Pages

Categories

Search

 

Videokommentar till Expressens artikel om mig och nyheteridag.se

Videokommentar till Expressens artikel om mig och nyheteridag.se

by
January 31, 2014
Politik
13 Comments

I dag vaknade jag och läste i Expressen att jag tydligen potentiellt ska skriva texter till den nya webbtidningen Nyheteridag.se. Det var framför allt en nyhet för mig eftersom jag inte kände till tidningen och inte heller blivit tillfrågad att skriva i den.

Så, jag har gjort en liten videokommentar till både Chang Frick som driver webbtidningen och tror att vi har något gemensamt och till Expressen som borde ha väckt mig för en kommentar. (Den är naturligtvis skickad till Expressen också.)

UPPDATERING: Och nu har Expressen uppdaterat sin artikel med den här texten:

Andra påtänkta medarbetare enligt Frick är bland andra Anna Troberg från Piratpartiet som är tänkt ska skriva på opinionssidorna.
Uppgifter som Piratpartiets ordförande Anna Troberg tillbakavisar bestämt:
– Jag visste inte ens om att sajten fanns, och det är ingen som har kontaktat mig därifrån.
– De har inte frågat mig, och även om de hade frågat så hade jag sagt nej. Jag lånar inte ut mitt namn till sajter eller tidningar som inte delar mina grundläggande värderingar; om att alla människor är lika mycket värda oavsett var man kommer från, vem man ligger med eller hur gammal man är. Det kan jag inte kompromissa med, säger hon.

Och Expressens editionschef Alexandra Forslund säger följande till Dagens Media:

Vi sökte Anna Troberg i natt, dock inte på alla de sätt som man i dag måste söka en person på och det beklagar vi. Vi arbetade med nyheten i natt, men borde sökt henne tidigare.

Tack för det. :-)

Anna Troberg

Anna Troberg är författare, men har ett förflutet som både bokförlagschef och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

Other posts by

Related Post


13 Responses

  1. Totalliberal

    January 31, 2014, 10:34:42

    Att inte vilja argumentera eller visa sig öppen för dialog, utan att såga en tidning som inte ens publicerat sitt första nummer ännu, är ett avståndstagande mot samhällsdebatten och demokratin.

    Det är bara genom argument som vi kan ta reda på huruvida det faktiskt är så att Anna Troberg och PK-etablissemanget har rätt.

    1. Hasse

      January 31, 2014, 12:46:56

      Själva användandet av kodord som “pk” är ett avståndstagande mot demokratin.

      1. Ano Nym

        January 31, 2014, 22:17:15

        Skitsnack. Vad som är “pk” har väldigt lite med demokrati att göra. Det är vad media bestämmer, och det är sannerligen inte demokratiskt beslutat. Det har inte varit PK att vara emot statlig övervakning heller, men det börjar lätta lite nu i och med Snowden.

        1. Hasse

          February 1, 2014, 01:01:19

          Nej, det är inte vad media bestämmer. Det är vad alla vi sunda, normala människor som anser att gamla hederliga värderingar om alla människors lika värde, humanism och empati informellt enats om utgör vanligt jävla hyfs, sunt förnuft och civilisation. Du vet allt det där alla SD-kramare är emot.

          1. Walther

            February 1, 2014, 09:43:51

            Jag tror man skall lämna normativa beskrivningar därhän när det gäller PK. Några definierar PK som humanism, andra som en minoritets extrema åsikter. Personligen ser jag PK som en beskrivning av den rådande dominerande uppfattningen i media- och samhällsdebatten. I Sverige blir denna uppfattning extra viktig eftersom vi har en väldigt begränsad mediaarena samtidigt som det finns en svensk konsensuskultur som inte uppmuntrar en mångfald värderingar.

            1. Kloker

              February 1, 2014, 23:31:53

              det finns en svensk konsensuskultur som inte uppmuntrar en mångfald värderingar

              Väl formulerat, Walther. Jag instämmer i det.

          2. Deep Blue

            February 4, 2014, 12:09:07

            Ja att just den gruppen använder “PK” som kodord för allt de är emot är ingen nyhet. Antirasism, feminism, jämlikhet, etc. är sånt som de ofta gnäller om och placerar under paraplyskällsordet “PK”.

  2. Jesper Jansson

    January 31, 2014, 11:07:48

    Totalliberal: Att inte vilja argumentera eller visa sig öppen för dialog, utan att såga en tidning som inte ens publicerat sitt första nummer ännu, är ett avståndstagande mot samhällsdebatten och demokratin.

    Då ska vi reda ut detta.
    1. Har inte sett någon partiledare som är så aktiv i att skriva krönikor, insändare, blogginlägg, kommentarer, osv. Läs gärna mer vad hon har skrivit, hon skriver nämligen bra 😉
    2. En nättidning som inte har publicerat sitt första nummer? Inte så vanligt vad jag vet att en nättidning delar in sig i nummer som är vanligt i tryckt form. Kika på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Webbtidning
    3. Du får gärna förklara hur viljan att inte bli publicerad i en specifik nättidning blir ett avståndstagande mot demokratin. Jag får inte ihop någon rimlig förklaring alls.
    4. Ja! Korrekt! Stämmer alldeles utmärkt att diskussion är den bästa vägen att bilda en bra uppfattning om ämnet och kanske ändra sin egna ståndpunkt. Men att dela in det i “rätt” och “fel” är i mina ögon farligt, då tar man bort de gråskalor som ALLTID finns där.

    Anna: Bra avståndstagande. Undrar om de verkligen förväntade sig att du skulle vara uppe vid den tiden?

    Trevlig helg!

  3. RaveDave

    January 31, 2014, 13:37:39

    Bra och balanserat! Imponerande med tanke på den korta varseln. =)

  4. Bill Kurtson

    January 31, 2014, 14:26:35

    Vad trevligt att Expressen att rätta sig som de gjorde :)

    1. Kloker

      January 31, 2014, 20:59:49

      Ja, men obehagligt att Expressen uppdaterade artikeln utan att det nu framgår i den att så är gjort! Det ger olustiga 1984-vibbar. Det står bara “Publicerad 31 jan 2014 04:50”. Som om den ursprungliga texten aldrig hade existerat och att de två artikelförfattarna aldrig hade begått något misstag.

      1. Kloker

        January 31, 2014, 21:14:22

        Vi arbetade med nyheten i natt, men borde sökt henne tidigare.
        Känner Expressen till att man kan avvakta med en publicering tills man har fått en kommentar? Kund man vänta tills natt blev dag? Nu blev det istället bara pinsamt för Expressen och man försöker smussla undan misstaget.

        På redaktionsmötet: “Nä, va säger ni? Ska vi ta tag i det här trovärdighetsproblemet snart? Ska vi börja göra journalistik på riktigt istället?”

  5. pelle

    February 2, 2014, 21:53:07

    haha det är ju inte ens en riktig tidning, bara en blogghemsida typ 😛 ursh vad sd har många bloggar nu, de e avpixlad, fritiden , representaternas alla bloggar och nu denna “nyheter”idag… nej tacka vet jag ID, partiet som vill föra en vettig politik i motsats till sdrasisterna, och inte sysslar med lumpen lögn- och propagandaspiridning… http://invandrardemokraterna.jimdo.com/



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *