Pages

Categories

Search

 

Låt dagens licensdom bli sista spiken i Radiotjänsts kista

Låt dagens licensdom bli sista spiken i Radiotjänsts kista

by
June 13, 2014
F1, Politik
20 Comments

I dag fattade Högsta Förvaltningsdomstolen ett mycket klokt beslut. De slog nämligen fast att en dator inte är en TV och att man därmed inte heller ska betala tv-licens för datorer.

Det kan tyckas vara ett helt naturligt beslut, men det tycker inte Eva Hamilton som är Radiotjänsts styrelseordförande. Hon tycker att beslutet är orättvist och ohållbart. Nå, det enda som är extremt orättvist i sammanhanget är att Radiotjänst inte kommer att betala tillbaka licenspengarna till alla de som tvingats pröjsa för datorinnehav.

Ett vanligt år tillkommer det ca 10 000 nya licensbetalare. Förra året tillkom hela 100 000 på grund av att man börjat kräva datorinnehavare på licenspengar. Det ger en fin slant på omkring 120 miljoner extra. Dessa tänker man nu behålla. Den anledning man ger är denna:

Högsta förvaltningsdomstolens beslut innebär ny praxis fr o m 2014-06-13. Fram till detta datum har rättssystemet bekräftat tidigare praxis. Detta innebär att tidigare avgifter är korrekt påförda och kan ej återbetalas.

Förutom att själva domen faktiskt gäller perioden 1 februari – 20 maj 2013 och därmed i sig trasar sönder denna “praxis”, så finns det tydligen ett annat problem som man väljer att försöka mörka. När Piratpartiet kontaktade Radiotjänst och frågade om folk nu skulle få sina pengar tillbaka, så fick vi svaret att det inte går att betala tillbaka pengarna eftersom man inte har en aning om vem som krävts på licenspengar på grund av just datorinnehav. Yeah! :-/

Det ska bli väldigt intressant att se vad som kommer att hända nu. Jag gissar på ett trassligt blamegame. Jag gissar också att detta blamegame inte kommer att hjälpa de som pungat ut med de pengar som Radiotjänst krävt in utan legitimt fog.

Jag och Piratpartiet har dock en mycket bättre lösning. Låt detta kaos bli spiken i kistan för Radiotjänst. Skrota Radiotjänst och lägg en public service-avgift på skattsedeln. Då får vi public service, men slipper Radiotjänsts maffiametoder.

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


20 Responses

  1. Andreas Victorsson

    June 13, 2014, 11:37:37

    Vilken fin överraskning, detta ska firas!

    Jag har alltid tyckt att den här avgiften varit otroligt orättvis! Jag tittar inte på det statliga utbudet! Dels för att det inte är intressant och delvis för att jag inte betalar tv licens. Men när jag blir tvingad till att betala någonting för att jag KAN ta emot TV signaler med min smartphone även fast det inte är min telefons syfte så blir jag så jäkla förbannad!

    Tack för rapporten Anna Troberg och länge leve piratpartiet!

  2. Roland Eriksson

    June 13, 2014, 11:43:58

    Vore det inte ännu bättre att man fick logga in på SVT om man har betalat en avgift av ett eller annat slag. Jag har tyckt mig förstå att det går till på det sättet till andra TV leverantörer.
    På det sättet betalar man ju endast om man avser att konsumera. Jag vet att det ibland brukar jämställas med annat som man kan använda tack vare skatter, exvis vägar, skola och sjukvård, men enligt min mening så är det inte helt jämförbart. Public Service har onekligen ett berättigande men kan inte anses lika nödvändigt som de andra sakerna jag nämnde.
    MVH
    Roland Eriksson

    1. Anders Jackson

      June 13, 2014, 12:11:55

      Då blir det inte public service längre.

  3. Hasse

    June 13, 2014, 11:49:43

    Hur ser vårt (PP) förslag ut för hur utformningen av den lagtext som ska garantera det politiska oberoendet av SVT/SR/UR och finansministerns begränsning att påverka siffrorna i budgeten?

    Borde vi inte istället öka upp betalningsviljan genom att reformera Public Service? Låta marknaden sköta underhållningen (inget mer Stjärnor på slottet för mina pengar tack) och göra om SVT/SR till rena utbildnings/nyhets organisation.

    Trots Internet tror jag ändå fortfarande på den 3e statsmakten.

      1. Anders Jackson

        June 13, 2014, 12:15:22

        Det vore en rimlig och bra lösning.
        Skräcken vore att politikerna började tafsa på pengarna och straffa när icke godkända program sänds.
        Det här håller dem ur den direkta loopen med pengar/påverkan. Sedan slipper ju även M avskeda ministrar som inte betalt avgiften.

  4. Mikael Jakobsson

    June 13, 2014, 12:19:18

    Ingen ska behöva betala en tv avgift bara för att SVT har valt lägga ut sina kanaler public på internet, det är ju som om vilken jävla webmaster som helst i världen skulle kräva avgift för att dem lägger ut sin hemsida på internet.

    Vill dem inte att folk ska kunna kolla på TV kanaler utan dra in pengar gör en inloggning och dem som vill kolla på SVT på internet får betala månadviss avgift till SVT för behålla konto aktiv. Eller ta bort alla sina kanaler, det är ju ingen som tvingar dem ha sina kanaler på internet och ingen har begärt det heller.

  5. Erik Carlsson

    June 13, 2014, 12:49:05

    Javisst, kan man banta bort en onödig organisation som Radiotjänst och lägga public service-avgiften på skattesedeln. Det måste dock, på något sätt, kringgå regeringens budget och bli statligt oberoende.
    Men jag tror att en viktigare sak att se över är hur vi kan omarbeta “public service”, vad det innebär och innehåller. Jag tycker inte alls om att SVT köper in serier, producerar “nöjesprogram”, täcker sportevenemang, prinsessdop och melodifestivaler. Det är inte att jag inte gillar den typen av program som är problemet. Problemet är att jag måste betala för dom med pengarna som ska ge mig public service. Men vad är då public service? Alla håller inte med mig (tack och lov) men jag tycker att det, lite grovhugget, är nyheter, grundläggande vetenskaplig och samhällsmässig allmänbildning, allmännyttig information och samhällsgranskning. Även barnprogram och nöjesprogram med något slags fokus kring inlärning och allmänbildning tycker jag mycket väl kan ingå. Ett exempel på nöjesprogram med “rätt fokus” skulle kunna vara “Vem Vet Mest”. Det är sånt jag vill ska finansieras av mina public service-pengar!
    Men det finns många som vill se OS, Fotbolls-VM, Hockey-VM, kungafamiljen, Melodifestivalen, På Spåret, filmer, serier osv. Dessutom håller jag med Anna om att dessa program behövs för att locka tittare till den nyttiga informationen som finns. Så hur kan vi begränsa ren public service från sport/nöje, få public service för vår public service-avgift och ändå bli överösta med sport och nöje?
    Ja, redan idag har vi flera kanaler från SVT. Visst kan vi göra om SVT1 till en “ren” PS-kanal och SVT2 till en sport/nöjes-kanal?! Vi kan finansiera SVT1 med en public service-avgift och SVT2 kan finansieras med reklam och/eller statligt bidrag. I SVT2 gör man samtidigt reklam för diverse PS-program i SVT1 och varför inte sända lite PS-repriser på SVT2 nattetid.
    Detta är den riktning jag vill se att SVT och public service tar i framtiden.
    mvh
    Erik

  6. Daniel

    June 13, 2014, 13:21:21

    Tänk om det ändå hade varit Piratpartiet som hade drivit processen. Då skulle vi komma över fyraprocentsspärren i höst med råge…

  7. Jonas

    June 13, 2014, 15:45:13

    Jag fick besök av kontrollant i våras, och på blanketten “AVGIFTSKONTROLL – Anmälan tv-mottagare” fanns kryssrutor för typ av mottagare: TV, Video, Digitalbox, Dator/Surfplatta med internetuppkoppling.

    Menar de att de inte lagrar information som de själva anger på blanketten?

    1. SF

      June 13, 2014, 16:25:59

      Nu kan du inte begära att Rånartjänst ska komma ihåg vilka de är skyldiga pengar. (Jag är en av de drabbade, har inte haft en TV på över 10 år)

  8. Tänkare

    June 13, 2014, 16:21:04

    Har Nu avanämlt datorinnehav till rånartjänst. Förhoppningsvis sista gången man hör nåt om krav på betalning för något jag inte har intresse av. :).
    Här är en länk till deras kundtjänst för den som inte avanmält än. http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/

  9. DanielS

    June 13, 2014, 18:47:37

    Det enda som saknas nu är ett lätt sätt att avregistrera att man inte har en TV hemma. Aja kommer väl få sitta i telefon i ett par timmar…

  10. Sou1forged

    June 13, 2014, 19:58:20

    Det intressanta är att den enda anordningen som faktiskt tar emot TV-signaler är TV-mottagare. Varken datorer, smarta telefoner eller surfplattor gör detta.

    1. Salan

      June 14, 2014, 08:28:30

      Ja, det är detta som är huvudgrejen tycker jag. Det är tekniskt omöjligt att sända (på det sätt som åsyftas i lagen) ljud/bild över Internet. Broadcast på 0.0.0.255? :) Ingen fungerande router sänder vidare en sån utåt, och därför når inte sändningen utanför SVT / SR lokala nätverk.

      SVT play etc. är inte TV-sändningar. Detta framgår också av domen. Det handlar om video-on-demand, video på begäran.

      En dator kan ta emot rundradiosändningar *om* den har en inbyggd analog/digital TV-mottagare. Men då borde det vara denna modul i sig som är avgiftsbelagd.

  11. erik lönroth

    June 14, 2014, 08:12:10

    Nu borde vi ge oss på copyswede också!

    Min dator är ingen copyrightägedom.

    1. Anders Troberg

      June 14, 2014, 20:52:49

      Exakt min tanke. Det är två fall som har mycket stora likheter. Dock har CopySwede verkligen dragit saken till extrempunkten, så det torde vara ännu lättare att vinna mot dem.

  12. Salan

    June 14, 2014, 08:45:20

    “Nu går frågan tillbaka till riksdagen, som måste förtydliga lagen om finansieringen för public service. Den måste hålla för den snabba förändringen av medienyttjande och fortsatt garantera programbolagens oberoende”, säger [Eva Hamilton].

    http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/06/eva-hamilton-varken-rattvist-eller-hallbart

    “Nu”??! Kanske hon borde funderat på den vägen *från början* i stället för att, i brist på lagstöd, vrida på lagen till oigenkännlighet? Radiotjänst ska sannerligen få betala tillbaka varenda krona. Hoppas det svider ordentligt.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *