Pages

Categories

Search

 

Pride är i full swing och homofoberna rockar loss i mejlkorgen

Pride är i full swing och homofoberna rockar loss i mejlkorgen

by
July 29, 2014
F2
46 Comments

I dag har jag varit upptagen med att tillsammans med Leo Rudberg se till att allt finns på plats i Piratpartiets Pride-monter. Det kommer att bli hur bra som helst och jag hoppas att så många som möjligt kommer dit och hälsar på.

Men, det är inte bara jag som är busy. Homofoberna har också bråda dagar. Först vill jag förmedla en liten hälsning från personen vars mejl jag besvarade i går här på bloggen. Hen låter hälsa detta:

Skänk en tanke till dina heterosexuella föräldrar vars normer gör att du finns till.

Mina föräldrars “heterosexuella normer”? Jag är inte helt säker på vad som avses här. Tänker hen månne på att min pappa brukade lyfta fötterna när min mamma kom farandes med dammsugaren? Men, hur kommer min tillblivelse in i bilden där? Vad vet jag?

“Heterosexuella normer” är ju liksom inte knutet till fertilitet. Homosexualitet inte orsakar sterilitet. Inte heller transsexualitet gör det, även om staten tvingat många transsexuella till sterilisering. Det faktum att någon förökat sig är alltså inte något som by default kan länkas med “heterosexuella normer.”

Och nu över till dagens vinnande homofob i mina flöden. Priset är som i går ett öppet svar från mig här på min blogg:

Din jävla flata. Ditt pkparti kan dra åt helvete. Massinvandring?! SJUUUKT! Fatta att du är så jävla ful o korkad. Du borde få otvättad muslimkuk så du slutar bete dig. Har en fin du kan få smaka.

Mjaha. Kort och koncist. Men visst, less is more eller något. Här är mitt svar:

Hej!
Kukar är awesome och jättefabulous att underhålla sig med om man är lagd åt det hållet. Det är dock inte jag. I min värld är kukar lika intressanta som en Pogo Pedagog-presentation om knyppling i Orsa finnmark. Att inte gilla kuk, eller kanske mer specifikt att gilla fitta (och än mer korrekt att gilla hela personer som råkar vara utrustade med en fitta), är liksom ett av grundkriterierna för att vara flata. Du borde verkligen läsa på. Wikipedia är en bra resurs.

Källkritik, vännen. Källkritik. Du kommer att få problem att hitta vetenskapligt stöd till din tes att det där med att “få kuk” (oberoende av hygienstatus och religiös tillhörighet) är något som förändrar människors beteende. En kuk är en kuk är en kuk. Den är inget magic wand som förvandlar allt den pekar på. Möjligen skulle jag slå in pannbenet på whomever som försökte tvinga på mig sin och det får man ju nog anse vara ett avsteg från mitt normala beteende i mellanmänskliga relationer, men i övrigt not so much.

Men visst, jag har inte “fått kuk”. Jag har dock otaliga erbjudanden – så sent som i dag faktiskt, av dig – men, tack men nej tack. Jag har jäkligt kul utan kuk. Det har jag alltid haft och det tänker jag fortsätta med. Jag har till och med en guldstjärna to prove it. :-)

Vad det gäller just din specifika kuk, så tackar jag alltså ödmjukast nej till erbjudandet att få smaka den. Kukar må vara ointressanta i största allmänhet. Just din är rent ohemult ointressant eftersom du tydligen bjuder ut den till vem som helst, även till personer du avskyr och tycker är fula och korkade. Really? Det känns en smula desperat. Det får mig inte alls att känna mig speciell.

Eftersom jag uppenbarligen har bättre koll på kvinnor än vad du har, så vill jag lämna dig med ett litet tips från coachen: Du borde verkligen jobba på dina woman skills. Skaffa dig lite självförtroende och hyfs, så lovar jag att chansen att hitta någon ökar dramatiskt. Kvinnor gillar rent generellt att bli bemötta med respekt och att få känna sig en smula mer speciella än melonen du i vanliga fall ger din kärlek.

Sist, men inte minst känner jag mig tvungen att angripa elefanten i rummet. Du ogillar uppenbarligen att människor från andra länder kommer hit. (Du borde för övrigt tänka om där med. Människor från andra länder har mycket spännande erfarenheter vi kan lära oss saker av.) Du anser samtidigt att jag borde få “otvättad muslimkuk”, som någon sorts straff för att jag är ful och korkad. Okej, det är korkat, otrevligt och oupplyst angående muslimers allmänna hygienstatus. Muslimer har också dusch, vet du. Men, det hela går i alla fall ihop logiskt. Sedan avslutar du dock med: “Har en fin du kan få smaka” och syftar tillbaka på den “otvättade muslimkuken”.

Sååå, har du en “otvättad muslimkuk”? Hur hänger det i så fall ihop med din märkliga aversion för människor från andra länder? Om det inte råkar vara så att du är född i Sverige och har konverterat till islam (vilket jag starkt betvivlar) så hänger det hela faktiskt inte alls ihop. Såvida du inte handgripligen förskansat dig någon annans otvättade kuk och lagt den på kylning i frysboxen (The Horror. The Horror.) Och i så fall, är det inte en smula homoerotiskt att som man visa ett så påtagligt intresse för andra mäns “fina” kukar?

Nej du, jag drar nog helt sonika slutsatsen att du helt enkelt inte har kontroll på vad du skriver. Det faktum att du ens skickar ett sådant här mejl tyder ju både på dåligt omdöme och galopperande brist på självkontroll.

Vänliga hälsningar,
Anna

PS: Mitt parti är inte ett skitparti. Vi tror på integritet för alla och har därför Sveriges bästa hbtq-politik enligt RFSL. Det kan du ta och smaka på.

Stay tuned. I morgon vinner ännu en homofob ett öppet svar av mig. :-)

Anna Troberg

Anna Troberg är verksamhetschef för Wikimedia Sverige och författare, men bland de karaktärsdanande ungdomssynderna kan hon räkna några år som bokförlagschef och ett förflutet som partiledare för Piratpartiet. Hennes humoristiska roman "Chefer från helvetet" är publicerad i Sverige, Norge och Finland. Hennes motto är: "Life is pain. Get used to it ... or make it better!" Åsikterna på bloggen är hennes egna.

Other posts by

Related Post


46 Responses

  1. Johan Rånge

    July 29, 2014, 19:59:05

    Dina svar är sjukt underhållande! Hade jag inte redan varit pirat sedan år tillbaka hade jag konverterat till piratism på stört.

    Att han lyckas med konststycket att syfta på sin egen kuk som smutsig är ju bara hysteriskt. Ser fram med spänning till morgondagens homofobuthängning :)

    1. Anna Troberg

      July 30, 2014, 05:15:33

      1. Scary Devil Monastery

        August 1, 2014, 09:19:21

        Måste hålla med. Har alltid sett upp till din förmåga att med jämnmod tampas med personer de flesta andra skulle söka sänka i strömmen efter första meningen.

        Kul att se att SD-svansen bara inte kan hålla sig från att inbjuda till sådan underhållning.

  2. Johnny Hammarberg

    July 29, 2014, 20:14:37

    Vad kan man säga…?
    Hur som helst skötte du påhoppen snyggt. Har du vägarna förbi Sundsvall så är du välkommen och om du vill så kan jag bjuda på en öl med tilltugg medans du varvar ned mellan attackerna från mindre förstående människor.

    PP sedan länge och även om man inte håller med på alla punkter så finns det bara ett ljus i tillvaron, tack för att du håller i det!

    1. Anna Troberg

      July 30, 2014, 05:16:08

      Det tycker jag låter som en plan. Du får haffa mig om du läser att jag har vägarna förbi. :-)

  3. Nisse

    July 29, 2014, 20:48:58

    AT älskar att välja ut de mest korkade mailen att svara på bara för att de är lätta att bemöta. Efter det kan hon sitta och mysa över hur bra hon tycker hon är som debattör medan den närmaste klicken skickar digitala heja
    heja och medhållande fniss. Inte så konstigt att partiet lever i sin egen lilla bubbla utan förmåga till självkritik.

    1. Anna Troberg

      July 29, 2014, 20:55:17

      Hej Nisse!
      Well, homofoba mejl är per definition korkade och lätta att bemöta. Det kräver inte någon större tankekraft att slå håll på deras trams. Så nej, jag sitter inte och får dåndimpen över hur fantastisk jag är för att jag lyckas skjuta dem i sank. Det skulle vem som helst kunna göra. Den enda skillnaden är att jag gör det och att alldeles för många låter bli.

      1. Nisse

        July 29, 2014, 20:58:49

        Seriöst. Du får ett korkat mail på några meningar från ett troll och roar dig med att skriva en halv c-uppsats med klyftiga små klurigheter som du sedan publicerae på din blogg för att plocka några humorpoäng hos den interna hejarklacken. Eller vad var annars syftet menar du?

        1. Anna Troberg

          July 29, 2014, 21:12:07

          Och du tror att jag får ett mejl eller pm av det här slaget? Jag har tagit emot tusentals homofoba meddelanden och säkerligen hundratals av det här slaget.

          Syftet med detta är enkelt. Det finns folk som tror att hbtq-personer har det peachy i Sverige. Jag vill visa hur det verkligen ser ut i vissa sammanhang för att få folk att tänka till. Jag vill kräkas av sådana här meddelanden. Hur tror du att en 15-åring som inte vågat komma ut för någon känner? tror du att detta bidrar till den redan dåliga psykiska hälsan hos hbtq-ungdomar? Det tror jag och jag vill göra skillnad.

          Vill du sitta där och tycka att det är okej att människor dagligen utsätts för den här typen av attacker, så är det fine med mig. Men, jag föreslår att du ger fan i att försöka hindra oss som försöker göra skillnad. Skaffa dig ett annat intresse. Samla frimärken. Börja knyppla. Gör vad sjutton du vill som inte bidrar till att fler ungdomar mår dåligt.

          1. Nisse

            July 29, 2014, 22:08:43

            Jag har aldrig påstått att personen i fråga uttryckt sig på något vettigt sätt, tvärtom. Jag försöker bara genomskåda din politiska metodik där du lyfter fram idioter i syfte att framställa alla de som inte delar dina åsikter som idioter. Min poäng är att du är en politiker och de du gör det gör du för att främja din egen politiska agenda, antingen genom att försöka locka nya väljare eller stärka dig själv hos de redan frälsta. Detta inlägg är ett exempel på det senare men vill du hävda att inlägget handlar om att kämpa för den där 15-åringen så får du väl göra det. Om sen människor ser det som något annat är en annan femma.

            1. Klas Mattsson

              July 30, 2014, 07:39:15

              Poängen är att det är ungefär så där intelligent homofobi och rasism brukar vara.

              Det finns direkta korrelationer mellan inskränkthet och bristande begåvning, även om det naturligtvis finns vissa undantag.

            2. Deep Blue

              August 1, 2014, 10:16:52

              Om homofobi och rasism kan byggas på rim och reson hade dom nog redan gjort det.

          2. Kloker

            July 29, 2014, 22:21:54

            Vill du sitta där och tycka att det är okej att människor dagligen utsätts för den här typen av attacker, så är det fine med mig.

            Nisse skrev aldrig att han tyckte så. Undvik halmgubbar i debatter är du snäll. Jag tror aldrig jag har sett dig använda dig av dem i live-debatter, så gör gärna samma sak i text.

            1. Johan

              July 29, 2014, 23:26:18

              Även om jag håller med dig att det är snarlikt en strawman så anser Anna att hon “tar fakten” med dessa homofoba puckon så att 15 åriga mer känsliga hbtq personer ska slippa.

              Nisses motstånd mot detta kan då utan logiskt hopp tolkas som att han tycker att Anna inte borde göra detta. Dvs att han implicit tycker att dessa personer ska få hållas och bete sig som de gör utan att bli häcklade.

              Jag stöttar Anna och tycker att hon gör en bra sak. Nisses kritik är däremot svårmotiverad och tyder på att han hemskt gärna skulle vilja kritisera AT oavsett vad hon gör

              1. Nisse

                July 30, 2014, 07:40:02

                Du får gärna undvika att komma med påståenden som inte stämmer. Läs vad jag skriver istället. Jag vill endast förtydluga vad AT håller på med, nämligen att hon lyfter fram de mest korkade påhoppen för atr på så vis framställa sig själv som en brilliant debattör inför de egna leden. För oss som ser vad hon håller på med blir det hela väldigt fjantigt.

                1. emma

                  July 30, 2014, 14:55:46

                  Fast… hon ÄR duktig med orden, hon är rolig? Jag förstår verkligen inte den här kritiken. Hon är partiledare för ett parti vars avsikt är att fånga upp röster i ett kommande val. Det är väl klart som fanken att man ska försöka tilltala folk med saker man är bra på? Vad i jösse namn handlar den här kritiken om, den är helt bisarr? Ska man få röster genom att hålla käften, inte synas och inte på något vis visa att man är duktig eller har nån talang för nåt? I vilket jäkla universum lever du i?

                  1. Nisse

                    July 30, 2014, 19:10:12

                    Du har helt rätt om hennes målgrupp är lättroade personer utan någon form,av kritiskt tänkande. Om man däremot inser hur ensidig den “debatt” hon lekfullt publicerat ovan är är det inte orimligt att ifrågasätta varför hon inte debatterar med lite vettigare meningsmotståndare än troll. Jo, hon göt det för att det är bekvämt, enkelt och ett sätt att plocka cool-points hos redan frälsta.

                    1. emma

                      July 30, 2014, 19:56:59

                      Vettigare meningsmotståndare än troll? Man skulle ju faktiskt helt krasst kunna argumentera för att ingen av oss borde kommentera dig då, eftersom du rätt rejält sorterar in under det epitetet, menar jag. Lite som den där tjommen med ett ohygieniskt paket, som hade det svårt med konsekvenser och syftningar. Tur att några av oss har humor.

                         
                    2. Scary Devil Monastery

                      August 1, 2014, 09:31:03

                      “Du har helt rätt om hennes målgrupp är lättroade personer utan någon form,av kritiskt tänkande.”

                      Vi kritiskt tänkande personer får väl börja med att konstatera att den svårslaget mest konsekventa kommentatorn när det gäller intetsägande gliringar torde vara du och dina andra nicknames här.

                      Har du något du faktiskt vill peka på, annat än att Anna förutom att hon är politiker dessutom är fyndig, smart och underhållande så varsågod.

                      Men jag tippar på att jag däri väntar förgäves.

                         
                  2. Kloker

                    July 30, 2014, 19:24:38

                    Emma:

                    Ska man få röster genom att hålla käften, inte synas och inte på något vis visa att man är duktig eller har nån talang för nåt?
                    *Suck* Ännu en halmgubbe. Ingen har påstått det.

                    Jag förstår verkligen inte den här kritiken.
                    Emma, du är en av sveriges mest intelligenta bloggare och din blogg brukar genomsyras av eftertanke och rationellt resonemang. Om du inte förstår kritiken som Nisse framför kan du inte ens ha ansträngt dig det minsta.

                    Som jag uppfattar Nisses kritik så är det inte kritik mot VAD Anna gör, men HUR hon gör det. Han kritiserar han att Anna har valt ut det mest korkade mail hon fått och besvarar det offentligt. Har hon inte fått något mail som med argument förklarar VARFÖR just den mailskribenten är missnöjd med det ena eller andra?

                    Om man vill bedriva en hederlig debatt så ska man inte fokusera på pantskallarnas mail, men istället på de som framför vettig kritik, kritik som är underbyggd med argument. Har det inte kommit något sådant mail så får man anstränga sig med att förstå kritiken ändå och besvara den.

                    Anna lyckas delvis med det, men ibland blir det roligt på bekostnad av att det blir tydligt och bra. Om någon uttrycker kritik mot invandring eller HBTQ-rättigheter, förklara då sakligt vad partiet tycker och varför (och gärna hur det är förankrat i partiets principprogram).

                    Men jag fattar också att det här är Annas egna blogg och hon bestämmer förståss helt själv över vad hon vill svara på och hur hon vill göra det.

                    1. emma

                      July 30, 2014, 20:08:25

                      Vi tar det i två led: det ena är hans kritik som går ut på att hon tror att hon är något som försöker vara rolig, och locka till skratt. Det är ett led jag starkt ifrågasätter vettigheten i att kritisera. Hon är partiledare och SKA tilltala människor och SKA absolut använda sig av de talanger hon har till sitt förfogande, öppet och ärligt. Uppmärksamhet är partiets enda möjlighet att fortsätta existera, och den delen av kritiken är helt enkelt att vara ute och segla.

                      Det är inte farligt att Piratpartiet får uppmärksamhet. Det är inte farligt att Anna Troberg får uppmärksamhet. Det är BRA för partiet.

                      Det andra ledet, att vara hygglig även när andra är svinaktiga, tålamodet det kräver har Anna en hel sjö av kapital att hämta från. Hon har varit ohemult hygglig mot folk, varit trevlig, peppat, lyft upp och lyssnat på folk, så till den milda grad att jag vid ett flertal tillfällen imponerats av hennes stoiska lugn. Ett föredöme, helt enkelt.

                      Detta lugn visar hon på sätt och vis prov på i det här inlägget också, men nu använder hon en annan metod. Humor. Hon lyfter det helt galna i att folk skriver på det här viset, lyfter vilken slags vardag hon behöver tackla, och det har sina pedagogiska poänger.

                      Stort tack för förtroendet annars, jättekul att du tycker att jag är bra osv. Men jag har allt haft mina rejäla ilskutbrott offentligt. Och de har inte tillnärmelsevis varit lite lugna, humoristiska eller smarta som de här inläggen Anna skrivit. De har varit fyllda med invektiv, och rejält aggressiva – och vet du vad – de inlägget hör till de mest lästa på min blogg. För att inte säga de mest hyllade. Go figure, liksom.

                         
                    2. Kloker

                      July 30, 2014, 21:24:57

                      Emma:

                      [Anna] SKA absolut använda sig av de talanger hon har till sitt förfogande, öppet och ärligt.
                      Jovisst. Frågan var väl inte OM hon ska göra det, utan HUR. Hon gör såklart som hon vill, men personligen tycker jag det ingjuter mer förtroende när hon är rationell och saklig än när hon är rolig (på bekostnad av de andra två egenskaperna).

                      Det är inte farligt att Piratpartiet får uppmärksamhet.
                      Nej, men hellre bra uppmärksamhet än dålig, eller hur?

                      att vara hygglig även när andra är svinaktiga, tålamodet det kräver har Anna en hel sjö av kapital att hämta från
                      Jag upplever att jag har sett mindre av det tålamodet de senaste året än tidigare.

                      Hon har varit ohemult hygglig mot folk, varit trevlig, peppat, lyft upp och lyssnat på folk
                      Jag läste ett par av hennes inlägg på Flashback där hon var saklig och hövlig mot folk som egentligen inte förtjänade det. Det imponerade på mig. Men det hjälper liksom inte att man gör det ett par gånger och sen kan man bocka av det. Det måste vara konsekvent. Orkar man inte för stunden är det bäst att inte svara just då.

                      jag har allt haft mina rejäla ilskutbrott offentligt […] fyllda med invektiv, och rejält aggressiva – och vet du vad – de inlägget hör till de mest lästa på min blogg. För att inte säga de mest hyllade. Go figure, liksom.
                      Om du pratar om “Bombs away”-inlägget (12 “jävla” kryddat med lite “helvete” och “förbannad”) så, näe, det var knappast ditt bästa. Men det är sällan heller det som är bäst som blir mest läst och gillat. Kanske för att vi tyvärr lever i en tid där det extrema tenderar att premieras? Jag vet faktiskt inte. Men jag vet att jag inte är bekväm med det.

                         
                2. Deep Blue

                  August 1, 2014, 10:18:14

                  Tror du att homofober vanligtvis uttrycker sig intelligent?

              2. Kloker

                July 30, 2014, 13:52:57

                I debatter ska man bemöta den kritik som framförs, inte den som man önskar hade framförts för att den är lättare att bemöta.

                Attackerar man halmgubbar tar man inte fajten.

                Formuleringar som “kan tolkas som”, “implicit tycker” och “tyder på” ska man undvika. Försök förstå din meningsmotståndare, tolka denne välvilligt och svara sedan på dennes argument. Då får du en hederligare och mer givande debatt.

                1. Nisse

                  July 30, 2014, 19:12:28

                  Jag förväntar mig att AT inte tog fram det mest intelligenta mailet av de 105800084746163 kritiska mail som hon tycks få varje dag eller vecka, men tro,du på det om du vill. Du är ju redan frälst.

                  1. Anna Troberg

                    July 30, 2014, 19:21:31

                    Homo- och transofoba mejl är aldrig intelligenta. Och nej, de där mejlen är inte speciellt ovanliga. De är så som de flesta mejl av den typen ser ut.

                  2. Scary Devil Monastery

                    August 1, 2014, 09:35:32

                    Ditt resonemang utgår alltså från följande två grunder:

                    1) Anna förtjänar gliringar för att hon förutom sina politiska sysslor dessutom är underhållande.

                    2) Den som ifrågasätter dina kategoriska uttalanden är “frälst”.

                    OK, det där låter som en religiös synvinkel och en sådan är naturligtvis din egen business.

                    Men jag tror de flesta av oss pirater gärna ser litet mer än bara envetet gnällande utan faktagrund innan vi besluter oss för att förkasta en person som synbart har arbetat hårt och väl för partiet, bara för att en person med åsikter framförda likt någon av Jehovas vittnen beslutar sig för att det skall vara så.

              3. Scary Devil Monastery

                August 1, 2014, 09:27:24

                Nisse…eller de övriga nicks hen skrivit under har en mycket konsekvent retorik som gör den senaste strumpedockan mycket enkel att känna igen.

                Som regel består inläggen från vår ovärde vän här av ett par lösa skott från höften med ohämmad kritik utan annan egentlig grund att Anna har råkat försäga sig och omnämna hbtq som en av de jämlikhetsfrågor ett liberalt parti borde ha på agendan.

                “Nisse”‘s kritik är inte alls svårmotiverad. Hen har helt enkelt ett horn i sidan till Anna och breder ut sig på alla piratforum hen kommer åt för att ge kraftigt uttryck för det. I formen av en enmansarme med varierande nicks.

                1. Nisse

                  August 1, 2014, 18:19:05

                  Har ett horn i sidan mot ointelligenta inlägg som inte syftar till något annat än att skönmåla den egna retoriken.

        2. Albin

          July 30, 2014, 18:17:39

          Det är väldigt enkelt att starta en egen blogg där du kan skriva vad du vill. Då är det ingen som bestämmer vad du ska skriva. Det får du bestämma själv. Det är en av poängerna med en blogg.

          1. Nisse

            August 1, 2014, 18:20:42

            Haha dagens bästa inlägg. Alla ska starta egna bloggar och aldrig försöka debattera menar du? Är det obekvämt för dig att alla inte delar ATs pro HBTQ-propaganda i det här partiet? Jag som trodde ni tyckte att alla var lika värda.

    2. Scary Devil Monastery

      August 1, 2014, 09:22:07

      “AT älskar att välja ut de mest korkade mailen att svara på bara för att de är lätta att bemöta.”

      Och just därför kommer du dragandes med ett inlägg som alla andra kan bemöta på samma sätt?

      Tre implicerade ad hominem utan något annat att tillföra sätter dig just nu i exakt samma semantiska båt som det mailed Anna publicerade.

      Vi får helt enkelt tacka och bocka för att du bekräftar det Anna lagt upp där ovan.

      1. Nisse

        August 1, 2014, 18:17:54

        Det är inte jag som är ledare i PP men om jag vore det hade jag inte valt att lägga tid på att bemöta idiotiska mail med svordomar. Tyder bara på att man själv har låg nivå eller att man vill göra det enkelt för sig. Och du får gärna redovisa mina andra nick när du är igång så jag och alla andra kan få veta det tack.

  4. Christian Laurila

    July 30, 2014, 00:03:56

    Jag vill bara ge dig en kram, berätta hur grym du är och peppa dig att fortsätta!
    I dagens samhälle behövs fler som du Anna. Bra jobbat, som vanligt.

    1. Anna Troberg

      July 30, 2014, 05:16:59

      Kram tillbaka. :-)

  5. Veronica

    July 30, 2014, 11:35:04

    Vill bara tacka dig för att du är en förebild för att alla ska våga vara sig själva!!

    1. Anna Troberg

      July 30, 2014, 19:22:34

      Tack! Nu gjorde du mig jättestolt och glad. :-)

      1. Scary Devil Monastery

        August 1, 2014, 09:40:02

        Då kan du ta det här också. Som övertygad heterosexuell liberal man fattar jag inte hur andra personer kan förmå sig lägga sig i tredje parts sexuella läggning.

        Att du ställt upp, och fortsatt ställa upp i ett jobb som gör dig till en ambulerande måltavla för den bräkande horden xenofober och copyrightkultister utan att gå på knäna är värd all aktning. Respekt, Anna. All respekt.

  6. Fredrik

    July 30, 2014, 13:07:12

    Tala om för mig hur jag skall uttrycka
    mig så att jag inte blir kallad homofob?

    Jag ser heterosexualiteten som livets träd
    och andra sexuella läggningar som grenar
    från det trädet.

    Får jag tycka så?

    1. Anna Troberg

      July 30, 2014, 19:24:09

      Det kan du absolut tycka, men jag tycker att du har fel och forskning visar på detsamma. Heterosexualitet är liksom inte ett facit. Sexualitet och för den delen också kön är inte binärt. Det är en glidande skala där inget är mer rätt än det andra.

    2. Scary Devil Monastery

      August 1, 2014, 09:44:34

      Se sexualiteten som en pelare i den sociala tillvaron och däribland har du heterosexualiteten som en av många alternativ.

      Själv är jag utpräglat hetero utan minsta tvekan, och det mest ögonöppnande jag själv erfarit är insikten att för en homosexuell person ter det sig på exakt samma sätt. Med samma självklara rätt som jag själv har att definiera sin sexualla identitet och läggning.

      Utgå från den synvinkeln så är du inte homofob.

      Efter det kan man lugnt säga “Not my cup of tea, all the same”.

    3. Deep Blue

      August 1, 2014, 10:20:25

      Ja. Men än sen?

    1. Anna Troberg

      August 1, 2014, 07:47:40

      Hej Antimon555!
      Jag vill bara påpeka att det är tämligen oartigt att bara slänga in en länk i ett kommentarsfält. Kalla det manuell pingback, kalla det vad du vill, men jag föreslår att du åtminstone säger “Hej, den här länken kanske är intressant för ämnet” eller något innan du strösslar länkar. Om inte, så kommer jag att plocka bort dem.

      1. Antimon555

        August 1, 2014, 22:10:15

        Anledningen är att bloggarna brukar sköta det automatiskt, i och med att man länkar till dem. Är texten “Jag har länkat till den här sidan i min bloggpost, som berör ämnet, och ingen pingback har hamnat här. Bloggposten finns här: *LÄNK* ” en acceptabel kompromiss?



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *