppan är Piratpartiet. Utan oss hade vi inte haft en så omskakande FRA-debatt 2008. Utan oss hade ingen brytt sig om att tala om integritet sedan dess. Utan oss hade riksdagspartierna glatt kunnat tiga ihjäl integritetsfrågan under valupptakten och under själva valåret. Piratpartiet har dragit det politiska lasset när alla de andra partierna svikit och släppt taget. Vi kommer att fortsätta att göra det tills vi ser en långsiktigt hållbar förändring till det bättre.

“Men, det är ju ingen som lyssnar på pirater…” muttrar en del dysterkvistar. Andra låtsas ihärdigt som om vi inte finns. Det kan man antingen sitta och tjura över eller också inser man att det faktiskt inte är helt sant och ser till att det blir omöjligt att låtsas som om vi inte finns.

Varje pirat måste ställa sig frågan: “Tänker jag sitta och muttra över att folk inte lyssnar eller tänker jag aktivt bidra till att se till att folk måste lyssna på oss?” Det är inte ett beslut som partiet kan fatta åt var och en. Det är ett personligt beslut och ju fler som väljer att aktivt bidra, desto större chans är det att vi får upp integritetsdebatten på dagordningen inför och under valåret.

Jag tänker inte sitta och tjura. Jag tänker vara ett jävligt enerverande horn i sidan på alla som tror att övervakning är vägen till trygghet och lycka. Jag tänker vara med och skapa ett bättre samhälle utan massövervakning. Jag tänker göra mitt yttersta för att göra Sverige till ett föregångsland där din rätt till personlig integritet faktiskt spelar någon roll. Jag hoppas att du väljer att hjälpa mig.

Just nu kan du hjälpa till genom att ställa den högst relevanta frågan: “VARFÖR VILL INTE RIKSDAGSPARTIERNA PRATA OM MASSÖVERVAKNINGEN?” Man behöver, som synes här ovanför, inte vara Einstein för att räkna ut varför riksdagspartierna inte vill diskutera massövervakning, men det är en sak att veta varför en helt annan att låta dem komma undan med det. Därför måste frågan ställas om och om igen. Ställ den till dem på Facebook, på Twitter, på Google+, vid fikabordet. Passa speciellt på att ställa den i tidningarnas kommentarsfält, så ofta du bara kan. Glöm inte att para ihop frågan med en trevlig länk till mer konkret information om hur Piratpartiet tänker i frågan.

Det räcker inte att hålla med. Nu måste medhållet omvandlas till konkret handling.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


16 Responses

  1. Ingvar Kullberg

    November 4, 2013, 13:42:24

    Håller fullständigt med dig Anna :( Nedan följer min analys, som du kanske inte helt håller med om,

    – När valrörelsen inleddes 2010 sa Maud Olofsson att “integritetsfrågan var en icke-fråga” :(
    – Sen handlade valrörelsen bara om vilka som gav mest pengar i plånboken och vad man skulle göra om Sd blev vågmästare. Piratpartiet, som var/är det enda parti som varnade för denna utveckling teg man ihjäl, antagligen på order av amerikanska ambassaden.
    – Efter valet kom genast terrorhoten i Göteborg.
    – Sen avslöjades att utländska underrättelsetjänster spionerat på svenskar via FRA, men det glömdes snabbt bort tack vare lagombombaren (Taimour Abdulwahab) på Drottninggatan..

    Reinfeldt och Ask, spann som en katt,
    vid Abdulwahabs fnatt.

    Ämnet i den kvällens debattprogram några timmar senare, som jag tror DU deltog i (får erkänna att jag inte såg det själv), styrdes snabbt om från spionaget mot svenska folket till lagombombningen på Drottninggatan. Dom så heta “hemliga Telegrammen” har sedan dess varit borta i medierna och förmodligen ur svenska folkets minne också :( Får hoppas att årets julhandel blir lugn ..

    Du får förlåta mig om jag låter konspiratorisk, men vi lever i en tidsålder då verkligheten håller på att överträffa i alla fall en del konspirationsteorier!

    1. Ano Nym

      November 4, 2013, 16:56:48

      Jag tror mer på dig än på nyheterna, fast jag vet förstås ingenting säkert. Innan Snowdens avslöjanden hade man blivit betraktad som foliehatt om man sagt att NSA har bakdörrar inbyggda i slumpgeneratorer också, så det börjar vara dags för allmänheten att sluta se ner på konspirationsteoretiker.

      1. Ingvar Kullberg

        November 4, 2013, 22:32:14

        Jag vet heller inte mer om dådet än vad som framgått ur media. Jag kan bara rent sakligt konstatera att tidpunkten kunde inte på timmen när vara lämpligare för Reinfeldt, Ask, och övervakningsivrarna. Och Jimmy Åkesson som stönade fram sitt “Äntligen!”.

        Själv fick jag reda på från någon av våra tidningars nätupplagor och tänkte genast “tusan också, nu glöms övervakningsskandalen”. Senare tidigt på natten kom det uppgifter från TT att någon försvarsanställt hade blivit varnad. Den uppgiften återkom under senare delen av januari 2011. Se t ex Svenska Dagbladet och Expressen.

        Som sagt, jag håller med dig fullständigt Ano Nym, och hoppas att ingen spektakulär händelse får blåslamporna från Snowden att slockna!

  2. Swingthatcat

    November 4, 2013, 14:13:27

    Kanske av samma skäl som man inte vill tala om “massinvandringen”. Man kan inte vinna debatten.

    1. Anna Troberg

      November 4, 2013, 15:15:07

      Hej,
      jag vet att det är populärt att försöka få alla kommentarsfält att handla om “massinvandring”. Det är det nya svarta och allt det där, men inte på den här bloggen under ett inlägg som inte har med den saken att göra.

      1. Swingthatcat

        November 4, 2013, 19:07:31

        Du frågade varför riksdagspartierna inte vill debattera massövervakningen.

    2. Deep Blue

      November 4, 2013, 15:41:22

      Trots förluster i debatten om den s k “massinvandringen” så har ett visst parti kommit in i riksdagen, så tappa inte hoppet!

      1. Swingthatcat

        November 4, 2013, 19:10:34

        Förluster? Du missförstod nog mig.

        1. Deep Blue

          November 4, 2013, 21:54:34

          Det tror jag inte, käre medpirat.

  3. Deep Blue

    November 4, 2013, 15:17:19

    En anledning till att många avfärdar PP är nog att få vet om var vi står i övriga frågor.

    Men men. Det skojigaste är kanske att när världsledare finner sig själva bli avlyssnade så är det plötsligt jättefel!

    1. Ano Nym

      November 4, 2013, 16:46:20

      Det där med Merkel är bara spel för gallerierna. Tror du inte att hon åtminstone haft en väldigt stark misstanke om att hon varit avlyssnad?

      1. Jim Hansson

        November 4, 2013, 17:33:41

        Att som politiker tro att man själv inte blir avlyssnad är lite naivt, för de är ju betydligt mera intressanta än de som “lever ett normalt liv”. Tycker det är väldigt intressant att politiker röstar igenom dessa saker och själva inte inser att de är “prime targets” för just detta. har för mig att någon engelsk politiker blev man av med genom att be USA avlyssna honom och sen skickade informationen vidare till skvaller-pressen. På det sättet blev av med en politiker, inte genom att kritisera den politik som denne ville föra, utan genom karaktärs-mord.

        1. Jim Hansson

          November 4, 2013, 17:48:02

          man kan ju leka(i tanke) med lite omvänd bevis-börda mot de politiker som röstar igenom dessa saker.

          Be dem svara på vad för hållhake(vilken information) som FRA/NSA har på dessa politiker. De kan omöjligen bevisa att så inte är fallet.

          Med all hemlighet runt hur FRA/NSA fungerar så kan vi inte säga med säkerhet att de politiker vi har inte är utpressade av FRA/NSA. det finns inget vi andra kan verifiera eller ens göra för att bilda oss en uppfattning om så vore situationen, allt vi kan göra är att hoppas att så inte är fallet.

          Nu tror jag att så inte är fallet. Men…..

          Informationsasymmetri, det ger makt.

      2. Deep Blue

        November 7, 2013, 09:14:50

        Jo, det kanske bara är för att visa sig stark för sitt folk.

    2. Swingthatcat

      November 4, 2013, 19:13:49

      Vi får väl se. Så länge vi var ett fokusparti som höll hårt i kärnfrågorna var jag en självklar medlem och röstare. Nu när vi håller på att förvandlas till ett stockholmskorrekt kopia av MP-muffarna är det inte längre självklart.

      1. Deep Blue

        November 4, 2013, 21:52:43

        Såvitt jag kan avgöra så har vi kvar kärnfrågorna.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *