Pages

Categories

Search

 

Ni glömde Piratpartiet, Agenda!

Ni glömde Piratpartiet, Agenda!

by
April 1, 2014
Politik
29 Comments

SVT:s Agenda kör sin traditionsenliga partiledardebatt den 4 maj. Just i år är det tre veckor före EU-valet den 25 maj. Det är bara några få dagar innan förtidsröstandet drar igång. Debatten kommer oundvikligen att påverka hur väljarna kommer att rösta i EU-valet. Ändå väljer man att inte bjuda in mig.

Det är en smula märkligt, eftersom jag är ledare för Piratpartiet, ett parti som har två mandat i EU-parlamentet, dvs två mandat fler än till exempel det parti som den inbjudne Jimmie Åkesson företräder. Så, här är en liten videoblogg till Agenda. Den innehåller allt de behöver veta för att göra om och göra rätt – till exempel min mejladress.

För övrigt finns det all anledning att fundera på varför Fredrik Reinfeldt, Annie Lööf och Göran Hägglund valt att tacka ja till just den här debatten, men inte till TV4:s debatt som jag och Piratpartiet faktiskt blev inbjuden till. De kanske tycker att det är lite läskigt att prata om EU-politik med en pirat, vad vet jag? Nåväl, jag skrev om det i Aftonbladet för ett par veckor sedan. Det är ju trist att riksdagspartierna inte tar EU-valet på större allvar. Det borde de göra.

Anna Troberg

Anna Troberg är författare, men har ett förflutet som både bokförlagschef och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

Other posts by

Related Post


29 Responses

  1. Anders Berggren

    April 1, 2014, 18:38:12

    Glömt och glömt verkar som PP har glömt att man har 1,5% i den senaste opinions undersökningen jag läste där även SD ser ut att vara 3 gånger så stor. Kan hålla med om de konstigt att PP inte blir inbjuden men samtidigt så kan ju inte beskedet komma som chock för PP när man verkar ha tappat 4 av 5 väljare.

    1. Henry Rouhivuori

      April 1, 2014, 18:56:45

      Piratpartiet hade högt i undersökningarna 2009 om man skall gå efter opinionstöd. Ingen inbjudan.

      1. Anders Berggren

        April 1, 2014, 19:04:58

        Life it’s a bit*h.. tror knappas PP väljare tittar på agenda än då.

        1. Mikael Blomstrand

          April 1, 2014, 23:44:10

          Jag kan ta reda på vad PP vill när jag vill, jag behöver inte agenda för det. Det är för att folk som inte vet vad PP vill ska få se det som det är viktigt. Vårt stöd kommer ju inte öka om ingen hör talas om oss. Förstår helt ärligt inte vad du vill med dina kommentarer, om du inte vill veta av oss vad gör du då här på partiledarens blogg?

          1. Anders Berggren

            April 2, 2014, 17:23:55

            Hej Mikael ärlighetns namn tycker jag du ute och cyklar.
            PP hjärte fråga har varit reformen av upphovsrätten det ju självklart något som har varit intressant för cirka 15 år sen. Ny Teknik har gjort att media har gjort det lättare lansera strömmande tjänster som Spotify, Netflix, Viaplay, Apel tv, chrome cast, SF Anityme mm. Självfallet så har ju såna saker gjort folk tittar på laglig film instället för ladda ner i dagensläggs lär sig inte barn hur man använder fildelnings program utan oftast hur man strömmar lagligt. De ju ovanligt 3 åringar sitter och tittar på Pingu på Netflix på en Ipads. PP ställningstagande har ju forsat leka runt i piratbukten och drivit den frågan som mest. Allt har sin tid och Piraterna är väl som skivbolagen, inte heller odödliga.

            1. Anna Troberg

              April 2, 2014, 17:36:47

              1. Anders Berggren

                April 2, 2014, 18:13:37

                Skönt hör av pirater säga att jag fel ger mig inte dåligt samvetet i valet helt enkelt.

            2. Christoffer

              April 2, 2014, 18:09:28

              Kära Anders, PP har haft mer frågor än om upphovsrätten, och det var inte 15 år sedan FRA, ACTA SOPA va på tal, Detta är frågor som hamnar hos ungdomar med en väl inblanding i media, Tyvärr är det många som är röstberättigade. Men självklart har du rätt i att streaming service som Netflix och Spotify har gjort det bättre och lättare att följa lagen när det kommer till nerladdning, men den har inte avstannat helt.

        2. Sascha

          April 2, 2014, 08:54:56

          Här är en PP-väljare som kollar på Agenda. Your point?

          1. Sören Karlsson

            April 2, 2014, 14:04:28

            Betalar du TV-avgift? Nej, tänkte väl det.

            1. Anna Troberg

              April 2, 2014, 15:25:05

              Såja, Sören. Nu får du sluta vara truligt insinuant. Du har ingen aning om vem som betalar tv-avgift eller inte här. Och innan du frågar, jag betalar glatt min tv-licens. Jag gillar public service, även om även de sjabblar ibland. :-)

          2. Christoffer

            April 2, 2014, 18:10:07

            Im with you on that :)

      2. Mathias

        April 10, 2014, 12:48:04

        Det hade ju SD med inför valet 2010, men de var inte inbjudna till partiledardebatt.

        Är detta en debatt inför EU-valet borde ni vara med, med er listetta eftersom ni har två EP-mandat . Är det en vanlig partiledardebatt så borde ni inte vara, eftersom ni inte finns sitter i riksdagen.

    2. Mikael Blomstrand

      April 1, 2014, 23:38:00

      Det är helt irrelevant vad opinionsundersökningar visar på. Anledningen till att PP ligger så lågt i opinionen är att EU-parlamentet tydligen inte ger tillräckligt stort mediautrymme. När jag frågade min Samhällskunskapslärare sa han att han trodde PP skulle åka ut, mest för att han inte hade sett PP i media. Detta trots att PPs anhängare skriver så många debattartiklar och bloggposter att man inte hinner med att läsa dem. PP finns på nätet om man får för sig att googla, men om man inte anstränger sig är det lätt att gå fem år utan att läsa någonting. Att SD som antagligen syns mer i media än alla andra partier tillsammans har högre siffror är inte särskilt konstigt.

      Om PP däremot faktiskt fått vara med i TV och berätta vad man vill och har åstadkommit skulle stödet lätt varit på 7%.

  2. Calandrella

    April 1, 2014, 18:52:55

    Tokigt beslut! Ni som också vill se Anna i Agenda, får gärna mejla agenda@svt.se. Ett Facebook-event för mejlaktionen finns här: https://www.facebook.com/events/545783815534764/.

    Nu ska protesteras!

  3. Micke

    April 1, 2014, 19:07:16

    Det är inte så konstigt. De är inte opartiska.

  4. Arakun

    April 1, 2014, 20:43:56

    Att Piratpartiet inte bjöds in till debatten ser jag som ett symptom på ett större problem: det svala intresset för EU-parlamentsvalet. Detta gäller visst även Agenda-redaktionen – för jag är fullkomligt övertygad om att EU-parlamentsvalet bara var något de drog till med i förbifarten tills de insåg sitt lilla “misstag” och “rättade till det”. Som upprörd icke-medlem valde jag därför att fokusera mitt mejl på den fruktansvärt dåliga tajmingen att hålla en debatt mellan riksdagspartierna bara tre veckor innan EU-parlamentsvalet.

    Kan tillägga att jag saknar Piratpartiet i SVT:s “pejl på de politiska partierna” (http://pejl.svt.se/val2014/vad-tycker-partierna/).

  5. Kloker

    April 1, 2014, 21:19:54

    De statliga mediebolagens regler för vilka partier som ska vara med vid vilka valdebatter är inte bara oförutsägbara. De är godtyckliga.

    Självklart ska alla som redan är representerade i aktuell församling (och ställer upp för omval) bjudas in. Utöver det gärna en eller två utmanare.

    SVT: Man utesluter INTE partier bara för att man inte håller med om deras partiprogram. Att Piratpartiet vill reformera upphovsrätten måste få dem att se rött. Fast mest grönt. Och lite rött. Och lite mer grönt.

  6. Annika

    April 2, 2014, 07:59:43

    Endast riksdagspartierna blir inbjudna till TV-debatter.

    1. Kloker

      April 2, 2014, 20:03:58

      Jo, det framgår. Men varför? Det är val till EU-parlamentet i maj. Inte till riksdagen.

      SVTs bevakning av EU går långt under skamgränsen. Godtyckligheten om vem som bjuds in till debatter är minst sagt obehaglig och ett utmärkt exempel på varför SVT måste få konkurrens om anslagen till sin verksamhet. Jag har svårt att föreställa mig att uppdraget kan skötas sämre.

    2. Henrik

      April 3, 2014, 12:41:20

      Men när det nu snart är val till EU-parlamentet så är det rimligt att debattera EU-politik och då är det lämpligt att bjuda in de partier som sitter i EU-parlamentet.

  7. IT-supportaren

    April 2, 2014, 09:07:32

    SVT är inte opartiska, just därför är det allas vår plikt att inte betala TVlicensen.

    Ring radiotjänst i Kiruna och säg att ni inte har ngn licenspliktig utrustning.

  8. Karl

    April 4, 2014, 06:55:33

    Vilket otroligt oseriöst intryck du gav i debatten igår i Göteborg! En arg och aggressiv framtoning som gjorde att skämskudden snabbt kom fram..inte speciellt saklig framställning, du har mycket att lära. Hoppas nu att det går riktigt dåligt i kommande val!

    1. Anna Troberg

      April 4, 2014, 13:04:15

      Hej Karl!
      Jag hoppas att du skickat motsvarande kommentar till Robert Aschberg. Hans framtoning var knappast mjuk och vän, eller hur? 😉



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *