Pages

Categories

Search

 

CUF saknar integritet när de ägnar sig åt åsiktsshaming

CUF saknar integritet när de ägnar sig åt åsiktsshaming

by
April 30, 2014
Politik
15 Comments

Det kan vara svårt att leva upp till sina egna höga ideal. Svårt, men, icke desto mindre en absolut nödvändighet. Speciellt om man aspirerar på att få väljarnas förtroende. Då ställs det nämligen lite högre krav på en.

Så här twittrade CUF i går:


Ooops! Åsiktsshaming på blanka kvällskvisten. Otippat. CUF:s ordförande kommenerar i Aftonbladet tweeten så här:

Det var en spontan idé som dök upp. Jag tycker att den är lite rolig.

Dubbelooops. Nej, åsiktsshaming är inte “lite roligt”. Det är en ganska sorglig historia med trista historiska rötter.

Det är naturligtvis inte olagligt att ta foton av 1 maj-tåg. Det är inte olagligt att lägga ut dem på nätet heller. Det ska det inte vara. Men, det är en smula shaky att som organisation uppmana sina twitterföljare att gå ut och ta bilder och lägga upp på nätet i någon sorts halvorganiserad åsiktsshaming. Speciellt om man har hög svansföring i integritetsfrågor.

Deeped Strandh håller inte riktigt med mig:


Deeped har naturligtvis en poäng, men jag tycker inte att den håller hela vägen. CUF:s tweet indikerar nämligen tydligt att CUF lider av samma sjuka som moderpartiet, det vill säga en oförmåga att koppla ihop sina fina ideal med hur man faktiskt agerar.

En organisation som säger sig stå upp för människors rätt till integritet, men som samtidigt uppmanar till åsiktsshaming är en organisation som varken förmår agera med integritet eller förstår vad rätten till integritet betyder i människors liv och för deras möjlighet att ha en åsikt och uttrycka den.

Piratpartiet och Ung Pirat lever och andas integritet. Vi använder den inte som politiskt pynt som vi inte förstår den djupare innebörden av.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by


15 Responses

  1. Scary Devil Monastery

    April 30, 2014, 09:02:48

    Du behöver nog inte vara elak mot CUF, Anna – vindflöjlarnas skyddspatroner i C måste hitta på NÅGOT sätt att profilera sig.

    Att kasta glåpord på V kan tyckas uttjatat, men det är åtminstonde ett uttalande som inte behöver eftertanke, någon politisk konsekvensanalys, och går att använda för att utmärka sig med gentemot väljare som med sommaröl i hand söker enkla lösningar.

    Bara CUF som idag beslutat sig för att kasta rötsfiskekroken i SD’s pöl…

    1. Scary Devil Monastery

      April 30, 2014, 09:03:34

      “Röstfiskekroken” skulle det vara och inget annat…

  2. Jonas Nordlund

    April 30, 2014, 09:16:10

    Ser inte riktigt hur huruvida man tycker att tågen är gamla eller trötta idéer har någon som helst betydelse för att vare sig kasta ur sig eller hålla med om CUF:s utspel, eftersom det befinner sig på en så låg nivå. Zombieliknelsen är ju en uppenbar halmdocka!

    Huvudsaken i sammanhanget är väl att det finns människor som verkligen försöker, som tror på sin sak och utnyttjar sina demokratiska rättigheter? Vi ska vara glada för det lilla av den varan vi har kvar idag istället för att försöka ta död på den med hjälp av nidbilder.

  3. Henrik

    April 30, 2014, 09:22:14

    Att uppmana till åsiktsregistrering är inte så fräscht.

  4. guaponi

    April 30, 2014, 09:48:26

    Istället för att bekymra er för andras fel och brister så kanske ni borde titta på era egna. Under de senaste åren så har ni fått straffspark på straffspark och motståndarna saknar målvakt. Trots detta har ni inte lyckats få in bollen (förutom i eget mål). Varför kommer pp inte ha över 10% ? Hur kan ni få stryk av SD och ev det andra rasistiska partiet FI! ? I valkompassen är jag 87% pp. I verkligheten kommer jag rösta blankt, det går inte att rösta på ett parti som så gravt missköter sig som pp. Ni borde inse att det inte är vad ni säger ett par veckor före ett val som är det viktiga utan vad ni som parti gjort de senaste åren. Nu talar jag inte om de i pp som idag sitter parlamentet (som faktiskt gjort ett ganska bra jobb) utan om pp sverige som de senaste åren varit en disaster av stora mått.

    1. Anna Troberg

      April 30, 2014, 12:57:19

      Hej Gauponi!
      Piratpartiet har uträttat en hel del. Du kan till exempel läsa om det här: http://euval2014.piratpartiet.se/piratpartiets-arbete-i-eu/

      Eller också kan du titta på en del av alla de inspel i den svenska debatten som jag gjort. Du vet väl att jag är Sveriges flitigaste partiledare på debattsidorna? http://www.annatroberg.se/debattartiklar-kronikor/

      Om man vill att ett parti ska få fler röster, så ska man kanske inte berätta att man själv inte orkar rösta. Vill man ha inflytande, så måste man masa sig upp från soffan och göra sin röst hörd på valdagen.

      F! är inte rasister. Inte ens om du säger det högt och mycket. Det är möjligt att du inte håller med dem. Kritisera dem om du vill. Men, kritisera i så fall på ordentliga grunder.

      1. guaponi

        May 4, 2014, 13:39:11

        F! Klumpar ihop människor och sätter etiketter på grupper och egenskapen som gruppen får består i något som gäller en mkt liten minoritet. Precis pss som SD gör. När det gäller att inte rösta så handlar det inte om lathet. Det är ett klart medvetet val. Sverige har åtminstonde två politiska fångar (tror inte du håller med mig) som borde försvaras av PP. Assange och Svartholm Warg. F.ö så har de senaste årens nyhetsrapportering präglats av piratfrågor men piratpartiet har inte synts till. PP förtjänar inte min röst och övriga partier är ljusår från mina åsikter. Hade valet varit strikt personval hade jag med största säkerhet röstat.

  5. Niklas Starow

    April 30, 2014, 09:55:43

    Har tyvärr fått meddela nätverket “Ingen Illegal”, som hjälper papperslösa flyktingar, att de inte kan delta i förstamajtåg utan risk, då Cuf planerar att filma och hänga ut deltagare.

    1. Kakan

      April 30, 2014, 11:19:18

      Jag tycker också att det är förkastligt att uppmana till den här sortens fotografering/uthängning (åsiktsregistrering hallå), men tycker det verkar konstigt att just CUF:s hastigt påkomna Twitteruppmaning föranleder inställd medverkan? Även innan CUF gav sig på detta tvivelaktiga grepp fanns det väl inga garantier för att ingen skulle komma att dokumentera förstamajtåg?

      Att gå i demonstrationståg innebär ju per definition att man är beredd att visa upp både sig och sina åsikter. Risken att meningsmotståndare finns på plats och registrerar vilka som deltar är oundviklig, men att delta i en demonstration eller manifestation är ju att i handling omsätta Jonatan Lejonhjärtas ord om att vissa saker gör man trots att man är rädd, annars är man ‘bara en liten lort’.

      Ägnar man sig åt känslig verksamhet som stöd till papperslösa, och därför oroar sig för inte bara sin egen utan även utsatta människors säkerhet, då kanske det redan från början inte var någon bra idé att gå i demonstrationståg? Nog för att jag tycker CUF:s förslag var korkat, men det är inte helt rättvist att utmåla dem som den enda orsaken till att vissa känner att de måste avstå att gå i förstamajtåg.

  6. Andreas Eriksson

    April 30, 2014, 11:20:16

    Hej. Jag heter Andreas och sitter i CUF:s förbundsstyrelse. Det var jag som drog igång #thewalkingred, vi tyckte att det var en kul grej och att man kan fota en stor folkmassa på avstånd utan att identifiera enskilda människor, lite som många tidningar gör när de dokumenterar manifestationer. Det slog oss faktiskt aldrig att folk skulle tolka det som att vi ville hänga ut enskilda demonstranter. Jag tycker personligen att den tolkningen är mycket långsökt.

  7. Anders Jackson

    April 30, 2014, 12:25:08

    Tycker att du missade poängen att just sådan här verksamhet är vad bl SD och Avpixlat sysslar med.
    De går runt och fotograferar alla som protesterar mot dem och publicerar sedan fotografierna på sina webbsidor, gärna med namn.

  8. Kloker

    May 4, 2014, 10:34:54

    1. Anna Troberg

      May 4, 2014, 10:48:59

      Kloker: Vi har haft den här diskussionen hundra gånger nu. Det är INTE public shaming när människor själva väljer att skylta med sin dumhet. Då har de själva gjort ett val och får stå sitt kast. Det är INTE samma sak om andra väljer att outa människor som själva inte valt att gå ut med namn och bild på nätet.

      Jag tycker du ska fundera lite på varför du ännu en gång och månad efter månad tycker det är viktigt att skydda homofober från deras egen dumhet. Men, det får du göra någon annanstans för du har redan tagit upp för mycket plats på den här bloggen med det.

      Tänker du highjacka den här tråden också med att älta varför du tycker att det är mitt ansvar att skydda just homofober från sin egen dumhet (vilket det inte är) så kommer kommentarerna att modereras bort för att de är OT. Jeez…

      1. Kloker

        May 4, 2014, 13:10:37

        Kommentarer som handlar om public shaming när de är kommentarer till ett inlägg om just public shaming är knappast off topic och jag hoppas du håller dig för god för att moderera bort sakliga kommentarer med den motiveringen.

        Ja, vi har pratat om det flera gånger nu (men inte hundra). Det är viktigt att skydda homofober och deras rätt till sina åsikter eftersom åsikts- och yttrande- och demonstrationsfrihet ska gälla alla. De MÅSTE gälla alla. Homofobi och rasism bemöter vi med argument och det är min uppfattning att icke offentliga personer ALDRIG ska utsättas för åsiktsshaming. Demonstranter ska slippa CUF:s uthängning, nätkommentatorer ska slippa uthängning av Expressen och Researchgruppen och twittrare ska slippa uthängning av Jack Werner och dig.

        Det är okej att inte tycka lika i precis allt och jag kommenterar inte på din blogg bara för att komma med glada tillrop (vilket det ärligt talat oftast är från mig). :-) Jag kräver inte att du svarar på detta inlägg och gör du inte det så slipper du fler kommentarer från mig på det här blogginlägget.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *