Pages

Categories

Search

 

SKOP: 3% tänker rösta på Piratpartiet i EU-valet

SKOP: 3% tänker rösta på Piratpartiet i EU-valet

by
April 26, 2014
F1, Politik
9 Comments

Inför EU-valet den 25 maj har Poll Watch sammanställt opinionsundersökningar från 28 nationella undersökningar. Den svenska delen av undersökningen är gjord av SKOP och levererar intressant information för oss pirater.

3% anger att de avser att rösta på Piratpartiet i EU-valet.

Sug på den. Det är naturligtvis en nedgång från EU-valet 2009, men det är en siffra som är rejält högre än de 0,6% vi fick i 2010 års riksdagsval. Viktigast av allt är dock detta:

3% ger oss uppfriskande vittring på fortsatt mandat i Bryssel.

Vi har nu två utmaningar: Att få folk att alls rösta i EU-valet och att få dem att rösta på Piratpartiet. Det uppnår vi genom att finnas ute bland folk på och utanför nätet och det kommer vi att vara.

3% är en bra jordmån att så piratfrön i så att de kan blomma ut i ännu fler procent på valdagen.

Under maj månad kommer Piratpartiet att synas mer än någonsin. Christian Engström kommer bland annat att vara med i följande mediasammanhang:

19 maj – SR, P1 Morgon (08:00-08:30) – Utfrågning av förstanamnet Christian Engström
20 maj – SVT (20:30-21:00) – Utfrågning av förstanamnet Christian Engström
22 maj – SR , Studio Ett – Slutdebatt mellan förstanamnen på partiernas EU-listor
23 maj – SVT (20:00-22:00) – Slutdebatt mellan förstanamnen på partiernas EU-listor

Utöver detta kommer Christian, Amelia Andersdotter, jag och många andra pirater att få många tillfälle att synas i media inför valet, både i intervjuer och andra sammanhang. På tisdag kommer jag till exempel att ha en journalist och en fotograf i hälarna hela dagen för ett “en dag med piraternas PL”-reportage.

Runt om i landet kampanjas det friskt med flygbladsutdelningar, affischrering, skoldebatter och annat, vilket ger väldigt viktig lokal mediaexponering. Du kan hjälpa till. Beställ gratis kampanjmaterial!

Vi har en helsidesannons i QX:s majnummer. Tidnigen kommer att ligga ute på caféer, universitet, frisörsalonger, butiker, etc under hela maj månad och kommer att nå över 100 000 människor. (Tidningen kommer ut den 30 april, så håll utkik!)

Under de två veckorna före valet kommer vi att ha reklam på videoskärmar på centrala platser i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävle. (Tack till alla er som crowdfundade till det!)

Den 4 maj har SVT en partiledardebatt som jag visserligen inte blivit inbjuden till, men det är ett utmärkt tillfälle att visa att Piratpartiet inte är ett litet martyrparti som sitter och tycker synd om sig själv och väntar på att få prata.

Medan de andra partiledarna låser in sig i TV-huset för att prata till folket kommer jag att vara där en partiledare ska vara och göra det som en partiledare ska göra. Jag kommer att tillbringa hela dagen med att prata med människor och svara på frågor på och utanför nätet. Dagen kommer att avslutas med att jag livekommenterar partiledardebatten ur ett piratperspektiv. Vi filar på detaljerna, så mer information om detta kommer inom kort.

I februari fick Piratpartiet 1,3% i en Novus-undersökning. I dag får vi alltså 3% i SKOP:s undersökning. Det är en rejäl ökning och vi ska öka mer. Den 25 maj ska det inte finnas en enda röstberttigad människa i Sverige som inte vet att Piratpartiet finns och att vi förvaltat det förtroende vi fick 2009 mycket väl.

Btw: Sa jag att 3% som inflygningsstart till EU-valet dessutom är ett fett finger till alla magsura tyckare som räknat ut oss pirater under åren? Inte? Nåväl, det är det i alla fall. 😉

Röster vinns en i taget. Var en fabulous pirat! Ut och prata med folk!

pp_harnosand745

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


9 Responses

  1. Johan T

    April 26, 2014, 07:50:51

    Lysande! En väljarundersökning från Demoskop är också på ingående. Den gäller specifikt EU-valet och avslutas 29 april. Resultatet lär alltså presenteras inom kort. Och till skillnad vid undersökningarna som gäller riksdagsvalet finns Piratpartiet med som ett klickbart alternativ och behöver inte skrivas in av väljaren.

  2. Nils Draake

    April 26, 2014, 08:21:41

    Från språkpolisen: “blomma ut” betyder vissna. Du menar nog “blomma upp”.

    Men det jag skulle säga var: tack för ett bra arbete.

  3. Henry Rouhivuori

    April 26, 2014, 09:24:09

    Ett tips: Försök få någon, helst större, media att ha en “Piratpartiets Anna Troberg svarar på frågor.” under tiden då SVT sänder sin budgetdebatt (smyg-eu-debatt) med enbart riksdagspartierna.

    1. Henry Rouhivuori

      April 26, 2014, 09:27:22

      Oj, missade lite, kör hårt med frågor och speciellt Live under tvdebatten!

  4. Lasse

    April 26, 2014, 10:44:41

    Jag tror att ett parti som Piratpartiet har större möjlighet att växa under valrörelsen än vad de “vanliga” partierna har. Bl. a. för att partiet har varit nästan osynligt under mandatperioden för den som inte sökt efter det. Nu gäller det att synas, och få tala om de framgångar som partiet haft.

  5. Deep Blue

    April 26, 2014, 14:06:22

    Hur ligger de andra Piratpartierna i Europa till inför valet, och vilka %-gränser måste de komma över för att komma till EP?

    1. Mårten Fjällström

      April 26, 2014, 23:40:59

      Tjeckerna ligger på 4% med 5% som spärr, tyskarna på 2% utan spärr (efter dom i tyska författningsdomatolen). Tyskland har 99 platser, så ungefär en plats per procent.

      Det är de jag hört om.

  6. pwq

    April 26, 2014, 15:09:05

    Jag tror det är bra att tänka “vad skulle jag vilja se i browsern medans jag tittar på TV-debatten” – tänk added value precis som Google.

    Om man kan presentera neutral bakgrundsinfo (högkvalitativa länkar med informativa one-liners) som läsaren själv kan använda för att avgöra hur bra debattens påståenden stämmer och piratpartiets inställning i frågan (med i motsvarande one-linser) kommer man få mycket trafik – och folk kommer garanterat att titta på vad piratpartiet står för om de surfat in. Det behövs bara “några” frivilliga och “lite” förberedelser för det ska bli bra…



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *