Pages

Categories

Search

 

Jag vägrar tro att mina bröst är din röst

Jag vägrar tro att mina bröst är din röst

by
February 15, 2014
F1, I media, P1, Politik
27 Comments

Den här bloggposten heter som synes: “Jag vägrar tro att mina bröst är din röst” Den hade lika gärna kunnat heta “Ett järnrör och jag röstar för!”. Eller varför inte det Descartes inte sa: “Jag beter mig, alltså är jag.” Det finns, kort sagt, ingen anledning att hetsa upp sig.

Anledningen till denna fundering är det faktum att det finns en myt om att Piratpartiet aldrig syns i media. Låt oss granska den myten en smula.

Bara sedan någon månad före jul har jag bland annat varit med i Rapport, suttit i ett par morgonsoffor i SVT (1, 2). Jag har varit med i SVT Debatt. Jag har också pratat i Ekot, Studio Ett och i P1 Morgon. Jag har blivit intervjuad av Expressen, Dagens Media, SvD, Biblioteksbladet. Jag har fått debattartiklar publicerade i Aftonbladet (1, 2, 3), Expressen (1, 2), SvD, IDG / PC för Alla och SVT Debatt. Jag har dessutom medverkat i podcasten “Veckans viktigaste intervju” med komikern Simon Svensson.

Det där är bara några av mina mediaframträdanden. Det finns andra pirater som också syns och hörs i debatten, till exempel våra EU-parlamentariker Christian Engström och Amelia Andersdotter. Kort sagt, det håller inte att med en dåres envishet upprepa att Piratpartiet aldrig uppmärksammas i media. Faktum är att vi uppmärksammas ganska mycket. Problemet är att det liksom inte alltid fastnar.

Jag har funderat en del på det där och jag kommer fram till samma slutsats som Emma Marie Andersson nyligen gjorde i en mycket läsvärd bloggpost. Vi har alla vant oss vid galna ytterligheter. Media ger utrymme till politiker som vill berätta om sin politik, men de som läser, lyssnar och ser sig genom mediaflödet lägger mest märke till de politiker som håller i ett järnrör eller snattar en flaska whisky på Systemet. Blicken glider lätt förbi det sansade och fastnar istället på superlativ och extremer.

Tyvärr tror jag att vi alla arbetar oss genom informationsflödet i jakt på de där crazy kickarna. Jag tror dock att det är viktigt att vara observant på den där mekanismen. Om man inte är det, så går man runt och betraktar världen i en förvrängd skrattspegel och det är en dålig grund för omvärldsanalys. Det är en ännu sämre grund för vilken sorts politiker man väljer att premiera på olika sätt. Det är dessutom en urdålig grund att basera hur man väljer att rösta på. Ändå faller både journalister och pirater ständigt i den där fällan.

För någon vecka sedan slog en journalist som intervjuade mig fast att partiet “aldrig syns i media” som om det vore en absolut sanning i klass med att jorden snurrar runt solen. Jag ifrågasatte påståendet och levererade den korta versionen av listan på medieframträdanden här ovanför. Då blev det först tyst och sedan sa hen: “Meh, du kan ju inte förvänta dig att jag ska hinna se allt.” Nej, så klart inte. Men, jag förväntar mig faktiskt lite grundläggande research. Det är dock inte bara media som gillar den där myten om att vi aldrig syns i media.

Det finns också pirater som är förtjusta i att vältra sig i den där olyckliga myten. Till er säger jag kort och gott: “Shape up, folks!” Det har hänt, som till exempel när Obama var på besök och strax före jul, att jag fått flera fantastiska tillfälle att sitta och hålla låda om partiets politik i TV, radio och i tidningar för att sedan få slita hund för att få mer än fem pirater att sprida vidare länken i till någon alls via sina sociala mediekanaler. Jag gissar att folk var för upptagna med att sitta och diskutera att vi “aldrig syns i media” för att se att vi hade fantastisk exponering i media. Trist, men något som var och en kan hjälpa oss att komma förbi genom att hjälpa till att sprida information om när vi får utrymme i media.

Här och nu är frågan inte bara “Hur ska man få utrymme i media?” (även om den frågan alltid är viktig) utan kanske snarare “Hur ska man få folk att lägga märke till att man faktiskt får utrymme i media?” Emma brukar sucka och säga att jag ska flasha boobsen på plattan. Andra har föreslagit att jag ska ha en affär med kungen. Eller att jag borde slå ner någon. Det är nämligen sådana “chockerande” saker som premieras med att ögonen inte bara glider förbi en i informationsflödet. Om man ser på SD:s framgångar det senaste året, så premieras det uppenbarligen även med styrkta opinionssiffror. Kul för de som tror att man kan backa sig in i framtiden med enfald. Tråkigt för oss som tror att mångfald är nyckeln till en bättre framtid.

Nåväl, jag kommer inte att flasha boobsen på plattan. (Your loss.) Jag kommer inte heller att ha en publik affär med kungen. (Kungens loss.) Jag kommer verkligen inte att slå ner någon. (Samhällets vinst.) Jag kommer att göra något som i dagens medieklimat är långt mer chockerande och revolutionerande.

Jag kommer aldrig att idiotförklara dig genom att tro att du bara kan tänka dig att rösta på mig och mitt parti om jag beter mig som en idiot offentligt. Jag vägrar, ta mig fan, att tro att mina bröst är detsamma som din röst.

Hänger du inte med? Oroa dig inte. Det betyder bara att du inte riktigt hunnit anpassa dig till den nya revolutionerande värld jag här och nu erbjuder dig. Jag har en enkel lösning på problemet:

För ökad förståelse, lyft blicken ungefär två decimeter och se mig i ögonen när jag pratar med dig. Rinse and repeat. Bitte. :-)

Anna Troberg

Anna Troberg är författare, före detta bokförlagschef och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

Other posts by

Related Post


27 Responses

  1. Johan AKZ

    February 15, 2014, 11:08:43

    Glad att du inte är en röstfiskande sex-och-vålds-clown. När Piratpartiet blir ett riksdagsparti antar jag att medienärvaron lär öka. Ser fram emot mer spännande partiledardebatter!

  2. Mattias

    February 15, 2014, 11:14:41

    Min analys av att folk upplever att vi inte syns tillräckligt ofta i media är att folk inte ser oss protestera i media. De förväntar sig att pp ska protestera mot övervakningen och där har pp varit ganska dåliga den senaste tiden. Åtminstone sämre än förr i tiden. Vi skriver debattartiklar och debatterar kring att det är fel, men vi måste bli bättre på skarpa kritiska kommentarer om det som händer.

    1. Anna Troberg

      February 15, 2014, 11:40:09

      Nej, du. Kika på de där länkarna i inlägget. Mycket av det handlar om övervakning. Och visst skulle jag kunna fylla texter och intervjuer med superlativ och överdrifter, men vulgärpolitik är inte hederligt mot de människor som röstar.

      1. Kim

        February 15, 2014, 12:21:44

        Jag håller med dig, och du ska ha en stor eloge för att du i och med detta verkar för ett mer värdigt politiskt klimat! Däremot funderar jag över var gränsen går – om politiker generellt ständigt använder det språket, är det vad människor vänjer sig vid och i så fall är det lätt att ett annat sätt att uttrycka sig (hur mycket bättre det än är) missförstås och/eller inte tas på allvar – just för att man inte uttrycker sig tillräckligt starkt. Å andra sidan – man kan inte ge avkall på sin integritet och “sänka sig till deras nivå”.

        Jag vet inte riktigt vart jag vill komma – det är en mycket svår fråga. Poängen i slutändan är väl att man måste komma på ett sätt att nå fram till alla, även om de är vana vid ett annat uttryckssätt och gärna missförstår, utan att behöva kompromissa med sina egna värderingar.

  3. Tina

    February 15, 2014, 11:53:30

    Jag tror att svårigheten med att synas handlar också om att många inte längre utnyttjar de gamla medierna i lika stor utsträckning, vilket gör att det är svårt att nå dessa människor. Vissa ser aldrig på tv längre, en del läser aldrig tidningar längre, många lyssnar aldrig på radio längre. Utan man uppsöker enbart sådant som man är intresserad av inom tv/film/musik/podcasts. Hur kan man då nå dessa med ett budskap? För det viktiga är ju att nå dem som inte aktivt söker upp er.

  4. Wester

    February 15, 2014, 13:49:57

    Jag tycker det är ganska skrämmande att du enbart utesluter en “publik” affär med kungen…

  5. Simon

    February 15, 2014, 13:50:00

    Helt rätt Anna! Kanske skall vi fundera kring vad vi kan göra istället för de här sakerna för att folk skall lägga märke till oss. Jag tänker till exempel på när Gudrun Schyman eldade upp 100 000 kr på en grill. Det var nog inte många i Sverige som inte hörde om det utan att det för den sakens skull var någon skandal.

    Vad jag försöker säga är: Vi borde fixa fler regelrätta jippon.

  6. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    February 15, 2014, 15:04:50

    Ha ha, min omedelbara reaktion näg jag såg mejlet för artikeln var att, va sjutton har du läst mitt inlägg “Kvotera mera! Rösta på brösta!“. Men det hade du tydligen inte. Men det du säger väcker ju en del tankar som relaterar till det.
    I mediehysterin ingår inte bara “flashing”, “boobs”, “järnrör”, “affärer” osv. Det finns också breda politiskt korrekta områden där den råder en skrämmade konsensus, jag tänker då till exempel på framför allt jämställdhet/feminism, där jag tror att det enda riksdagspartiet som uttalat att det INTE är feministiskt är SD. Och enbart det skulle vara ett fullgott skäl för mig att rösta på SD om det inte vore så att jag sökte mig utanför riksdagsartierna för att hitta något som är mer i min smak. Det är ju faktiskt rätt otroligt att det bland sju riksdagspartier inte är ett enda som ens kommer i närheten av ens egen ideologiska ståndpunkt.
    Vad jag skulle vilja se är ett parti som vågar stå upp och ta ställning för förnuftet och inte bara slentrianmässigt skriva under på alla pk-floskler, vare sig det gäller jämställdhet, klimat, invandring, skola eller vård.
    Skapa gärna rubriker genom att gå emot feminismen, det är lätt. Se bara den senaste tidens upprördhet på grund av Belindas “Fittstim”, Spendrums uttalande om bristande rekryteringsunderlag för kvinnor i styrelser och BlondinBellas diss av feminism.
    Det finns ett stort vakum där, den offentliga debatten domineras helt av den feministiska sfären, det har till och med gått så långt så att man ropar efter Spendrups avgång för att han bara sa att det fanns en brist på kompetenta kvinnor att rekrytera från, men bland gemene man är många starkt kritiska. Det finns dock tyvärr en rädsla för att ta ställning mot feminismen och genushysterin i sverige. Flera av dem jag samarbetar med och vilka är aktiva i debatten väljer att vara anonyma därför att de är rädda för att det skall få konsekvenser för dem och deras familjer om de öppet kritiserar den svenska statsfeminismen.
    Jag ser, och vill se, PiratPartiet främst som ett parti som har sin ideologiska grund och utgångspunkt i individens integritet, frihet och ansvar. Hur väl PP möter upp till det avgör om det får min röst eller inte.
    (ps. mitt inlägg om “rösta på brösta” är kritiskt till kvoteringar som “varannan damernas”, men det kanske inte behöver sägas)

    1. J

      February 17, 2014, 09:06:34

      Piratpariet är inte uttalat feministiskt. Rätta mig om jag har fel nu, men jag har bestämt för mig att det har konstaterats på medlemsmöten att det räcker med att PP som parti strävar efter allas lika rätt och lika möjligheter.

      Att däremot skapa rubriker genom att gå emot feminismen förutsätter att piratpartiet som parti vill motarbeta de som, i namn av feminism, arbetar för att kvinnor skall ha samma rättigheter och möjligheter som män i samhället, och det tror jag PP är rätt långt ifrån. Nu är jag medveten om att det finns en hel del människor som anser att feminism är något annat än en kamp för lika rättigheter och möjligheter avseende kön (eller genus), varav en del ser feminism som en kamp vars arbete generellt resulterar i större ojämlikhet och därmed i namn av allas lika rätt måste motarbetas, men jag är rätt säker på att det är för få medlemmar som tycker så för att ett medlemsmöte skall besluta att arbeta mot feminism.

      Så om villkoret för att rösta på PP är att partiet tar ställning mot feminism så är det min personliga uppfattning att man nog i så fall får välja att rösta på ett annat parti. Man måste nog även acceptera att det i partiet finns människor som är uttalade feminister, liksom att det finns andra arbetar för likabehandling (etc.) avseende hudfärg eller andra faktorer, och lita på att de skriver under på tanken att alla människor skall ha lika rättigheter möjligheter etc. även om just deras engagemang är riktad mot en mer eller mindre specifik ojämlikhet.

      1. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

        February 17, 2014, 16:01:28

        Jag ser det väl inte som ett villkor att man tar ställning mot feminismen per se. Men … om piratpartiet är ett parti som värnar om den individuella integriteten och människans egenbestämmande och tar ställning utifrån det i sakfrågor (t.ex. mot lagstiftad kvotering) så kommer partiet automatiskt att hamna på kollisionskurs med samhällets feministiska strömningar eftersom femnismen är kolelktivistisk.
        Det handlar egentligen inte om feminismens vara eller inte vara för mig, det handlar om individens rätt till självbestämmande. Att jag sen frontalkrockar med svelands anhang på grund av det är en ren bieffekt.
        Det jag efterlyser är egentligen inte ett ställningstagande mot något utan ett ställningstagande för. “mot” följer med på köpet vare sig man vill eller inte.

        1. J

          February 17, 2014, 16:23:27

          Jag tror inte jag är ensam om att inte hålla med dig om vissa av grundförutsättningarna för din antipati mot feminism, t.ex. den att femnismen är kollektivistisk, eller att feminism skulle stå i motsatsförhållande till individens rätt till självbestämmande, vilket för mig tillbaka till poängen jag försökte få fram i den förra kommentaren: om man inte litar på att tongivande personer i piratpartiet helt håller med om och agerar enligt tanken att alla människor skall ha lika rättigheter möjligheter etc. samtidigt som de själva benämner sig feminister, så tror jag helt ärligt att man riskerar att bli missnöjd om man röstar på PP.

    2. Maj Grandmo

      April 5, 2014, 17:33:57

      Håller inte helt med, men sant är att “feminism” har erövrat ett utrymme värdigt en världsreligion. Det dess främsta representanter håller på med gör att de så ovanliga vanliga väljarna bara fnyser åt “galna fruntimmer”. Feminismen i den tappning som har sett ljuset i detta land är en avart och tjänar bara till att kvinnor förminskas överlag. “Hysteriska kärringar”, “yra höns”, “virrpannor”; det mottagande som “feministerna” har fått i de breda folklagren, är nästan till 100 procent negativa.

      Därför är det obegripligt att alla sju partier (förutom SD) har anammat en sådan extremistisk ideologi. 50/50 har inget med lika rättigheter att göra. Det är enbart tvång och förtryck, samt ren och skär dumhet eftersom kompetensen inte sitter i könet (eller brösten).

  7. Allan P3 Petree

    February 15, 2014, 16:09:15

    OJ ! Att läsa dina tankar är som att lyssna på ljuv musik !!!
    Jag känner mig i symbios med dina åsikter.
    Tror inte världen är redo för dig och PP.
    Dock hjälper jag dig gärna med “förberedelserna” *ler*
    Kom ihåg reaktionerna när Gudrun eldade upp 100.000 kr.
    Förfasning. Men, när motiveringen sjunkit in, så fastnade budskapet.
    Samma med dig. Du visade brösten UTAN att visa dem.
    SMART !!!
    Kallas ‘ Paketering’ av budskapet ;-)
    Nu vet du mer varför jag gillar dig och aldrig kommer att glömma dig !

  8. Per "wertigon" Ekström

    February 15, 2014, 16:45:01

    Aww… Så jag antar att du inte tänker utmana Reinfeldt och andra meningsmotståndare på boxningsmatch då? ;)

    Men mer allvarligt talat, skandalrubriker kan skapa kortsiktig uppmärksamhet men bygger noll förtroende. Det märks att PP i första hand vill bygga förtroende mellan väljare, medlemmar och parti. Det + er politik ger er min röst i EU-valet. :)

  9. Erik Nygren

    February 15, 2014, 18:27:41

    Du får min röst! Jag klarar mig bra utan dina bröst i debatten, jag tror iofs inte att de skulle skämmas för sig, men din klokhet, ditt engagemang, din klarsynthet och din energi och din hederlighet är det som vinner i längden.

  10. Hakon

    February 15, 2014, 19:15:59

    Anna, du gör säkert ett väldigt bra jobb, men jag håller inte med om din verklighetsbeskrivning. Jag har bara sett dig två gånger i SVT sedan förra valet. Däremot har jag har sett era EU-parlamentariker på SVT när jag har varit sjuk eller ledig, men det har handlat om sändningar som visas dagtid i kunskapskanalen. I övrig media är partiet också osynligt med undantag för SvD och P1, där ni uppmärksammas ganska bra. Det märkliga är att jag läser mer om det svenska Piratpartiet i utländsk press, men det hjälper ju inte på hemmaplan. Min ärliga känsla är att SVT inte vill att ni skall synas och höras. Jag har aldrig sett det nämnas någonstans, men SVT sitter faktiskt i samma upphovsförening som dom kritiserade domarna i Piratebayrättegången.

    1. Anna Troberg

      February 15, 2014, 21:14:35

      Fast Hakon… Det enda det betyder är att just du inte råkat se mig. Jag kan styrka min verklighetsbedkrivning med massor av länkar till saker i radio, tv och tidningar. Du kan bara styrka din med vad just du råkat se eller inte se. Jag upplever inte alls att SVT försöker hålla oss borta. Det känns mer som en sådan där slentriandissning av media i allmänhet och public service i synnerhet.

      1. Erik Wedendal

        February 16, 2014, 02:58:17

        Om vi ska vara ärliga så motarbetas ni av etablissemanget.

        1. Anna Troberg

          February 16, 2014, 07:20:23

          Vi motarbetas av andra politiska partier, precis som vi motarbetar dem. Jag upplever inte att media motarbetar oss. Jag upplever att det är fler som gillar att skylla på media över att vi “aldrig syns” än som hjälper till att få det att synas ordentligt när vi hamnat i media.

          1. Kloker

            February 18, 2014, 23:54:08

            Etablerade medier är ägare av stora kataloger med information som skyddas av upphovsrätt. Eftersom det ligger i deras intresse att skydda de katalogerna kan man inte lita på att de förhåller sig opartiska till Piratpartiet.

            Till och med statsmedierna håller krampaktigt i material som producerats med licensbetalarnas pengar. Det som produceras för gemensamma stålar borde istället självklart vara fritt att använda. Självklart!

  11. Tuss

    February 15, 2014, 19:46:33

    Jag tror att det kan vara bra med en typ av uppdatering om vad det är för hot mot integriteten som gäller. Många håller inte koll men det bör de göra. Men man kan alltid hjälpa dem att hålla koll.

  12. Antimon555

    February 15, 2014, 23:59:08

    Du har helt rätt. Alla vi som läser här begriper bättre. Det är många av de som inte läser här som behöver idiotförklaras och matas med skandaler. De där andra 98,7 procenten.

    Jag vill copypasta min kommentar på Opassande-artikeln också, den har svar där, så gå dit och läs.

    “Det du skriver om att märkas när man beter sig illa är sant, men jag säger fortfarande att Piratpartiet inte “syns” i media. Eftersom morgonsoffor och debattprogram inte är vad genomsnittssvensken tittar och lyssnar på, kan PP vara hur mycket de vill där, det är ändå bara samma lilla klick människor som ser dem hela tiden. För 99% är de ändå osynliga, och det vill jag inte skylla på att folk ser fel program – de får väl titta, läsa och lyssna på vad de vill – utan på att PP aldrig syns i nyheter, underhållningsprogram och annat som “alla” ser. Att “alla tycker om PP” är klart en orsak till det, men det är säkerligen helt medvetet från mediernas sida också, för att kunna säga “PP syns visst” och ändå effektivt dölja dem.”

    Och, vill jag tillägga nu: Ni faller för det.

    1. Anna Troberg

      February 16, 2014, 07:17:34

      Ok, du tappade mig när du skrev att de flesta måste idiotförklarad. Det tror jag inte ett ögonblick på.

      1. Antimon555

        February 19, 2014, 23:01:10

        Nja, de kanske inte behöver idiotförklaras egentligen, men de är sådana att de ser personer och händelser mer än själva politiken. De röstar gärna, men de är inte insatta i några frågor annat än det medierna pratar om, och en del inte ens det utan bara röstar på det de alltid röstat på, oavsett om det förändrats. Ibland hör jag skräckexempel som “Jag ska rösta på den här personen för att han/hon är söt/har fin röst/har stil/etc.”

        Jag vill försöka plocka upp dig igen och sätta dig precis efter “idiotförklaras” så att du kan läsa färdigt kopian från Opassandes kommentarsfält. Jag hoppas att jag har lyckats :)

        Sedan, med risk för att tappa dig igen, vill jag länka till något som jag skrivit, om medias makt. Lite inaktuellt med de senaste dagarnas händelser, men bara lite.

        http://integritetsnytt.wordpress.com/2014/02/15/det-ar-massmedia-som-styr-sverige/

  13. DanielS

    February 16, 2014, 00:43:28

    Hide in plain sight, heh en underbar förmåga jag använde ofta och mycket i Neverwinter nights……funkar dock inte så bra för oss i valtider. Beskriver väldigt bra hur det känns när man pratar med folk.

  14. Johan Sandén

    February 16, 2014, 12:54:30

    Anna. Ditt tålamod med människor och ihärdighet mot dumhet är rörande. Dina uttalanden i medier och bloggar är briljanta och ger mig crazy kickar hela tiden. Som Piratparitets ledare gör mig stolt, på gränsen till pompöst överlägsen (när jag läser och hör vad de andra säger).

    Vill jag ha tuttar och järnrör så är internet redan sprängfyllt. Skönt att du inte lägger din dyrbara tid på det.

    Keep up the good work!

  15. Maj Grandmo

    April 5, 2014, 17:44:09

    Enligt de nedsuttna morgonsofforna SKA inget uppseendeväckande (eller non-konsensus) förekomma. Därför behöver inga boobs visas, det är bara att enkelt förklara att PP sätter individens frihet i första rummet och att man betackar sig, vänligt men bestämt att anpassa sig till domptörerna och deras pekpinnar..

    Klara besked måste komma i hur man ställer sig till konsensushegemonin där tomma tunnor rullar av sig själv. Själva konsensus innebär ju en frihetskränkning.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>