Pages

Categories

Search

 

Att SVT exkluderar Piratpartiet är tyvärr det lilla problemet…

Att SVT exkluderar Piratpartiet är tyvärr det lilla problemet…

by
April 2, 2014
Politik
38 Comments

Som ni vet har SVT:s Agenda valt att inte bjuda in mig och Piratpartiet till sin partiledardebatt den 4 maj. Just nu är det ett himla hallå om det och jag tänkte ta upp några saker som jag tycker är relevanta. Att SVT exkluderar Piratpartiet må ju vara irriterande, men det är ett symtom på ett mycket större demokratiproblem.

SVT reviderade sin artikel för att slippa kritik för exkludering av Piratpartiet.

SVT har levererat två olika versioner till varför Agendas partiledardebatt den 4 maj är viktig för väljarna. Den första versionen tryckte ordentligt på att EU-valet står för dörren och att det gör debatten viktig och relevant. Den andra versionen, som levererades efter att kritik börjat strömma in, har reducerat ner EU-valets betydelse till nästan ingenting.

agenda1_2

Av detta kan man sluta sig till att EU-valet var en viktig komponent av debatten tills man insåg att det innebar att Piratpartiet i så fall också borde finnas på plats. Då valde man av okänd anledning att justera sina skäl till varför debatten är så viktig. Det känns som ett tämligen oortodoxt sätt att arbeta för ett public service-företag.

Programdirektör Olsson försöker räta ut frågetecknen.

Många har naturligtvis reagerat på SVT:s tilltag. Många har valt att skriva under en protestlista. Det kan du också göra! Andra har skrivit trevliga mejl till SVT. I dag har alla mejlskrivarna fått samma klipp och klistra-svar från programdirektör Robert Olsson:

agenda2

Det stämmer att Piratpartiet bjudits in till kandidatdebatten den 23 maj, eftersom vi har två mandat i EU-parlamentet. Det är dock en smula märkligt av SVT att tro att en partiledardebatt blott tre dagar före det att förtidsröstningen inleds inför EU-valet och tre veckor före själva valdagen inte kommer att ha någon bäring på det valet. Självklart har det det, speciellt när man säger att EU-frågor kommer att avhandlas.

Detta blir ett utmärkt talande exempel på att SVT precis som större delen av svensk media inte vet hur de ska bevaka, granska och rapportera EU-frågor. Mellan 60-80% av alla frågor som passerar genom riksdagen kommer från EU. Det gör att det i praktiken är svårt att dra hårda skiljelinjer riksdagspolitik och EU-politik när tv-tittarna står i begrepp att gå och rösta i ett EU-val.

Sedan undrar jag speciellt över det här stycket:

… i dessa debatter finns inslag av ansvarsutkrävande moment – partier ska stå till svars för det arbete de presterat i parlamentet i relation till de löften de gav i föregående val.”

Ja, tack. Det är ju precis det Piratpartiet vill. Vi vill bli granskade. Jag vill bli granskad. Våra EU-parlamentariker vill bli granskade. Vi fick ett stort ansvar av väljarna 2009. Väljarna har rätt att få veta hur väl vi har förvaltat det ansvaret. Jag har till och med skrivit en debattartikel i Aftonbladet om bristen på seriös granskning av Piratpartiets arbete och våra representanter. Bitte, granska! Bitte, utkräv ansvar!

Det finns för övrigt möjlighet att kommentera Olssons svar här.

#DinRöst-bloggen försöker rätta ut frågetecknen

Nästa SVT-instans som ger sig på att försöka räta ut frågetecken är Eva Landahl (programchef för SVT:s valbevakning) via #DinRöst-bloggen:

dinrostblogg1

Utgångspunkten är igen att SVT följer den gamla traditionen med en partiledardebatt på våren och en på hösten. Det faktum att det i år är ett supervalår och att det ramlar in ett EU-val i anslutning till vårdebatten är inte anledning nog att rubba SVT:s cirklar. Hej och hå.

Det är dock extra intressant att vi här får ännu en version av hur debatten ska avlöpa. Den här gången ska den:

… börja i budget, men vidgas till andra aktuella frågor. I år kommer europaperspektivet naturligtvis att finnas med på något sätt.

Om “europaperspektivet nu ska vara med på något sätt” eftersom EU-valet står för dörren, så ter det sig kanske en smula märkligt och förvirrande för väljarna att Piratpartiet som har två mandat i EU-parlamentet inte får vara med och prata om det. Tydligen anser man att SD som har noll mandat, C som har ett och KD som har ett mer att tillföra.

Vad tycker de andra partierna om att Piratpartiet exkluderas?

Med tanke på att Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna inte ens orkade masa sig iväg till TV4:s partiledardebatt inför EU-valet, så får man anta att de är ganska nöjda med det hela. TV4 tvingades ställa in hela debatten i brist på partiledare, men det parerade till exempel KD via Johan Ingerö så här spännande:

Vi tycker att det blir förvirrande för väljarna. Göran Hägglund ställer inte upp i valet till EU-parlamentet.

Nå, jag kan ju tycka att det blir förvirrande för väljarna att ha en riksdagsdebatt där man ska prata europafrågor precis innan EU-valet. Men, det är ju jag det. Dessutom ter det sig nog också en smula förvirrande att ledarna för de partier som ställer upp i valet liksom inte vill låtsas om att deras partier har något med valet att göra. Jeez…

Faktum är att denna inställda partiledardebatt bara har resulterat i en artikel där MP uttalade sig bra och en debattartikel i samma tidning där jag lyfte upp att det är bedrövligt att varken media eller riksdagspartier bryr sig om EU-valet. I övrigt har det varit tyst. Ingen bryr sig.

Men demokratin då?

Att Piratpartiet exkluderas av SVT är irriterande, men det är tyvärr det lilla problemet. Det stora, mer övergripande och rent skräckinjagande problemet att varken media eller riksdagspartier bryr sig om EU-valet. De kränger “riksdagspolitik” som om varje dag vore den sista och hoppas att väljarna går på bluffen. Det är ett hot mot demokratin. Ett hot vi inte får strunta i.

SVT har nu tre val:

1. Bjud in Piratpartiet till partiledardebatten.
2. Flytta partiledardebatten tills efter EU-valet.
3. Klamra sig fast vid prestigen och bidra till att sprida bilden av att EU-valet inte spelar någon roll.

Eftersom jag vill inspirera SVT att fatta rätt beslut väljer jag att först citera mig själv:

Demokrati kräver engagemang. Det är oärligt att lägga skulden för det låga valdeltagandet i EU-valen på väljarna. När både riksdagspartier och medier tillbringar valrörelsen på sofflocket, så är det föga förvånande att väljarna tillbringar valdagen där.

Du som väljare bär inte skulden. Du bär hoppet. När medier inte ställer frågor, så kan du ställa dem själv. När politiker inte orkar bry sig, så kan du bry dig. På soffan kan ingen höra dig skrika, men i vallokalen är du en superhjälte med makt att rädda världen.

… och kör sedan min videoblogg om det hela i repris:

Anna Troberg

Anna Troberg är författare, före detta bokförlagschef och partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!"

Other posts by

Related Post


38 Responses

  1. Oscar Hjertqvist

    April 2, 2014, 15:03:41

    Detta problem – dvs att PP finns i EU-parlamentet men inte riksdagen, samt det omvända för SD plus att 2014 skulle innebära både EU- och riksdagsval – stod klart valnatten 2010. Men SVT verkar tillbringat dessa 3,5 år i dvala och först nu upptäckt att riksdagsparti != EU-parti.

    Med tanke på diskrepansen mellan vad som sägs på hemmaplan och vad som görs i Bryssel är det obegripligt att låta partiledarna diskutera. _Framför allt_ om SVT tänkte sig något om “ansvarsutkrävande”, eftersom partiledarna säkert som amen i kyrkan kommer säga “Det får du fråga parlamentarikerna om”. Istället borde EU-parlamentarikerna debattera / frågas ut – naturligtvis gärna med deras egna partiprogram som bakgrund.

    SVT är inte bara dåligt, de ligger också något decennium efter verkligheten. Och försöken att revidera historien får mig att undra om SVT inte ser 1984 som en instruktionsmanual snarare än en varning.

    1. Lars-Erick Forsgren

      April 2, 2014, 15:38:03

      Yes, yes. Instämmer helt i din argumentation. Se till att den sprids ännu mera bara.

      Den demokratiska aspekten är viktig. Och hur både SVT och en del partier inte inser detta.

      Påminn också gärna om Anne Rambergs bloggtext om EU:s betydelse betr rättssäkerhet etc.
      http://annerambergs.wordpress.com/2014/03/25/europaparlamentet-gor-skillnad/

      SVT tyx mena att EU-valet är en bagatell, av ringa betydelse. Och då blir det så, för väljarna, men inte i praktiken. Svag och ynkligt av SVT, som public service-media.

  2. Erik Lönroth

    April 2, 2014, 15:05:28

    Helt otroligt bra skrivet.

  3. Michaela

    April 2, 2014, 15:27:46

    Anna, du gör ett underbart arbete och du uttrycker dig helt fantastiskt. Ville bara säga det hur det än går med det här :) Det skulle vara första gången sedan EU-valet 2009 jag sätter på SVT om du fick medverka i denna debatten.

    Keep it up !

    1. Martin

      April 2, 2014, 16:32:13

      Jag håller med dig, Michaela, debatterna är vanligtvis tröga försök till att kasta skit på varandra, och det känns allt mindre som om debatterna faktiskt leder till några svar. 2 trötta jättar som skulle må bra av att någon faktiskt rörde om lite eller ganska mkt i grytan. Om PP blir med i debatten så kommer jag iaf titta, för första gången på länge.

  4. Bernt Malmkvist

    April 2, 2014, 15:30:19

    Bra sammanfattning. Kämpa vidare!

  5. Lars-Erick Forsgren

    April 2, 2014, 15:40:05

    hoppsan, min replik ovan kom “fel” var riktad till Anna, inte till Oscar. :)

  6. PangPangSWE

    April 2, 2014, 16:22:03

    Politiker som VILL ta ansvar, som VILL bryta skendemokratin. Som VILL bli granskade.

    Det är något nytt och avvikande, inte undra på att alla undviker er – ty det betyder att även media måste anpassa sig och anstränga sig för att inte bli totalt bortgjorda.

    Jmf försvarsbloggarna (Wisemans Wisdom mfl) och “dysfunktionella duon” (Widegren & Enström), där de senare helt enkelt låtsas som de tidigare inte finns.

    Ni är inte välkomna för att ni är ärliga.
    Ärlighet är jobbigt för alla som är emot er.

    GMY.

  7. Kalle

    April 2, 2014, 16:58:27

    Samma sak med Sverigedemokraterna.. de borde också få vara med i EU-debatten eftersom de har ca 8-12 % i opionionen.. men SVT har Nordkorea som föredöme.. och portar därför godtyckligt de partier som de inte tycker om.. Glömde jag säga att majoriteten på SVT röstar på Miljöpartiet.. opartiska SVT my ass..

    1. Anna Troberg

      April 2, 2014, 17:29:49

      Hej Kalle!
      Först och främst så tycker jag att de som finns representerade i det parlament det är val till ska få vara med. Men, jag är öppen för att höga opinionssiffror också ska kunna spela in.

      Sedan måste jag också lägga till att nej, Sverige har inte Nordkorea som föredöme. Vi har våra problem och fel och brister, men det är lååååångt kvar till Nordkorea. Det kan vara bra att behålla perspektiven ibland. ;-)

      1. Kloker

        April 2, 2014, 20:46:12

        Kalle skrev heller inte “Sverige har Nordkorea som föredöme”. Kalle skrev “SVT har Nordkorea som föredöme”.

        Men SVT blir säkert glada varje gång någon blandar ihop SVT med Sverige.

        1. Anna Troberg

          April 2, 2014, 21:20:38

          Mea culpa, men SVT har också väldigt låååångt kvar till Nordkorea, så min poäng om att ha lite koll på perspektiven håller fortfarande. :-p

          1. Kloker

            April 3, 2014, 17:54:43

    2. Anders Troberg

      April 2, 2014, 19:42:25

      Jag vill bara påpeka att den korrekta benämningen är Demokratiska Folkrepubliken Korea, eller kortformen Korea. Nordkorea är felaktigt (om än ett vanligt förekommande fel).

      Opinionssiffror är inte värde att skit, de beror på hur man ställer frågorna. Dessutom, extremistpartier som SD gör alltid bättre resultat i opinionsmätningar än i skarpt läge. Folk kan liksom säga i en opinionsmätning att de är beredda att rösta på ett sådant pucko-parti, men när de väl står i vallokalen och ska lägga sin röst så tenderar de att rösta seriösare.

      1. Kalle

        April 2, 2014, 20:25:11

        Jag hoppas verkligen inte att du är förtroendevald politiker med den attityden Anders.. Anna gav iaf ett seriöst och vänligt svar.. du Anders gav raka motsatsen och skämmer ut ditt parti..

        Dock kvarstår jag vid min åsikt att alla som har en rimlig möjlighet att ta sig in i EU-parlament och riksdagen (vilket både PP och SD har) borde få delta i debatten.. allt annat kan sammankopplas till diktatur och censur.. och det borde inte höra hemma bland miljöpartisterna på SVT som tvångsfinansierar sin verksamhet..

        1. Anders Troberg

          April 3, 2014, 20:24:16

          När det gäller SD så ser jag inte varför ett odemokratiskt parti ska få demokratins hjälp att förstöra demokratin.

          Dessutom, jag har inte något som helst uppdrag inom PP, så jag skämmer knappast ut mitt parti i vilket fall.

          1. Carl Johan Rehbinder

            April 4, 2014, 04:32:05

            Du säger emot dig själv, Anders Troberg.

            För det första får du gärna förklara på vilket sätt Sd är ett odemokratiskt parti, gärna med grund i deras partiprogram, inte bara lösryckta antaganden.

            För det andra får du gärna förklara hur man försvarar demokratin genom att vara odemnokratisk.

            Jag är en skarp motståndare till Sd också, men jag tycker att man ska använda demokratiska metoder för att bekämpa dem, inte odemokratiska.
            Alltså ska man ge dem plats, och så ska man debattera mot dem – och så ska man prestera bättre.

            De politiker som vill utesluta Sd ur det demokratiska rummet, för att de är för lata för att leverera goda argument mot Sd:s politik, är int epå något sätt bättre än Sd – tvärtom är de faktiskt ännu sämre.

            1. Piratgurra

              April 26, 2014, 21:39:44

              Håller helt med dig Carl Johan. Vi ska inte ge oss in i nån slags feg jäkla mobbingkampanj. SD kan besegras med ord i ärlig debatt, (liksom alla andra partier).

              mvh, Gurra som röstat PP 06, 09, 10 och 14.

      2. Kloker

        April 3, 2014, 17:59:32

        Anders:
        Genomsnittet av opinionsmätningarna för Sverigedemokraterna före riksdagsvalet 2010 var 5.1. Valresultatet blev 5.7. Källa: http://status.st/

        1. Anders Troberg

          April 3, 2014, 20:25:08

          Det var andra anledningar, framför allt att media inte hade vett att hantera dem på ett kritiskt sätt.

          1. Kloker

            May 4, 2014, 12:16:48

            Anders, jag uppgav inte någon anledning. Du skrev “SD gör alltid bättre resultat i opinionsmätningar än i skarpt läge”, jag visade med källa att det inte var sant.

  8. Erik

    April 2, 2014, 17:48:54

    Det innebär med SVT’s logik att i EU-debatten kommer inte SD att bjudas in eftersom de inte finns i EU-parlamentet? Har SVT någon kommentar på det?

    1. Erik

      April 2, 2014, 18:11:13

      Jag hittade svaret:
      ‘Sverigedemokraterna kommer inte att få delta i SVT:s slutdebatt inför EU-parlamentsvalet. Partiet utesluts dessutom från partiutfrågningarna, meddelar programchef Eva Landahl.
      Enligt Landahl har beslutet att göra med att SD inte sedan tidigare representeras i EU-parlamentet.

      Att det är så gott som säkert att partiet får mandat efter valet i vår saknar betydelse.

      ”När det gäller utfrågningarna inför EU-parlamentsvalet och slutdebatten är de ansvarsutkrävande – dvs de handlar till stor del om den politik som de partier som sitter i parlamentet nu, har fört. SD sitter inte i parlamentet idag och de deltar därför inte”, skriver Eva Landahl i ett mejl till Fria Tider’

      Man är i alla fall konsekvent i sin dumhet.

  9. Christoffer Andersson

    April 2, 2014, 18:25:07

    Nu är jag inte Piratpartist (även om jag nog tycker att ni har den helt klart bästa synen på integritetsfrågor) och tyckte först att SVTs resonemang var lite märkligt och lite ogint när ni faktiskt har representanter i ett parlament som folk kommer rösta till detta “supervalår”.

    Men sen blev jag faktiskt lite orolig. Jag började fundera på hur detta går ihop med SVTs opartiskhet som tydligen ska vara extra viktig i år. Ni är ett parti som driver på i frågor om upphovsrätt, integritet och har kritiserat Radiotjänst. Nu väljer SVT att på rätt shady grunder att exkludera er från en partiledarduell.

    SVT har ett intresse av att ni inte kommer in i något parlament, SVT är i någon utsträckning part i målet och SVT kan misstänkas exkludera er pga att de driver en egen agenda och inte vill att ett parti som på goda grunder kritiserar delar av deras verksamhet och vill minska deras rättigheter. Det gör mig orolig, för det får mig att fundera på ifall SVT faktiskt är det pravda som diverse foliehattar brukar hävda, och jag tycker att SVT borde ta mått och steg för att hålla sig fria från sådana misstankar.

    1. Piratgurra

      April 26, 2014, 21:43:09

      Ja och även kan de insett att ett fritt internet innebär konkurrens för TV och tidningar. Det verkar som “gammelmedia” insett detta för ett par år sen då de drog igång den enormt intensiva “näthat”-kampanjen. Kanske har det spillt över på SVT.

  10. Tommy

    April 2, 2014, 20:07:32

    Jag föreslår att ni håller en egen debatt, där ni bjuder in alla EU politiker och även bjuder in media att sända, mot en avgift, precis som görs med OS. Parallellt streamar ni det via internet med kommentarsmöjligheter och diskussioner med tittarna i realtid.

    Ledare för debatten väljer ni lämpligen ett par skickliga retoriker som har relevant bakgrund för att vilja och våga ställa de tuffa frågorna och som saknar partipolitisk tillhörighet.

    Det finns ingen anledning att spela på en spelplan där resultatet redan är avgjort som SVT försöker få er att göra.

  11. Kloker

    April 2, 2014, 20:48:12

    SVT har läst Orwell’s 1984 och låtit sig inspirerars av sanningsministeriet. “Willful fooling of posterity using doctored historical archives to show a government-approved version of events.” Det händer varje dag på SVTs hemsida och är heller inget de verkar skämmas, eller ens reflektera, över. Uppdateringar av artiklar utan att det går att läsa de ursprungliga versionerna. Det är som om SVT aldrig begår några fel alls. Någonsin.

    Makt korrumperar. Det är väl bara det som har hänt här. Vad mer kan man förvänta sig av ett företag som obrutet sedan 1925 innehaft mediemakten i Sverige? En makt som inte är vald och som inte går att avsätta när den missköter sig. Det är bara för licensbetalarna att gilla läget och svälja.

    Nu kommer vi få se SVT slå dövörat till och stolt försöka bara rida ut den skitstorm man har dragit på sig. Det är viktigare att aldrig någonsin ge sig än att det blir rätt. Kosta vad det kosta vill. Även om priset är demokrati och rättvisa val.

  12. Thorsten Schütte

    April 3, 2014, 20:47:28

    Heja Anna! Jag skrev till Agenda så där (inget svar hittills):
    Hej!

    Jag trodde inte mina ögon när jag på
    http://cornucopia.cornubot.se/2014/04/piratpartiet-inte-inbjudet-till-svt.html
    läste att Piratpartiet, som har två mandat i EU-parlamentet, ej får vara med i Agendas EU-debatt. Är detta ett försenat aprilskämt?
    PP ska ha en eloge för sin öppna breddningsprocess, där även ickemedlemmar får yttra sig, den chansen tog jag:
    http://breddning.piratpartiet.se/2013/12/10/internt-debattinlagg-trafikforsakringsskatten/

    Jag hoppas att ni hinner ändra Er och PP får vara med!

    mvh

    Thorsten Schütte

  13. Folkpartist

    April 3, 2014, 20:52:01

    Hej. Jag tycker absolut att Piratpartiet ska vara med i debatterna. Inte endast för att ni har mandat i Europaparlamentet, utan för att ni i kraft av era ståndpunkter är ytterst relevanta i den politiska debatten i dessa tider av NSA, FRA och andra förkortningar som läser gemene mans och kvinnas privata kommunikation. Tack för att ni finns.

  14. Oldtimer

    April 4, 2014, 05:42:33

    Ytterligare en fascinerande sak är att SVT inte ens klarar av lågstadiematte. Fyra veckor från 4 maj till 25 maj? Jag får det till exakt tre veckor, men det är väl bara jag det. :-P

  15. Peter Andersson

    April 4, 2014, 08:32:16

    Om SVT inte låter dig vara med live så vänder du det till något positivt genom att göra en remix. PP är ju ett parti som vill tillåta remixkultur, dags att visa det i praktik på hög nivå.

    Anlita teknikfolket inom PP, banda debatten, spela in egna repliker där du har något viktigt att säga, lägg sedan upp hela filen för seedning på så många fildelningsnätverk som möjligt, plus någon streamingtjänst om det är möjligt.

    Det blir en trippel win-win-win:

    Du får lite längre betänktetid för dina repliker jämfört med att producera dem live!

    De som laddar ned eller streamar slipper reklamavbrott!

    Om SVT anmäler dig för brott mot upphovsrättslagen så gör de totalt självmål – eftersom det ändå är en av de största frågor du vill ha upp till debatt inför bägge valen i år!

    När ett fönster stängs så öppnas ett annat, lär det finnas ett ordspråk som lyder någonstans. Att inte bli inbjuden av SVT kan vara den största bjudning till valframgång du överhuvudtaget får, om du vågar vända den till det…

  16. essbeck

    April 4, 2014, 11:41:20

    Jag tycker det är en rimlig gräns att inte tillåta att pp är med i den debatten som är inför riksdagsvalet men att de är med i den debatten som är inför EU valet.

    Man måste sätta gränsen någonstans och de partier som kan luta sig tillbaka på ett folkligt mandat borde få vara med.

    Jag tror det skulle bli mycket rörigare om de bjöd in PP till riksdagsdebatten för då måste de antagligen bjuda in FI och kanske till och med svenskarnas parti. För skulle SVT tillåta PPs medverkan i debatten inför valet i höst då skulle FI och Sv P fråga varför de inte få vara med.

    Det finns ingenting som hindrar PP att avhandla de frågorna som de kommer ta upp i riksdagsdebatten så att folk får en idé om vart detta parti står när det gäller till exempel sjukvården, skolan, sveriges ekonomi, miljöfrågor, försvaret osv osv.

  17. Björn

    May 21, 2014, 07:14:42

    Det är för jävligt av public service bolaget SVT att strunta i demokratin inom EU.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>